پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024

گذشته، حال و آینده ی چاپ لیبل و بسته بندی به روش دیجیتال

چاپ دیجیتال در ابتدای مسیر تکاملی خود، هم در فناوری جوهرافشان و هم تونر، فقط سیاه و سفید بود و برای کدگذاری و چاپ اطلاعات متغیر بر روی لیبل ها، بلیط ها و تگ ها استفاده می شد. حالا آن سیستم های ابتدایی، با غول پرینترهای امروزی که با سرعت بالا و به شکل تمام اتوماتیک و تمام رنگ کار می کنند، فاصله ی بسیار زیادی دارند.

چاپ دیجیتال در ابتدای مسیر تکاملی خود، هم در فناوری جوهرافشان و هم تونر، فقط سیاه و سفید بود و برای کدگذاری و چاپ اطلاعات متغیر بر روی لیبل ها، بلیط ها و تگ ها استفاده می شد. حالا آن سیستم های ابتدایی، با غول پرینترهای امروزی که با سرعت بالا و به شکل تمام اتوماتیک و تمام رنگ کار می کنند، فاصله ی بسیار زیادی دارند. چاپ دیجیتال در مسیر تکاملی خود، از آن سیستم های سیاه و سفید ابتدایی تا غول پرینترهای پیشرفته ی امروزی، تاثیر شگرفی بر صنعت لیبل گذاشته است.

اولین پرینت هدهای جوهرافشان، در دهه ی 1980 به بازار آمدند و عرض آنها فقط 25 میلی متر بود. کار با مرکب ها و سازگار کردن آنها با پرینت هدها سخت و پردردسر بود و به طبع، کاربردهای چاپ دیجیتال هم محدود بود. بسیاری از پیشگامان چاپ جوهرافشان مانند Domino Printing Sciences، Epson و Canon، که همه در شهر کمبریج انگلستان فعالیت داشتند، برای بهبود و ارتقای کیفیت چاپ دیجیتال تلاش می کردند.

فناوری های چاپ تونر هم در سال های میان دهه ی 1970 تا 1980، با ظهور اولین سیستم های چاپ لیزری شرکت IBM و Xerox به طور رسمی به بازار معرفی شدند. در سال 1984، اولین سیستم چاپ لیزری شرکت زیراکس برای چاپ فرم های اداری و لیبل های پستی در اداره ها به کار گرفته شدند.

از اوایل تا نیمه ی  دهه ی 1980، از سیستم های چاپ دیجیتال سیاه و سفید برای چاپ لیبل های پستی و بلیط قطار و هواپیما استفاده می شد. این پرینترها غالبا توسط شرکت Delphax systems تولید و عرضه می شدند. کمی بعدتر، کمپانی های Canon، Xerox و Nepson هم سیستم هایی برای چاپ فرم های اداری و لیبل های پستی به بازار معرفی کردند.
در اوایل دهه ی 1990، اولین سیستم های الکتروفوتوگرافی رنگی به بازار آمد و صنعت چاپ دیجیتال را برای همیشه متحول کرد. این سیستم ها را دو کمپانی Indigo و Xeikon به بازار فرستادند؛ دو بنیان گذار بزرگ چاپ تونر خشک و مایع رنگی که امروز هم سهم بزرگی از بازار چاپ کم عرض دیجیتال جهان را در دست دارند.

کمی بعد، یعنی در اواخر دهه ی 1990، شرکت Xerox اولین پرینتر دیجیتال خود با نام DocuTech را به بازار عرضه کرد که از کیفیت و سرعت بالا برای مقاصد تجاری برخوردار بود.

در دهه ی 2000 هم، کمپانی کوداک با پرینترهای قدرتمند Nexpress خود به بازار آمد. این پرینترها می توانستند چاپ اطلاعات متغیر را با سرعت و کیفیت بالا بر روی لیبل محصولات چاپ کنند.

در سال 2010، کمپانی Epson خط تولید سیستم های SurePress خود را راه اندازی کرد و به این ترتیب، اولین سری از پرینترهای باکیفیت و تمام رنگی برای چاپ لیبل به بازار آمدند.


