پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
آینده همینجاست:

هوش مصنوعی چطور چاپ دیجیتال را متحول می کند؟

در طی چند سال گذشته شاهد تغییر و تحولات مختلفی در زمینه ی فناوری ها و تکنیک های چاپ دیجیتال بوده ایم. اما یکی از مهمترین، تاثیرگذارترین و البته جذاب ترین آنها، مربوط به تحولاتی ست که هوش مصنوعی در چاپ دیجیتال ایجاد کرده است. هوش مصنوعی بر افزایش کیفیت و سرعت چاپ دیجیتال تاثیر فوق العاده ای داشته است.

گستره ی تحولاتی که هوش مصنوعی در زمینه ی چاپ ایجاد کرده به قدری ست که نه تنها با قطعیت می توان گفت که آینده ی چاپ در دستان هوش مصنوعی ست، بلکه شاید بهتر است بگوییم که هوش مصنوعی، خود آینده ی صنعت چاپ است.

هوش مصنوعی چیست؟
تکنولوژی از زمانی که هوش مصنوعی را به شکل ربات هایی می دیدیم که دنیا را فتح می کنند، بسیار فراتر رفته است (البته فتح دنیا توسط هوش مصنوعی اصلا هم بعید نیست). حالا هوش مصنوعی در انواع ابزارهای هوشمند، از گوشی های همراه گرفته تا سیستم های نظارتی و کنترلی و ماشین آلات تولید کارخانه ها به کار می رود. هوش مصنوعی در زمینه ی بازاریابی محصولات و بخش های خدمات مشتریان هم به خوبی جا افتاده و رایج شده است. شاید همین امروز خود شما از چت بات های معروف هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای کاری راهنمایی گرفته باشید و یا هدف یکی از سیستم های هوش مصنوعی برند محصولات مختلف قرار گرفته باشید که بسته به نیاز امروزتان، محصولات مرتبط شان را به شما پیشنهاد می کنند. امروزه در تمامی صنایعی که به تغییر و تحول نیاز داشته باشد، از هوش مصنوعی به عنوان فراهم کننده ی بهترین تحولات استفاده می شود.

هوش مصنوعی در چاپ دیجیتال
هوش مصنوعی پدیده ای نیست که بشود آن را بر روی سیستم های کامپیوتری یک مجموعه نصب کرد، اما فناوری ایست که هرروز بیشتر از پیش در سیستم های تولیدی کارخانه ها تعبیه و با کل جریان کاری یکپارچه می شود. از هوش مصنوعی برای کارهای محاسباتی، تحلیلی، هنری و خلاقانه استفاده می شود. از قابلیت یادگیری ماشین هوش مصنوعی می توان برای تحلیل داده ها و الگوهای گذشته و پیش بینی اتفاقات آینده بر اساس آنها استفاده کرد. همچنین هوش مصنوعی می تواند حجم بزرگی از داده ها را در کسری از ساعت پردازش، تحلیل و طبقه بندی کند و نسبت به آن، بهترین استراتژی را برای یک مجموعه پیشنهاد کند.

مثلا یکی از نرم افزارهای هوش مصنوعی که اخیرا با بروزرسانی های فوق العاده به بازار چاپ دیجیتال وارد شده، نرم افزار Adobe Sensei Ai است که توسط غول شرکت Adobe توسعه داده شده است. این نرم افزار که به یادگیری ماشین مجهز است، حالا به یکی از مهمترین المان های اغلب نرم افزارهای شرکت ادوبی تبدیل شده است. نرم افزارهایی مثل Adobe Creative Cloud، Document Cloud و Experience Cloud همه از این فناوری در دل رابط کاربری خود بهره می گیرند. شرکت ادوبی از هوش مصنوعی Adobe Sensei در پلاگین های Adobe Neural Filters هم استفاده می کند که به بهتر شدن پرتره ها و بهره گیری از افکت های مختلف کمک شایانی می کند.

هوش مصنوعی همچنین استاد انجام کارهای ظریف و حساس و در عین حال تکراری است. کارهای سخت ، خسته کننده و طاقت فرسا که بشر از انجام آنها عاجز است، با هوش مصنوعی به راحتی و دقت صد در صدی انجام می شود. از هوش مصنوعی برای خلق آثار هنری دست اول هم استفاده می شود. مثلا نرم افزارهایی مثل Wombo Art Dream، از هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری اورجینال استفاده می کنند.

طراحی لی آوت توسط هوش مصنوعی هم می تواند جلوی هدررفت کاغذ را بگیرد. سفارش مشتری، چه به شکل یک طرح ساده باشد یا یک طرح پیچیده ی نیازمند به دای کات پیشرفته، هوش مصنوعی به راحتی از پس انجام آن برمی آید. این فناوری می تواند طرح را طوری بر روی کاغذ بنشاند که از ظرفیت و فضای سفید ورقه های کاغذ بیشترین استفاده را بکند و جلوی هدررفت کاغذ و زمان اضافی را بگیرد.

همانطور که گفتیم، هوش مصنوعی می تواند الگوریتم های دای کات را کاملا به دست بگیرد. تصور کنید که مشتریان بتوانند سفارش موردنظرشان را به هر شکلی که می خواهند طراحی کنند و هیچ محدودیتی در تنظیم سیستم های برش و دای کات وجود نداشته باشد. ترکیب لی آوت های طراحی شده توسط هوش مصنوعی با دای کات هوش مصنوعی، قلمروی کاملا تازه ای پیش روی مشتریان باز می کند که در آن می توانند هر ایده ای را بر روی کاغذ بیاورند. فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای پیاده سازی خواسته های مشتری، هم از دردسرهایی مثل عدم رضایت مشتریان چاپخانه می کاهد و هم یک مزیت رقابتی بسیار قدرتمند ایجاد می کند.

