پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

پرطرفدارترین طرح و رنگ های چاپ در نیمه ی دوم سال 2023

هرساله، یک مشت طرح و رنگ و تکنیک چاپی، بازار چاپ دیجیتال را به دست می گیرند و اغلب طراحان بسته بندی و چاپ تجاری، برای طراحی محصول مورد نظر خود از آنها الهام می گیرند. اگر به فروشگاه های محصولات سری بزنید، متوجه می شوید که امسال هم طبق روال هرسال، بعضی از طرح ها و رنگ ها، پرطرفدارتر از سایر آنها هستند. اینجا به محبوب ترین طرح ها و دیزاین های این روزهای دنیای چاپ نگاهی می اندازیم.

  1. صورتی باربی


با اکران موفق فیلم باربی بر سینماهای جهان، رنگ صورتی باربی پرطرفدارترین رنگ این روزهای سال محسوب می شود. مخصوصا اگر به لوازم تحریر فروشی ها سری بزنید، می بینید که انواع لوازم نوشتار و نقاشی، از کتاب و دفتر گرفته تا پاکن و مداد و کیف و... به رنگ صورتی باربی تولید می شوند. درواقع اینروزها، تقاضا برای این رنگ آنقدر زیاد بوده است که رنگ صورتی چاپخانه های سرتاسر جهان ته کشیده و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه ی تولید رنگ صورتی با کمبود مواد مواجه شده اند. بنابراین، رنگ صورتی باربی، یکی از رنگ های سوگلی بازار چاپ اینروزهای جهان به شمار می رود.
  1. دوخت دستی

همه ی ما حس خاص و منحصر به فرد بودن را دوست داریم. به همین دلیل است که وقتی محصولی با ظاهر خاص و متفاوت را می بینیم که مشابه آن را در جایی ندیده ایم، به آن علاقه مند میشویم. یکی از طرح های منحصر به فرد که اینروزها در بین مردم پرطرفدار شده، چاپ به شکل دست دوز است که  دیدن و لمس آنها، حس نوستالژی زیبایی را در ما برمی انگیزاند. البته این محصولات فقط ظاهرا دست سوز دارند و برای تولید آنها از پرینترهای دیجیتال و واحدهای عملیات تکمیلی پیچیده استفاده می شود. هر برندی می تواند با توجه به تاریخ و فرهنگ و جامعه ی مخاطب خود، از محبوب ترین ویژگی های تاریخی و تمدنی آن فرهنگ برای غنی تر کردن محصول خود استفاده کند.
مثلا شرکت Rifle Paper  که یک تولید کننده ی لوازم تحریر مانند کتابچه، دفتر یادداشت و تقویم با استفاده از بسترهای پایدار است، معمولا از دوخت دستی به عنوان المان زیبایی شناسی محصولات خود استفاده می کند. محصولات Rifle معمولا با این روش از حالت یکنواختی خارج می شوند و جلوه ای الهام بخش و زیبا پیدا می کنند.
  1. صحافی های جذاب

وقتی یک محصول تبلیغاتی مانند کاتالوگ و بروشورها به جای دوخت و چسب ساده، با صحافی های جذاب عرضه می شوند، ارزش افزوده ی زیادی برای محصول ایجاد می کنند. یک محصول با صحافی زیبا و هنرمندانه، مانند یک مجله ی رومیزی لوکس به نظر می آید که چشم مخاطب را به خودش جلب می کند. تاثیر صحافی در تصمیم به خرید مشتری فوق العاده بالاست. یک محصول با صحافی زیبا که به عملیات تکمیلی مانند فویل کوبی و مثلا صحافی به روش سوییسی تولید شده، هر مخاطب مشکل پسندی را هم به خود فرامی خواند. صحافی متفاوت در دنیای محصولات کتاب و لوازم تحریر هم می تواند محصول شما را به شکل بارزی از محصولات دیگر متمایز کند.
  1. جلوه های لمسی

در دنیای دیجیتالی ما که اغلب کارها و حتی تفریحات با ابزارهای الکترونیکی و به شکل مجازی انجام می شوند، مردم عاشق محصولاتی می شوند که لمس آنها حس خوبی در آنها ایجاد می کند. در سال های اخیر، استفاده از المان های لمسی در چاپ تجاری و بسته بندی بسیار محبوب شده و به محبوبیت خود ادامه می دهند. برخی مطالعات نشان می دهند که استفاده از المان های لمسی در بسته بندی محصولات در کنار جلوه های لمسی، می توانند انگیزه ی مشتری برای برداشتن و خرید یک محصول از قفسه ی فروشگاه را تا دوبرابر افزایش دهد.
خوشبختانه برای ایجاد یک جلوه ی لمسی برای محصول خود، دستتان باز است؛ می توانید از انواع بسترهای بافت دار پارچه ای یا غیر پارچه ای مانند چوب و فیلم های متالیک استفاده کنید. انواع تکنیک های چاپ دیجیتال هم به کمک تان می آیند که بهترین نتیجه را برایتان ایجاد کنند. می توانید از انواع عملیات تکمیلی سنتی مانند امباسینگ، دی باسینگ، یووی برجسته و پلیمرها برای لایه ی لمینیت محصول خود استفاده کنید و به آن جلوه ی لمسی نرم یا بافتدار ببخشید. پوشش های مختلفی مانند کاغذهای شنی و بافت های چربی هم در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.
  1. بو

