پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024

صنعت بسته بندی پس از جنگ جهانی دوم چگونه سر پا شد؟

این روزها که همه جا خبر از جنگ و درگیری های سیاسی میان کشورها به گوش می رسد، شاید به فکر شما هم خطور کرده باشد که غول صنعتی مانند صنعت بسته بندی چگونه در طول تاریخ از میان جنگ ها عبور کرده و خود را سرپا نگه داشته و به این شکلی که امروز با آن سرکار داریم درآمده است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 و زمانی که ملت ها شروع به بازسازی خرابی های ناشی از جنگ بزرگ چندین ساله کردند، به تدریج سبک های زندگی تازه ای پدید آمد و تقاضا و سلایق مشتریان در بازار صنایع مختلف از جمله بسته بندی شروع به تغییر و توسعه کرد. درست از همان زمان بود که طراحان و تولیدکنندگان بسته بندی، آزمون و خطا در مورد طرح ها و متریال تازه در بسته بندی را شروع کردند. گسترده تر شدن طیف انتخاب انواع بسته بندی باعث شد که هرروز محصولات با بسته بندی های تازه و متنوع در بازار دلبری کنند و همین اتفاق به آهستگی ذائقه ی مشتریان را به سمت تنوع طلبی و ستایش زیبایی بسته بندی ها سوق داد. تمامی این اتفاقات به دنبال هم باعث شدند که بسته بندی به تدریج از یک پوشش ساده که فقط وظیفه ی محافظت از محصول را دارد، به بستری عالی و اثربخش برای شناخت برند و بازاریابی محصولات تبدیل شود.
در این مقاله، به ده اتفاق مهم در طی این دوره ی هفتاد و هشت ساله از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز اشاره می کنیم که صنعت بسته بندی را تحت تاثیر قرار داده است.

سال 1946: یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بسته بندی های جعبه ای و مقوایی، یعنی کمپانی Bobst، درست پس از پایان جنگ، با استخدام 200 کارمند دوباره کار خود را از سر گرفت. Bobst یک سال پس از جنگ توانست سود سالانه ی خود را 80 درصد افزایش دهد و فعالیت خود را پررونق تر از همیشه ادامه دهد.

سال 1949: چهار سال پس از جنگ، مرکبی با فرمولاسیون تازه صنعت چاپ را متحول کرد. امروزه این مرکب به عنوان مرکب چاپ فلکسوگرافی شناخته می شود. در همین سال بود که چاپ آنیلین به چاپ فلکسوگرافی تغییر نام یافت و به لطف همین مرکب، یکی از تاثیرگذارترین روش های چاپ در تاریخ صنعت چاپ به وجود آمد.

سال 1952: در ماه سپتامبر 1952، اولین سیستم بسته بندی تترا پک برای تولید بسته بندی های کارتنی چهار ضلعی تولید و به بازار عرضه شد. کمپانی تترا پک همچنان بسته بندی های خود را برای انواع محصولات خوراکی و به ویژه نوشیدنی به بازار عرضه می کند.

سال 1959: کمپانی Ermal Fraze اولین قوطی های نوشیدنی آلمینیومی با درب بازکن های حلقه دار را مخصوص نوشیدنی های گازدار به بازار عرضه کرد. این بسته بندی، تحول بزرگی در صنعت نوشیدنی و مخصوصا نوشیدنی های گازدار به وجود آورد که همچنان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

سال 1970: در سال 1970، دانشجویی با نام گری اندرسون از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در مسابقه ای که به مناسبت روز زمین برگزار شد، نماد جهانی بازیافت را طراحی کرد. از آن زمان به بعد، از این نماد به عنوان نماد استاندارد بازیافت در سرتاسر جهان و مخصوصا در صنعت بسته بندی که به بازیافت زباله های خود مفتخر است، استفاده می شود.

سال 1994: در این سال، برای اولین بار یک سی دی در اینترنت به شکل مجازی به فروش رسید و به عنوان اولین خرید و فروش آنلاین یا همان آغاز تجارت الکترونیک در تاریخ ثبت شد. صنعت بسته بندی، اولین صنعت بازار بود که از تجارت الکترونیک پشتیبانی کرد.

سال 1996: در این سال، بریتانیا اولین سری از قوانین و سیاست های مربوط به بسته بندی و لیبل مواد غذایی را تبیین و اعمال کرد که توانست تمامی سیاست های وضع شده در قبل از این سال را باهم یکپارچه کند.
سال 2005: اولین سیاست های مربوط به بازیافت بسته بندی در سال 2005 وضع شد و تولیدکنندگان موظف شدند که بخشی از زباله های خود را بازیافت کنند. شاید از همین زمان بود که همه به فکر پایداری بسته بندی افتادیم و تصمیم گرفتیم سیاست های مربوط به پایداری بسته بندی را از همیشه بیشتر جدی بگیریم.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.