تحول
در اولین دهه از قرن 21 بود که ردوپای اولین پرینترهای جوهرافشان رنگی به بازار رسید و پدیده ی «چاپ بر حسب تقاضا» را به صنعت لیبل آورد. از آن زمان به بعد، تولیدکنندگانی مطرحی مانند Durst، Domino و Konika Minolta پرینترهای جوهرافشان لیبل با عملکردهای فوق العاده را به بازار عرضه کردند. سایر پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای هیبریدی هم در همین دهه های اخیر معرفی شدند.
هردو سیستم تونر مایع از Indigo و تونر خشک از Xeikon برای چاپ رول مناسب بودند. اما هردو سیستم، راه را برای تحولات بعدی و مهم چاپ دیجیتال مانند چاپ سفارشات محدود، شخصی سازی و قابلیت چاپ نسخه های متنوع با کیفیت رنگی بالا در صنعت لیبل باز کردند. سیستم هایی که چند سال بعد توسط HP Indigo و Xeikon عرضه شدند، گویای همین ادعا هستند. ویژگی های مهمی مثل اطمینان کیفی بالا، سرعت بالا و بهینه سازی، همه در این پرینترها به حد کمال رسیده اند.

امروزه، پرینترهای دیجیتال لیبل در سرتاسر جهان رایج اند. از هردو سیستم های جوهرافشان و تونر برای چاپ لیبل و بسته بندی استفاده می شود. در واقع، پیشرفت هایی که در ده-پانزده سال اخیر انجام گرفته، چاپ دیجیتال را به یک روش چاپی سریع، قابل اعتماد و با کیفیت تبدیل کرده که مطرح ترین برندهای دنیا از مزیت های آن بهره می گیرند.

خروجی چاپ دیجیتال امروزی در مقایسه با سایر روش های چاپ مانند فلکسو، افست و لترپرس، کیفیتی مشابه با آنها یا بالاتر از آنها دارد. همچنین این سیستم ها نسبت به سیستم های سنتی بسیار پایدارترند. برای همین است که هزاران کاربر فعال در صنعت چاپ از سرتاسر جهان به پرینترهای دیجیتال اعتماد می کنند.

یکی دیگر از خصوصیات چاپ دیجیتال که باعث محبوبیت بیشتر آن شده، قابلیت سازگاری و یکپارچگی آنها با سیستم های سنتی است. به این ترتیب تولیدکنندگان می توانند از مزیت های هر دو چاپ دیجیتال و سنتی به شکل همزمان استفاده کنند. امروزه پرینترهای هیبریدی فلکسو-دیجیتال، به یکی از روندهای بسیار مهم و رایج چاپخانه های سرتاسر جهان تبدیل شده است.
پیشرفت های مداوم چاپ دیجیتال در زمینه های مختلف طراحی آرت ورک و مراحل پیش از چاپ، بهینه سازی مدیریت رنگ و فناوری های فرانت اند، درک بهتر جریان کاری دیجیتال و از همه مهمتر، پیشرفت های بخش عملیات تکمیلی مانند فویل کوبی سرد، امباسینگ، لمینیت و... باعث شده که بتوان از چاپ دیجیتال در کاربردهای پیجیده تر و البته هیجان انگیزتر استفاده کرد.

از چاپ دیجیتال برای چاپ بسته بندی انواع نوشیدنی، محصولات دارویی، خوراکی، مراقبتی بهداشتی، کاور خودرو، دکوراسیون و... استفاده می شود. یک تفاوت مهم در تولید بسته بندی محصول با چاپ دیجیتال این است که می توان آنها را در نسخه های محدود و سفارشی چاپ کرد، یا در طراحی لیبل محصولات، با ایجاد تفاوت های کوچک، تنوع ایجاد کرد که با سیستم های سنتی امکان پذیر نیست.


