پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

چاپ دیجیتال وینیل؛ راهی اثربخش برای بازاریابی برند

در دنیای خرده فروشی، تبلیغات محیطی نقش بسیار مهمی در موفقیت فروش یک محصول دارد. تابلو و بنرهای وینیل، یکی از مهمترین روش های بازاریابی محصولات هستند و برای همین، چاپ باکیفیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

چاپ تابلوهای وینیلی در طول زمان دچار دگردیسی بزرگی شده است. اولین نمونه های چاپ تابلوها و بنرهای وینیلی به دهه ی 1960 بازمی گردد. کمپانی Gerber Scientific Products اولین شرکتی بود که با معرفی اولین پلاتر وینیل، توانست با یک سیستم کاتر کامپیوتری، بنرهای وینیلی را در ابعاد مختلف برای چاپ آماده کند. اولین بنرهای وینیلی به شکل استیکرهای پشت چسب دار به بازار عرضه می شدند و به تدریج از تصاویر و گرفیک پیچیده تر و روش های چاپی مدرن تر برای چاپ آنها استفاده شد. از آن زمان به بعد، پیشرفت های فناوری چاپ وینیل را متحول کرده و به شکل امروزی آن درآورده است. تابلوهای وینیلی امروزی با الگوهای پیچیده، مقاومت چندین ساله و افکت های سه بعدی تولید می شوند.

وینیل فقط یک متریال چاپ ساده نیست، بلکه یک بستر برای بروز و نمایش خلاقیت است. چاپ وینیل برعکس چاپ روی چوب یا نقاشی با رنگ، جلوه ی نهایی مخملی دارد و چاپ تصاویر و متون بر روی آنها با بهترین کیفیت و درجه ی اشباع رنگی بسیار دقیق و درخشان انجام می شود. همچنین، انعطاف پذیری این بستر چاپ، امکان چسباندن آن بر روی سطوح مختلف را به وجود می آورد.

امروزه، باکیفیت ترین چاپ وینیل توسط سیستم های چاپ دیجیتال انجام می شود. اولین سیستم های چاپ دیجیتال وینیل، در اواخر دهه ی 1980 و اوایل 1990 به بازار آمدند. اولین کمپانی ای که این سیستم ها را به بازار صنعت چاپ وارد کرد، کمپانی Hewlett-Packard (HP) بود. HP اولین سیستم های جوهرافشان فرمت عریض که قابلیت چاپ بر روی وینیل داشتند را تولید کرد.

پیشرفت های چاپ دیجیتال مخصوصا در زمینه ی سیستم های فرمت عریض جوهرافشان، مهمترین نقش را در توسعه ی چاپ دیجیتال وینیل بازی کرد. این سیستم ها امکان چاپ با کیفیت، پر سرعت و استفاده از طیف گسترده ی رنگ ها بر روی وینیل را فراهم آوردند. به تدریج، از چاپ بنرها و تابلوهای وینیلی برای تبلیغات و بازاریابی در صنایع مختلف، صنعت کاور خودرو و دکوراسیون استفاده شد.

هرچه قدر چاپ دیجیتال پیشرفته تر شد، امکانات و فرصت های چاپ وینیل هم گسترده تر شدند. هرچه پرینترها اثربخش تر شدند، تطبیق رنگی و دقت رنگی چاپ بر روی وینیل به استانداردهای بسیار بالایی دست پیدا کرد. همینطور، مرکب هایی با فرمولاسیون منحصر به فرد و مخصوص چاپ بر روی وینیل تولید شدند که علاوه بر تضمین کیفیت و درخشانی چاپ، مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانند برای چندین سال در برابر آسیب های محیطی مانند باد و باران به خوبی دوام بیاورند.

بعدها، ظهور چاپ اکو سالونت و یووی، این حوزه از صنعت چاپ را حتی بیشتر از گذشته گسترش داد. این مرکب ها علاوه بر اینکه از مرکب های سنتی پایدارتر هستند، از چسبندگی بهتری برخوردارند و در مقابل آسیب های مثل خراش، کمرنگ شدن و سایش هم مقاومند و بهترین گزینه برای چاپ بنرهای تبلیغاتی فضاهای بیرونی به حساب می آیند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت چاپ وینیل، یکپارچگی نرم افزارهای پیشرفته ی طراحی و چاپ و سیستم های RIP هستند که کار مدیریت رنگ و ویرایش تصویر چاپی بر روی بسترهای وینیل را از همیشه دقیق تر و باکیفیت تر کردند.