نتیاج تحقیقات علمی معتبر نشان می دهد که «بو» قدرتمندترین عامل برانگیزاننده ی احساسات مختلف در انسان است. چندسالی ست که از خاصیت بو در محصولات، برای ایجاد احساسات مختلف در مشتری بهره برده می شود. مرکب های معطر برای همین کاربرد ساخته می شوند. از مرکب های معطر به بوی گل های مختلف گرفته تا مرکب هایی که در صورت لمس آنها پس از چاپ، بوی آنها در هوا منتشر می شود و به مرکب های Rub’nSmell معروف اند.
مرکب های معطر در تبلیغات عطرهای گران قیمت هم استفاده می شوند، برای اینکار، مرکب را با فناوری های پیشرفته به بوی عطر آغشته می کنند و سپس آن را چاپ می کنند. بعد، مشتری می تواند با مالش تصویر چاپی حاوی مرکب بودار، بوی عطر را بر روی انگشتان خود استشمام کند.
امروزه، پوشش ها و وارنیش های معطر هم تولید می شوند که می توانید برای محصول خود از آنها بهره بگیرید. البته فکر نکنید فقط محصولات آرایشی بهداشتی و بسته بندی می توانند از این المان برای جلب رضایت بیشتر مشتری استفاده کنند. چیزی که ما درباره ی آن صحبت می کنیم، حتی بر روی پاکت نامه هم قابل اعمال است. مثلا سازمان پست آمریکا اعلام کرده که از ماه جولای 2023 به بعد، این سازمان علاوه بر آپشن های لمسی و بصری برای پاکت نامه ها و مرسولات پستی خود، از آپشن های بویایی هم برخوردار می شود. از انواع بو مانند بوی لیمو، وانیل، قهوه، پرتغال، بوهای گلی و .... می توانید برای عطرآگین کردن محصولات چاپی خود استفاده کنید.  
اگر فکر می کنید که استفاده از المان بو در محصول، یک مُد گذراست، بدانید که شرکت Starbucks یک تیم ویژه را برای طراحی بوهای منحصر به فرد محصولات خود به خدمت گرفته. پس در افکار خود تجدید نظر کنید.
  1. رنگ های درخشان

هرچه به اهمیت رنگ در شناخت و آگاهی از برند بیشتر پی میبریم، اهمیت استفاده از رنگ های متنوع و درخشان هم بیشتر می شود.
درکنار رنگ صورتی باربی که اینروزها مد است، رنگ های درخشان و جیغ و پرسروصدا هم طرفداران زیادی پیدا کرده اند. پیشرفت های تکنیکی و تکنولوژیک چاپ دیجیتال هم باعث شده که بتوان رنگ ها را از همیشه زنده تر و درخشان تر چاپ کرد. بنابراین این روزها، مرکب های نئون و فلورسنت، در اوج محبوبیت شان قرار دارند.
فناوری های پیشرفته ی چاپ دیجیتال، امکان چاپ باکیفیت مرکب های فلورسنت را دارند. البته با روش های سنتی افست، لترپرس و اسکرین هم می توان به رنگ های فوق العاده ای دست پیدا کرد. چاپ رنگ های نئون زرد، بنفش، صورتی، سبز و... بر روی بسته بندی یا خود محصول، جلوه ی دلفریبی به محصول می دهد که مشتری را دعوت به خرید می کند.
البته منظورمان از رنگ های درخشان، فقط رنگ های نئونی نیست، بلکه بهتر است طیف کلی رنگ های مورد استفاده ی خود را گسترش دهید. برای اینکار می توان در کنار استفاده از چهار رنگ اصلی، از دو یا سه رنگ دیگر هم در ترکیب رنگی چاپ بهره گرفت.
اینکار به دو دلیل توصیه می شود:
اول اینکه، می توان تعداد رنگ های متنوع با فام های رنگی غنی را افزایش داد.
دوم اینکه، از رنگ های اضافه بر چهار رنگ اصلی می توان برای تولید رنگ های خاص خارج از طیف رنگی CMYK استفاده کرد و به این شکل، به 94 درصد از طیف رنگ های پانتون دسترسی پیدا کرد.
  1. فویل کوبی و زرق و برق

