پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

چاپ دیجیتال و آغاز عصر رنسانس در صنعت چاپ

در گذشته ای نه چندان دور و با ظهور عصر دیجیتال و فراگیر شدن آن در جهان، صنعت چاپ در دوراهی بین ادامه ی حیات و انقراض خود قرار گرفته بود. اما از آنجایی که زمانه اغلب طبق انتظارات ما پیش نمی رود، با ظهور و گسترش چاپ دیجیتال، صنعت چاپ نه تنها منقرض نشد، بلکه بار دیگر به عرصه ی شکوفایی خود بازگشت.

در گذشته ای نه چندان دور و با ظهور عصر دیجیتال و فراگیر شدن آن در جهان، صنعت چاپ در دوراهی بین ادامه ی حیات و انقراض خود قرار گرفته بود. در آن زمان که دنیای تبلیغات مجازی و محتوای اینترنتی تازه اوج گفته بودند، عده ای زیادی از کارشناسان پیش بینی می کردند که صنعت چاپ تجاری به روزهای آخر خود نزدیک می شود. البته این پیش بینی ها چندان بی پایه هم نبودند؛ گسترش محتوای آنلاین و ویژگی اشتراک گذاری سریع آنها باعث شده بود که مردم دیگر از روزنامه ها و مجلات چاپی استقبال نکنند، همین هم باعث شد که چاپ تبلیغات در روزنامه ها و مجلات به آهستگی برچیده شود و از آن وقت بود که مجلات و روزنامه هایی که زمانی پرمخاظب و پرتیراژ بودند، یکی یکی کنار بروند. در آن زمان بعضی از متخصصین صنعت عقیده داشتند که مزیت های منحصر به فرد عصر دیجیتال مانند سرعت تولید و انتشار بالای محتوا و در عین حال هزینه های پایین آن، صنعت چاپ سنتی را به زانو درمی آورد.
اما از آنجایی که زمانه اغلب طبق انتظارات ما پیش نمی رود، با ظهور و گسترش چاپ دیجیتال، صنعت چاپ نه تنها منقرض نشد، بلکه بار دیگر به عرصه ی شکوفایی خود بازگشت. کلید موفقیت صنعت چاپ در این بود که توانست به سرعت از قدرت فناوری های دیجیتال در صنعت بهره بگیرد و فناوری های چاپ دیجیتال را به بازار فرسوده ی چاپ سنتی معرفی کند.

فناوری Web 2 Print
یکی از اولین مفاهیمی که به چاپ دیجیتال در حال مرگ آن زمان نفس دوباره بخشید، فناوری "اینترنت به چاپ" یا Web 2 Print بود. این فناوری برای اولین بار این واقعیت را نمایان کرد که عصر دیجیتال و فناوری های آن نه تنها با صنعت چاپ دشمنی و رقابتی ندارد، بلکه آنها می توانند دست در دست و باهم کار کنند و چاپ را به دوران اوج خود برگردانند. از آن زمان بود که محصولات چاپی همراه با کیوآر کد چاپ می شدند که مخاطب را از محتوای چاپی به محتوای دیجیتالی هدایت می کرد. استفاده از چاپ به عنوان درگاهی به سوی دنیای دیجیتال در کنار مزیت های تازه ای که برای تولیدکننده داشت، برای مخاطبان هم بسیار هیجان انگیز بود و آنها را به وجد می آورد.

چاپ اطلاعات متغیر (VDP): شخصی سازی سفارشات انبوه
یکی دیگر از فناوری های تعیین کننده ی چاپ که ضامن بقای آن شد، فناوری چاپ اطلاعات متغیر است. این فناوری امکان شخصی سازی سفارشات چاپی با تیراژ بالا را فراهم آورد و از این به بعد بازاریابان می توانستند سفارش هر مشتری را طبق نیاز او شخصی سازی کنند. این فناوری مخصوصا در زمینه ی بازاریابی به روش پستی مستقیم (direct mail marketing) به شکل قابل ملاحظه ای تاثیرگذار بود.
ارتباطات میدان نزدیک (NFC): پل ارتباطی میان دنیای دیجیتالی و فیزیکی
فناوری NFC، یکی دیگر از فناوری های بسیار مهم است که درحیات دوباره بخشیدن به صنعت چاپ نقش بزرگی داشته است. از این فناوری برای ایجاد ارتباط میان دو پلتفرم مختلف با فاصله ی 4 سانتی متر یا 1.5 اینچی استفاده می شود. فناوری NFC را می توان در بستر چاپی تعبیه کرد و بعد با کمک یک خوانشگر NFC اطلاعات را از بستر چاپی به کامپیوتر منتقل کرد. این اطلاعات می توانند داده های مربوط به فروش، تبلیغات، عکس، ویدیو یا هرچیز دیگری باشند. فناوری NFC انقلاب بزرگی در زمینه ی بازاریابی و تبلیغات در قسمت خرده فروشی ایجاد کرد.

فرصت های دیگر در راهند...
یکپارچگی فوق العاده ی فناوری های دیجیتال با صنعت چاپ، چشم اندازی را برای این صنعت گشود که تا قبل از آن نه تنها پیدا نبود، بلکه کسی پیش بینی آن را هم نمی کرد. چاپ دیجیتال باعث شد که بار دیگر تاثیر چاپ در اثرگذاری بر مخاطب به اوج خودش برسد و از چاپ به عنوان یکی از موثرترین راه ها برای تبلیغات و آگاهی از برند استفاده شود.
همچنین، به نظر می آید که هرچیزی که قبل از ظهور چاپ دیجیتال از این صنعت رخت بسته بود، دوباره به آن بازمی گردد؛ در حال حاضر بسیاری از برندهای پیشرو در سرتاسر دنیا ترجیح می دهند که برند و محصولات تازه ی خود را در نسخه های وزین کاغذی که با سیستم های فوق پیشرفته ی چاپ دیجیتال چاپ می شوند، به دست مخاطب خود برسانند. برندهای مختلف در صنایع مختلف، از صنعت شیرینی و شکلات گرفته تا عطر و لوازم آرایشی و حتی صنعت خودرو، بازاریابی محصولات خود را بر روی کاغذ می آورند و با ترکیبی از محتوای چاپی و دیجیتال، اثرگذاری تبلیغ خود را به اوج می رسانند. امروز، چاپ دیگر فقط نشست مرکب بر روی کاغذ نیست، بلکه یک هنر- صنعت است که تجربه های مختلف را به هم پیوند می زند و مخاطب را شگفت زده می کند.
با تکامل هرچه بیشتر فناوری های دیجیتال، صنعت چاپ هم هرروز چابکتر و خلاقانه تر می شود. دیگر بین دو پلتفرم چاپ و دیجیتال رقابتی نیست، بلکه از بهترین های هردو برای دستیابی به حد اعلای نتیجه استفاده می شود.

در نهایت، داستان بقا و رشد
در نتیجه ی همه ی این حرف ها می توان گفت که صنعت چاپ بر تمامی پیش بینی های مبنی بر مرگ این صنعت غلبه کرد و این را مدیون مقاومت و سازگاری بالا در برابر تغییر و تحولات زمانه است. چاپ دیجیتال منقرض نشد، بلکه با یکپارچه شدن با دنیای دیجیتال، دوباره به یکی از قدرتمندترین صنایع و تاثیرگذارترین رسانه های جهان تبدیل شد.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.