پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
در گفتگو با رئیس بخش پایداری و خلاقیت شرکت اچ پی مطرح شد؛

یک نمای نزدیک از چاپ دیجیتال

در رویداد Sealed Air’s PACK DIGITAL که در اوایل سال 2023 برگزار شد، از سانچز مارتینز، رئیس بخش پایداری و خلاقیت شرکت اچ پی، در مورد قابلیت های چاپ دیجیتال برای شخصی سازی و تولید ارزش افروده برای برندها و همینطور کاهش هدررفت در زنجیره ی تامین پرسیدیم.

وقتی در رویداد Sealed Air’s PACK DIGITAL صحبت می کردید، گفتید که یکی از مزیت های مهم چاپ دیجیتال این است که «می تواند هدررفت تولید بسته بندی را تا 30 درصد کاهش دهددر این مورد توضیح دهید:

بگذارید HP Digital Print را با یک مثال توضیح دهم. فرض کنید میخواهید یک فایل پاور پوینت درست کنید. قبل از هرچیز باید در مورد نوع ارائه، محتوا، تصاویر و متون آن تصمیم گیری کنید. فرض کنید پاور پوینت شما از سه اسلاید تشکیل شده باشد. هرکدام از این اسلایدها در طراحی و متن و گرافیک خود منحصر به فرد هستند. وقتی فایل تان آمده می شود، دکمه ی چاپ را می زنید و اسلایدهای شما چاپ می شوند. کار چاپ دیجیتال هم به همین منوال است، فقط با این تفاوت که به جای اسلایدهای پاور پوینت، شما با طراحی لیبل و بسته بندی طرف هستید. به محض اینکه طراحی بسته بندی تان به اتمام می رسد، می توانید فورا و بدون هیچ معطلی ای، کار چاپ محصول خود را شروع کنید. اینکار مزیت های فراوانی دارد.

اولین مزیت این است که چاپ دیجیتال سریع است و نسبت به روش های سنتی، کار شما را 4 تا 6 هفته جلو می اندازد. مثلا فرض کنید رویداد یا فستیوالی در راه است و شما می خواهید حجمی از محصولات خود را متناسب و مرتبط با حال و هوای آن رویداد تولید کنید. به این شکل، خیالتان راحت است که می توانید محصولتان را در عرض چند روز و با هر تعداد و تنوعی که مدنظرتان است، چاپ و تولید کنید. مثلا می توانید از هر محصول، 4 یا 5 طرح متنوع تولید کنید و برای اطمینان بیشتر، از هرکدام از آنها تعدادی نمونه بگیرید.

چاپ دیجیتال می تواند تا 30 درصد از حجم هدررفت و تولید زباله ی شما را کاهش دهد، چون با چاپ دیجیتال نیازی به نمونه گیری های اولیه و یا مشکل حداقل تعداد سفارشات که در روش های سنتی وجود دارد، ندارید. حتی اگر از هر نسخه از محصول فقط یک عدد نیاز دارید، امکان چاپ آن برایتان فراهم است.
همچنین سیستم های چاپ دیجیتال، قابلیت دسترسی ابری (cloud) دارند. مثلا اگر یک سیستم دیجیتال اچ پی دارید، می توانید کارهایی مثل تطبیق رنگ و پایداری کیفی را بدون توجه به نوع بستر چاپی از راه دور و از طریق سیستم ابری انجام دهید.

چاپ دیجیتال برای سفارشات کم حجم، سریعتر، ارزان تر و اثربخش تر از روش های سنتی است و مخصوصا برای بازار چابک و انعطاف پذیر فروش آنلاین و پلتفرم هایی که مستقیم به مشتری متصل می شوند، کاملا مناسب است. اگر برندها بتوانند عمده ی سفارشات خود را با سیستم های دیجیتال چاپ کنند، آنوقت می توانند هدررفت چاپی خود را تا 30 درصد و آلاینده های گلخانه از خود را تا 80 درصد کاهش دهند.

نتیجه ی برخی آمارها نشان می دهد که مشتریان حاضرند برای یک محصول شخصی سازی شده، تا 20 درصد مبلغ بیشتری پرداخت کنند. می توانید چند مثال از اثربخشی چاپ دیجیتال در شخصی سازی محصولات بیاورید؟
کمپانی اچ پی در این زمینه تحقیقات گسترده ای کرده است. ما در آخرین تحقیقات مان، در یک دوره ی زمانی 9 ماهه، 50 میلیون مکالمه از 4 کشور مختلف دنیا را بررسی کردیم و متوجه شدیم که تاثیر شخصی سازی بر فروش محصولات عظیم است. در حال حاضر، ارزش محصولات شخصی سازی شده در بازار جهانی، 201 میلیارد دلار است که در پنج سال گذشته دو برابر شده است.
مطالعات نشان می دهد که بیش از 50 درصد از مشتریان به برندهایی روی آورده اند که محصولات خود را شخصی سازی می کنند و تقاضا برای این محصولات همیشه در حال افزایش است. هرچه جمعیت بازار هدف جوانتر باشند، اهمیت شخصی سازی محصول برای آنها بیشتر است. همچنین 70 درصد مشتریان حاضرند برای یک محصولی که یک المان شخصی سازی شده در آن وجود دارد، هزینه ی بیشتری پرداخت کنند. این یعنی اگر یک برند، در استراتژی های بازاریابی خود عامل شخصی سازی را درنظر بگیرد، می تواند به شکل قابل ملاحظه ای ارتباط خودش را با مشتریان بالا ببرد و انگیجمنت برند و مشتری را افزایش دهد. همه ی اینها با سیستم های چاپ دیجیتال قابل دستیابی است.

شما به مفهوم «برند خودتان را زنده کنید» اشاره کردید. مانند کمپین کمپانی شکلات سازی Hershey که در آن مشتریان می توانستند با اسکن یک کیو آر کد که بر روی بسته بندی محصول چاپ شده بود، از خودشان فیلم بگیرند و آن را برای عزیزان خود بفرستند. از مزیت های چاپ دیجیتال در این زمینه برایمان بگویید.

مطمئنا موفقیت کمپینی که به آن اشاره کردید شانسی نبوده است، بلکه پشت آن یک ایده ی خلاقانه و چارچوب مستحکم برای اجرای آن وجود داشته است. کمپین هایی که از این نوع هستند، با در مرکز توجه قرار دادن مخاطب و مشتریان خود، آنها را به هیجان و حرکت درمی آورند. چاپ دیجیتال می تواند هم خلاقیت و ایده ی اولیه و هم چارچوب اجرای چنین کمپین هایی را ایجاد کند.

کمپین هایی مثل کمپین «برند خودتان را زنده کنید»، می توانند قدرت واقعی چاپ دیجیتال را به نمایش بگذارند. این کمیپن هایی که توسط چاپ دیجیتال برگذار می شوند، هم برند را در ذهن مشتری ماندگار می کنند و هم با چرخیدن بر سر زبان ها، مشتری های بالقوه ی بیشتری برای برند ایجاد می کند. علاوه بر این، کمپین های چاپ دیجیتال 10 تا 20 درصد کم هزینه تر از کمپین های آنلاین برگذار می شوند و در عین حال تاثیر بیشتر و عمیق تری بر مخاطب می گذارند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.