پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024

مزیت های چاپ دیجیتال در بسته بندی غذا و نوشیدنی ها درگفت و گو با فعالان بازار

فناوری های پیشرفته ی چاپ دیجیتال برای شرکت های خوراکی و نوشیدنی که به دنبال سفارشات با تیراژ پایین ولی متنوع هستند، انتخاب بسیار مناسبی ست.

فناوری های پیشرفته ی چاپ دیجیتال برای شرکت های خوراکی و نوشیدنی که به دنبال سفارشات با تیراژ پایین ولی متنوع هستند، انتخاب بسیار مناسبی ست. مخصوصا اگر قرار است یک کمپین تبلیغاتی برگذار کنید و برای آن به دنبال چاپ سفارشات محدود ولی متنوع هستید، هیچ فناوری ای به اندازه ی چاپ دیجیتال نمی تواند انتظاراتتان را برآورده کند. چون فناوری های چاپ دیجیتال، به شما امکان چاپ در نسخه های متفاوت و بر حسب تقاضا را می دهد.

طبق تحقیقات بازار وب سایت Report Linker، بازار چاپ دیجیتال از سال 2020 تا 2025، سالانه 6.45 درصد رشد خواهد داشت که قسمت عمده ای از این رشد خود را مدیون استفاده از حلال های معتدل، استفاده ی کمتر از مواد شیمیایی مضر و مرکب های پایه آب است. افزایش دغدغه های مربوط به پایداری محیط زیست و تقاضا برای تولیدات اثربخش، چاپ دیجیتال را به یکی از فرآیندهای محبوب با چشم انداز بسیار روشن تبدیل کرده است.

البته هر چیز پرمزیتی، معایب و محدودیت هایی هم دارد؛ هزینه ی چاپ دیجیتال بالاست، چاپ دیجیتال همچنان برای تیراژهای کم و متوسط مناسب است و برای تیراژهای بالا به صرفه نیست. اما اینروزها که برندها تقاضای مشتری را در اولویت تولید خود قرار میدهند و محصولات خود را شخصی و سفارشی می کنند، سازگاری با چاپ دیجیتال ضروری ست. کوکا کولا، جزو اولین کمپانی هایی بود که با راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی با چاپ دیجیتال، لیبل های سفارشی برای محصولات خود چاپ کرد؛ بطری ها و قوطی هایی که شعار «Share a Coke» همراه با اسم مشتریان  بر روی آنها چاپ میشد را یادتان هست؟

برای درک بهتر تاثیر چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی غذا و نوشیدنی، با دو کمپانی Georgia Pacific و Tetra Pak که از چاپ دیجیتال در تولیدات خود بهره میگیرند، مصاحبه کردیم. شرکت Georgia Pacific به تازگی ماشین چاپ دیجیتال اچ پی مدل PageWide T1190 را خریداری کرده که بالاترین حجم چاپ بسته بندی های کارتنی در جهان را دارد و میتواند بسته بندی محصولات غذایی، نوشیدنی و... را چاپ و تولید کند. کمپانی Tetra Pak هم از ماشین چاپ دیجیتال تمام رنگی کارتن بهره برداری کرده که اولین ماشینی ست که این نوع کیفیت و رنگ را بر روی بسته بندی های کارتنی ارائه می دهد.

در این مقاله با رابرت سی، دستیار مدیر عامل شرکت Georgia Pacific و پدرو گونکالوز، دستیار مدیرعامل بخش بازاریابی آمریکا و کانادا از شرکت Tetra Pak به گفت و گو نشستیم.

تولیدکننندگان بسته بندی و لیبل از چاپ دیجیتال مخصوصا در صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده ی زیادی می کنند. مزیت های چاپ دیجیتال در این زمینه چیست؟
رابرت سی: با چاپ دیجیتال میتوان یک محصول را با یک بار عبور از ماشین، با بسته بندی های مختلف به بازار عرضه کرد، آنهم بدون هیچ هزینه یا زمان اضافی ای. بسته بندی محصول در نسخه های مختلف این امکان را به شما میدهد که هر سفارش را نسبت به منطقه، فرهنگ محلی و حتی جنسیت مصرف کننده، سفارشی سازی کنید. چاپ دیجیتال زمان سفارش تا تحویل را هم بسیار کوتاه کرده است. برای همین دیگر نیازی به انبار کردن طولانی مدت سفارشات نیست. 

پدرو گونکالوز: با چاپ بسته بندی های کارتنی محصولات نوشیدنی با ماشین های دیجیتال تمام رنگ، هم میتوان زمان پیش از چاپ را به شکل قابل توجهی کاهش داد و هم بسته بندی ها را در طرح های متنوع تری چاپ کرد. در گذشته به این شکل بود که کارتن و بسته بندی های خوراکی و نوشیدنی ها برای مدت ها به یک شکل و رنگ یکسان و شبیه به هم چاپ میشدند، اما از سال 2010 به بعد، با تغییر رفتار مشتری و توجه بیشتر به جلوه های ظاهری و سلامت بسته بندی، همه چیز کاملا متحول شد و حالا برندها بر سر پرمتقاضی ترین ترندهای روز دنیا باهم رقابت میکنند. چاپ دیجیتال در این زمینه مزایای زیادی برای برندها دارد. سلیقه و ترجیحات مشتریان هرروز تغییر می کند و برندها برای بقای خود باید تسلیم خواست مشتری باشند. مثلا اینروزها یک محصول با پنج تا ده طراحی بسته بندی مختلف به بازار می آید تا مورد پسند تمام اقشار جامعه قرار بگیرد. دیگر روزهای تولید بسته بندی در تیراژهای بالا و طراحی یکسان به پایان رسیده.

