پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه9 ارديبهشت 1403     Sunday, April 28, 2024

سیستم های چاپ جوهرافشان بر حسب تقاضا را بهتر بشناسیم

وقتی درباره ی مدل های مختلف پرینترهای جوهرافشان صحبت می کنیم، باید آنها را به در دو دسته طبقه بندی کنیم: جوهرافشان پیوسته (CIJ) و برحسب تقاضا (DOD).

پرینترهای جوهرافشان پیوسته، اولین مدل از پرینترهای دیجیتال بودند که طراحی و تولید شدند. این پرینترها در دهه ی 1950 به بازار عرضه شدند و کاربرد آنها، چاپ کُد با سرعت بالا بر روی محصولات مختلف بود. اصطلاح «پیوسته» در این نوع پرینترها برای این است که حرکت جوهر در آنها به شکل پیوسته است و در نتیجه می توانند به شکل مداوم و برای مدت زمان های طولانی و با سرعت های بالا، کد روی محصولات را چاپ کنند.
پرینترهای بر حسب تقاضا در دهه ی 1980، یعنی دهه بعد از ظهور پرینترهای CIJ، به بازار آمدند. اگرچه هردوی این پرینترها در دسته ی پرینترهای جوهرافشان طبقه بندی می شوند، اما کارکرد آنها باهم بسیار متفاوت است.
این پرینترها علاوه بر تفاوت در نوع فناوری پاشش مرکب در آنها، در زیرمجموعه های خود نیز باهم تفاوت دارند؛ اصطلاح CIJ فقط برای یک نوع خاصی از پرینترها به کار می رود: پرینترهای جوهرافشان پیوسته. اما اصطلاح DOD سه فناوری مختلف جوهرافشان را دربرمی گیرد که هرکدام زمینه ی کاربردی خاص خودشان را دارند:
  • پرینترهای جوهرافشان حرارتی
  • پرینترهای کُدزن دارای وضوح بالا
  • پرینترهای Valve Jet  یا درشت نگار
در این مقاله قصد داریم به دنیای پرینترهای بر حسب تقاضا سری بزنیم و نگاه دقیق تری به فناوری های مختلف آن بیاندازیم.

پرینترهای جوهرافشان حرارتی
پرینترهای جوهرافشان حرارتی که به آنها TIJ هم گفته می شود، یکی از رایج ترین فناوری های جوهرافشان حال حاضر در بازار است. واژه ی حرارتی که در اسم این فناوری به کار رفته، به این دلیل است که در این سیستم ها، برای به حرکت درآوردن و پاشش مرکب، از حرارت استفاده می شود. در هر پرینتر TIJ، چندین المنت حرارتی در کنار کارتریج وجود دارد که حرارت مرکب را بالا می برند و در آن حباب هایی ایجاد می کنند. این حباب ها، مرکب را به بیرون از نازل ها هل می دهند و به این ترتیب، مرکب بر روی بستر چاپ پاشیده می شود. بعد از این فرآیند، حباب ها فروکش می کنند و بعد دوباره کل فرآیند تکرار می شود.

پرینترهای TIJ به چند دلیل محبوب هستند: اول اینکه، این پرینترها جمع و جور و سبک هستند و فضای زیادی اشغال نمی کنند. کار کردن با آنها هم ساده است و نگهداری از آنها به تخصص پیچیده ای نیاز ندارد. همچنین اینکه این پرینترها چندان گران هم نیستند و مثلا می توان پرینتر مدل Anser U2 Pro-S را با 1500 دلار خریداری کرد.

بااینحال، پرینترهای TIJ برای تمام کاربردها مناسب نیستند. مثلا بعضی از مدل های TIJ فقط با نوع خاصی از مرکب ها سازگاری دارند (مثلا فقط مرکب های پایه آب یا سالونت). این ویژگی باعث می شود که این سیستم ها با بعضی از بسترهای چاپ سازگار نباشند. مثلا مرکب های پایه آب، برای چاپ بر روی بسترهای متخلل مناسب اند و مرکب های سالونت، برای بسترهای غیر متخلخل. البته پرینترهایی هم هستند که با هر دو نوع این مرکب های سازگاری دارند، اما باید مراقب باشیم که اغلب آنها این محدودیت ها را دارند.

علاوه بر این، اغلب پرینترهای TIJ برای چاپ کُد در مقایس صنعتی و با سرعت های بالا مناسب نیستند. سرعت چاپ در اغلب این پرینترها به 120 متر در دقیقه محدود می شود. بااینحال، بعضی از پرینترها مانند Anser X1 می تواند با سرعت 300 متر در دقیقه هم چاپ کند.
مزیت های پرینترهای TIJ:
  • سبک و جمع و جور هستند و جا به جایی آنها آسان است.
  • ارزان قیمت هستند.
  • نگهداری و آماده سازی آنها آسان و بی دردسر است.
معایب پرینترهای TIJ:
  • اغلب پرینترهای TIJ از پرینترهای CIJ کندتر هستند.
  • اغلب این پرینترها با بسترهای متخلخل یا غیرمتخلخل سازگاری ندارند.