یکی دیگر از قابلیت های هوش مصنوعی برای چاپخانه های دیجیتال، اتوماسیون کامل جریان کاری چاپ است. این فناوری می تواند تمامی کارها را با دقت و سرعت بالا تحت نظارت قرار دهد و این ترتیب، نیاز به دخالت انسانی که گاها موجب خطا می شود را به حداقل برساند. سیستم های هوشمند می توانند بر اساس فیدبک هایی که از حسگرهای خود دریافت می کنند، تصمیمات فوری اتخاذ کنند و خطاهایی مثل تنظیم نبودن کاغذ زیر چاپ، رجیستری یا کیفت پایین چاپ را به سرعت اصلاح کنند. بهینه سازی جریان تولید با هوش مصنوعی، راندمان و اثربخشی کل یک مجموعه ی چاپ را افزایش می دهد.

البته هوش مصنوعی یک مزیت دیگر هم دارد که گاهی برای همه ی ما آزار دهنده است و آن هم فراهم آوردن تبلیغات میکرو هدفمند است. این پدیده همانی ست که وقتی در یکی از شبکه های اجتماعی به چیزی اشاره می کنید و بعد تبلیغ آن را در تمامی فضای مجازی می بینید و فکر می کنید کسی دارد جاسوسی تان را می کند. هوش مصنوعی می تواند با تحلیل علاقه مندی ها، جست و جوها و حتی سبد خریدهای گذشته ی شما، خریدهای احتمالی آینده تان را پیش بینی کند و بعد تبلیغات مربوط به آنها را به شما نشان دهد. آژانس های بازاریابی با استفاده از تبلیغات میکرو هدفمند، برای برندهای مختلف کمپین های پیچیده با اثربخشی بالا برگزار می کنند.

هوش مصنوعی در فراهم کردن تجربه ی کاربری آسان و درعین حال جذاب برای مشتریان هم فوق العاده عمل می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین، خواسته های مشتریان را تحلیل می کنند و بعد بهترین روش تحقق آن را در اختیار آنها قرار می دهند. به این ترتیب مشتریان می توانند فضایی کاملا شخصی سازی شده در اختیار داشته باشند. چت بات های هوش مصنوعی هم به طور شبانه روزی با مشتریان ارتباط می گیرند و خدمات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار می دهند.

با هوش مصنوعی می توان کیفیت سفارشات چاپی را نیز بهبود داد. هوش مصنوعی می تواند به شکل یک پلتفرم آنلاین راه اندازی شود که مشتری سفارش خود را بر روی آن آپلود می کند. بعد، این پلتفرم می تواند با ارزیابی کیفیت تصاویر آپلود شده و بررسی فاکتورهایی مثل رنگ، شفافیت، رزولوشن و... کیفیت تصاویر را قبل از چاپ بهبود دهد و برای یک چاپ باکیفت آماده کند.

هوش مصنوعی به دلیل دقت رنگی بالایی که دارد، می تواند واحد مدیریت رنگ چاپخانه های دیجیتال را هم به بهترین شکل بهینه کند. هوش مصنوعی به راحتی رنگ ها را تعریف و طبقه بندی می کند و بنابراین از هرگونه اشتباه رنگی که به هدررفت مرکب و کاغذ می انجامد هم جلوگیری می کند.

هوش مصنوعی همینطور قادر به تشخیص مواد مصرفی مورد نیاز برای چاپ است و می تواند بهترین و پایدارترین مواد و روش های چاپی را پیشنهاد کند. پس استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت مواد مصرفی می تواند جلوی هزینه های بی رویه و هدررفت های احتمالی مواد را بگیرد.

و البته یکی از مهمترین مزیت های هوش مصنوعی برای چاپخانه ها، فراهم کردن امنیت مورد نیاز آنهاست. چاپخانه ها روزانه حجم بالایی از فایل های مختلف را با مشتریان خود ردوبدل می کنند. علاوه بر این، مشتریان هرروز با تلفن های هوشمند خود مستقیما به پرینترهای آنها متصل می شوند. همه ی اینکارها، امنیت سایبری سیستم ها و داده های یک چاپخانه را به شدت مورد تهدید قرار می دهد. اما هوش مصنوعی می تواند جلوی این گونه تهدیدات بایستد. آنالیزورهای پیشرفته ی هوش مصنوعی می توانند شبکه های امنیتی چاپخانه را نظارت کنند و هرگونه شکاف امنیتی را فورا شناسایی و اصلاح کنند.

نمونه هایی که گفته شد فقط چند مورد از مزیت هایست که هوش مصنوعی می تواند برای چاپخانه ها به ارمغان بیاورد. سرمایه گذاری بر روی فناوری های هوش مصنوعی فقط در سال 2023، 97.9 میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال 2019، دو و نیم برابر افرایش داشته است. هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کاملا پویا، می تواند به شکل مستمر وضعیت صنایع مختلف، از جمله صنعت چاپ را بهبود ببخشد و فرصت های خارق العاده ای در آن ایجاد کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.