پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

مهمترین بازارهای صنعت چاپ در سال 2023 تا 2025 کدام اند؟

اینروزها که صنعت چاپ بر فناوری های چاپ دیجیتال تکیه کرده و دنیا به تکنولوژی آنلاین روی آورده، این سوال پیش می آید که در طی سال های آینده، صنعت چاپ در کدام جهت حرکت می کند و به چه چیزی نیاز خواهد داشت؟

پدیده ای که در سال های اخیر با آن مواجه بوده ایم این است که امروزه هرچیزی که در دنیای رسانه چاپ می شود، یک همزاد آنلاین هم دارد؛ از کتاب گرفته تا مجلات و روزنامه ها و... اما پیش بینی هایی که پیامد این پدیده را مرگ چاپ تخمین می زدند، همه اشتباه می کردند.
چاپ تجاری، برعکس چیزی که همه گمان می کردند، با قدرت هرچه تمام به حیات خود ادامه می دهد. در این مقاله، به مهمترین بازارهای صنعت چاپ در طی یکی دوسال آینده نگاه خواهیم انداخت.
کتاب، روزنامه، مجلات...
با نگاهی به آمارهای به دست آمده در سال های گذشته می توان دید که محبوبیت کتاب، روزنامه و مجلات دیجیتالی در سال های اخیر، به دوران بلوغ و شکوفایی رسیده اند، اما مخصوصا در حوزه ی کتاب، نسخه های چاپی همچنان حرف اول را می زنند. تحقیقات وب سایت Stora Enso نشان می دهد که 61 درصد از مردم، همچنان نسخه های فیزیکی کتاب و مجلات را به نسخه های دیجیتالی آنها ترجیح         می دهند. تعداد افرادی که صفحات دیجیتالی را به جای کاغذ انتخاب کرده اند، تنها 21 درصد است.  
همچنین آمارها نشان می دهد که ارزش صنعت چاپ کتاب تا سال 2024،  به 49 میلیارد دلار خواهد رسید. چاپ دیجیتال و مزیت چاپ بر حسب تقاضا، یکی از مهمترین دلایل موفقیت صنعت چاپ کتاب قلمداد می شوند.

چاپ دیجیتال
و اما یکی از مهم ترین روندهای صنعت چاپ در سال آینده ی نزدیک، تسلط چاپ دیجیتال بر روش های سنتی چاپ است. مخصوصا از دوران کرونا به بعد، بسیاری از چاپخانه ها مجبور شدند که زیرساخت های تولید خود را از فناوری های سنتی به دیجیتال تغییر دهند. بنابراین در طی سال های آینده، شاهد جریان های کاری تمام اتوماتیک، پرینترهای دیجیتال فوق پیشرفته برای کاربردهای مختلف و واحدهای عملیات تکمیلی دیجیتال خواهیم بود. دیجیتالی شدن جریان کار، مزیت های فوق العاده به همراه دارد. چالش هایی مثل کمبود نیروی کار ماهر، کاهش خطای انسانی و بهینه سازی حداکثری چاپ با چاپ دیجیتال رفع خواهند شد.

چاپ تبلیغات همچنان پیشرو...
در طی سال های 2023 تا 2025، چاپ تبلیغات همچنان پررونق خواهد بود. مطالعات بازاریابی نشان می دهد که نتیجه ی تبلیغات چاپی 1.7 برابر تاثیرگذارتر از تبلیغات دیجیتالی ست. بنابراین، برندهایی که برای تبلیغ محصول و خدمات خود از چاپ استفاده می کنند، به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر از سایر برندها دیده و شناخته می شوند. با ظهور چاپ دیجیتال و فرصت های تازه در زمینه های کیفیت و خلاقیت، چاپ تبلیغات همچنان یکی از زمینه های سودآور صنعت چاپ است.

