پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

چاپ دیجیتال چگونه بسته بندی ماری جوآنا را دگرگون کرد؟

گیاه کانابیس یا همان ماری جوآنا بازار پررونق و گسترده ای دارد. چون این ماده در کنار مصارف تفریحی، در زمینه ی پزشکی و درمان هم خواص بسیار زیادی دارد. از ماری جوآنا به عنوان داروی درمان تهوع ناشی از شیمی درمانی استفاده ی فراوانی می شود. این ماده همچنین به کاهش علائم صرع در کودکان کمک می کند، برای افراد مبتلا به ایدز مفید است و برخی علائم بیماری ام اس مانند گرفتگی عضلات و درد را کاهش می دهد.

جالب است بدانید که از ماری جوآنا به عنوان یک مکمل غذایی برای خوراک گاوها هم استفاده می شود. نزدیک به یک سوم از آمریکایی ها به شکل تفریحی ماری جوآنا مصرف می کنند و استفاده ی داروی از آن، در 37 ایالت آمریکا قانونی است.

در کانادا و مکزیک هم، استفاده از ماری جوآنا هم برای مصارف تفریحی و هم دارویی، کاملا آزاد است. وب سایت Mordor Intelligence، ارزش بازار جهانی ماری جوآنا را در سال 2020، 22 میلیارد دلار تخمین زده و پیش بینی کرده که این رقم تا سال 2026، به رشد دو رقمی خود ادامه دهد.
بسته بندی ماری جوآنا، چه برای مصارف تفریحی و چه دارویی، چالش هایی به همراه دارد که در دیگر محصولات کشاورزی وجود ندارد. مثلا استفاده از جاذب های اکسیژن در بسته بندی ماری جوآنا، در سلامت محصول بسیار مهم است. بااینحال، چالش های بسته بندی ماری جوآنا، بسته به سیاست های دولتی و نوع استفاده از آن، انواع متفاوتی دارد.
چاپ دیجیتال در چالش های مربوط به بسته بندی ماری جوآنا بسیار موثر است.



لیبل و بسته بندی ماری جوآنا؛ هم چالش و هم فرصت

همانطور که گفتیم، بسته بندی محصولات ماری جوآنا با چندین چالش عمده همراه است.
اول اینکه، لیبل این محصول به خاطر تنوع موارد استفاده و سیاست های منطقه ای مختلف، متفاوت است و به همین دلیل، تولید انبوه لیبل برای آن امکان پذیر نیست. مثل در کانادا، لیبل ماری جوآنا باید کاملا ساده و بدون طرح باشد که مخصوصا برای کودکان و خردسالان جذاب نباشد و جلب توجه نکند. برعکس در آمریکا، لیبل ماری جوآنای جویدنی می تواند پرجلوه و جذاب چاپ شود اما در همان آمریکا هم، قوانین ایالت های مختلف باهم متفاوت اند. مثلا سیاست های ایالت کالیفرنیا در این زمینه، با دیگر ایالت ها یکسان نیست.

یک دیگر از این چالش ها، انتظارات مختلف مشتریان است. بسته بندی ماری جوآنا برای مصارف تفریحی، با بسته بندی مصارف دارویی کاملا متفاوت است. در واقع مشتریان مصارف دارویی، به هیچ وجه به یک محصول که برای مصرف تفریحی تولید شده اعتماد نمی کنند. همچنین بسته بندی این محصولات بسته به بازار هدف، متفاوت تولید می شوند. همه ی این چالش ها باعث می شود که چاپ بسته بندی این محصول به روش های چاپ سنتی معقول نباشد.

یکی دیگر از چالش های این محصول این است که ماری جوآنا، تنوع زیادی دارد که هرکدام بسته به درجه ی قوی یا ضعیف بودن محصول، حاوی مواد فعال کمتر یا بیشتری ست. تغییر در مواد تشکیل دهنده ی محصول، در نوع بسته بندی محصول و اطلاعات نوشته شده بر روی آن اثر مستقیم دارد. مثلا در کانادا، دو نوع مختلف از ماری جوآنا عرضه می شود. یک نوع که از دانه ی شاهدانه گرفته می شود، و نوع دیگر که از پانامای قرمز تولید می شود. بدیهی ست که هر کدام از این محصولات با توجه به مواد تشکیل دهنده ی مختلفشان، به بسته بندی و لیبل متفاوتی نیاز دارند. این ویژگی باعث می شود که در تولید و چاپ بسته بندی ماری جوآنا، به استراتژی تولید محدود، بر حسب تقاضا و حتی سفارشی نیاز داشته باشیم.

گفتیم که ویژگی های منحصر به فرد انواع ماری جوآنا، استفاده از روش های چاپ سنتی برای بسته بندی این محصول را سخت می کند. فرآیند تولید و چاپ بسته بندی ماری جوآنا باید به گونه ای باشد که در حین سرعت بالا، بتوان در هر زمانی اصلاحات و تغییرات لازم را بر روی آنها انجام داد.
چاپ دیجیتال بسیاری از چالش های مربوط به بسته بندی ماری جوآنا را برطرف می کند.