پرینترهای کُدزن دارای وضوح بالا
پرینترهای کُد زن دارای وضوح بالا، برای چاپ کُد یا تصاویر با وضوح بالا، بر روی بسته بندی های کارتنی و دیگر انواع بسته بندی های ثانویه طراحی شده اند. این پرینترها دو ویژگی مهم دارند:
  • به پرینت هدهای پیزوالکتریک مجهز هستند.
  • با مرکب های با غلظت بالا سازگاری دارند.
برعکس پرینترهای TIJ که از حرارت برای پاشش مرکب استفاده می کنند، پرینترهای کُدزن دارای وضوح بالا، با تخلیه ی الکتریکی و لرزش، مرکب را به حرکت وا می دارند. بااینکار، مرکب مایع قبل از اینکه بر روی سطح بستر پاشیده شود، به شکل قطرات مرکبی درمی آید.
پرینتر Precision Series 72mm یکی از مدل های این نوع پرینتر است که برای چاپ بر روی بسترهای متخلخل مانند کارتن، کاغذ و مقوا، چوب، سنگ طراحی شده و میتواند کُد و بارکد، آرم و نوشته را با وضوح بالا چاپ کند. از این پرینترها برای چاپ مستقیم لوگوی برند و دیگر اطلاعات ضروری بر روی بسته بندی استفاده می شود که نیاز به چاپ لیبل برای محصول را حذف می کند.
این پرینترها اگرچه کارایی بالایی دارند، اما گران قیمت هستند. پس قبل از خرید آنها باید معایب و مزیت های آنها به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
مزیت ها:
  • قابلیت چاپ تصاویر و کد با وضوح بالا بر روی بسترهای متخلخل
  • قابلیت چاپ بارکد و داده هایی که توسط خوانشگرها قابل خوانش هستند.
  • امکان حذف کامل لیبل
معایب:
  • هزینه های خرید و راه اندازی بالا

پرینترهای Valve Jet  یا درشت نگار
این نوع پرینترها که اصلاحا به «پرینترهای جوهرافشان مکانیکی» هم معروف هستند، قبل از اینکه پرینترهای کُدزن با وضوح بالا به بازار بیایند، از محبوبیت بالایی در بازار برخوردار بودند.

در این نوع پرینترها، همانطور که از اسمش پیداست، از یک سری ولو (شیرهای برقی کوچک) استفاده شده که حجم جوهری که از نازل های آن خارج می شود، از دیگر پرینترها بیشتر است و به همین خاطر به آنها درشت نگار هم می گویند.
پاشش مرکب این فناوری به این شکل است که مرکب توسط یک سیستم فشار مثبت باد، به پشت نازل ها هدایت می شود. بعد ولو یا شیر برقی مربوط به آن که در حالت عادی بسته است، در یک لحظه ی کوتاه باز شده و دوباره بسته می شود. در همین فاصله، مرکب از الماس جلوی نازل و توسط فشار باد، به بیرون پرتاب می شود. قطره ی ایجاد شده، یک نقطه از چاپ را تشکیل می دهد که سایز آن درشت و به قطر تقریبا 2 الی 3 میلی متر است.
این پرینترها با توجه به نوع نازل ها و نوع مرکب مصرفی آنها، به دو دسته تقسیم می شوند.
 
  • سازگار با سطوح متخلخل مانند کاغذ و مقوا و کارتن
  • سازگار با سطوح غیرمتخلخل مانند شیشه و فلز

همچنین اینکه این نوع فناوری، برای چاپ تصاویر بزرگ با وضوح پایین یا توسط مناسب است، پس فقط برای بسته بندی های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

پرینتر مدل HandJet EBS 260، یکی از پرینترهای پیشرفته ی حال حاضر بازار است که می تواند بر تمام بسترها، از سنگ و شیشه گرفته تا چوب و کارتن چاپ کند. البته باز هم باید گفت این پرینترها دیگر چندان در بازار رایج نیستند.
یکی از بزرگترین معایب پرینترهای Valve Jet  این است که هم عمر کمی دارند و هم نگهداری آنها کمی چالش برانگیز است. این پرینترها باید به شکل مرتب سرویس شوند که هم هزینه های نگه داری آنها را بالا می برد و هم زمان خواب و خرابی ماشین را افزایش می دهد. سیستم پاشش این مرکب هم با باد کار می کند که نسبت به حرارت یا پیزوالکتریک، قابلیت اطمینان و دقت پایین تری دارد. به همین دلایل است که در سال های اخیر، پرینترهای TIJ و کُدزن با وضوح بالا، جایگزین این نوع پرینترها شده اند.

مزیت ها:
  • سازگار با سطوح متخلخل و غیرمتخلخل
  • قابلیت چاپ تصویر، لگو، بارکد و نوشته با اندازه ی بزرگ

معایب:
  • چالش های نسبتا بالا برای نگهداری ماشین
  • پایداری و اطمینان کمتر در مقایسه با TIJ و پرینترهای کُدزن با وضوح بالا

پیشرفت هایی که در چند سال اخیر در پرینترهای بر حسب تقاضا ایجاد شده، این پرینترها را برای طیف گسترده ای از بسترها و کاربردها مناسب و سازگار کرده است. این پرینترها برای چاپ کد و نوشته بر روی شیشه های بزرگ نوشیدنی گرفته تا چاپ تصاویر رنگ و با وضوح بالا بر روی کارتن ها و جعبه های مقوایی مناسب اند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.