نقش چاپ دیجیتال در صنعت خوراکی و نوشیدنی چیست؟
رابرت سی: سرعت و اثربخشی چاپ دیجیتال، ریسک تولید را برای برندهایی که قصد دارند خلاقیت به خرج دهند و راه و روش های تازه را امتحان کنند، کاهش میدهد. با چاپ دیجیتال میتوان از هر کانسپتی که در ذهن داریم نمونه های محدودی تولید کنیم و بعد اصلاحات مورد نظر را بر روی آنها اعمال کنیم. بدون آنکه متحمل هزینه های زیاد تولید شویم.

پدرو گونکالوز: امروزه جریان کار ما به این شکل است که بسته بندی را طراحی میکنیم، بعد چند نمونه از آن تولید میکنیم، آن را به کارخانه ی مشتری میفرستیم تا محصول مورد نظر در آن قرار بگیرد و کیفیت نهایی کار مشخص شود. به این شکل میتوان تغییرات و اصلاحات بسته بندی را فورا بر روی آن اعمال کرد. 

صاحبان برند همیشه به دنبال این هستند که به روش های مختلف، گاهی از طریق ساده سازی و گاهی از طریق پیچیده کردن، محصولشان را متفاوت و متمایز از بقیه ی محصولات رقیب، به بازار عرضه کنند. برای همین به شکل مرتب فرمولاسیون بسته بندی محصولات خود را تغییر میدهند. با چاپ دیجیتال میتوان به راحتی و سرعت اینکار را انجام داد زیرا با این فناوری میتوان طرح مورد نظر را مستقیما به خط تولید و چاپ رساند. حتی گاهی سفارش دهنده از شما میخواد جای یک کلمه یا یک رنگ را عوض کنید، انجام فوری اینکارها با چاپ دیجیتال امکان پذیر است.

چاپ دیجیتال از نظر انعطاف پذیری، سازگاری، سرعت تولید و... چگونه است؟
رابرت سی: چاپ دیجیتال به تولیدکنندگان و صاحبان برند این امکان را میدهد که زمان انبار محصولات خود را کاهش دهند، محصول تازه را در سریع تری زمان ممکن به بازار عرضه کنند و طراحی بسته بندی خود را به شکل مرتب به روز کنند.

تغییرات در این فناوری بسیار سریع و آسان انجام میشوند. هر تغییر و اصلاحی که از طریق نرم افزار بر روی طرح اعمال میشود، فورا به خطوط تولید ارسال میشود و چند دقیقه ی بعد میتوانید نمونه ی اصلاح شده را در دست بگیرید. همچنین برای اعمال تغییر در نسخه ی خاصی از طرح، لازم نیست که تنظیمات کل خط تولید را تغییر دهید، بلکه میتوانید اصلاحات را در همان تیراژ مورد نظر، در همان خط تولید و بدون دست بردن در بقیه ی سفارشات به راحتی انجام دهید.

پدرو گونکالوز: همیشه یکی از چالش های بزرگ مشتریان، سختی تغییر طرح بسته بندی و تاخیراتی ست که به خاطر آن در زمان تحویل سفارش به وجود می آید؛ چون طرح اول باید تاییدیه بگیرد، بعد نمونه سازی شود، بعد کارهای تدارکاتی آن انجام شود تا بالاخره آماده ی تحویل به مشتری شود. اما دیجیتالی سازی و میزان انعطاف پذیری ای که در چاپ دیجیتال وجود دارد، این فرآیند را سریعتر میکند. چاپ دیجیتال در بهینه سازی خط تولید و ایجاد اصلاحات نقش بزرگی دارد.

کمی درباره ی مرکب ها صحبت کنیم. نقش مرکب در سلامتی و امنیت تولید چیست؟
رابرت سی: مرکب ها یکی از اجزای اصلی بسته بندی های ثانویه هستند. ما از ماشین های دیجیتال HP استفاده میکنیم که از مرکب های پایه آب استفاده میکنند که هم بی بو هستند و هم به گفته ی خود کمپانی، آلاینده های مضر ندارند. 

پدرو گونکالوز: تمام بسترهای چاپ و مرکب هایی که در بسته بندی نوشیدنی و خوراکی ها استفاده میشوند باید دارای تاییدیه ی سلامت باشند. ما علاوه بر مرکب های پایه آب ایمن و سلامت، از بسترهای چند لایه ی تترا پک مخصوص خوراکی ها استفاده میکنیم. هر کدام از لایه های این بسته بندی، وظیفه ی مخصوص به خودش را دارد که نقش مهمی در سلامت محصول ایفا میکنند، وظیفه ی یکی از این لایه ها این است که از تماس مرکب با محصول خوراکی جلوگیری کند.

