آموزش و پژوهش

چگونه بسته‌بندی محصول بر تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارد

برداشت‌های اولیه مهم هستند. اینفوگرافیکی از The Paper Worker نشان می‌دهد که این موضوع در مورد بسته‌بندی محصول نیز صدق می‌کند. وقتی قفسه پر از محصولات مشابه از برندهای مختلف باشد، می‌تواند عامل حیاتی برای تصمیم خرید باشد. اما بسته‌بندی واقعاً چقدر بر انتخاب ما هنگام خرید تأثیر می‌گذارد؟

در واقع، برندها حدود هفت ثانیه فرصت دارند تا تأثیر خوبی بر خریدار بالقوه بگذارند. طراحی مؤثر نه تنها به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد سریع‌تر و آسان‌تر تصمیم‌گیری کند، بلکه ظاهری چشم‌نواز نیز می‌تواند توجه مصرف‌کننده را جلب کند. تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل یک سوم تصمیم‌گیری در مورد محصول بر اساس بسته‌بندی و همچنین ترجیحات شخصی است. این بدان معناست که گاهی اوقات بسته‌بندی می‌تواند به اندازه محصول داخل آن مهم باشد.

ساده‌ترین راه برای جلب توجه، انتخاب رنگ مناسب است. این ساده‌ترین و سرراست‌ترین راه برای متحد کردن یک برند و متمایز کردن شما از نظر بصری از مشتریان است. با این حال، سایه‌ها باید برای بازار هدف جذاب باشند و لحن مناسبی را برای ارسال پیام از ماهیت یک محصول تعیین کنند. به عنوان مثال، رنگ زرد تمایل به انتقال شادی دارد در حالی که رنگ مشکی به معنای کنترل قدرت است.

اما این فقط مربوط به برداشت سریع و اولیه نیست. کیفیت نیز یک جنبه مهم است. طبق اینفوگرافیک، ۵۲٪ از مصرف‌کنندگان آنلاین می‌گویند که اگر محصولات را در بسته‌بندی ممتاز دریافت کنند، احتمالاً برای خرید دیگری به یک کسب‌وکار بازخواهند گشت. و ۹۰٪ از مصرف‌کنندگان پس از خرید، از جعبه‌ها و کیسه‌های بسته‌بندی محصول دوباره استفاده می‌کنند. اما مشتری حتی می‌تواند به یک کانال بازاریابی دیگر تبدیل شود: ۴۰٪ اگر بسته‌بندی جالب باشد، عکسی از آن را به اشتراک می‌گذارند. با این اقدام، آن را به دوستانی که ممکن است بعداً مشتری شوند، توصیه می‌کنند.

سومین راه برای برجسته شدن در قفسه، سبز بودن است: بسته‌بندی پایدار در بین مشتریان امروزی محبوب است. بنابراین، مواد بازیافتی یا قابل بازیافت یک امتیاز برای کسب‌وکارها و محیط زیست هستند. این به آن معنا نیست که باید کسل‌کننده و ملال‌آور باشد. شما می‌توانید با ابداع مجدد مواد قدیمی مانند کیسه‌های ناهار کاغذی، ماهرانه و خلاقانه عمل کنید.

اما با وجود همه این عوامل، یک نکته را باید در نظر داشت: ما هنوز با بسته‌بندی سر و کار داریم و بنابراین چیزی است که قرار است کاربردی باشد. باید به راحتی قابل حمل باشد، فقط متن لازم را در بر داشته باشد و از همه مهم‌تر، از محصول در داخل محافظت کند. بسته‌بندی همچنین باید به مصرف‌کنندگان کمک کند تا برند شما را بشناسند. وقتی مصرف‌کننده‌ای بسته‌ای را می‌بیند، در بهترین حالت باید بتوان نام برند را روی آن گذاشت.

برخی از برندها در واقع موفق شده‌اند بسته‌بندی خود را به مهم‌ترین بخش برندسازی خود تبدیل کنند. کوکاکولا بدون بطری نمادین خود که حتی به یک ویژگی طراحی رترو تبدیل شده است، چه چیزی می‌توانست باشد؟ اما این شرکت همچنین بسته‌بندی‌های نوآورانه و پایدار را به پیش می‌برد. به عنوان مثال، برای یک کمپین، آنها نوعی قوطی ایجاد کردند که وقتی نوشابه به دمای مطلوب رسید، تصاویر مکعب‌های یخ ظاهر می‌شد. خط تولید بطری دیگری از مواد گیاهی ساخته شده بود. و چاپ نام مصرف‌کننده روی برچسب‌ها حتی انتخاب کوکاکولا را به نوعی بازی تبدیل کرد.

برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا، طراحی بسته‌بندی حتی مهم‌ترین سلاح به نظر می‌رسد، همانطور که یک مطالعه اخیر در مورد درک مصرف‌کننده از برندها توسط شرکت فناوری بازاریابی Affinnova نشان داد. این دسته سال‌هاست که تحت سلطه Red Bull و Monster بوده است. با وجود هزینه‌های سنگین کوکاکولا و پپسی در تبلیغات و مزایای توزیع، برندهای آنها نتوانسته‌اند سهم بازار را به دست آورند. Affinnova دریافت که طراحی بسته‌بندی Nos و Amp دلیل اصلی این امر است زیرا آنها در جلب توجه مصرف‌کنندگان شکست می‌خورند. به طور خاص، Nos و Amp در شخصیت طراحی بسته‌بندی عملکرد ضعیفی داشتند، به این معنی که مصرف‌کنندگان بسته‌بندی آنها را با هیچ یک از ویژگی‌های قوی برند مرتبط نکردند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا