پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024

محوری ترین موضوعات صنعت چاپ در دروپای 2024 کدامند؟

صنعت چاپ جهانی در سال 2023 هم تحت تاثیر اختلالات زنجیره ی تامین قرار دارد که بر اثر بحران انرژی و نوسانات اقتصادی پدید آمده است. برای همین هم، اهمیت این مساله از همیشه بیشتر شده است که صنعت چاپ باید بر رشد و توسعه ی آن بخش هایی تمرکز کند که می توانند تا حد امکان در مصرف انرژی و هزینه ها صرفه جویی کنند.

صنعت چاپ در چند سال اخیر با مشکلات متعددی رو به رو شده که تولیدکنندگان بزرگ و کوچک این صنعت را درگیر خود کرده است. از طرف دیگر، نیاز و سلیقه ی مشتریان هم هرروز در حال تغییر و تنوع است و از شدت تقاضا برای شخصی سازی و سفارش سازی محصولات هم هیچوقت کاسته نمی شود. به همین دلایل، صنعت چاپ به فناوری هایی نیاز دارد که هم سرعت و کیفیت بالایی داشته باشند، هم از پس نیازهای متنوع مشتری بربیایند و هم با محیط زیست مهربان باشند. روش های بهینه و پایدار تولید باید بتوانند فرآیندهای تولید را تا حد امکان ساده سازی کنند. در این مقاله، به سه بخش اساسی در ساده سازی و پایدار سازی فرایندهای چاپ اشاره می شود که به نقاط تمرکز صنعت چاپ در سال 2023  و دروپای 2024 تبدیل شده اند.

چاپ پایدار تر از همیشه
بسیاری از برندها و تولیدکنندگان در سرتاسر جهان، توجه خود را بر کاهش آلاینده های مضر برای محیط زیست متمرکز کرده اند. از آنجایی که اهمیت پایداری صنایع هر سال جدی تر از سال گذشته پیگیری می شود و سیاست ها و قوانین مربوط به آن سفت و سخت تر می شود، صنعت چاپ هم به عنوان یکی از صنایع پرمصرف و آلاینده، تحت فشار زیادی قرار گرفته است. شفاف سازی فرآیندهای تولید، یکی از قوانینی ست که دولت ها از تولیدکنندگان صنعت چاپ انتظار دارند. تولیدکنندگان فعال در صنعت چاپ ناچارند که فناوری های تازه ای را به کار بگیرند که دوستدار محیط زیست باشند. برای همین در سال 2023 شاهد هستیم که برندهای پرچمدار دنیا، بر سر توسعه ی سبزترین فناوری های تولید باهم رقابت می کنند.
یکی از این تولیدکنندگان پیشرو، کمپانی اچ پی است که سرمایه گذاری های عظیمی را برای پایدار سازی محصولات و روش های تولید خود به کار گرفته است. تولید سیستم های چاپ پایدار، استفاده از متریال پایدار، حذف پلاستیک، کاهش استفاده از مواد خام، ایجاد اهداف جدی برای کاهش آثار کربنی  و رسیدن به اقتصاد دورانی از فعالیت های این کمپانی بوده است.
مثال دیگر، شرکت اپسون است که آغازگر بسیاری از فعالیت های مربوط به پایداری، از جمله استفاده از مواد بازیافتی در محصولات خود بوده است. این کمپانی موفق شده که مصرف انرژی فرآیندهای تولید خود را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد و در عین حال، یک سیستم مدار بسته ی بازیافت برای به حداقل رساندن زباله و هدررفت خود ایجاد کند.
شرکت کانن هم تصمیم دارد با به صفر رساندن زباله های غیرقابل بازیافت خود تا سال 2025، دین خود را به محیط زیست ادا کند. توسعه ی روش های پایدار تولید بسته بندی، استفاده ی حداقلی از مواد خام و کاهش مصرف انرژی هم از دیگر استراتژی های این شرکت است که با موفقیت اجرا شده اند.

دو کمپانی ریکو و زیراکس هم از پیشتازان پایدار در صنعت چاپ به شمار می روند که قصد دارند تا سال 2050، تولید آلاینده های کربنی خود را به صفر برسانند. ایجاد یک زنجیره ی تامین پایدار و استفاده ی مسئولانه از منابع تجدیدناپذیر هم از دیگر اقدامات این شرکت ها به شمار می رود.
سرویس دهی پایدار چاپ هم با افزایش صعودی تقاضا رو به روست. به همین علت، مساله ی پایداری یکی از نقاط تمرکز دروپای 2024 به شمار می رود. فناوری های پایدار چاپ نه تنها بی ضرر تر از روش های دیگر هستند، بلکه کیفیت رقابتی تری به دست می دهند و در عین حال صرفه جویانه تر هستند. تمام این ها، ویژگی هایی هستند که برای شرایط ناهموار این روزهای صنعت چاپ بسیار حائز اهمیت است. رواج پلتفرم های آنلاین چاپخانه ها، مثال خوبی برای پایدارسازی سرویس های چاپ است.
با تمام این ها، بهبودهای مربوط به پایداری روش های چاپ نباید بی ملاحظه و کورکورانه انجام بگیرد. بلکه به کارگیری این روش ها به آنالیز داده، آنالیز مقدار آلاینده های کربنی و گزارش گیری داده ها نیاز دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

