پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

وضعیت و تازه ترین روندها در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ در سال 2023 چگونه است؟

ارزش صنعت کاغذ و خمیر کاغذ جهانی در سال 2022، 322466.06 میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می رود که این رقم تا سال 2028، با نرخ رشد مرکب سالانه 0.91 درصدی، به رقم 414256.21 میلیون دلار برسد. بااینحال، وضعیت این صنعت در سال 2022، با همان چالش های غیرقابل پیش بینی سال های گذشته همراه بود و از این جهت، تفاوت چندانی با سال های پیشین خود نداشت.

با گذشت چند ماه ابتدایی سال 2023 هم به نظر می رسد که صنعت تولید کاغذ در جهان، امسال هم وارث چالش های زیادی باشد.
در ادامه ی این مقاله به برخی از اتفاقات تاثیرگذار صنعت تولید کاغذ و روندهای مهم حاصل از آنها می پردازیم.

نوسانات قیمت سوخت و انرژی در اروپا همچنان قربانی می گیرد.
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بالا رفتن قیمت سوخت و نوسانات شدید آن همچنان به قوت خود باقی است و این مشکل در اروپا در حالی قربانی گیری است. در چند سال گذشته شاهد بودیم که بسیاری از کارخانه های بزرگ در صنعت تولید کاغذ اعلام ورشکستگی کردند. متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.
تورم بالای ناشی از جنگ، بیشترین عامل رکود و ورشکستگی صنایع خمیر و کاغذ محسوب می شود. روسیه، 35 تا 40 درصد سوخت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می کرد که با شروع جنگ، این مقدار به حداقل میزان ممکن رسید. عدم دسترسی به سوخت کافی، مهمترین کارخانه های کاغذسازی در کشورهایی مثل فنلاند، اتریش، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، ایتالیا و آلمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این اتفاق باعث ایجاد اختلالات شدید در زنجیره ی تامین مواد اولیه و فناوری های مورد نیاز تولیدکننده ها شده است که هم زنجیره ی تولید را سخت تر و پرهزینه تر کرده و هم از میزان سرمایه گذاری در این صنعت کاسته است.

روسیه همچنین بزرگترین صادرکننده ی کاغذ روزنامه، کاغذ کرافت و کاغذهای پرداخت نشده ی غیرچوبی در دنیاست که تا قبل از شروع جنگ، کاغذ مورد نیاز بسیاری از کمپانی های مطرح در دنیا را تامین می کرد. اما حالا با ایجاد محدودیت های صادرات از طرف خود روسیه و تحریم کشورهای دیگر، صادرات کاغذ به پایین ترین میزان ممکن رسیده است. این اتفاق در کنار بالا رفتن هزینه ی سوخت، بسیاری از کمپانی های وابسته به صادرات روسیه را با مشکلات جدی روبه رو کرده و برخی از آنها را به آستانه ی ورشکستی رسانده است.
روسیه حجمی بین  800 تا 900 هزار تن کاغذ و مقوا فقط به اتحادیه ی اروپا صادر می کند. علاوه بر این، 25 درصد از حجم کاغذهای گرافیکی اروپا توسط روسیه تولید می شود.

مبارزه با تغییرات اقلیمی
افزایش نگرانی های در مورد محیط زیست، باعث شده که کمپانی ها و برندهای مطرح در دنیا، هرچه بیشتر از مشتقات پلاستیک فاصله بگیرند و به فرآورده های فیبری نزدیک تر شوند. فیبر و سلولز با تمام محدودیت هایی که دارند، یکی از مهمترین منابع زیست تجدید پذیر صنعت بسته بندی محسوب می شود که در حین پایدار بودن، اثربخشی و کارایی بالایی هم دارد.
کمپانی International Producer که یکی از بزرگترین تولیدکننده های کاغذ و بسته بندی در جهان است، موفق شده است در طی بازه ی زمانی ده ساله، از 2010 تا 2020، با کاهش سوخت های فسیلی و زغالی خود به نصف، میزان آلاینده های تحمیلی به محیط زیست را تا 20 درصد کاهش دهد. در حال حاضر، 70 درصد از سوخت کارخانه های این شرکت از بقایای زباله های زیستی با مقدار کربن صفر تامین می شود.

امروزه، 70 درصد از کالاهایی سفارشی، با بسته بندی های کارتنی حمل و نقل می شوند. کارتن، یکی از فرآورده های فیبری بسیار اثربخش در بسته بندی ست که از آنجایی که یک ماده ی پایه زیستی ست، صد در صد قابل بازیافت است و برای ایجاد اقتصاد دورانی در صنعت بسته بندی حیاتی ست.
در سال 2022، بسیاری از برندهای مطرح در دنیا، بسته بندی های ناپایدار را از فرآیند زنجیره ی تامین خود حذف کردند. یکی از آنها، کمپانی Nestle است که اعلام کرد که بسته بندی های پایه زیستی را جایگزین بسته بندی فلزی سوئیسی می کند. بسته بندی های فلزی با وجود اینکه قابل بازیافت هستند، اما باز هم سر از زمین های دفع زباله درمی آورند.

