پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

بررسی آخرین وضعیت بازار کاغذ و خمیر کاغذ در خاورمیانه و آفریقا

انتظار می رود که صنعت کاغذ و خمیر کاغذ در منطقه ی خاورمیانه و آفریقا، در بازه ی زمانی 2023 تا 2028، با نرخ رشد سالانه 3.54 درصدی، از رقم 16.24 به رقم 19.32 برسد.

رشد و رونق صنعت کاغذ سازی در منطقه ی آفریقا و خاورمیانه علت های مختلفی دارد. افزایش دغدغه های جهانی برای کاهش آلاینده های کربنی ناشی از پلاستیک باعث افزایش تقاضا برای بسته بندی های پایه کاغذی شده است. سیاست های مختلف برای کاهش استفاده از منابع غیر تجدید پذیر هم یکی دیگر از این علت هاست. مثلا در حال حاضر دولت قطر اهداف و برنامه های گسترده ای را برای توسعه ی اقتصاد سبز  در کشور خود پی ریزی کرده است و متعهد شده که تا سال 2030 آنها را عملی کند. تولید بسته بندی های کاغذی و مقوایی هم یکی از استراتژی های این برنامه بلند مدت است.

گفتیم یکی از مهمترین علت های رشد صنعت کاغذسازی، استقبال از بسته بندی های سبز از یک سو، و تبیین سیاست های جدی و سختگیرانه برای کاهش استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف از سوی است که استفاده از آنها مخصوصا برای تولید بسته بندی محصولات خوراکی و نوشیدنی ممنوع شده است. بنا بر این سیاست ها، تولیدکنندگان موظف شده اند که تولید لیوان و فنجان های پلاستیکی یکبار مصرف را متوقف کرده و به لیوان و فنجان های از جنس کاغذ روی بیاورند.

یکی دیگر از علت ها، رواج گسترده ی تجارت الکترونیک و نیاز به بسته بندی برای محصولاتی ست که به شکل آنلاین به فروش می رسند. در حال حاضر مشتریان ترجیح می دهند که بسته بندی هایی که به دستشان می رسد، قابل بازیافت و یا زیست تجدیدپذیر باشند. به همین خاطر از کاغذ و مقوا به عنوان بهترین ماده ی قابل بازیافت برای بسته بندی محصولات به شکل جعبه های مقوایی و کارتنی استفاده می شود.
البته صنعت کاغذسازی در این مناطق با موانع رشد هم مواجه است که افزایش قیمت انرژی و مواد خام اولیه، از مهمترین آنها به شمار می رود. بااینحال، با بهبود شرایط زندگی و اقتصادی در منطقه ی آفریقا، وضعیت این صنعت در این مناطق هم بهبود میابد. با افزایش شهرنشینی و افزایش درآمد مردم، انتظار می رود که تقاضا برای کالاهای زود مصرف در این مناطق بیشتر شود، هرچه تقاضا برای این دسته از کالاها بیشتر شود، نیاز به بسته بندی محصولات هم بالا می رود و این اتفاق، باعث رونق صنعت کاغذ و خمیر کاغذ خواهد شد. هرچه مصرف کاغذ در این مناطق بیشتر شود، کسب و کارهای فعال در زمینه ی کاغذسازی هم رشد و رونق بیشتری خواهند داشت.
در دوران کرونا، قرنطینه های ی سرتاسری در جهان باعث شد که صنعت تولید کاغذ در اغلب کشورها دچار اختلالات شدید و حتی توقف در جریان تولید شوند. بااینحال، کشورهای منطقه ی خاورمیانه و آفریقا که در همان زمان مشغول مدرن سازی و اتوماسیون جریان های تولید خود بودند، توانستند بر بیشتر چالش های ناشی از همه گیری غلبه کنند.

