
یک پژوهش تازه در سال 2023 میلادی توسط مرکز تحقیقاتی مطالعات میانرشتهای (ERI) در دانشگاه والنسیا (UV) اسپانیا نتیجه گرفته که در اوقات فراغت مطالعه از روی کاغذ بیش از مطالعه از روی صفحات دیجیتال گوشی، تبلت و مونیتور به درک مطلب کمک میکند. این مطالعه که در مجله «مرور تحقیقات آموزشی»، معتبرترین مجله در سیاستهای آموزشی، منتشر شده و بیش از ۴۵۰ هزار نفر در این پژوهش شرکت کردهاند. همچنین این پژوهش نتیجه میگیرد که در مدارس ابتدایی و متوسطه باید مطالعه، به ویژه در قالب چاپی تشویق شود.
لیدیا آلتامورا، محقق ERI Reading دانشگاه و اولین امضاکننده مقاله تأکید میکند: «نتیجهگیری اصلی این است که عادات مطالعه تفریحی روی صفحه نمایش ارتباط کمی با درک مطلب دارد که در تضاد با رابطه مثبت و محکم بین عادات مطالعه روی کاغذ و درک مطلب است.» در این پژوهش گسترده ۲۵ مقاله با ۳۹ مقایسه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ بررسی شدهاند.
کریستینا وارگاس و لادیسلائو سالمرون، استادان گروه روانشناسی تکاملی و آموزشی در دانشگاه والنسیا توضیح میدهند: «بر اساس آنچه از مطالعات دیگر میدانیم رابطه بین فراوانی خواندن متون چاپی و درک متن بسیار بیشتر (بین ۰.۳۰ تا ۰.۴۰) از آنچه برای عادات مطالعه دیجیتال در اوقات فراغت (۰.۰۵) یافتیم، است. این بدان معناست که، به عنوان مثال، اگر دانشآموزی ۱۰ ساعت را صرف خواندن کتاب روی کاغذ کند، درک او احتمالاً ۶ تا ۸ برابر بیشتر از زمانی خواهد بود که به مدت مشابه روی دستگاههای دیجیتال مطالعه کند.» علاوه بر این، طبق این مطالعه، «جای تعجب» است که اکثر عادات مطالعه دیجیتال مورد بررسی (چه آنهایی که بیشتر مربوط به شبکههای اجتماعی هستند و چه آنهایی که بیشتر مربوط به مطالعه اطلاعاتی) ارتباط کمی با درک متن نشان دادند. انتظار میرفت که مطالعه برای اهداف کسب اطلاعات (مثلاً بازدید از ویکیپدیا یا سایر وبسایتهای آموزشی؛ خواندن اخبار یا خواندن کتابهای الکترونیکی) ارتباط بسیار مثبتتری با درک مطلب داشته باشد، اما اینطور نیست.
نتیجهگیری دیگر مقاله این است که با افزایش سن (وقتی دانشآموزان در دبیرستان و دانشگاه هستند) رابطه بین مطالعه تفریحی و درک متن افزایش می یابد. آلتامورا، سالمرون و وارگاس تأکید میکنند که مطالعه آنها بر اساس بررسی و مرور آثار مختلفی از پژوهشگران با فرمولهای بسیار ناهمگن برای اندازهگیری رابطه بین عادات مطالعه و درک متون بوده است. به همین دلیل آنها برای مشخص کردن جزئیات بیشتر به یافته های تحقیقاتی جدید پژوهشگران دیگر هم مراجعه کرده اند. این تحقیق همچنین با همکاری وزارت علوم و نوآوری اسپانیا انجام شده است.
منبع:https://journals.sagepub.com/stoken/default+domain/ZWGEZIZQHS3RHNPCJDVD/full
ترجمه: موسسه پیش رسانه
لیدیا آلتامورا، محقق ERI Reading دانشگاه و اولین امضاکننده مقاله تأکید میکند: «نتیجهگیری اصلی این است که عادات مطالعه تفریحی روی صفحه نمایش ارتباط کمی با درک مطلب دارد که در تضاد با رابطه مثبت و محکم بین عادات مطالعه روی کاغذ و درک مطلب است.» در این پژوهش گسترده ۲۵ مقاله با ۳۹ مقایسه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ بررسی شدهاند.
کریستینا وارگاس و لادیسلائو سالمرون، استادان گروه روانشناسی تکاملی و آموزشی در دانشگاه والنسیا توضیح میدهند: «بر اساس آنچه از مطالعات دیگر میدانیم رابطه بین فراوانی خواندن متون چاپی و درک متن بسیار بیشتر (بین ۰.۳۰ تا ۰.۴۰) از آنچه برای عادات مطالعه دیجیتال در اوقات فراغت (۰.۰۵) یافتیم، است. این بدان معناست که، به عنوان مثال، اگر دانشآموزی ۱۰ ساعت را صرف خواندن کتاب روی کاغذ کند، درک او احتمالاً ۶ تا ۸ برابر بیشتر از زمانی خواهد بود که به مدت مشابه روی دستگاههای دیجیتال مطالعه کند.» علاوه بر این، طبق این مطالعه، «جای تعجب» است که اکثر عادات مطالعه دیجیتال مورد بررسی (چه آنهایی که بیشتر مربوط به شبکههای اجتماعی هستند و چه آنهایی که بیشتر مربوط به مطالعه اطلاعاتی) ارتباط کمی با درک متن نشان دادند. انتظار میرفت که مطالعه برای اهداف کسب اطلاعات (مثلاً بازدید از ویکیپدیا یا سایر وبسایتهای آموزشی؛ خواندن اخبار یا خواندن کتابهای الکترونیکی) ارتباط بسیار مثبتتری با درک مطلب داشته باشد، اما اینطور نیست.
نتیجهگیری دیگر مقاله این است که با افزایش سن (وقتی دانشآموزان در دبیرستان و دانشگاه هستند) رابطه بین مطالعه تفریحی و درک متن افزایش می یابد. آلتامورا، سالمرون و وارگاس تأکید میکنند که مطالعه آنها بر اساس بررسی و مرور آثار مختلفی از پژوهشگران با فرمولهای بسیار ناهمگن برای اندازهگیری رابطه بین عادات مطالعه و درک متون بوده است. به همین دلیل آنها برای مشخص کردن جزئیات بیشتر به یافته های تحقیقاتی جدید پژوهشگران دیگر هم مراجعه کرده اند. این تحقیق همچنین با همکاری وزارت علوم و نوآوری اسپانیا انجام شده است.
منبع:https://journals.sagepub.com/stoken/default+domain/ZWGEZIZQHS3RHNPCJDVD/full
ترجمه: موسسه پیش رسانه