پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
هوش مصنوعی در صنعت چاپ؛

هشت دلیل برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای چاپ

امروزه چاپخانه ها برای دستیابی به اثربخشی بیشتر، دست به دست شرکت های فناوری اطلاعات داده اند. حالا کلان داده های موجود در پرینترهای چاپخانه ها بدون وجود زیرساخت های دیجیتالی از پردازش اطلاعات باز می مانند. اما یکی از ابر فناوری های حوزه ی دیجیتال که اینروزها بیشتر از هر فناوری ای به یاری صنعت چاپ آمده هوش مصنوعی است.

صنعت چاپ در سال های اخیر به شکل انکارناپذیری تحت تاثیر فناوری های دیجیتال بوده است. به عبارتی می توان گفت دوره ای که در آن صنعت چاپ به عنوان یک صنعت سنتی شناخته می شد رو به گذار است و چاپ وارد عصر دیجیتال شده است. امروزه چاپخانه ها برای دستیابی به اثربخشی بیشتر، دست به دست شرکت های فناوری اطلاعات داده اند. حالا کلان داده های موجود در پرینترهای چاپخانه ها بدون وجود زیرساخت های دیجیتالی از پردازش اطلاعات باز می مانند. اما یکی از ابر فناوری های حوزه ی دیجیتال که اینروزها بیشتر از هر فناوری ای به یاری صنعت چاپ آمده هوش مصنوعی است.

آمدن هوش مصنوعی به صنعت چاپ در سال های اخیر، سرنوشت این صنعت را به طور کل متحول کرده است. مزیت فوق العاده ی هوش مصنوعی برای صنعت چاپ این است که می تواند با داده هایی که در اختیارش قرار می گیرد، روش ها و راه حل های بی نقصی جلوی پای تولیدکنندگان قرار دهد که قبل از هوش مصنوعی به دست انسان کشف نشده بودند.
مزیت های فوق العاده ی هوش مصنوعی برای این صنعت، فقط در زمینه ی طراحی گرافیک خلاصه نمی شود، بلکه بعد از فرآیند طراحی و در فرآیندهای چاپ و تولید، عملیات تکمیلی، تدارکات و انبار هم بسیار کارآمد است. هوش مصنوعی اثربخشی، خلاقیت و شخصی سازی در جریان تولید چاپخانه ها را بهبود و ارتقا می دهد.

طراحی و لی آوت خودکار
ابزارهای طراحی قدرت گرفته از هوش مصنوعی می توانند طرح های گرافیکی بسیار خلاقانه و جذابی برای ما ایجاد کنند. این ابزارها می توانند تازه ترین روندهای حوزه ی گرافیک را به سرعت بررسی کنند، ترجیحات کاربران را شناسایی کنند و مناسب ترین المان ها را برای طرح خود انتخاب کنند.
وظایفی که برای آنها استانداردهای خاصی مشخص شده مانند تنظیم متن، تصاویر، فرمت و لی آوت طرح، تصحیح رنگ و انتخاب بهترین بستر برای چاپ توسط هوش مصنوعی به راحتی قابل انجام است. برای سپردن این وظایف تکراری و پایه ای به هوش مصنوعی، طراحان فرصت کافی پیدا می کنند که از ذهن و وقت خود برای انجام کارهای خلاقانه تر و پویاتر استفاده کنند.

رایج ترین ابزارهای هوش منصوعی که می توان در این حوزه معرفی کرد، Midjourney و Dall E هستند. اما از آنجایی که اینروزها اغلب کاربران، از متخصصان حوزه ی طراحی گرافیک گرفته تا تازه واردان و علاقه مندان به این حوزه از هوش مصنوعی استفاده می کنند، اگر عبارت «طراحی با هوش مصنوعی» را در گوگل سرچ کنید، به بیش از 15 ابزار آنلاین کار با هوش مصنوعی دست پیدا خواهید کرد هر کدام مزیت ها و محدودیت های خودشان را دارند.

شاید گمان کنید با پیدایش هوش مصنوعی در حوزه ی هنر و گرافیک، از این به بعد تعداد هنرمندان و گرافیست های متخصص کاهش پیدا می کند و همه ترجیح می دهند که کار خود را با هوش مصنوعی راه بیاندازند، اگر اینطور فکر می کنید باید بهتان بگویم که فکرتان اشتباه است. چون هوش مصنوعی اگرچه کار طراحی را آسانتر می کند، ولی جای هوش و خلاقیت بشری را نمی گیرد. کاربران برای خلق آثار هنری و گرافیکی پیچیده، باید فرآیندهایی مختلف هوش مصنوعی را یاد بگیرند.

