پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024

چاپ دیجیتال چطور صنعت کاور خودرو را دگرگون کرد؟

امروزه کاور خودرو یکی از محبوب ترین کاربردهای چاپ دیجیتال محسوب میشود. اما این ماجرا از کی آغاز شد؟ چه تحولاتی را از سر گذراند و آینده ی آن چگونه است؟

هرکسی که با صنعت چاپ آشنایی داشته باشد، وقتی خودرویی با رنگ جذاب یا طرح های عجیب و غریب می بینید حتما با خودش فکر میکند که این ماشین رنگ شده یا کاور شده؟
اکثر خودروهای دارای طرح و رنگ نامعمول که توجه شما را به خود جلب می کنند، خودروهایی هستند که با فیلم های وینیل چاپ شده کاور شده اند، حالا چرا کاور به جای رنگ؟ چون رنگ کردن ماشین پروسه ای گران و تخصصی ست که هرکسی به سراغ آن نمی رود. به همین خاطر است که اغلب مراکز کاور خودرو از فیلم های رنگی وینیل مقاوم و آب گریز برای تغییر ظاهر ماشین استفاده می کنند.
 

تاریخچه ی مختصر کاور خودرو
امروزه انواع و اقسام فیلم های سفید و قابل چاپ وینیل وجود دارند که در طرح و رنگ های مختلف مخصوص کاور خودروها تولید میشوند. اما 20 سال پیش در اروپا هیچکس در این مورد چیزی نشنیده بود. در آمریکا، از سال 1950 کیت های رنگی مخصوص رنگ ماشین به بازار آمد که معمولا برای ماشین های مسابقه ای استفاده می شدند.

در دهه ی 1990 بود که اولین دستگاه های کاتر پلاتر به بازار عرضه شدند. با این کاترها طرح و الگوهای رنگی دلخواه که بر روی فیلم های وینیل چاپ شده بودند را از رول فیلم جدا میکردند و با اهداف تبلیغاتی بر روی ماشین ها می چسباندند. موفقیت این استراتژی تبلیغاتی آن را به سرعت در تمام جهان فراگیر کرد. قبل از آن مجبور بودیم برای ایجاد تصویر مورد نظر روی ماشین، طرح آن را بر روی بدنه ی ماشین با اسپری رنگ و به شکل دستی ایجاد کنیم.
در دهه ی 1990، کمپانی های مختلفی تلاش کردند که با ماشین های اسپری خودکار، فرآیند رنگ اسپری ماشین ها را از حالت دستی خارج کنند. بعضی ها این تلاش را از اولین اقدامات توسعه و گسترش صنعت چاپ فرمت عریض می دانند. اما این ماشین های خودکار اسپری رنگ هم نتوانستند صنعت تزیین خودرو را به جایی برسانند. یکی از این ماشین های اسپری رنگ خودرو از کمپانی Ricoh با اسم Ricoh Vehicle Art Robo هنوز موجود است.
در سال 2000 با ظهور اولین پرینترهای فرمت عریض تجاری، پرینترهای NUR Fresco و Scitex Grandjet به محبوبیت بالایی رسیدند و به یکباره بازار چاپ تصویر و گرافیک مخصوص تزیینات خودرو بالا گرفت. مرکب های هارد سالونت به سطح وینیل نفوذ میکنند و می توانند تا 5 سال در شرایط بیرونی و فضای باز به خوبی مقاومت کنند. چاپ اولین کاورهای خودرو بر روی فیلم های پست چسبدار انجام شد که بر روی بوردهایی از جنس فوم نصب می شدند.

اهمیت انتخاب بستر چاپی درست
امروزه برای کاور خودرو از وینیل های رنگی و بسترهای چاپی مختلفی استفاده میشود. مرکب های اکو سالونت و لاتکس هم از محبوب ترین مرکب های چاپ این کاورها هستند.
•    از بسترهای کالندرد وینیل (Calandered Vinyl) معمولا برای سطوح صاف استفاده میشود زیرا این مواد قابلیت چسبیدن به سطوح سه بعدی برای مدت زمان طولانی را ندارند.
•    از بسترهای کست وینیل (Cast vinyl) می توان برای کشیدن بر روی سطوح ناصاف و چند بعدی استفاده کرد.
کاورهای تبلیغاتی خودرو که قرار نیست برای مدت زمان های طولانی بر روی بدنه ی خودرو باقی بمانند، نیازی به لمینت ندارند، اما سطح کاورهایی که برای مدت زمان های متوسط تا طولانی بر روی خودرو چسبیده میشوند باید حتما لمینت شوند زیرا شست و شویی مکرر ماشین به کیفیت چاپ آسیب میزند. برای دستیابی به بالاترین کیفیت بهتر است موادی که در چاپ استفاده میشوند باهم سازگار باشند: مثلا اگر کاور از جنس کست وینیل ولی لمینیت آن از جنس کالندرد وینیل باشد (یا برعکس)، چاپ شرینک شده و مشکلات متعددی ایجاد می کند.
 

وقتی فیلم به واقعیت تبدیل می شود
تا سال 2010، از صنعت کاور خودرو بیشتر برای تبلیغات تجاری بر روی اتوبوس های شهری استفاده میشد. اما حالا از این کاورها برای ماشین های شخصی هم استفاده می شود. کاور خودرو با ایجاد یک پوشش از جنس پی وی سی، ظاهر خودرو را تغییر می دهد و زیبایی بدنه را بیشتر میکند. امروزه حتی تاکسی های رسمی آلمان که با رنگ کرم خنثی از بقیه ی ماشین ها متمایز می شوند هم با فیلم های وینیلی کاور می شوند.
وقتی در سال 2001 اولین فیلم از سری فیلم های «سریع و خشن» اکران شد، بازار تزیین و کاور خودروها رونق بیشتری گرفت. بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که خودروی خود را به جای اسپری رنگ، با کاورهای خودرو که در انواع طرح و رنگ در بازار وجود داشت از بقیه ی ماشین ها متمایز کنند. از همان زمان ها بود که شرکت های تبلیغاتی بزرگ هم کم کم متوجه شدند تبلیغ محصول بر روی بدنه خودرو، اتوبوس، قطار و حتی هواپیماها با کاورهای وینیلی، در حین اینکه کم هزینه ست، اثربخشی بالایی هم دارد.
 

آینده ی کاور خودرو
توسعه ی فناوری های چاپ دیجیتال فرمت عریض، صنعت کاور خودرو را به طور کلی تحول کرده. امروزه کیفیت چاپ طرح و رنگ بر روی فیلم های وینیلی آن قدر بالاست که تقریبا هیچ محدودیتی را برای سفارش دهنده باقی نگذاشته است. اما جنس این کاورها معمولا از پایه پی وی سی هستند که برای محیط زیست مضرند و مخصوصا وقتی با لمینت های غیر پی وی سی ترکیب می شوند بازیافت ها آنها سخت و پرهزینه می شود.
در سال های آینده با توسعه ی حمل و نقل آسان در شهرهای پیشرفته، تمایل به استفاده از ماشین های شخصی در مردم کاهش پیدا میکند و صنعت تبلیغات بر روی بدنه ی خودروها به یکی از اثربخش ترین روش های تبلیغاتی تبدیل می شود. همین اتفاق، اهمیت چاپ گرافیک و کاور خودرو را از همیشه بیشتر می کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.