پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه27 خرداد 1403     Sunday, June 16, 2024

بازار پرینترهای فرمت عریض دیجیتال؛ چالش ها، روندها، تاثیر کرونا و پیش بینی های آینده (2022-2027)

آمارهای به دست آمده از تحقیقات بازار نشان می دهد که بازار پرینترهای فرمت عریض دیجیتال، در طی سال های 2022 تا 2027، به رشد سالانه 3.5 درصدی خود ادامه می دهد. پیشرفت های فناوری و دردسترس بودن مرکب و بسترهای چاپی متنوع، کاربردهای چاپ فرمت عریض را گسترده تر کرده است. صنعت تبلیغات، بسته بندی و چاپ پارچه، بزرگترین زمینه های کاربردی چاپ فرمت عریض هستند.

چاپ فرمت عریض در صنعت تبلیغات
صنعت تبلیغات، یکی از کارآمدترین و پرسودترین صنایع چاپ فرمت عریض محسوب می شود. درواقع، چاپ بنر و تابلو در ابعاد بزرگ، اولین هدف از به کارگرفتن پرینترهای فرمت عریض بود که در سال 2020، سود ناشی از تبلیغات را چندین برابر کرد. حالا بسیاری از برندهای بین المللی از پرینترهای فرمت عریض برای تولید تبلیغات فضاهای بیرونی خود استفاده می کنند. برای چاپ و تولید انواع بنر، تابلو، صفحه نمایش و دیگر رسانه های چاپی بزرگ که برای دیده شدن از فاصله ی دور تولید می شوند، از چاپ فرمت عریض استفاده می شود.
از پرینترهای فرمت عریض، برای چاپ بسترها و طرح های بسیار بزرگ که به خاطر ابعاد وسیع شان، امکان چاپشان در دیگر پرینترها وجود ندارد، استفاده می شود. سازگار بودن فناوری های چاپ فرمت عریض با انواع مختلف سفارشات، باعث شده که این فناوری هرسال به رشد و گسترش خود در بازار ادامه دهد. چاپ فرمت عریض برای تولید تابلو و نشانه در فضاهای داخلی هم به کار می رود. پیشرفت های فناوری، سرعت و بهره وری این پرینترها را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

چاپ فرمت عریض در صنعت پارچه
در صنعت پارچه، به پارچه های بیشتر از یک متر، عریض گفته می شود که طبعا برای چاپ آنها، باید از پرینترهای فرمت عریض استفاده کرد. از تمامی فناوری های چاپ فرمت عریض، یعنی از چاپ سالونت گرفته تا پایه آب، می توان برای چاپ پارچه استفاده کرد. از چاپ دای سابلیمیشن هم برای چاپ طرح و رنگ های شارپ و پرجلوه بر روی لباس، بنرهای پارچه ای، پرده و کف پوش ها استفاده می شود.
چاپ لاتکس هم یکی دیگر از فناوری های چاپ فرمت عریض دیجیتال است که در صنعت پارچه کاربردهای زیادی دارد. از این فناوری میتوان برای چاپ پارچه های ریزبافت سبک و درشت بافت سنگین استفاده کرد. از آنجایی که در چاپ لاتکس، مرکب به داخل بافت پارچه نفوذ می کند، مقاومت و کیفیت چاپ در پارچه بسیار بالاست.

چاپ فرمت عریض در صنعت بسته بندی
چاپ فرمت عریض، از فناوری های کلیدی در تولید و چاپ بسته بندی محسوب نمی شود. بااین حال، برخی از روندهای روز دنیا باعث شده که از مزیت های این فناوری در صنعت بسته بندی هم به کار گرفته شود. چاپ بسته بندی معمولا یک فرآیند تولید با حجم سفارش بالا و در ابعاد میلیونی ست، اما امروزه برای چاپ نمونه و یا چاپ سفارشات کم حجم، از پرینترهای فرمت عریض استفاده می شود. بسته بندی محصولات فصلی یا مربوط به یک رویداد خاص و کمپین ها، همه با پرینترهای فرمت عریض تولید می شوند، چون چاپ دیجیتال امکان شخصی سازی و ایجاد تنوع در کار را برای سفارش دهنده فراهم می کند.