شخصی سازی در حجم انبوه
در کمپین های مختلف چاپی که برندها برگزار می کنند، یکی از فاکتورهای بسیار مهم و حتی حیاتی برای موفقیت کمپین، شخصی سازی محصولات است. هوش مصنوعی کار شخصی سازی محصولات را هم روان تر و آسان تر می کند.
سیستم های آنالیز داده ی هوش مصنوعی می توانند در کسری از ساعت، حجم های بالایی از داده های جمع آوری شده از مشتریان را بررسی و طبقه بندی کنند و بر اساس آنها، هر محصول را برای مخاطب هدف آن شخصی سازی کنند. هوش مصنوعی اینکار را برای تمامی انواع محصولات بازاریابی مانند بروشورها، کاتالوگ ها، تبلیغات پستی و... انجام می دهد. هوش مصنوعی با شخصی سازی محصولات بر طبق ترجیحات و سلایق مشتریان، تعامل آنها با برند را افزایش می دهند با اینکار، در رضایت بیشتر مشتریان از محصول و برند تاثیرگذار است.

چاپ اطلاعات متغیر
چاپ اطلاعات متغیر (VDP) جزو جدایی ناپذیر محصولات چاپی است. با افزایش فروش محصولات آنلاین هم تقاضا برای چاپ اطلاعات متغییر از همیشه بیشتر شده است. بازار چاپ VDP بر روی لیبل، باکس و انواع بسته های پستی بسیار وسیع شده است. اینکار بدون هوش مصنوعی یک فرآیند وقتگیر و سخت است. هوش مصنوعی می تواند تمامی اطلاعات متغیر مدنظر مانند اسم ها، آدرس ها، عکس ها و دیگر المان های گرافیکی را به سرعت چاپ کند.

آنالیز محصولات چاپی
ابزارهای آنالیز هوش مصنوعی به برندها کمک می کنند که به تقاضای مشتریان با دقت بالاتری پاسخ دهند. این ابزارها می توانند با بررسی تازه ترین روندها، داده های مربوط به فروش و... آینده ی محصولات و میزان استقبال از آنها را بررسی کنند. با اینکار می توان جدول تولید چاپخانه ها را بهینه کرد و از تولید محصولاتی که بازار خوبی ندارند و از همان ابتدا به زباله تبدیل می شوند جلوگیری کرد. می توان گفت بهترین و باارزش ترین مزیت این ابزارها این است که آثار کربنی تحمیلی به طبیعت را کاهش می دهند.

کنترل کیفیت و بازرسی
هوش مصنوعی از امنیت ابزارها و سیستم های چاپی هم محافظت می کنند. از نرم افزارهای هوش مصنوعی در دوربین ها و ماشین های کنترل کیفیت بهره گرفته می شود که نقایصی مانند اشکال در رنگ یا خطا در چاپ را فورا و در همان خط تولید شناسایی کرده و به سرعت محصول را از ورود به دیگر مراحل حذف می کنند. اینکار هم از صرف هزینه و تولید زباله ی بیشتر جلوگیری می کند و هم کیفیت محصولات را تضمین می کند.

واقعیت افزوده (AR)
اینروزها برندهای پیشرو در هر زمینه ای، از فناوری های مبتنی بر واقعیت افزوده برای جذاب تر کردن تجربه ی کاربری مشتریان استفاده می کنند. واقعیت افزوده یکی از محصولات جذاب هوش مصنوعی ست که به کاربران اجازه می دهد یا یک اسکن ساده، دنیای واقعی را با دنیای دیجیتال پیوند بزنند.

بهینه سازی جریان تولید
نرم افزارهای مدیریت جریان کاری قدرت گرفته از هوش مصنوعی می توانند به بهترین، دقیق ترین و کارآمدترین شکل ممکن جریان های کاری تولید را بهینه سازی کنند. در دروپای 2024 شاهد نرم افزارهای تازه و پیشرفته تری در این زمینه خواهیم بود که تمامی وظایف کنترل و بازرسی، محاسبات و برطرف کردن خطاها را به شکل خودکار انجام می دهند. این نرم افزارها می توانند هزینه ها را متعادل کنند و اثربخشی فرآیندها را به حد کمال برسانند.

چاپ دوستدار محیط زیست
همانطور که پیش تر هم گفتیم، هوش مصنوعی بهترین وسیله برای پایدارتر کردن جریان کاری تولید در چاپخانه ها و کارخانه های تولید بسته بندی ست. بهینه سازی طراحی محصولات با هوش مصنوعی، به کاهش هدررفت مواد اولیه می انجامد. همچنین با جریان تولید بدون نقص که با هوش مصنوعی قابل دسترسی ست، آلاینده های کربنی کاهش پیدا می کنند.
نتیجه گیری
یکپارچه شدن هوش مصنوعی با جریان های کاری صنعت چاپ، پتاسیل های این صنعت برای خلاقیت، نوآوری و اثربخشی را بیشتر می کند. و همینطور که فناوری های هوش مصنوعی پیشرفته تر می شوند، شاهد مزیت های بیشتر و فوق العاده تر آن برای صنعت چاپ خواهیم بود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.