پیشرفت فناوری
پیشرفت فناوری، صنعت چاپ را از همیشه قدرتمندتر کرده است. جریان های کاری اتوماتیک و ماشین های پیشرفته ی خودکار، نیاز چاپخانه ها به نیروی متخصص را تا حد زیادی برطرف می کند. واحدهای عملیات تکمیلی برش، پرفراژ، صحافی و... که تا همین چند وقت پیش به وجود نیروهای ماهر نیاز داشتند، حالا دیگر بدون دخالت انسان و با سرعت بالا انجام می شوند. حالا نیروی انسانی می تواند بدون نیاز به انجام کارهای تکراری و خطرناک که سلامت جسمی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد،   به کارهایی که نیازمند خلاقیت است بپردازند.

معضل هزینه
معضل هزینه ی بالای تولید که در دوران کرونا به اوج خود رسید، در سال 2023 و سال های پس از آن هم همچنان گریبان گیر صنایع مختلف و از جمله صنعت چاپ خواهد بود. نرخ بالای تورم و قیمت انرژی، هزینه های تولید چاپ را به شکل قابل ملاحظه ای بالا برده است، این معضل به حدی جدی ست که بسیاری از چاپخانه ها برای تامین هزینه های انرژی خود، دست به تعدیل نیرو می زنند.
اما تعدیل نیرو، بهترین راه موثر برای مدیریت هزینه ها نیست. یکی از راه های موثر برای اینکار، سرمایه گذاری بر روی ماشین آلات و تجهیزات با مصرف انرژی بهینه است که بدون پایین آوردن کیفیت و بهره وری، هزینه های تولید را کاهش می دهند. خرید ماشین آلاتی که قابلیت انجام کارهای مختلف را دارند، نیاز به خرید ماشین آلات متعدد را برطرف می کند و از این جهت در کاهش هزینه ها موثر است. همچنین با جدی شدن مساله ی پایداری محیط زیست، استفاده از ماشین آلات کم مصرف، گامی در جهت پایدار کردن جریان تولید چاپ به شمار می رود.

 بسته بندی
صنعت بسته بندی یکی از مهمترین زمینه های صنعت چاپ است . مطالعات نشان می دهد که صنعت بسته بندی تا سال 2030، دو سوم از بازار کل صنعت چاپ را تشکیل می دهد. بنابراین، صنعت بسته بندی سرنوشت ساز ترین زمینه ی چاپ محسوب می شود که در طی سال های آینده، مهمترین روندهای صنعت چاپ را در خود جای می دهند.
ارزش بازار چاپ بسته بندی در سال 2023، حدود 375 میلیون دلار تخمین زده شده و انتظار می رود با نرخ رشد سالانه 8 درصدی، به 552 میلیون دلار می رسد.
چاپ لیبل، پررونق ترین زمینه در چاپ بسته بندی به شمار می رود. با ورود چاپ دیجیتال به این حوزه، فرصت های فوق العاده ای پیش روی این صنعت گذاشته است. انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالا در کنار کیفیت فوق العاده ی چاپ، از مزیت های فوق العاده ی چاپ دیجیتال به شمار می رود.
نتیجه ی مطالعات اتحادیه ی صنایع چاپ بریتانیا (BPIF) نشان می دهد که صنعت چاپ بسته بندی، 25 درصد از سود کل صنعت چاپ را به دست می آورد. چاپ تجاری و تبلیغات با سهم 24 درصدی و چاپ مجلات و روزنامه با 22 درصد، در جایگاه دوم و سوم صنعت ایستاده اند. این مطالعات نشان می دهند که صنعت چاپ، چه در دنیای رسانه و تبلیغات و چه در دنیای بسته بندی، همچنان یکی از مهمترین ابزارهای زندگی روزمره در سرتاسر جهان محسوب می شود.
با وجود اینکه فروش آنلاین محصولات، نیاز به چاپ بسته بندی را کمی تعدیل کرده، اما این غول صنعت همچنان پر رونق و با شتاب بالا به رشد و توسعه ی خود ادامه می دهد. ارزش جهانی صنعت چاپ در سال 2022، 821 میلیون دلار تخمین زده شده است و چاپ لیبل، زمینه ی پرچم دار این صنعت به شمار می روند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.