اخبار داخلی

آقای دانش ! همه‌ی نماد فرهنگی‌کاری و محتوامحوری وزارت ارشاد در حذف واژه‌ی صنعت از چاپ است؟

بدنبال انتشار یادداشتی از سوی مهرزاد دانش مدیرکل چاپ ونشر ، مبنی بر چرایی حذف عبارت "صنعت" در مراسم روز صنعت چاپ، آقای حمید فریور، یکی از کارشناسان برجسته چاپ، در یادداشتی پاسخ هایی را منتشر نموده که عینا درج می شود.

یک نکته و طرح پرسش درباره‌ی مقاله‌ی توضیحی مدیرکل محترم چاپ و نشر وزارت ارشاد در جشنواره نوزدهم

ایشان به درستی بیان کرده‌اند که «جشنواره‌ای کوچک و کم‌هزینه اما متناسب با دغدغه‌های فرهنگی، برای دستگاه فرهنگی بسی کارآمدتر از یک فضای شلوغ و پر ازدحام اما فاقد کارکرد فرهنگی است.»

خب! در جستجوی نمادهای این جشنواره‌ی کوچک اما با کاربرد فرهنگی، اولین نمادی که به چشم آمد حذف واژه‌ی صنعت از همجواری چاپ بود.

ایشان توضیح داده‌اند که «ساده‌انگاری محض» است که هدف از حذف واژه‌ی صنعت، انکار هویت بدیهی صنعت چاپ برداشت شود. و در ادامه می‌فرمایند که «اصولاً و ماهیتاً وزارت فرهنگ بضاعت چندانی در ورود به زمینه‌های صنعتی چاپ ندارد» و بکارگیری عبارت پرطمطراق [صنعت چاپ] منجر به نوعی دوگانگی [در حوزه‌ی مسئولیت‌ها] و عاری از واقعیت [رویه‌های وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی] خواهد بود.

 

با پذیرش توضیح آن مقام محترم این پرسش مطرح می‌شود که معرفی و تقدیر از «کارآفرین نمونه صنعت چاپ» و «صادر‌کننده‌ی برتر محصولات چاپ» در کدام گستره‌ی فرهنگ می‌گنجد؟

 

جشنواره‌ی نوزدهم که قرار بوده بر ابعاد فرهنگی و‌ محتوایی چاپ تأکید کند و در همین راستا اقدام جنجالی حذف واژه چاپ را نمادی از این تصمیم می‌نمایاند، در جریان برگزاری، از سه اقدامی که کرد، دو تای آن یعنی معرفی کارآفرین نمونه و صادرکننده‌ی نمونه در موسع‌ترین تعریف از فرهنگ هم نمی‌گنجد و قطعاً ماهیت تولیدی و صنعتی و بازاریابی دارد.

 

اقدام سوم که تقدیر از پیشکسوتان بود هم بیشتر اخلاقی است تا فرهنگی، هرچند اخلاق در حوزه فرهنگ می‌گنجد. اما ای کاش از رئیس انجمن پیشکسوتان هم برای اهدای جوایز به روی سن دعوت می‌شد.

 

به نظر این حقیر، بجای این سه اقدام، اتفاقاً امسال باید مسابقات جشنواره‌ی صنعت چاپ برگزار می‌شد تا ارشاد سیاست‌های فرهنگی و محتوامحور خود را در قالب معرفی محصولات و تقدیر از آنها نشان می‌داد.

مگر نه این که می‌فرمایید گاهی پوستر یک فیلم بیشتر از خود فیلم دیده می‌شود، خب رویکرد محتوامحور خود را اینجا نشان می‌دادید. مگر قائل به مساحت فلان‌درصدی در استفاده از فونت انگلیسی در محصولات چاپی نیستید، خب چند محصول مورد نظر خود را به‌عنوان الگو معرفی می‌کردید.

باید استقبال کرد از این توضیح آقای مهرزاد دانش که یکی از وجوه برگزاری جشنواره «مهیاسازی مجالی گفتمانی/رسانه‌ای برای عطف توجه به بضاعت‌ها و چالش‌های جاری» است.

اما باور بفرمایید وقتی همه‌ی نماد فرهنگی‌کاری و محتوامحوری وزارت ارشاد در حذف واژه‌ی صنعت نمایانده و گنجانده شود، چالش خوب و سازنده‌ای شروع نخواهد شد.

امتیاز کاربران: هنوز امتیازی ثبت نشده!

منبع
ایپینا
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن