پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

استراتژی کمپانی اپل برای پایدار کردن بسته بندی های خود چیست؟

اپل برای خط تولید سری تازه ی اپل واچ های خود از بسته بندی های کوچکتر پایه فیبری و بدون لیبل استفاده می کند و قصد دارد برای جا به جایی این محصولات هم از یک سیستم حمل و نقل با میزان آلاینده های پایین استفاده کند. اپل قصد دارد در طی دو بازه ی زمانی 2025 و 2030، پلاستیک را از بسته بندی های خود حذف و فرآیندهای تولید خود را کربن زدایی کند.

اپل ادعا می کند که در حال حاضر، 96 درصد از مواد اولیه ی بسته بندی های خود را از مواد بازیافتی و فیبرهای تولید شده از منابع معتبر و مجوزدار تهیه می کند. اپل به تازگی در طی یک تعهدنامه با دو موسسه ی حفاظت از محیط زیست  The Conservation Fund و  WWF، متعهد شده که مدیریت بیش از یک میلیون هکتار از مساحت جنگل های پایدار در آمریکا و چین را بهینه سازی کند. فیبر به دست آمده از این جنگل ها می تواند فیبر مورد نیاز یک سال بسته بندی های کمپانی اپل را تامین کند.

اپل همچنین فرمولاسیون تولید لفاف های پلاستیکی و فوم های بسته بندی خود را نیز تغییر داده که خواص بازیافت آنها را بهبود دهد. به این ترتیب، اپل قصد دارد تمامی مواد استفاده شده در بسته بندی محصولات خود را عمدتا از فیبر تولید کند تا در نهایت بتواند همه ی زباله های خود را بازیافت کند.
اپل در آغاز فرآیند خط تولید اپل واچ های جدید خود اعلام کرده این سری از محصولات اپل واچ، اولین سری از محصولات بدون آلاینده های کربنی این شرکت به شمار می رود که به خاطر طراحی منحصر به فرد و استفاده از انرژی پاک، آلاینده های کربنی فردی را نیز تا 75 درصد کاهش می دهد. اپل ادعا کرده که بسته بندی سری جدید اپل واچ های خود را کاملا از فیبر و بدون استفاده از پلاستیک تولید کرده است. بسته بندی گوشی های مدل آیفون 15 اپل هم از 95 درصد فیبر تولید شده اند.

اپل از سال های پیش، استراتژی دستیابی به بسته بندی های بدون پلاستیک تا سال 2023 را برای خود تعیین کرده بود و این اقدامات شرکت، در راستای تحقق همین اهداف انجام می شود. بااینحال، اپل اعلام کرده که بسته بندی هایی که برای فروش در خرده فروشی های سرتاسر آمریکا تولید می شوند، نیاز به چسب، مرکب و پوشش های مخصوص دارند که در محاسبات مربوط به وزن و مقدار پلاستیک به کار رفته در بسته بندی حساب نشده اند.
یکی دیگر از اقدامات اپل برای کاهش زباله های پلاستیکی و آلاینده های کربنی، طراحی یک پرینتر مخصوص و با رزولوشن بالا است که می تواند به طور مستقیم بر روی جعبه های بسته بندی چاپ کند. استفاده از این پرینتر، نیاز به تولید و چسباندن لیبل بر روی جعبه ها را حذف می کند. اینکار، مصرف پلاستیک را تا حجم 300 تن کاهش می دهد و از انتشار 3700 تن آلاینده ی کربنی به محیط زیست جلوگیری می کند.

اپل همچنین به جای استفاده از پوشش های پلاستیکی مرسوم برای بسته بندی، از نوعی وارنیش سطحی استفاده می کند که هم کیفیت چاپ را مرغوب تر جلوه می دهد و هم برای بازیافت بسته بندی ها مشکلی ایجاد نمی کند. این اقدام در سال 2022، پلاستیک مصرفی اپل را 1100 تن کاهش داد.
علاوه بر این ها، اپل حداقل 50 درصد از محصولات بین المللی از جمله بندها و ساعت های خود را از طرق حمل و نقل غیر هوایی، مانند کشتی های باربری به مقاصد خود می رساند. اینکار، آلاینده های کربنی ناشی از حمل و نقل محصولات را به نصف می رساند.
اپل همچنین برای بسته بندی اپل واچ های سری 9 و SE، از بسته بندی های کامپکت استفاده می کند که ظرفیت کانتینرهای جمل و نقل را تا 25 درصد افزایش می دهد.

اپل ادعا می کند که تا سال 2020، تمامی فرآیندهای اجرایی در کمپانی اپل از نظر تولد آلاینده های کربنی، خنثی سازی شده اند و این شرکت قصد دارد تا 2030، تمامی محصولات خود را با کربن صفر تولید و عرضه کند. پایان سال 2030، درواقع پایان برنامه ی ده ساله ی این کمپانی برای کاهش 75 درصدی آلاینده های محیط زیستی اپل است که قصد دارد با موفقیت آن را به پایان برساند.

شرکت والمارت هم قصد دارد با ایجاد تحول در روش های حمل و نقلی خود، آلاینده های ناشی از حمل و نقل محصولات خود را کاهش دهد. این شرکت همچنین قصد دارد محصولات خود را با بسته بندی های جمع و جورتر و با مصرف پلاستیک کمتر به بازار عرضه کند.
آمازون هم برای کاهش آلاینده ها و زباله های بسته بندی خود از استراتژی های مخصوص خود بهره می گیرد. کاهش ابعاد بسته بندی، طراحی بسته بندی بهینه برای افزایش حجم بازیافت بسته بندی ها و زباله ها و استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای حذف مواد غیرضروری در بسته بندی، از اقدامات قابل توجه این شرکت به شمار می رود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.