مزیت های چاپ دیجیتال وینیل برای کسب و کارها
در دنیای رقابتی خرده فروشی ها، متمایز کردن محصول مورد نظر از سایر محصولات موجود در بازار بسیار مهم است. چاپ تبلیغاتی بر روی وینیل نه تنها باعث می شود که محصول شما بدرخشد، بلکه مزیت های فوق العاده ی دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
مقاومت و ماندگاری
تابلوهای وینیلی می توانند در زیر نور آفتاب یا برف و باران، کیفیت خود را حفظ کنند و ماندگار باقی بمانند. این یعنی وقتی تبلیغ خدمات یا محصول خود را بر روی یک تابلوی وینیلی چاپ می کنید و آن را بر روی یک ساختمان یا در اتوبان نصب می کنید، خیالتان راحت است که تبلیغ شما تا هر زمان که شما بخواهید، با همان کیفیت اولیه در جای خود باقی می ماند. این یعنی اگر پنج سال دیگر هم آن را بررسی کنید، نه خبری از کنده شدن مرکب یا پوسته پوسته شدن سطح چاپ است و نه خبری از کمرنگ شدن آن. به این ترتیب چاپ وینیل بقای برند شما را در دنیای تبلیغات تضمین می کند.

تنوع در طراحی
با چاپ دیجیتال وینیل می تواند هر طرح و تمی که دوست دارید را در چاپ استفاده کنید. اگر میخواهید از یک تم قدیمی با طرح و رنگ های نوستالژیک استفاده کنید و یا ایده ی یک طرح کاملا مدرن و آینده نگرانه در ذهنتان دارید، مطمئن باشید که چاپ وینیل به خوبی از پس آن برمی آید. طراحان گرافیک می توانند هر ایده ی زیبایی شناسانه ای که در ذهنشان دارند را بر روی وینیل پیاده کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

تبلیغات مقرون به صرفه
دنیای بازاریابی و تبلیغات برند معمولا هزینه بر و گران است. اما چاپ بر روی بنرها و تابلوهای وینیلی در عین حال که بسیار تاثیرگذار هستند، مقرون به صرفه هم هستند. چاپ وینیل نه تنها از سایر تبلیغات فضاهای خارجی ارزان تر است، بلکه در بسیاری از مواقع از سایر روش ها اثرگذاری بهتر و قابل توجه تری دارد.

توصیه هایی برای چاپ تابلوهای وینیلی جذاب
همه ی خاصیت یک تابلوی وینیلی، به طراحی گرافیکی آن است. در ادامه به چند توصیه برای خلق بهترین بنرهای وینیلی اشاره می کنیم.

المان های زیبایی شناسی برند خود را بشناسید.
قبل از اینکه وارد پروسه ی طراحی گرافیک شوید، لازم است که المان های زیبایی شناسی طرح خود را بشناسید. آیا یک طرح شلوغ و رنگارنگ مدنظرتان است یا یک طرح مینیمالیستیک و مدرن؟ تعیین این زیرساخت های اصلی، پروسه ی طراحی گرفیک را ساده تر و اثربخش تر می کند و در عین حال، هویت برند شما را به خوبی معرفی می کند.

اهمیت رنگ و تایپوگرافی
رنگ ها، احساسات را برمی انگیزانند و تایپوگرافی، شخصیت برند را بازنمایی می کند. ترکیب این عامل باهم است که داستان برند شما را بازگو می کند. بنابراین از رنگ هایی استفاده کنید که به بهترین شکل نماینده ی شعار برندتان هستند و از قدرت تایپوگرافی برای بازگویی اهداف برندتان استفاده کنید.

استفاده از المان های خلاقانه و تعاملی
در عصر دیجیتال امروز، تعامل با مخاطب نقش پادشاه را بازی می کند. پس تا جایی که می توانید از کیوآر کدها و واقعیت افزوده در طراحی تابلوهای وینیل خود استفاده کنید. استفاده از این المان ها، کنجکاوی مخاطبان را برمی انگیزد و اگر درست استفاده شده باشند، حس ماجراجویی و کشف چیزهای تازه به آنها می دهند.
در نهایت اینکه، مهمترین ویژگی قدرتمند چاپ وینیل این است که آنها فقط یک ابزار تبلیغاتی نیستند. بلکه با استفاده از آنها می توانید  هویت کسب و کار خود را معرفی کنید، تعامل خود را با مخاطبان و مشتریان بلقوه ی خود افزایش دهید و به این ترتیب از دیگران متمایز شوید.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.