پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
چاپ پارچه به سبک پایدار؛

6 راه برای کاهش آثار گلخانه ای فرآیند چاپ پارچه

تحقیقات نشان می دهدکه چاپ پارچه،مسئول انتشار2 درصداز حجم کل گازهای گلخانه ایست که هرساله در جهان تولیدمی شود.سیاست های پایداری محیط زیست که اینروزها جدی از همیشه دنبال می شود، برای کاهش انتشار این گازهای مضر برای محیط زیست قوانین سختگیرانه ای تبیین کرده است. از طرف دیگر، مشتریان هم نسبت به گذشته نگاه مسئولانه تری به محیط زیست دارند و از تولیدات و فرآیندهای پایدار بیشتر از همیشه استقبال می کنند.

خوشبختانه اینروزها، پیشرفت های فناوری برای حفاظت از محیط زیست به کمک بشر آمده است تا بدون کاهش کیفیت چاپ، آثار کربنی ناشی از چاپ پارچه را کاهش دهد.
در حال حاضر، بیش از هزار کمپانی فعال در حوزه ی صنعت چاپ پارچه، به تعهدنامه ای موسوم به Science Based Target Initiative پیوسته اند که در آن، با وفاداری و تعهد به استراتژی های تعریف شده در این برنامه، آثار گلخانه ای فرآیندهای چاپ خود را کاهش دهند. بااینحال، ما معتقدیم که هر تولیدکننده ای به تنهایی می تواند با بهره گیری از فناوری های نوین، حجم آلاینده های تولیدی در کارخانه ی خود را کاهش دهد. در این مقاله، به 6 راه موثر برای کاهش آثار گلخانه ای چاپ پارچه می پردازیم.
  1.  حجم آثار کربنی خود را با آنالیز چرخه ی عمر اندازه گیری کنید
برای کاهش آثار کربنی یک محصول یا فرآیند، قبل از هرچیز باید اندازه ی آن را محاسبه کرد. آنالیز چرخه ی عمر یک محصول، تمام فرآیندها و فعالیت هایی که برای تولید و مصرف آن محصول صرف می شود را به دقت اندازه گیری می کند و به این تریتب، می تواند یک آنالیز نسبتا دقیق از حجم آلاینده های که در طی فرآیند تولید محصول ایجاد می شود را اندازه گیری کند.
برای آنالیز چرخه ی عمر یک محصول، باید تمامی فرآیندهاییی که برای تولید آن محصول به کار گرفته می شود را درنظر بگیرید. اگر محصول شما به گونه ایست که پس از مصرف، امکان استفاده ی مجدد یا بازیافت آن وجود دارد، باید آن را هم درنظر بگیرید. به این فرآیند، « آنالیز ز گهواره تا گور» هم گفته می شود. نرم افزارها و ابزارهای مختلفی برای اینکار در بازار وجود دارد که Higg Index و Ecopoints دو تا از بهترین های آنها هستند. هردوی این سیستم ها، تمامی اطلاعات جز به جز فرآیندهای تولید، مصرف و پس از مصرف مربوط به محصول را می گیرند، آنها را پردازش می کنند و بعد به شما می گویند که آثار کربنی مربوط به محصول شما چقدر است. مواردی مانند حجم مواد خام مورد استفاده، عملیات تکمیلی و جابه جایی محصول هم در این بررسی لحاظ می شود که نتیجه ی بررسی، به دقیق ترین حالت ممکن محاسبه شود.
  1. هزینه های جابه جایی را درنظر بگیرید
در دنیای چاپ پارچه، هزینه های مربوط به جا به جایی محصول، حجم قابل توجهی آلاینده ی کربنی تولید می کند که قابل چشم پوشی نیست. مثلا، برای تحویل حجم یک سال از لحاف های رو تختی یک هتل، سالانه 8 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن تولید می شود. پس بهتر است سیاست های خرید خود را بهینه کنید. اگر بتوانید تا جای ممکن پارچه های خود را از فروشنده های نزدیک به چاپخانه تامین کنید و بازارهای نزدیک به خود را به عنوان بازار هدف در نظر بگیرید، می توانید تا حجم قابل ملاحظه ای از آلاینده های ناشی از جا به جایی را کم کنید.
