پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه4 مهر 1401     Monday, September 26, 2022
اسکندرجهانبانی از ماهنامه MEprinter توضیح می دهد؛

وضعیت صنعت چاپ قمر در عقرب است

افزایش ناگهانی قیمت کاغذ، کمبود مواد اولیه، اختلال در زنجیره ی تامین، کویید 19، بحران اوکراین و افزایش قیمت سوخت و انرژی، همگی باعث ایجاد وضعیت قمر در عقرب در صنعت چاپ شده است.

شکی نیست که چاپ، صنعت بسیار مقاومی ست؛ در دو دهه ی اخیر، تعدادی از کارشناسان ساده اندیش در سرتاسر دنیا با هر فناوری تازه ای که به جهان معرفی شد، مرگ این صنعت را پیش بینی کردند و بدیهی دانستند. اما هربار پویایی صنایع کاغذ و مرکب، بهشان ثابت کرد که اشتباه می کنند. بااینحال، در طی دو سال اخیر وقایع و فجایع پشت سر هم، چالش های جدی ای را برای این صنعت ایجاد کرده است.

قیمت سر به فلک کشیده ی کاغذ
صنعت چاپ گرافیک به شکل بی سابقه ای با کمبود کاغذ مواجه شده است. این اتفاق، زنجیره ی تامین این صنعت را در تمام بازارهای آن با مشکلات عدیده ای مواجه می کند. در دسترس نبودن کاغذ به مقدار کافی مخصوصا در اروپا، صنایع چاپ، بسته بندی و تمام کسب و کارهای مربوط به آنها را با تهدید جدی رو به رو کرده است. به ادعای سازمان تبلیغات و حمایت از صنعت چاپ اینترگراف، این صنعت در 6 ماه گذشته با بحران بی سابقه ای رو به رو بوده است. کمبود کاغذ در 6 ماه اخیر باعث شده که قیمت کاغذ فقط در همین بازه ی زمانی 45 درصد افزایش داشته باشد. قیمت کاغذ روزنامه ای برای چاپ روزنامه حتی تا 80 درصد هم افزایش قیمت داشته است.

اعتراضات سرتاسری کارخانه های کمپانی نروژی تولید کاغذ Nordic هم یکی دیگر از علت هاییست که به وخامت این اوضاع در اروپا دامن میزند؛ مساله اینجاست که این اعتراضات قرار است تا اواخر ماه آوریل ادامه داشته باشد و ذخیره ی کاغذ چاپخانه ها تا پایان این اعتراضات دوام نمی آورد.
اینترگراف هشدار داده که کمبود کاغذ، برای تمام زمینه های صنعت چاپ عواقب خطرناکی به همراه دارد؛ مخصوصا اینکه وضعیت این صنعت در دو سال اخیر به خاطر شیوع کرونا به شدت تضعیف شده بود و حالا کمبود کاغذ این وضعیت را بدتر هم می کند. به گفته ی این سازمان، وخامت وضعیت در صنعت چاپ دوباره به زمان اوایل شیوع کرونا برگشته است.

شیوع یکباره ی کرونا در سال 2020، حجم سفارشات چاپخانه ها را به شدت کاهش داد، در آن زمان بسیاری از مشتریان، تبلیغات و ارتباطات الکترونیکی را جایگزین چاپ کردند. از اواسط سال 2021 این وضعیت کم کم در حال بهبودی بود که حالا چاپخانه ها با افزایش یکباره ی قیمت و اختلال در تامین کاغذ و مقوا مواجه شده اند.

کمبود کاغذ در کشورهایی مثل ترکیه و سریلانکا هم به وضعیت هشدار دهنده ای رسیده است. در سریلانکا به خاطر کمبود شدید کاغذ، امتحانات مدارس را به تعویق انداخته اند. در ترکیه هم که تورم اقتصادی به رقم بی سابقه ی 55 درصد رسیده، نمایندگان صنعت کاغذ می گویند که قیمت بسته بندی های کاغذی در این کشور در مقایسه با سال گذشته، دو برابر شده است. همچنین گفته شده که افزایش قیمت ها بر روی صنعت بازیافت هم تاثیرات مخربی داشته است.