 انعطاف پذیری
فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که در طی بیست سال گذشته تغییرات فراوانی کردند. مثلا چاپ دیجیتال در اوایل مسیر خود، فقط برای رفع کاستی های روش های سنتی مانند فلکسو استفاده می شد. به ندرت پیش می آمد که یک برند، یک سفارش با تیراژ محدود داشته باشد که چاپ شان با سیستم های فلکسو به صرفه نباشد. در این مواقع، کار چاپ سفارش به ناچار با پرینترهای دیجیتال انجام می شد. اما بازار امروزی، به سمت چاپ با سفارشات محدود و متنوع حرکت می کند و سفارشات حجیم و یکسان را به تدریج از سبد خود حذف می کند. به این ترتیب چاپ دیجیتال به یک روش پرسرعت تر و به صرفه تر چاپ سفارشات تبدیل شده است.

انعطاف پذیری در چاپ دیجیتال، ویژگی ای ست که با هیچ روش سنتی قابل دستیابی نیست. انعطاف پذیری بالا در استفاده از انواع مرکب، انواع بسترها، تعبیه ی چیپ ها و قطعات هوشمند در چاپ و... همگی باعث شده که تولیدکنندگان لیبل و بسته بندی بیشتری به استفاده از چاپ دیجیتال روی بیاورند.
چاپ دیجیتال از سایر روش های سنتی مانند افست انعطاف پذیرتر است و می تواند برای انواع کاربردها، از چاپ اطلاعات متغیر گرفته تا چاپ مورد نیاز برای برگذاری کمپین های تبلیغاتی به کار گرفته شود. انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالای چاپ دیجیتال، آن را برای استفاده برای انواع سفارشات و موقعیت ها مناسب و مقرون به صرفه می کند.
برندهای مطرح زیادی از این ویژگی چاپ دیجیتال در برگذاری کمپین های خود بهره گرفته اند.

شرکت کوکاکولا، از چاپ دیجیتال برای شخصی سازی قوطی ها و بطری های نوشابه ی خود استفاده کرد. چاپ دیجیتال این امکان را برای مشتریان فراهم آورد که بتوانند اسم یا عبارت موردنظرشان را بر روی قوطی محصول خود چاپ کنند و آن را برای خود شخصی سازی کنند.
شرکت نایکی هم از قابلیت انعطاف پذیری بالای چاپ دیجیتال برای شخصی سازی کفش ها و کتونی های نایکی استفاده کرد. به این ترتیب مشتریان می توانستند هر طرح، الگو یا پالت رنگی دلخواه را برای کفش خود انتخاب و چاپ کنند.
 
برند معروف سس های کچاپ Heinz هم از چاپ دیجیتال برای تولید یک نسخه ی ویژه از سس هایش استفاده کرد. در این نسخه، لیبل بطری ها با طرح های خاص و نوستالژیک از سریال های مشهور چاپ می شدند که توجه و علاقه ی مشتری را به خود جلب می کرد.
با این اوصاف، آینده ی چاپ دیجیتال بسیار روشن است. پرینترهای چاپ دیجیتال قطعا در آینده، از نظر محبوبیت و سهم بازار در جایگاهی مشابه و یا حتی بالاتر از چاپ فلکسو، یووی فلکسو و افست خواهد ایستاد. همچنین این فناوری به طور مداوم به پیشرفت و بهبود سیستم های خود ادامه می دهد و با ارائه ی تکنیک های جدید، به یکی از رقبای مهم در صنعت چاپ لیبل و بسته بندی تبدیل خواهد شد. چاپ دیجیتال در عصر دیجیتال می تواند بسته بندی محصولات را به جایگاهی فراتر از امروز چیزی که تصور می کنیم ارتقا دهد. استفاده از تکنولوژی هایی مثل RFID و NFC برای تولید بسته بندی های هوشمند، تازه در ابتدای مسیر تکاملی خود هستند. علاوه بر این ها، تقاضای مشتریان برای محصولاتی با خلاقیت بیشتر، شخصی سازی بیشتر و البته پایدارتر و امن تر، ضرورت وجود چاپ دیجیتال را از همیشه بیشتر می کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.