مهمترین روندهای صنعت کاغذ و خمیر کاغذ
  • افزایش تقاضا برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی
تولیدکننده های مواد غذایی و نوشیدنی تمام تلاش خود را می کنند که بسته بندی های محصولات خود را به پایدارترین شکل ممکن و در عین حال بدون به خطر انداختن کیفیت آن به بازار عرضه کنند. در حال حاضر، بسته بندی های که به شکل کیسه های کاغذی تولید می شوند، در مکان های مختلف مثل رستوران ها، هتل ها، کافه ها و مطبخ ها مورد استفاده ی گسترده قرار می گیرند. تقاضا برای بسته بندی های پایدار و در عین حال کاربردی و با کاربری آسان هم پدیده ایست که با استقبال زیاد مواجه شده و نیاز به بسته بندی ها خلاقانه را بیشتر کرده است.
بر طبق آخرین نظرسنجی موسسه ی Boston Survey Group در سال 2021، کشورهای آفریقایی و منطقه ی خاورمیانه، از بازار هدف بسیار گسترده و مخصوصا جوان برخوردار هستند که امکان رشد و رونق صنایع مختلف مربوط به کاغذسازی و بسته بندی در آنها بسیار بالاست. بنابراین، با کاهش نوسانات اقتصادی در این مناطق، می توانیم شاهد رشد قابل ملاحظه ی صنعت در این زمینه ها باشیم.
همچنین به نقل از وب سایت Food Policy Research Institute (IFPRI)  که در ماه مارس 2021 انجام گرفته، تقاضا برای مواد غذایی تازه و منجمد در این مناطق افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. از طرف دیگر، بهبود سیستم های توزیع و مدرن سازی سیستم های تامین مواد اولیه از کشورهای بین الملل، باعث شده که نیاز به بسته بندی کاغذ و مقوایی در عین حال هوشمند و فعال در این مناطق بالا برود. در این زمینه، مخصوصا در کشورهای آفریقایی سرمایه گذاری های بزرگی در حال انجام است.

افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی در کشورهای خاورمیانه باعث شده که جمعیت در حال کار این کشورها بیشتر شود و این افراد به خاطر مشغله ی بالا، به جای پخت غذا در خانه، به انواع فست فودها و غذاهای بیرون بر روی بیاورند. علاوه بر غذا، قهوه و چای بیرون بر هم از محبوبیت بالایی برخوردار است که همین اتفاق، نیاز به بسته بندی های کاغذی و مقوایی را افزایش می دهد.

پیشتازان صنعت کاغذ و خمیر کاغذ
در حال حاضر، کمپانی های Westrock، International Paper، Lions Gate Paper & Pulp، Billerud و Sappi ، بزرگترین کمپانی های تولید کاغذ و خمیرکاغذ در جهان هستند که برای سرمایه گذاری در مناطق خاورمیانه و کشورهای آفریقایی باهم رقابت می کنند.
در سال 2022، کمپانی Mondi، شرکت Nitto Denko Corporation را فروخت. به گفته ی خود کمپانی، اینکار در جهت تمرکز بیشتر بر فعالیت اصلی شرکت و توسعه ی آن انجام شده است. Mondi قصد دارد در طی یک سرمایه گذاری 350 میلیون یورویی، بیش از 200 هزار تن کاغذ کرافت تولید کند. اینکار در راستای استراتژی Mondi برای تولید بسته بندی های پایدار و دوست دار محیط زیست و از جنس کاغذ کرافت انجام می شود.
در اکتبر 2022، کمپانی Middle East Paper Co. از کشور عربستان سعودی، مبلغ 400 میلیون دلار برای کارخانه ی تولید بسته بندی های مقوایی سرمایه گذاری کرد. این کارخانه، ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن کاغذ را خواهد داشت و برای مصرف داخلی و صادرات درنظر گرفته شده است. نرخ بازگشت سرمایه ی این سرمایه گذاری، 15 تخمین زده شده است.
در آگوست سال 2022، کمپانی Hotpack Global که تولیدکننده ی بسته بندی مواد غذایی از کشور امارت متحده ی عربی است، در راستای یکی از استراتژی های بلند مدت خود، Retail Showroom اختصاصی خود را در شهر ریاض عربستان تاسیس کرد. اینکار در جهت توسعه ی بازاریابی این کمپانی در بازارهای خاورمیانه و آفریقا انجام شده است.
منطقه ی خاورمیانه و آفریقا، پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین قطب های صادرات کاغذ و خمیر کاغذ را دارند. با انجام اقدامات بنیادنی مانند بهبود زیر ساخت های فناوری و اقتصادی، یکپارچه سازی زنجیره ی تامین داخلی و بین المللی، جذب سرمایه های خارجی و کاهش نوسانات اقتصادی می توان این اهداف را محقق کرد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.