رشد بازارهای محلی هم باعث شده که از چاپ فرمت عریض برای چاپ بسته بندی های دارای سفارشات کوچک استفاده شود. با این کار، تولیدی ها و کسب و کارهای کوچک محلی هم می توانند محصولات خود را در بسته بندی های متنوع به بازار عرضه کنند. از پرینترهای فرمت عریض، برای چاپ بر حسب تقاضا و سفارشی در صنایع مختلف مثل مواد غذایی، نوشیدنی ها، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، سرگرمی و اسباب بازی و حتی دکور و مبلمان خانگی استفاده شود. مخصوصا اینکه، با افزایش روزافزون تقاضا و تنوع سلیقه ها در این زمینه ها، جا برای رشد و گسترش پرینترهای فرمت عریض، بیشتر و بیشتر هم می شود.

چالش ها و عوامل محدود کننده ی بازار
و اما مسائلی مثل نصب و راه اندازی پیچیده و هزینه های تولید و نگهداری از قطعات و ماشین آلات، از چالش های مهم پرینترهای فرمت عریض به شمار می روند. همچنین اینکه در چاپ فرمت عریض، از انواع مختلفی از مواد چاپ استفاده می شود. مصرف برق در این نوع چاپ زیاد است و هزینه های بالای تولید هم به خاطر طراحی پیچیده ی این پرینترها و گران بودن مرکب آنهاست.

شیوع ویروس کرونا هم یکی از اتفاقاتی ست که مانند دیگر صنایع، بر بازار چاپ فرمت عریض هم تاثیرات مخربی گذاشت. نوسانات شدید اقتصادی و کمبود مواد اولیه ی مورد نیاز برای چاپ، باعث شد که اغلب چاپخانه های فرمت عریض، مخصوصا در چین و کشورهای آسیای جنوبی، فعالیت خود را به حالت تعلیق دربیاورند. آن دسته از چاپخانه ها هم که به فعالیت خود ادامه دادند، کاهش شدید سود و درآمد را گزارش کردند. 

مهمترین روندهای چاپ فرمت عریض
کدام کشورها، بزرگترین بازار چاپ فرمت عریض را دارند؟
آمریکا، کانادا و مکزیک، بزرگترین بازارهای چاپ فرمت عریض در آمریکای شمالی را دارند. برزیل و آرژانتین در آمریکای جنوبی، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، هلند، بلژیک، سوئیس، ترکیه و روسیه در اروپا، و ژاپن، چین، هند و کره ی جنوبی در آسیا، بزرگترین بازارهای چاپ فرمت عریض را در دست دارند. در خاورمیانه هم کشورهای عربستان، دوبی، اسرائیل و مصر، بزرگترین تولیدکنندگان چاپ فرمت عریض هستند.

