پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024

آینده ی چاپ اسکرین به کدام سمت و سو می رود؟


تحقیقات بازار نشان می دهد که ارزش بازار چاپ اسکرین از 3.5 میلیارد دلار در سال 2022، به 11.2 میلیارد دلار در سال 2030 می رسد. این صنعت در بازه ی زمانی 2022 تا 2030، نرخ رشد مرکب سالانه 15.6 درصدی خواهد داشت. آمریکا با ارزش صنعت سالانه 952.6 میلیون دلار، بزرگترین بازار چاپ اسکرین را در دست دارد. کشورهای چین، ژاپن و کانادا هم به ترتیب بزرگترین بازارهای صنعت چاپ دنیا را تشکیل می دهند.

در سرتاسر جهان، از چاپ اسکرین به عنوان یک روش چاپی قابل اعتماد و توانا بر چاپ انواع محصولات با کاربردهای متنوع و با دقت و کیفیت فوق العاده یاد می شود. با وجود اینکه ظهور و گستردگی چاپ دیجیتال باعث شده که کاربرد چاپ اسکرین در برخی زمینه ها کاهش پیدا کند، اما کیفیت فوق العاده ای که چاپ اسکرین به دست می دهد، باعث شده که این فناوری همچنان در اغلب شرکت های چاپ حرفه ای به عنوان یک روش محبوب و اثربخش مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه پیشرفت فناوری ها و ماشین آلات چاپ اسکرین، محدودیت های این روش چاپی را هرچه بیشتر کنار می زند و افق های جدیدی پیش روی آینده ی این صنعت باز می کند.

فناوری های هیبرید
در این مقاله به سراغ کمپانی Adelco رفته ایم که قدمت 50 ساله در زمینه ی تولید و عرضه ی پرینترها و خشک کن های چاپ اسکرین پارچه دارد. لوک اسمیت، مدیر فروش این شرکت می گوید که چاپ اسکرین مزیت های فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها این است که این فناوری می تواند سفارشات با تیراژ بالا را با کیفیت بسیار بالا و هزینه ی پایین چاپ کند. انتخاب میان چاپ اسکرین و چاپ مستقیم روی پارچه (DTG)، به نوع سفارش و نیازهای هر تولیدکننده بستگی دارد.

اسمیت می گوید: «برای سفارشات تیراژ پایین و برحسب تقاضا، چاپ DTG انتخاب مناسب تری ست. همچنین کیفیت چاپ خطوط و جزئیات ریز با این فناوری بهتر است و DTG از این نظر، از چاپ اسکرین پیشی می گیرد. اما انتخاب مورد علاقه ی من، سیستم های هیبریدی هستند که می توانند از بهترین مزیت های اسکرین و DTG به طور همزمان بهره بگیرند. با این سیستم ها، می توان سفارشات با تیراژهای بسیار بالا را با کیفیت عکاسی چاپ و تولید کرد. خوشبختانه این دو فناوری در سیستم های هیبریدی، به شکل کاملا هماهنگ و سازگار باهم ترکیب شده اند و توانسته اند اثربخشی تولید را ارتقا دهند. در سیستم های هیبریدی Adelco، اثربخشی و کیفیت به حد اعلای کار رسیده و در عین حال، این امکان را فراهم می آورد که سفارشات با پایین ترین قیمت ممکن به چاپ برسند.»

اسمیت برای آن دسته از تولیدکنندگانی که قصد خرید ماشین های اسکرین را دارند هم توصیه های مفیدی دارد. او می گوید که متقاضیان باید چند عامل مهم را مدنظر بگیرند که یکی از مهمترین آنها، کیفیت بدنه ی ماشین است. او می گوید که بعضی از تولیدکنندگان ماشین آلات چاپ اسکرین، کیفیت بدنه و ساختار ماشین را فدای قیمت پایین می کنند که اصلا کار عاقلانه ای نیست. خرید این ماشین ها، اگرچه در ابتدای امر ممکن است به صرفه تر به نظر برسد و در کوتاه مدت انتخاب عاقلانه ای به نظر بیاید، اما در بلند مدت و با فرسودگی ماشین، دردسرهای جدی ای درست می کند و منجر به اختلال در روند تولید می شود.

اسمیت در ادامه می گوید: «یکی از مزیت های سیستم های هیبریدی Adelco این است که این سیستم ها با همکاری تولیدکنندگان و تامین کنندگان چینی ساخته و عرضه می شود و این امکان را برایمان فراهم آورده است که بتوانیم ماشین آلاتی با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت را وارد بازار کنیم.»
یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام خرید یک پرینتر باید در نظر بگیریم، استاندارد پایداری محیط زیستی آنهاست. چون علاوه بر جنبه های اخلاقی موجود در دغدغه ی پایداری، مقررات سختگیرانه ی مربوط به آن هم باعث می شود که در آینده ی بسیار نزدیک، تمامی فعالان صنعت چاپ مجبور باشند ماشین ها و سیستم هایی که از استانداردهای پایداری برخودار نیستند را از خطوط تولید خود خارج کنند.  

اسمیت می گوید: «سیستم های Adelco در راستای پایداری محیط زیست، از مرکب های پایه آب استفاده می کنند.» او همچنین اشاره می کند که تازه ترین ماشین های Adelco، Matrix Oval نام دارند. مرکب های این ماشین از سری پایه آب هستند و از طیف رنگی گسترده ای هم برخوردارند.
فناوری چاپ اسکرین علاوه بر صنعت تولید پارچه، در چاپ ابزارهای الکترونیک، مخصوصا در زمینه های پزشکی هم کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. در تازه ترین فناوری های چاپ اسکرین، می توان پارچه های نرم مجهز به حسگرهای مخصوص تولید کرد که مخصوص بیماران طراحی می شوند. به این ترتیب که بیمار با پوشیدن این لباس ها که نرم و راحت هم هستند، به طور دائم تحت نظارت پزشکی قرار می گیرند.

فناوری Computer to Screen printing یا CTS هم یک فناوری نسبتا جدید در چاپ اسکرین محسوب می شود. در این فناوری، تنظیمات اولیه ی فیلم چاپی، در همان اسکرین کامپیوتر انجام می شود و بعد از آن دیگر نیازی به تنظیمات ثانویه در داخل ماشین وجود ندارد. در تازه ترین فناوری های مربوط به CTS، که سیستم تصویرنگاری نوری دیجیتالی CTS نام دارد، نیاز به تونر هم برطرف شده و به جای تونر از آینه های دیجیتالی استفاده می شود که اشعه ی یووی را بر روی تصویر بازتاب می دهند.

پویایی چاپ اسکرین باعث می شود که این فناوری بتواند راه خود را به صنایع مختلف باز کند و در صنایع مختلف، جایگاه مخصوص خودش را داشته باشد. برطبق آمار وب سایت IDTechEX، ارزش صنعت چاپ قطعات الکترونیکی در سال 2024، به 70.39 میلیارد دلار می رسد که قسمت عمده ای از ارزش خود را مدیون چاپ اسکرین است. چاپ اسکرین به تدریج به ابزاری اثربخش، بادقت و مقرون مصرفه در تمامی صنایع تبدیل می شود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.