اختلالات زنجیره ی تامین
یکی از دلایلی که شیوع کرونا باعث آسیب و حتی تعطیلی کسب و کارهای کوچک شد، اختلالات زنجیره ی تامین و تاخیر در دسترسی به مواد اولیه بود. حالا با پشت سر گذاشتن همه گیری هم، کسب و کارها همچنان با عواقب آن دست به گریبانند. در صنعت کاغذ و مقوا، دسترسی به خمیر کاغذ، چسب و دیگر مواد اولیه همچنان با اختلال رو به روست و این اتفاق فقط یک دلیل ندارد، بلکه زنجیره ای از حوادث و فجایع پشت سر هم باعث ایجاد چنین وضعیتی شده است.
در سطح جهانی هم، افزایش قیمت حمل و نقل بار و تعطیلی بعضی از بنادر تجاری مهم، این اختلالات را شدیدتر هم کرده است.

به گزارش کمپانی بازاریابی و تحقیقات LPC، در سال 2020، جا به جایی یک کشتی باربری از بنادر آسیایی به سواحل غربی آمریکا، رقمی حدود هزار تا دو هزار دلار هزینه داشت، اما حالا هزینه ی جا به جایی از همین مسیر به بیست هزار دلار رسیده است.

اغلب این مشکلات و چالش های پیش آمده، از کنترل شرکت ها و تولیدکننده ها خارج هستند و به نظر می رسد که در طی چند سال آینده هم همچنان پابرجا باقی بمانند. بااینحال، با بکارگیری استراتژی های مناسب و دقیق میتوان تا حدودی از بدتر شدن این اوضاع جلوگیری کرد.

کمبود مواد اولیه ی خام
صنعت چاپ در کنار مشکل کمبود کاغذ، با کمبود مواد اولیه ی دیگر مانند چسب، پوشش ها و مرکب هم دست و پنجه نرم می کند. کمپانی فلینت گروپ که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرکب و پوشش در دنیا محسوب می شود، درباره ی آسیب هایی که افزایش قیمت مواد اولیه به این صنعت تحمیل کرده، گزارش می دهد. این کمپانی می گوید: تاثیر شیوع کرونا بر کمبود مواد اولیه ی صنعت چاپ همچنان ادامه دارد. کبود منابع انسانی متخصص و سرویس های تدارکات و حمل و نقل هم باعث ایجاد نوسانات پیش بینی نشده ای در سطح جهان شده است. اما به نظر می رسد که بحران ها فروکش نمی کنند و همچنان ادامه دارند.

تونی لرد، مدیر عامل شرکت فلینت گروپ می گوید: «سری اتفاقات چند سال گذشته، باعث کمبود مواد اولیه ی اصلی در صنعت چاپ شده که به نحوی، تمام بازارهای این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. ما امید داشتیم که در طی سال 2021، این ناپایداری اقتصادی فروکش کند و صنعت به ثبات بیشتری برسد، اما با اتفاقاتی که در جریان است، دیگر شکی نیست که در سال 2022 هم با انواع و اقسام چالش ها و کمبودها در این صنعت رو به رو خواهیم بود.»
از طرف دیگر، کمبود چیپ های الکترونیکی و افزایش قیمت فلزاتی مانند آهن و آلمینیوم هم باعث شده که تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات هم، قیمت کالاهای خود را افزایش دهند.

کمپانی سان کمیکال هم یکی دیگر از تولیدکنندگان مواد اولیه ی صنعت چاپ است که از آغاز سال 2022، قیمت کالاهای پورتفولیوی خود مانند پیگمنت و دای را افزایش داده و این افزایش قیمت در تمام بازارها تاثیر گذار بوده است.

سان کمیکال می گوید فشارهای مداوم تورمی و ادامه دار شدن روند صعودی قیمت مواد اولیه ی خام آنها را مجبورکرده که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.  علاوه بر این، بحران پیش آمده در مسیرهای حمل و نقل جهانی و افزایش قیمت برخی فرآیندهای تولید، این وضعیت را وخیم تر هم کرده است.
کمپانی هوبر گروپ هم که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ مرکب است، قیمت تمام کالاهای خود را افزایش داده است. این شرکت هم اعلام کرده که با افزایش مداوم قیمت مواد اولیه ی خام، سرویس های تدارکاتی و حمل و نقل، نیروی کار و انرژی، مجبور است برای سرپا نگه داشتن خطوط تولید خود به ناچار قیمت محصولات خود را افزایش دهد.