تقاضا برای کاغذ چینی کاهش میابد.
 چین، سالهاست که بزرگترین تولید کننده ی کاغذ و خمیر کاغذ در دنیاست. بااینحال، از سال 2022 تا به امروز شاهد کاهش تقاضا برای کاغذ چینی هستیم. یکی از علت های کاهش سهم بازار چین در دنیا، سیاست های داخلی کشور چین برای رسیدن به وضعیت «کووید صفر» است که اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
یکی دیگر از دلایل این اتفاق هم سیاست ممنوعیت واردات زباله های کاغذی غیرطبقه بندی شده است که بر روی بازار این کشور تاثیرگذار بوده و از طرف دیگر، باعث شکوفایی بازار کشورهای دیگر شده است. طبق آمار وب سایت fisheri.com، پنج کشور دنیا که بیشترین نرخ رشد سالانه در صنعت کاغذ و خمیرکاغذ را تجربه کرده اند، لائوس، میانمار، ترکمنستان، ارمنستان و کنیا هستند. این آمار نشان می دهد که کاهش تقاضای کاغذ از چین به عنوان ابر تولیدکننده ی کاغذ در دنیا، به اقتصاد دیگر کشورها فرصت شکوفایی بیشتر داده است.
همچنین در سال گذشته، بسیاری از شرکت ها تصمیم گرفتند که فعالیت خود در چین را کم یا حتی متوقف کنند. یکی از این شرکت ها، کمپانی اپل است که تولیدات خود را از چین بیرون می برد. اپل تصمیم گرفته مونتاژ گوشی های خود را به جای چین، در ویتنام و هند ادامه دهد.

افزایش 15 درصدی فروش آنلاین کاغذ و خمیر کاغذ
در عصر دیجیتالی زندگی می کنیم که در چند سال اخیر، به خاطر مشکلات ناشی از قرنطینه های سرتاسری، با سرعتی بیشتر از همیشه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند. صنعت تولید کاغذ هم از این ماجرا مستثنی نیست. چین و آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده های کاغذ دنیا، از دو سال گذشته افزایش فروش آنلاین محصولات خود را گزارش کرده اند و به نظر می آید که این روند در سال 2023 هم نه تنها ادامه دارد، بلکه افزایش هم میابد. طبق گزارش ها، بیشترین درصد سفارشات آنلاین، برای مواد خام و کارتن و مقوا است. مزیت سفارش آنلاین محصولات کاغذی این است که فرآیند سفارش تا تحویل محصول را سریعتر می کند. برخی از سفارشات حتی در عرض یک روز به دست مشتری می رسد.
علاوه بر این، آمارها نشان می دهد که فروش آنلاین در صنعت بسته بندی هم  روند صعودی دارد. گزارش های به دست رسیده از کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی تولیدکننده ی بسته بندی نشان می دهد که تقاضا برای محصولات نیازمند به بسته بندی در سال 2023 روندی صعودی خواهد داشت که به رونق هرچه بیشتری این صنعت کمک می کند.

دیجیتالی شدن و استفاده ی بیشتر از بیگ دیتا
در عصر دیجیتال، داده ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. با کمک آنالیز داده ها می توانیم تصمیم های خرد و کلان بهتری بگیریم. در اقتصاد، بهره گیری از فناوری های بیگ دیتا یا کلان داده به ما کمک می کنند که با بررسی دقیق بازار، از رقبایمان پیشی بگیریم. صنعت تولید کاغذ هم می تواند از فناوری پیشرفته ی آنالیز داده ی بیگ دیتا برای بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت خود بهره بگیرد. طراحی و تولید سیستم های پیشرفته برای کنترل کیفیت کاغذ و خمیر کاغذ، بهره وری و اثربخشی صنعت را بهبود می بخشد و این روندی ست که در سال 2023 هم ادامه می یابد.
همچنین، دیجیتالی شدن فرآیندها و سیستم ها، صنعت تولید کاغذ را به کلی دگرگون کرده است. مثلا فروش آنلاین محصولات، یکی از پدیده های حاصل از دیجیتالی شدن است که نحوه و حجم استفاده از کاغذ و مقوای بسته بندی را تغییر داده است. بسیاری از بسته بندی های محصولات فروشگاهی، حالا تبدیل به بسته بندی های پستی شده اند. این اتفاق تاثیر بسیار قابل توجهی بر صرفه جویی در کاغذ، مرکب و دیگر فرآیندهای تولید بسته بندی می گذارد و به چرخه ی دورانی اقتصاد کمک می کند.

چکیده ی دستاوردها و پیش بینی ها
  1. تا پایان سال 2023، حجم تولیدات صنعت کاغذ و خمیر کاغذ به 490 میلیون تن خواهد رسید.
  2. بر طبق آمار وب سایت Piteny Bowes، حجم صادرات و واردات صنعت کاغذ تا نیمه ی سال 2023 به 100 میلیارد بسته می رسد.
  3. در سال 2023، بیش از 15 درصد از فروش صنعت کاغذ و خمیرکاغذ به شکل آنلاین خواهد بود.
  4. در بیست سال گذشته، چین بزررگترین تولیدکننده ی کاغذ در جهان بوده است. آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد.
  5. اروپا تصمیم دارد تا سال 2030، 55 درصد از بسته بندی های پلاستیکی را جمع آوری و بازیافت کند. این اتفاق تاثیرات مهمی بر صنایع تولید کاغذ و خمیرکاغذ خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.