پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024

کرونا بازار چاپ دیجیتال در بسته بندی را گرم تر کرده است

به گزارش وب سایت Smithers، در طی سال های 2020 و 2021 سهم چاپ جوهرافشان و الکتروفوتوگرافی در کل صنعت چاپ افزایش چشمگیری داشته و ارزش بازار چاپ دیجیتال در سال 2021 به 21.1 میلیارد دلار رسیده است.

در سال های اخیر، شاهد رشد و توسعه ی چشمگیر چاپ دیجیتال و افزایش سهم بازار آن در سرتاسر جهان بوده ایم. اما شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر هم یکی از عوامل مهم رشد و رونق ناگهانی چاپ دیجیتال محسوب می شود. چاپ دیجیتال یکی از منابع مهم تولید بسته بندی های برحسب تقاضا و سفارشی مشتریان در دوران کرونا محسوب می شود، به شکلی که طبق آمار معتبر، حجم تولیدات این صنعت در طی سال های 2019 تا 2020، 20.8 درصد رشد داشته و این در حالی ست که در همین بازه ی زمانی، حجم تولید بسته بندی در جهان با کاهش 1.9 درصدی رو به رو بوده است.
مزایای مهمی مانند سرعت تولید و قابلیت تغییر سریع سفارش و چاپ بر حسب تقاضا، باعث شد که چاپ دیجیتال در دوران کرونا، مورد توجه خاص تولیدکنندگان قرار بگیرد. اما به نظر می رسد که با پشت سرگذاشتن این همه گیری نیز، از علاقه مندی مشتریان به مزایای چاپ دیجیتال کم نشود. تخمین زده می شود که ارزش چاپ دیجیتال تا سال 2026 با محوریت چاپ جوهرافشان، با 7.2 درصد رشد به 35.9 میلیارد دلار برسد که به عبارت دیگر یعنی رشد 11.2 درصد سالیانه در بازه ی زمانی 2021 تا 2026.

تولید لیبل، مهمترین زمینه ی فعالیت چاپ دیجیتال محسوب می شود که بعد از آن، چاپ مقوا و کارتن های تاشونده در رتبه های دوم و سوم رشد بازار قرار می گیرند. آمارهای وب سایت Smithers نشان می دهد که چاپ جوهرافشان در طی پنج سال آینده با بهبود در زمینه ی هزینه ها، حتی در مورد سفارشات با تیراژ متوسط و بزرگ با رقبای سنتی خود در رقابت تنگاتنگ قرار می گیرد و سهم قابل توجهی از چاپ کارتن ها، مقواها، بسته بندی های انعطاف پذیر و پلاستیک های سخت را در دست می گیرد.

یکی دیگر از قسمت های در حال توسعه ی چاپ دیجیتال، سرعت و کیفیت پرینت هدهاست. پرینتر های امروزی میتوانند با حداقل رزولوشن 1200dpi  و سرعت 200 متر در دقیقه چاپ کنند که انتظار می رود تا سال 2026، رزولوشن 2400 dpi و سرعت چاپ 300 متر در دقیقه، به استاندارد معمول پرینترها تبدیل شود. تغییر در قطر دهانه ی نازل ها و تنوع ضخامت قطرات مرکب، از 1pl برای چاپ خطوط ظریف تا ضخامت های بیشتر برای چاپ قسمت های وسیع رنگی، چاپ سیاه و سفید، عملیات تکمیلی و وارنیش ها نیز از برنامه های پیش رو چاپ دیجیتال است.
بهبود کیفیت و افزایش تنوع مرکب ها نیز موضوعی است که برای افزایش سهم چاپ دیجیتال در بازارهای مختلف مهم است. در سال های پیش رو طیف مرکب های پایه آب دیجیتال افزایش می یابد، و با افزایش روز به روز بسترهای مناسب برای چاپ جوهرافشان، کیفیت و کاربرد این روش چاپی هرروز گسترده و پیشرفته تر می شود. البته مرکب ها و تونرهای سنتی به خاطر ویژگی های مخصوص مانند طیف گسترده ای از مرکب های متالیک و... همچنان بزرگترین سهم بازار را در دست خواهند داشت.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.