پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

بحران انرژی در اروپا چگونه بازار کاغذ را تحت تاثیر قرار داده است؟

بالا رفتن قیمت انرژی و مواد خام، صنعت کاغذ سازی اروپا را شکننده و ناپایدار کرده است. بسیاری از کارخانه های خمیر و کاغذ اروپا با تعطیلی های موقتی یا دوره ای مواجه شده اند و همین اتفاق، صنعت چاپ را هم با بحران رو به رو کرده است.

اوایل همین امسال بود که روزنامه ی Printweek گزارش کرد که به دلیل تعطیل شدن برخی از کارخانه های بزرگ کاغذ سازی اروپایی از یک طرف و اعتصاب کارمندان کارخانه های کاغذسازی در فنلاند، 6 میلیون تن خمیر کاغذ بر روی دست تولیدکنندگان ماند و از ورود به بازار بازماند.

البته ی این گزارش ها، همه مربوط به قبل از شروع جنگ اوکراین و روسیه بوده است. شروع جنگ و خسارات ناشی از آن، تاثیر بسیار منفی بر روی اقتصاد اروپا داشته است. مثلا سه کارخانه ی بزرگ کاغذ سازی Mondi، Sylvamo و Stora Enso برای تحریم روسیه و حمایت از اوکراین، در حال خروج کامل از کشور روسیه هستند. بدیهی ست که این اتفاق، خسارت های مالی بسیار هنگفتی را به هر دو طرف و البته کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا وارد می کند.

از طرف دیگر روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده ی گاز به اروپا، با کم کردن حجم صادرات گاز از خط لوله ی گازی Nord Steam 1، دسترسی گاز به اروپا را شدیدا محدود کرده و اروپا را با بحران گاز جدی رو به رو کرده است. روسیه به بهانه ی مشکلات مربوط به توربین، ظرفیت صادرات این خط لوله را به 20 درصد ظرفیت کل آن کاهش داده است. یکی از کشورهایی که از این تصمیم آسیب جدید دیده است، کشور آلمان است. در نتیجه ی کمبود شدید گاز در آلمان، بسیاری از کارخانه های شیمیایی، آلمینیوم و کاغذسازی در حال تعطیلی هستند.

کشور آلمان، 55 درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه تامین می کند. با محدود شدن صادرات گاز از طرف روسیه، آلمان در ماه ژانویه ی امسال وارد مرحله ی دوم از برنامه ی  سه مرحله ای بحران گازی خود شد. آلمان، بزرگترین تولیدکننده ی کاغذ و مقوا در اروپاست، تعطیل شدن کارخانه های کاغذسازی این کشور، تمام اروپا و حتی دیگر قاره ها را با چالش های مختلفی رو به رو می کند.

کارخانه ی Feldmuehle، یکی از کارخانه های بزرگ کاغذسازی آلمان است به خاطر بحران گاز، در مدت زمان بسیار کوتاه سوخت خود را از گاز به نفت گرمایشی سبک تغییر داده است. این تغییر سوخت هزینه ای 2.6 میلیون یورویی به این کارخانه تحمیل کرده است.
یکی دیگر از کارخانه ها کاغذسازی درگیر با بحران گاز، کارخانه ی اتریشی Norske Skog است که یک دوره ی موقت تعطیلی را نیز پشت سر گذاشته است. این کارخانه عقیده دارد که وضعیت قیمت سوخت در ماه های آینده نیز همچنین «ناپایدار و صعودی» خواهد بود و به دنبال آن، بسیاری از کارخانه ها به تعطیلی های موقتی و یا همیشگی دچار خواهند شد.

در ماه آگوست امسال هم، غول بسته بندی اروپا یعنی کارخانه ی Smurfit Kappa نیز ظرفیت خط تولید خود را تا 30 الی 50 هزار تن کاهش داد. این کارخانه در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل ادامه دار شدن روند قیمت های نجومی انرژی و مواد خام، ناچار است ظرفیت تولید و موجودی انبار خود را کاهش دهد.

فدراسیون صنعت کاغذ اروپا، Cepi، هم هشدار داده که چالش های ناشی از کمبود گاز در این صنعت بر روی بخش تدارکات و لاجستیک کل اتحادیه ی اروپا تاثیر منفی می گذارد. این اتفاق، عرضه و دسترسی تولیدکننده ها به بسته بندی لازم برای محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. اتحادیه ی بسته بندی های انعظاف پذیر اروپا هم درباره ی اختلالات ایجاد شده در روند تامین انرژی و مواد اولیه هشدار داده است. مدیر عامل Cepi درباره ی بحران کاغذ در اروپا عقیده دارد که به دلیل نقش بسیار مهم کاغذ و مقوا در زندگی روزمره ی مردم، چالش های مربوط به تولید خمیرکاغذ باید در اولویت امور قرار بگیرد.

عملیات مربوط به بازیافت کاغذ و انواع بسته بندی هم از فرآیند هایی ست که تقریبا کاملا به وجود گاز نیازمند است. محدودیت دسترسی به گاز باعث شده که بسیاری از کارخانه های بازیافت نیز فعالیت خود را محدود و یا به طور موقت تعطیل کنند. این اتفاق، مدیریت زباله و پسماند صنایع کاغذ، چاپ و بسته بندی را هم با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

مدیرعامل Capi در بیانیه ی خود در باره ی اهمیت صنعت کاغذ می گوید: «از دولت ها می خواهیم که فورا اقدامات مهم در این زمینه را انجام دهند تا مطمئن شویم که کالاهای اساسی به دست شهروندان مان می رسد. با اولویت قرار دادن صنایع تولید خمیر کاغذ و کاغذ، نه تنها می توانیم سلامت و رفاه شهروندان اتحادیه ی اروپا را تضمین کنیم، بلکه می توانیم نقش خود را در زمینه ی پایداری محیط زیست و فرآیندهای تولید سبز هم تقویت کنیم و از روش های مصرف پایدار و اثربخش انرژی که آینده ی اقصادی اتحادیه ی اروپا به ان وابسته است، حمایت کنیم.»

انگلیس، یکی دیگر از کشورهای مهم اروپاست که با گران شدن انرژی و سوخت، دچار مشکلات اساسی شده است. صنایع پرمصرف در سرتاسر انگلستان با خطر جدی تعطیلی مواجه هستند. همچنین یکی از دلایل تعطیلی شوکه کننده ی کارخانه ی تولید کاغذ اسکناس اورتون در شهر همشایر هم، به دلیل گرانی سوخت و عدم دسترسی مناسب به انرژی قلمداد شده است.

روند صعودی قیمت انرژی، از مهم ترین دلایل افزایش بی رویه ی کاغذ و مقوا محسوب می شود. مدیرعامل Capi در این باره می گوید: «قیمت کاغذ در حال گذر از بالاترین قیمت در تاریخ آن است و کنترل قیمت آن هر روز سخت و سخت تر هم می شود. یکی از خطرات مشهود عدم دسترسی کافی به کاغذ این است که هرروز بخش های بیشتری از صنایع مختلف وابسته به کاغذ، به استفاده از شبکه های مجازی به جای کاغذ روی می آورند.»
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.