ایالات متحده ی آمریکا، به دلیل رشد بالای تبلیغات محیطی و تقاضای بسیار بالا برای تابلو، بنر و رسانه های تبلیغاتی از یک طرف، و افزایش تقاضا برای بسته بندی های چاپ دیجیتال، بزرگترین بازار چاپ فرمت عریض را در اختیار دارد. اما پیش بینی می شود که کشورهای حوزه ی آسیا پاسیفیک، به دلیل رشد اقتصادی و توسعه ی فناوری در کشورهای ژاپن، چین، کره ی جنوبی و مالزی، در طی سال های 2022 تا 2027، بیشترین نرخ رشد را داشته باشد.
چاپ فرمت عریض و ابعاد بازار
چاپ فرمت عریض، بر اساس جنس بستر چاپی، مرکب مورد استفاده، عرض چاپ، نوع کاربرد و فناوری چاپ، در دسته های مختلفی طبقه بندی می شود:
  • بسته به نوع مرکب، چاپ فرمت عریض به گروه های مختلف مرکب پایه آب، سالونت، یووی، لاتکس و دای سابلیمیشن تقسیم می شود.
  • بسته به نوع خدمات فناوری، چاپ فرمت عریض به سه گروه پرینترها، نرم افزارهای ریپ و خدمات پس از فروش تقسیم می شود.
  • بسته به نوع بستر چاپی، چاپ فرمت عریض به دو دسته ی بسترهای متخلخل/کنگره ای و بسترهای غیرمتخلل تقسیم می شود.
  • بسته به عرض بستر چاپی، چاپ فرمت عریض به ابعاد 17 در 24، 24 در 36، 36 در 44، 44 در 60، 60 در 72 و 72 اینچ به بالا تقسیم می شود.
  • بسته به نوع فناوری چاپ، چاپ فرمت عریض به دو دسته ی بزرگ پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای تونری (لیزری) طبقه بندی می شود.
  •  
بزرگترین کمپانی های چاپ فرمت عریض
مهمترین شرکت های فعال در زمینه ی چاپ فرمت عریض، کمپانی اِچ پی، کانن ایندیا، سیکو اپسون، میماکی انجینیرینگ، ریکو، دِرست فوتوتکنیک، زیراکس، کونیکا مینولتا، آگفا گروپ، موتو اینداستریز و... هستند.
چاپ فرمت عریض و پایداری
چاپ فرمت عریض در مورد مسائل مربوط به پایداریمحیط زیست، قدم های بزرگی برداشته است که یکی از این اقدامات، توسعه و به کارگیری مرکب های به اصطلاح سبز است. در گذشته، تمامی مرکب های مورد استفاده در چاپ فرمت عریض، از نوع مرکب های سالونت بودند که آلاینده های کربنی فراوانی را به محیط زیست تحمیل می کردند. اما حالا اغلب چاپخانه های معتبر دنیا، از مرکب های پایه آب و یووی استفاده می کنند که نسبت به مرکب های سالونت، با محیط زیست مهربان تر هستند. فرمولاسیون این مرکب های به گونه ای ست که به راحتی شکسته می شوند و بازیافت آسان تری دارند.

در گذشته، بسترهای چاپ فرمت عریض، همه از جنس پلاستیک PVC بودند که ماده ای بسیار سمی، غیرزیست تجدید پذیر و بسیار مضر برای محیط زیست است. اما حالا، استفاده از PVC در چاپ فرمت عریض کم و کمتر شده است. پیشرفت های فناوری، باعث به روی کار آمدن پرینترهای چاپ پارچه و پلاستیک های قابل بازیافت شده که ضرورت استفاده از پلاستیک های غیرقابل بازیافت را کم کرده است. یکی از بسترهایی که با موفقیت جایگزین پلاستیک PVC شده است، پلاستیک پلی پروپیلن وینیل است که آثار کربنی آن، کم تا متوسط تخمین زده می شود.

پرینترهای فرمت عریض مدرن، خودشان هم با محیط زیست مهربان تر هستند. این پرینترها با کوتاه کردن جریان کاری، حذف تدارکات مربوط به پیش از چاپ و عملیات تکمیلی این لاین، توانسته اند مصرف انرژی، وقت و مواد اولیه را تا جای ممکن کاهش دهند.

مثلا پرینترهای فرمت عریض HP حالا فقط از مرکب های بدون سالونت استفاده می کنند. برخی پرینترهای HP Latex، استفاده از مرکب های یووی را هم از فرآیند خود حذف کرده و فقط از مرکب های پایه آب برای چاپ استفاده می کند. البته هیچکدام از این پرینترها، کیفیت را فدای پایداری نکرده اند، بلکه در حین رعایت قوانین و سیاست های پایداری، چاپی عالی و بدون افت کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.