پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

دستاوردهای چاپ دیجیتال در زمینه ی چاپ بسته بندی های کارتنی چیست؟

ظهور چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی اتفاق فوق العاده ای قلمداد می شود که این صنعت را از بسیاری از جهات متحول کرد. اما اگرچه این تحولات توانستند برخی از زیرساخت های غیر کارآمد در روش های سنتی چاپ بسته بندی را تغییر دهند، اما چاپ دیجیتال مخصوصا در زمینه بسته بندی های کارتنی، هنوز بخش کوچکی از بازار را شامل می شود.

ظهور چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی اتفاق فوق العاده ای قلمداد می شود که این صنعت را از بسیاری از جهات متحول کرد. اما اگرچه این تحولات توانستند برخی از زیرساخت های غیر کارآمد در روش های سنتی چاپ بسته بندی را تغییر دهند، اما چاپ دیجیتال مخصوصا در زمینه بسته بندی های کارتنی، هنوز بخش کوچکی از بازار را شامل می شود. این درحالی ست که پتانسیل های چاپ دیجیتال در این زمینه فراتر از چیزی ست که امروز شاهد آن هستیم، فرصت هایی که هنوز به درستی شناسایی و به کار گرفته نشدند.

صنعت بسته بندی های کارتونی سال هاست که منتظر است چاپ دیجیتال به شکلی قدرتمند به این بخش وارد شود و آن را دگرگون کند. اما فناوری های چاپ دیجیتال هنوز نتوانستند به همان شکل فوق العاده ای که در بخش های دیگر صنعت چاپ تاثیر گذاشتند، به بخش بسته بندی های کارتنی هم نفوذ کنند. یک علت این تاخیر این است که نیازمندی های چاپ بسته بندی های کارتنی، آنطور که برخی از افراد گمان می کنند، همیشه یکسان نیست. اینطور هم نیست که چاپ دیجیتال برای تمامی فرآیندها و پروژه ها از یک روش چاپی واحد استفاده کند. به شکل ساده تر می توان گفت که هم نیازمندهای بسته بندی های کارتنی پیچیده و متنوع است، و هم چاپ دیجیتال نمی تواند برای تمامی پروژه های این صنعت یک نسخه ی واحد بپیچد.

واقعیت کار از چیزی که می بینیم پیچیده تر است. البته که چاپ دیجیتال تا همین جا هم تاثیرات بسیار خوبی در صنعت بسته بندی داشته است؛ در سایه ی چاپ دیجیتال طراحی گرافیک بسته بندی بسیار باکیفیت تر و دقیق تر شده است. امکان چاپ سریع و کم هزینه ی انواع نمونه گیری ها، نسخه های محدود نمایشگاهی با کیفیت فوق العاده و تیراژ محدود سفارشات هم با چاپ دیجیتال به خوبی فراهم شده است. چاپ دیجیتال در بخش فرمت عریض، چاپ دو رو و اثربخش تر کردن زنجیره ی تامین هم به شکل فوق العاده ای عمل کرده است. اما می دانیم که پتانسیل های چاپ دیجیتال به این بخش ها محدود نمی شود و هنوز فرصت های بیشمار و راه های نرفته ی زیادی در این بخش وجود دارد. همینطور اینکه چاپ دیجیتال تازه به بخش کوچکی از صنعت بسته بندی های کارتنی وارد شده و هنوز به بخش های دیگر این صنعت نفوذ نکرده است.

گفتیم که ورود چاپ دیجیتال به بخش بسته بندی های کارتنی با تاخیر و چالش هایی همراه بوده و این اتفاق علت های مختلفی دارد. اول اینکه چاپ دیجیتال هنوز نتوانسته کاملا با تمامی بوردها، بسترها و فوم هایی که به طور مرتب در تولید بسته بندی های کارتنی مورد استفاده قرار می گیرند، منطبق شود. علاوه بر این ها، ست های مرکبی مخصوص بسته بندی های کارتنی، انواع پوشش ها و وارنیش ها، میزان اصطکاک و مقاومت بسته بندی، اندازه ی چسبندگی مرکب و پوشش ها و... عواملی هستند که هنوز به طور کامل با سیستم های چاپ دیجیتال سازگار نشده اند. البته در این زمینه پیشرفت های فوق العاده ای انجام شده است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. امروزه از سیستم های پرقدرت چاپ دیجیتال برای چاپ برخی از سفارشات بسته بندی های کارتنی با کیفیت و سرعت استفاده می شود. اما این به این معنی نیست که این سیستم ها می توانند از پس تمامی سفارشات این بسته بندی ها که هرکدام نیازها و ملزومات خاص خود را می طلبند، بربیایند.    

بااینحال، چاپ دیجیتال توانسته تا حد بسیار زیادی جریان های کاری تولید بسته بندی های کارتنی را ساده سازی و بهینه کند. در حال حاضر چاپ دیجیتال مخصوصا در زمینه ی سفارشات تیراژ پایین و نسخه های سفارشی و محدود بسته بندی که نیاز به کیفیت بالا و تنوع بالا دارند، بسیار خوب عمل می کند. اما در مورد چاپ سفارشات با تیراژ بالا، هنوز بهتر است که روش های سنتی چاپ را در اولویت کار قرار دهیم.

اما در مجموع می توان گفت که چاپ دیجیتال می تواند به خوبی روندهای آینده ی صنعت بسته بندی های کارتنی را شناسایی کند و در راستای آنها عمل کند، و دقیقا در زمانی که روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز آینده ی صنعت بسته بندی نیستند، به درون صنعت نفوذ کند. چاپ دیجیتال می تواند بخش های مختلف صنعت بسته بندی مانند بازگشت سرمایه ی سریع، سفارش بر حسب تقاضا، اثربخشی زنجیره ی تامین، تجارت الکترونیک، تولید بسته بندی های سبک و پایدار، و بالاخره اتوماسیون جریان کاری، صنعت بسته بندی های کارتنی را متحول کند.

مهمترین چالش امروز چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی این است که هزینه ی چاپ سفارشات بزرگ با چاپ دیجیتال در مقایسه با روش های سنتی بیشتر است. اما صاحبان کسب و کار و چاپخانه ها باید درنظر بگیرند که هزینه های تولید فقط به مواد مصرفی برنمیگردد، بلکه اگر هزینه ی بخش های دیگر مانند زنجیره ی تامین، نگهداری ماشین ها و قطعات، طول عمر سیستم ها و... در نظر گرفته شوند، مشخص می شود که سیستم های چاپ دیجیتال در این زمینه ها بسیار بهتر از سیستم های آنالوگ عمل می کنند و در مجموع، هزینه های کل فرآیند چاپ را کاهش می دهد. همین حالا هم ارزش افزوده ای که چاپ دیجیتال برای محصول ایجاد می کند، قابل مقایسه با روش های سنتی نیست.
البته همانطور که گفتیم، فرصت ها و پتانسیل های چاپ دیجیتال به همین مقدار خلاصه نمی شود و همیشه نسل های تازه ای از سیستم های چاپ دیجیتال در راهند که هرکدام می توانند به نحوی از محدودیت های چاپ دیجیتال در زمینه ی بسته بندی های کارتنی کم کنند و به تدریج مانند دیگر بخش های صنعت چاپ، این فناوری را به یکی از روش های چاپی مهم و تاثیرگذار در صنعت بسته بندی تبدیل کنند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.