یکی دیگر از چیزهایی که به دیزاین چاپ شما جلوه ای جذاب و لوکس میبخشد، استفاده از فیلم های متالیک پر زرق و برق است. برای دستیابی به این مدل جلوه ها، انتخاب های مختلفی پیش رو دارید، از فیلم های متالیک گرفته تا فویل کوبی گرم و سرد و فویل کوبی دیجیتال، همگی به راحتی در دسترس هستند که می توانند جلوه ی محصول شما را متحول کنند.
  1. شخصی سازی
در سال 2020، وب سایت مکنزی در نتیجه ی یکی از تحقیقات خود اعلام کرد که در پنج سال آینده، شخصی سازی محصولات، مهمترین عامل موفقیت آنها در بازار خواهد بود. همین الان ما در وسط این دوران به سر می بریم. چاپ دیجیتال، بزرگترین حامی و بانی شخصی سازی محصولات در سرتاسر جهان به شمار می رود. به لطف فناوری های چاپ دیجیتال، حالا هر برندی با هر نوع محصولی که تولید می کند، می تواند محصولات خود را به راحتی برای هر طبقه ی خاصی از مشتریان و حتی تک تک آنها، شخصی سازی کند؛ همانطور که اینکار را بارها از تولیدکننده های معتبری مانند کوکاکولا، آدیداس، نستله، اپل و... دیده ایم. شخصی سازی محصول برای مشتریان، بیشتر از هر المان دیگری بر آگاهی از برند و وفاداری مشتری به محصول موثر است. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که برندهای معروف دنیا، کمپین های سالانه و فصلی برگذار می کنند که در آنها، محصولات خود را برای مشتریان شان شخصی سازی می کنند.
  1. واقعیت افزوده

همانطور که می دانید، فناوری واقعیت افزوده یا AR، با ایجاد یک لایه ی اطلاعاتی که توسط کامپیوتر شبیه سازی شده، دریافت و درک کاربر از دنیای واقعی را بهبود می بخشد. در دنیای چاپ، می توان با یک اسکن ساده، از واقعیت افزوده بهره گرفت. اما یکی از چالش های واقعیت افزوده، متقاعد کردن مشتری یا کاربر به دانلود اپلیکیشن مخصوص AR است.
برای همین، درحال حاضر بسیاری از برندها از فناوری webAR استفاده می کنند. این فناوری که بر پایه ی وب است، اگرچه از تمامی مزایای AR های تخصصی برخوردار نیست، اما باز هم پتانسیل بالایی دارد. مهمترین مزیت استفاده از webAR این است که می توان به جای دانلود اپلیکیشن، از مرورگرهای اینترنتی استفاده کرد که با استقبال زیاد کاربران مواجه شده است. بنابراین در این مورد، وجود یک گوشی یا تبلت هوشمند برای به کار انداختن واقعیت مجازی محصول کافی است.
در حال حاضر، با معرفی ARkit و ARCore که توسط دو کمپانی Apple و Google AR طراحی شده اند، و یا پلتفرم های webAR مانند 8th Wall می توان از واقعیت افزوده برای عرضه ی بهتر محصول استفاده کرد.
واقعیت افزوده یکی از فناوری های کاربردی برای مشتریان است که به آنها امکان می دهد که قبل از خرید یک محصول، با امتحان کردن آن به شکل مجازی، از خرید خود مطمئن شوند. دو کمپانی IKEA و StarBucks در حال حاضر از این فناوری به صورت گسترده استفاده می کنند.
  1. پایداری

به جرات می توان گفت که در بین تمامی مواردی که در این مقاله از آنها یاد شد، پایداری محصول، مهمترین، اخلاقی ترین و البته همیشگی ترین عامل برای جلب رضایت مشتری باشد. درواقع توجه به پایداری یک محصول، ویژگی ای ست که هرگز از مد نمی افتد.
یکی از بهترین راهکارها برای تولید یک محصول، دوری از استفاده از مواد دست اول است. پس تا جایی که می توانید، سعی کنید طراحی چاپ و بسته بندی خود را به گونه ای انتخاب کنید که با مواد بازیافتی و قابل بازیافت سازگار باشد.
در مرحله ی دوم، سعی کنید بسته بندی محصول خود را به اندازه ی مناسب محصولتان و نه بزرگتر از آن تولید کنید. اینکار هم به پایین آوردن هزینه های تولید کمک می کند و آثار کربنی محصولتان را کاهش می دهد.
در نهایت اینکه، به لطف فناوری های چاپ دیجیتال، می توان تعداد محصولات را به اندازه ی کافی و نه بیش از تعداد مورد نیاز تولید و چاپ کرد. پس سعی کنید تا جایی ممکن از فناوری های چاپ دیجیتال برای تولید بر حسب تقاضای محصول خود استفاده کنید.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.