عملکرد چاپ دیجیتال در فراهم کردن الزامات لیبل و چاپ اطلاعات متغیر و لحظه ای، چگونه است؟
رابرت سی: فناوری دیجیتال در چاپ اطلاعاتی که باید به شکل آنی بر روی لیبل گروه خاصی از محصولات چاپ شود، عملکرد فوق العاده ای دارد، زیرا میتوان در همان خط تولید و بر همان تعداد و نسخه هایی که مد نظرمان است، تغییرات را ایجاد کنیم. یکی دیگر از مزیت های چاپ دیجیتال این است که نیاز به چسباندن لیبل بر روی کارتن های مقوای کنگره دار را حذف کرده است، چون دیگر میتوان تمام اطلاعات مورد نظر را مستقیما بر روی خود کارتن چاپ کرد. همچنینی میتوان چند طرح مختلف را در یک خط تولید چاپ کرد و لازم نیست برای هر طرح، یک خط تولید مجزا اختصاص داد. در مجموع، فرآیند پیش از چاپ دیجیتال به حدی اثربخش و کارآمد است که با آن میتوان زمان تحویل سفارش، هزینه های تولید و زمان انبار محصول را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

پدرو گونکالوز: انعطاف پذیری بالای چاپ دیجیتال در ایجاد تغییرات لازم در  طرح و اطلاعات روی لیبل ها، بسیار کارآمد است، مخصوصا در آمریکا که ما با سه بازار متفاوت طرف هستیم: خود آمریکا که در هر ناحیه و ایالت باید تغییرات خاص همان منطقه بر روی بسته بندی اعمال شود، و بعد هم بازارهای کانادا و مکزیک. ما فقط در خود آمریکا 50 نوع مقررات متفاوت داریم که باید در تولیدات بسته بندی مدنظر قرار بگیرد. برای سازگار شدن فوری با بازار هر منطقه، نیاز به فناوری هایی داریم که سرعت عمل مورد نیازمان را در اختیارمان قرار دهد.

آیا تولیدکنندگان به چاپ دیجیتال روی آورده اند یا اکثریت هنوز از چاپ فلکسو و افست استفاده میکنند؟
پدرو گونکالوز: چاپ فلکسو به این دلیل محبوب است که میتواند سفارشات مشتری را در هر تیراژی، با کیفیت بالا و هزینه ی پایین آماده کند. مخصوصا وقتی طراحی بسته بندی تغییر نمیکند و ثابت است، گزینه ی خوب و منطقی، چاپ فلکسوست. اما وقتی قرار است تیراژهای پایین، متنوع و متفاوت از هم داشته باشیم، باید به سراغ چاپ دیجیتال برویم. این یعنی چاپ دیجیتال فعلا برای مقاصدی استفاده میشود که با چاپ فلکسو و افست کمی متفاوت است. همچنین از چاپ دیجیتال در زمان هایی که سفارشات برای فروش الکترونیکی آماده میشوند و یا تبلیغاتی هستند، زیاد استفاده می شود.

آیا چیز دیگری هم هست که درباره ی نقش چاپ دیجیتال در محصولات خوراکی و نوشیدنی نگفته باشید؟
رابرت سی: سرعت بالای چاپ دیجیتال واقعا برای زنجیره ی تامین یک مزیت قابل توجه است. وقتی زمان انبار سفارشات کاهش میابد، یعنی هزینه های انبارداری و ضررهای ناشی از قدیمی شدن و از مد افتادن محصول هم حذف میشود. همینطور با چاپ دیجیتال، فرصت به اجرا گذاشتن ایده های نو که نیاز به آزمون و خطاهای اولیه در آنها زیاد است، بیشتر میشود. در نهایت اینکه در چاپ دیجیتال، طیف گسترده ای از تکنیک ها در دسترس هستند که با استفاده از آنها میتوان انگیجمنت مشتری را افزایش داد.

پدرو گونکالوز: یک فناوری چاپ با انعطاف پذیری و سازگاری بالا مانند چاپ دیجیتال، پنجره های تازه ای را به روی کارهای متفاوت و متمایز، تجربه های هیجان انگیز و سفارشی سازی محصولات برای طبقه های مختلف مشتریان میگشاید. با چاپ دیجیتال میتوان تجربه ی استفاده از محصول را در تمام جنبه های آن، از تجربه ی شخصی کاربر گرفته تا امنیت و سلامت محصول و پایداری محیط زیست به شکل رضایت بخشی بهینه کرد و به این ترتیب، ارزش افزوده ی محصول را بالا برد. توصیه ی من به تمام افرادی که میخواهند از سیستم های چاپ دیجیتال در تولیدات خود استفاده کنند این است که در ابتدا سعی کنند امکانات و محدودیت های آن را به طور کامل درک کنند و بعد مزیت های منحصر به فرد آن را کشف کنند تا بتوانند با خلق محصولات متمایز و رقابتی، بیشترین نفع را از این فناوری ببرند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.