  1. فرآیندهای چاپ خود را به روز کنید
برای کاهش آلاینده های چاپخانه ی خود، باید از فناوری های مدرن استفاده کنید. چاپ دیجیتال یکی از فناوری های پایدار است که مخصوصا در چاپ پارچه، به بلوغ خوبی رسیده است. سیستم های چاپ پارچه ی دیجیتال، حجم زباله و هدررفت فرآیند چاپ را به نصف می رسانند. همچنین، از آنجایی که در فرآیند چاپ دیجیتال از پرنت هدها برای پاشش دقیق مرکب بر روی پارچه استفاده می شود، برعکس روش های سنتی، مصرف مرکب بسیار کمتری دارد و هدررفت مرکب در آن تقریبا صفر است. مزیت دیگر سیستم های چاپ دیجیتال پارچه این است که می توان بلافاصله بعد از سفارش گیری، کار چاپ را شروع کرد و برعکس سیستم های سنتی، نیازی به صرف زمان برای مراحل آماده سازی و پیش از چاپ ندارد. مقدار مصرف آب و انرژی چاپ دیجیتال هم بسیار کمتر از روش هاس سنتی مانند اسکرین روتاری است.
  1. بیشتر از تقاضای مشتری چاپ نکنید
اگر نگاهی به دنیای مد بیاندازید، متوجه می شوید که سلیقه ی مشتریان با چه سرعتی تغییر می کند. بنابراین حتما زمانی دست به چاپ کاری بزنید که مطمئنید مشتریان آن را می خرند. هنگام چاپ یک محصول، نوع پارچه و فرآیند مناسب برای چاپ آن را در نظر بگیرید که محصول نهایی روی دستتان نماند. همینطور دقت کنید که حجم کار چاپی دقیقا به همان اندازه ای باشد که می دانید حتما فروخته می شود. از چاپ مازاد محصول و انبار کردن آنها برای فصل یا سال های بعد جدا خودداری کنید، چون اینکار حجم مواد هدررفتی تان را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
با چاپ دیجیتال می توانید هر محصولی را با هر نوع پارچه و طرحی که مد روز است، تولید کنید. بااینکار هم در مصرف مواد اولیه و انرژی صرفه جویی می کنید، هم آثار گلخانه ای تولید خود را کاهش می دهید.
  1. مصرف آب تان را مدیریت کنید
مصرف آب و هدررفت آب در صنعت چاپ پارچه بسیار بالاست، پس یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش آسیب به محیط زیست، بهینه کردن مصرف آب است. تحقیقات عملی نشان می دهد که تغییر فرآیند چاپ از اسکرین روتاری به چاپ دیجیتال، می تواند مصرف آب را تا 70 درصد کاهش دهد. البته این به این معنی نیست که چاپ اسکرین روتاری نمی تواند پایدارتر شود.
یکی دیگر از راه های پایدار کردن فرآیند چاپ، استفاده از مرکب های پیگمنتی به جای سایر مرکب هاست. چون مرکب های پیگمنتی مصرف آب کمتری دارند و پس از پایان فرآیند چاپ هم، نیاز به شست و شو و تمیزکاری ماشین ها با آب کمتر است.
البته مشخصا تمامی فرآیندهای چاپ به آب نیاز دارند. اما میتوان بهترین روش ها برای کاهش مصرف و در صورت امکان، تصفیه ی آب را مدنظر قرار داد. در فرآیندهای تصویه ی آب می توان آلودگی های آب را از آن جدا کرد و بعد دوباره آن را به چرخه ی تولید فرستاد.
  1. با تامین کنندگان معتبر کار کنید
بهتر است از همین حالا با تامین کنندگانی کار کنید که به قوانین محیط زیستی متعهد هستند. تامین کنندگان شما باید خودشان نسبت به پایین آوردن آثار کربنی خود دغدغه مند باشند. همینطور باید استفاده از فناوری های نوآورانه برای پایین آوردن هزینه ها، کاهش مصرف آب و کاهش استفاده از منابع تجدیدناپذیر را سرلوحه ی کار خود قرار دهند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.