بحران اوکراین
طبق گزارش اینترگراف، بحران اوکراین تمام بازارهای مربوط به صنعت چاپ و بسته بندی را به شکل جدی تهدید می کند. تمام کمپانی هایی که مواد اولیه ی پایه چوبی مانند خمیر کاغذ خود را از کشورهای اوکراین و روسیه تامین می کردند، حالا با کمبود جدی این مواد رو به رو هستند. بااینحال، بحران اوکراین دو صنعت چاپ و کاغذ را به هم نزدیک تر کرده است. در نتیجه ی حمله ی روسیه به کشور همسایه ی خود اوکراین، بسیاری از بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ، چاپ و بسته بندی در دنیا، از محدودیت تجارت با شرکت های روسی به شدت مورد آسیب قرار گرفته اند.

بحران اوکراین، صنعت بسته بندی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. کشورهای اوکراین و روسیه دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان الوارهای چوبی در دنیا هستند و اتحادیه ی اروپا، بزرگترین وارد کننده ی این محصولات به شمار می رود. قبل از جنگ، ارزش مجموع صادرات این دو کشور به 12 میلیارد یورو می رسید که حالا با اعمال محدودیت ها و تعلیق در صادرات، تامین کاغذ و مقوای بسته بندی به شدت با مشکل رو به رو شده است.

جنگ، تعارضات و محدودیت های میان اتحادیه ی اروپا و سه کشور روسیه، اوکراین و بلاروس را به شدت افزایش داده است. طبق گفته ی کارشناسان، تخمین آسیب و ضررهای ناشی از این اختلافات در طی چند ماه آینده امکان پذیر نیست. همچنین اینکه اخراج روسیه از سامانه ی سوئیفت و پایین آمدن ارزش روبل هم به گسترده تر شدن محدودیت های میان دو طرف دامن می زند.

از آنجایی که تجارت کاغذ و خمیر کاغذ میان اتحادیه ی اروپا و روسیه بسیار گسترده است، اعمال تحریم های دو طرفه، وضعیت صنایع وابسته به کاغذ در این مناطق را به شدت آسیب پذیر می کند. و اگرچه اغلب کشورهای اروپایی عمیقا تحت تاثیر این جریانات قرار دارند، کشورهایی هم هستند که به خاطر داشتن روابط تجاری مستقیم و عمیق با کشورهای دو طرف جنگ، بیشتر از دیگران مورد آسیب قرار می گیرند. دو کشور آلمان و سوئد از جمله ی این کشورها هستند که بیش از 54 درصد از خمیر کاغذ خود را به اوکراین صادر می کنند.

با این اوصاف، بسیاری از کمپانی ها و تولیدکنندگان فعال در صنعت چاپ و بسته بندی، به طرق مختلف از اوکراین حمایت می کنند. بسیاری از کمپانی های ماشین آلات و تجهیزات چاپ مانند اچ پی، زیراکس و شرکت های تولید کننده نرم افزارهای کامپیوتری مانند مایکروسافت، در پی اعتراض به روسیه، صادرات محصولات خود را به این کشور متوقف کرده اند و شرکت هایی مانند کانن و فوجی فیلم هم اعلام کرده اند که از کمک های مالی به خیریه های حمایت به اوکراین، دریغ نمی کنند.

بااینکه در حال حاضر چشم انداز این صنعت چندان روشن نیست، اما تقاضا برای کالاهای چاپی با روندی مناسب و سالم به افزایش خود ادامه می دهند. اگرچه با وضعیت کنونی نمی توان هیچ پیش بینی معتبری از آینده ی صنعت چاپ و بسته بندی انجام داد، اما می توان گفت که تنها راه گذر از این دوره ی بحران، حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان است. مشتریان در تمام زمینه های صنایع چاپ و بسته بندی باید بدانند که تا پایان این دوره ی حساس، آماده سازی سفارشات ممکن است با تاخیر انجام بگیرد. داشتن صداقت با مشتری، کلید اصلی مقاومت و گذر از این دوره ی پر فراز و نشیب است.












منبع: meprinter.com

 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.