دیجیتالی سازی هرچه بیشتر چاپ
در طول دو سال اخیر، دیجیتالی سازی و تجارت الکترونیک نقش اساسی ای در صنعت چاپ ایفا کرده اند و تحویل سریع و به موقه ی سفارشات برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. برای همین است که دیجیتالی سازی چاپ، دومین نقطه ی تمرکز در دروپای 2024 خواهد بود. به گزارش اسمیترز، سهم چاپ دیجیتال از مجموع صنعت چاپ در سال 2020، 16.2 درصد بوده است و انتظار می رود این رقم تا سال 2025، به 19.8 درصد برسد. در حال حاضر اغلب برندهای پیشتاز در دنیا به روش های پایدار و پر مزیت چاپ دیجیتال روی آورده اند. سایر برندها نیز دیر یا زود ناچارند برای اینکه از قافله ی بازار عقب نمانند، استراتژی های تولید خود را به چاپ دیجیتال نزدیک کنند و از مزیت های پایداری محیط زیست، صرفه جویی در هزینه ها و اثربخشی بهتر جریان تولید دیجیتال بهره ببرند.
یکی دیگر از علت های محبوبیت چاپ دیجیتال، امکان چاپ بر حسب تقاضا و تولید لیبل فوری مورد استفاده در حمل و نقل محصولات است. چاپ دیجیتال در عین اینکه پرسرعت تر از روش های سنتی ست، زباله ی کمتری هم تولید می کند. چاپ اطلاعات متغیر با پرینترهای دیجیتال انجام می شود. همچنین در فرآیند تولید چاپ دیجیتال از متریال پایدارتر استفاده می شود که هم هزینه ی مشتریان را کاهش می دهد و هم جریان تولید آن غیر مضر است.
چاپ دیجیتال همچنین نسبت به روش های دیگر انعطاف پذیر تر و تطبیق پذیر تر است؛ چاپ دیجیتال برعکس روش های سنتی که فقط بر روی طیف مشخصی از بسترها چاپ می کنند، می تواند بر روی انواع اجناس، از کاغذ و کارتن گرفته تا چوب و فلز و شیشه چاپ کند. همچنین از چاپ دیجیتال می توان در تمامی بخش های صنعت، از چاپ بسته بندی و لیبل گرفته تا چاپ دکوراسیون و چاپ تجاری و تبلیغات بهره مند شد. تمامی محصولاتی که به روش دیجیتال تولید می شوند را می توان در ابعاد و اشکال متنوع و پیچیده چاپ و تولید کرد و با انواع فناوری های رهگیری و نظارتی مانند بارکد و کیو آر کدها، در تمامی زنجیره ی تولید تا تامین، مورد نظارت قرار داد. در نهایت اینکه، چاپ دیجیتال هم برای تولیدکننده و هم برای مشتریان نهایی مزیت های بیشتری دارد.

اتوماسیون بیشتر چاپ
فرآیند اتوماتیک سازی جریان تولید چاپ، چند سالی هست که آغاز شده است. اتوماسیون جریان کاری منجر به کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه های تولید می شود. یک مزیت دیگر اتوماسیون این است که می توان خط عملیات تکمیلی چاپ را به طور مستقیم به خط چاپ محصول متصل کرد. همچنین وقتی جریان کاری یک کارخانه اتوماتیک می شود، در طول فرآیند تولید تا تحویل، به نیروی انسانی کمتری نیاز است و همین، باعث افزایش دقت و کیفیت و کاهش خطاهای انسانی می شود.
با اتوماسیون جریان کاری سیستم ها، تجهیزات سخت افزاری به نهایت اثربخشی خود می رسند و عملکرد پرینترها به بهترین حالت ممکن بهینه می شود. سرعت چاپ و عملیات تکمیلی بالا می رود، سوددهی و چاپ بر حسب تقاضا بهبود میابد و حجم سفارشات بیشتر می شود. همه ی این ها در کنار هم، راندمان کلی تولید را به شکل بسیار قابل توجهی بهبود می بخشد. از طرف دیگر هم مشتریان می توانند سفارشات خود را با کیفیت و دقت بالا و در عین حال فوری و با هزینه ی کمتری تحویل بگیرند.
سیستم فرآیند و خروجی یک جریان کاری اتوماسیون ساده و یکپارچه است. برای همین چاپخانه ها می توانند بدون نیاز به افزایش قیمت، سفارش مشتری را دقیقا مطابق با نیاز و خواست او سفارشی سازی کنند. با اتوماسیون جریان کاری، سیستم های مختلف مانند فناوری وب به پرینت، مدیریت رنگ، چاپ اطلاعات متغیر، مدیریت تجهیزات و عملیات تکمیلی باهم یکپارچه می شوند و در نتیجه، هم فرآیند تولید ساده و  سرراست است و هم محصول نهایی به بهترین کیفیت تولید می شود.
تلفیق سه پدیده پایداری، دیجیتالی سازی و اتوماسیون روش ها و فرآیندهای چاپ، هم برای تولیدکنندگان و هم برای مشتریان نهایی مزیت های کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری به همراه دارد و در کنار یکدیگر آینده ی صنعت چاپ را متحول می کنند. برای همین هم این سه نقطه ی اتکا در صنعت چاپ به اصلی ترین نقاط تمرکز دروپای 2024 تبدیل شده اند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.