پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
مدیرنشرهزاره ققنوس مطرح کرد؛

ما باید به سمت چاپ دیجیتال تک نسخه ای کتاب حرکت کنیم

رضا حاجی آبادی در گفت‌وگو با «ایپینا»: باید در نمایشگاه‌های چاپ دیجیتال از سردمداران حرفه چاپ دنیا دعوت شود/ فرسودگی دستگاه‌ها بزرگ‌ترین چالش صنعت چاپ دیجیتال است.

به گزارش ایپینا، چاپ دیجیتال صنعتی پرکاربرد است و مشتری‌های زیادی در جهان امروز دارد به همین دلیل روز به روز در حال پیشرفت است. اما رضا حاجی‌آبادی مدیر نشر هزاره ققنوس معتقد است که این صنعت آن‌طور که باید در ایران پیشرفت نکرده است زیرا از نمی‌توانیم از تکنولوژی‌های جدید این حوزه بهره ببریم. 

وضعیت چاپ دیجیتال در ایران و در جهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
طبیعتا جهان در این حوزه پیشرفت داشته است، اما ما در ایران هنوز از همان تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنیم. جدیدا دستگاه‌هایی آمده است که در کنار چاپ صحافی هم انجام می‌دهد و برش‌ می‌زند. اما دستگاه‌هایی که ما داریم این‌گونه پیشرفته نیستند. 

در آینده ما در چه حوزه‌هایی از چاپ دیجیتال می‌توانیم پیشرفت کنیم؟
اکنون در جهان دستگاه‌هایی ساخته شده که شمای نوعی بهای چاپ دیجیتال آن را پرداخت می‌کنید و همان‌جا کتاب را به شما تحویل می‌دهد. ما باید به این سمت حرکت کنیم که اگر کسی در کنار نسخه‌های دیجیتالی، نسخه چاپی یک کتاب را خواست، داشته باشد. در حال حاضر در ایران کتاب‌ها چاپ می‌شود و منتظر می‌مانیم که کسی آن را بخرد. ما باید در آینده چنین دستگاهی را داشته باشیم که کتاب در لحظه چاپ و به مشتری تحویل داده شود. 

در این صنعت ما با چه چالش‌هایی روبه‌‎رو هستیم؟
فرسودگی سیستم‌ها و دستگاه‌ها بزرگ‌ترین چالش در این صنعت است. اکثر دستگاه‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند، دست دوم هستند که از کشورهایی مثل امارات و ... وارد می‌شوند و تکنولوژی‌هایشان بسیار قدیمی است. متاسفانه تکنولوژی جدیدی وارد ایران نشده است. قدیمی بودن و دست دوم بودن دستگاه‌ها اصلی‌ترین مشکل است. فرسودگی و حجم کاری که انجام می‌دهند باعث می‌شود که نتوان خیلی روی آن‌ها حساب کرد. به طور مثال بعضی از همکاران ناچار شدند یک دستگاه را کاملا از بین ببرند تا از قطعات آن بتوانند برای دستگاه دیگری استفاده کنند. از طرفی اگر کسی بخواهد دستگاه‌های جدیدی وارد کند باید با مشکلات گمرکی دست و پنجه نرم کند. همچنین تامین مواد اولیه هم کار آسانی نیست زیرا اولا هم گران است و ثانیا ممکن است نتوان به‌راحتی آن‌ها را پیدا کرد. علاوه‌بر این ما متخصص دستگاه‌های چاپ دیجیتال که بلد باشند با آن درست کار کنند نداریم. 

برگزاری نمایشگاه «چاپ دیجیتال ایران» را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
قطعا برگزاری چنین نمایشگاهی بی‌تاثیر نخواهد بود. نمایشگاه‌هایی از این قبیل باعث می‌شود تا کسانی که در این حوزه هستند با محصولات و تکنولوژی‌های جدیدی این صنعت آشنا شوند. باید در چنین نمایشگاه‌هایی از سردمداران حرفه چاپ دنیا دعوت شود تا در نمایشگا‌های ما حضور داشته باشند و به‌روزترین دستگاه‌ها را به نمایش بگذارند. از طرفی در برگزاری این نمایشگاه‌ها باید تبلیغات درستی صورت بگیرد تا غیر از متخصصین هم بتوانند از این نمایشگاه‌ها دیدن داشته باشند و با این حوزه بیشتر آشنا شوند. 

چه‌ راهکارهایی را برای توسعه و پیشرفت در این صنعت پیشنهاد می‌دهید؟
اگر ما بتوانیم تکنولوژی‌های روز را وارد کنیم خیلی به این صنعت کمک خواهد شد زیرا همه ارکان چاپ ما فرسوده شده است یعنی در حوزه‌های دیگر هم مانند لیتوگرافی یا چاپ افست هم همین مشکلات وجود دارد.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.