چاپ دیجیتال فرصت های بی مانندی را در اختیار تولیدکنندگان این محصول قرار می دهد که به لطف آن می توانند مزیت هایی مثل تحویل سریع سفارش، ایجاد تنوع در محصول، سفارشی سازی و امکان چاپ اطلاعات متغیر و اصلاح آسان لیبل را به شکل یکجا در اختیار داشته باشند:
  • محتوای دارای اطلاعات متغیر
یکی از مزیت های مهم چاپ دیجیتال در مورد بسته بندی محصولات ماری جوآنا، امکان تغییر فوری اطلاعات است. مخصوصا در کانادا که تنوع محصولات ماری جوانا بالاست، این ویژگی در لیبل این محصولات ضروری و لازم الاجراست. با یک سیستم چاپ جوهرافشان، می توان در یک ران ماشین، 5 هزار لیبل ماری جوآنا چاپ کرد که البته کاملا به تعداد مورد نیاز (و نه بیش تر) است، تمام تغییرات و اصلاحات در آن انجام شده و برای نوع خاصی از محصول، سفارشی سازی شده است.
  • نیازی به مراحل پیش از چاپ نیست
در چاپ دیجیتال نیازی به راه اندازی و مراحل دیگر پیش از چاپ نداریم که این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و نیروی کار می شود. آرت ورک بسته بندی به شکل مستقیم به سیستم فرستاده می شود و بدون فوت وقت چاپ می شود. و همینطور وقتی که می خواهیم سفارش را تغییر دهیم یا اصلاحاتی در لیبل ایجاد کنیم، آرت ورک اصلاح شده را به سیستم می دهیم و سیستم بدون توقف، سفارش جدید را چاپ می کند. تمام اطلاعات مربوط به مواد اولیه ی محصول یا سیاست های منطقه ای را می توان به شکل آنی بر روی لیبل تغییر داد و برای اینکار، به روزها زمان برای تغییر تجهیزات چاپ (آنطور که در روش های دیگر مثل افست و فلکسو وجود دارد) نیاز نداریم.
  • کیفیت گرافیک عالی
کیفیت چاپ دیجیتال امروزی، با کیفیت چاپ افست هم تراز است. این یعنی که برای چاپ برگ های ظریف و شاداب گیاه شاهدانه با توناژ رنگ های سبز درخشان و زنده، با چاپ دیجیتال به مشکلی برنمی خوریم. برخلاف اینکه در روش های سنتی مثل افست، برای دستیابی به کیفیت بالای چاپ، به نیروی متخصص، زمان کافی و تجهیزات مهمی مثل پلیت نیاز داریم، در چاپ دیجیتال تمام این مراحل حذف شده و یک کاربر غیرمتخصص هم می تواند فقط با یک آشنایی ساده با نرم افزار، کار چاپ را انجام دهد و به نتیجه ی مورد نظر دست پیدا کند.

بازاریابی هدفمندچاپ دیجیتال به خاطر راه اندازی سریع و تحویل فوری سفارشات، برای عرضه ی محصولات چه برای مصارف دارویی و چه تفریحی، به صرفه تر از روش های سنتی عمل می کند. بسته بندی ها به جای اینکه در طرح و اندازه های یکسان تولید شوند، می توانند در ابعاد و طرح های گوناگون چاپ شوند و نیاز به نگهداری در انبار ندارند. معمولا حجم زیادی از لیبل هایی که در انبارها می مانند، به زباله تبدیل می شوند. چاپ دیجیتال این مشکل را به کلی رفع می کند.چاپ دیجیتال از اهداف مرتبط با پایداری و اثربخشی محصول حمایت می کند.

با توجه هرچه بیشتر دنیا به مساله ی تغییرات اقلیمی و لزوم مدیریت زباله ها، مزیت های چاپ دیجیتال هم بیشتر مورد توجه و استقبال قرار می گیرد.
بسته بندی های انعطاف پذیری که با چاپ دیجیتال چاپ می شوند، سبک تر هستند، انرژی و مواد اولیه ی کمتری مصرف می کنند و نسبت به بسته بندی های غیرانعطاف پذیر، فضای کمتری را اشغال می کنند. چاپ دیجیتال به تعداد محدود و با مرکب های پایه آب انجام می شود که در کاهش ایجاد هدررفت و آلوده کردن آب ها موثر است.

همینطور اینکه چاپ دیجیتال نسبت به روش های سنتی، گاز دی اکسید کربن کمتری مصرف می کند و به پلیت نیازی ندارد. مخصوصا اینکه تلاش کارشناسان برای تولید بسته بندی های انعطاف پذیر قابل بازیافت و زیست تجدیدپذیر ادامه دارد، چاپ دیجیتال می تواند مکمل این جریان پایداری باشد.
چاپ دیجیتال برای آن دسته از تولیدکنندگان محصولات ماری جوآنا که به دنبال ایجاد تمایز از راه عرضه محصولات متنوع و عرضه ی سریع به بازار هستند، بسیار مفید است. خبر خوب اینجاست که سیستم های چاپ دیجیتال، با ماشین های چاپ سنتی هم سازگار می شوند و به این ترتیب می توان از مزیت های هردو نوع فناوری برای تولید محصول استفاده کرد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.