به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ، در برنامه این هفته برای ایران که سه شنبه ها از رادیو فرهنگ پخش می شود برسی وضعیت صنعت نوشت افزار و چالش ها و تحولات آن موضوع اصلی کارشناس برنامه جلال ذکایی و میهمان آن گلستانی رئیس اتحادیه نوشت افزار بود .
در ابتدا جلال ذکایی با اشاره به تنوع و گستردگی این حوزه، به ویژه در آغاز سال تحصیلی، بر اهمیت برنامهریزی تولیدکنندگان برای تامین بازار تاکید کرد و گفت: حوزه نوشتافزار بسیار گسترده و متنوع است. با توجه به شروع سال تحصیلی در مهرماه و حضور دانشآموزان و دانشجویان در کلاسهای درس، تقاضا برای نوشتافزار از اوایل سال تولید افزایش مییابد. به همین دلیل، تولیدکنندگان معمولا از اوایل سال تولید محصولات خود را آغاز کرده و برنامهریزی میکنند تا محصولاتشان تا شهریورماه آماده عرضه به بازار باشند و در طول سال به دست مصرفکنندگان برسد.
ذکایی با اشاره به تحولات چشمگیر در طراحی و تولید دفاتر، از تغییر ذائقهی نسل جدید و تأثیر آن بر تنوع محصولات سخن گفت و افزود: بخش عمدهی تولید نوشتافزار را امروزه دفاتر تشکیل میدهند. برخلاف گذشته که تنوع دفاتر بسیار محدود بود و عموماً خطکشی یکسانی داشتند، امروزه با تغییر ذائقهی نسل جدید، تولیدکنندگان به سمت تنوع بسیار بیشتری رفتهاند. این تنوع در پاسخ به تفاوتهای فرهنگی، شرایط اقتصادی و سنی جامعه است. به عنوان مثال، نیازهای یک دانشآموز ابتدایی با یک دانشجو متفاوت است و این تفاوت در نوع و تنوع دفاتر مورد نیاز آنها نیز دیده میشود.در این حوزه، گرافیک نقش بسیار مهمی ایفا کرد. ورود جدی گرافیستها به صنعت نوشتافزار، تولیدکنندگان را نیز به سمت تولید محصولات فرهنگی متنوع ترغیب کرد
وی خاطر نشان کرد :در طی یکی دو دهه اخیر، شاهد تحولات چشمگیری در حوزه طراحی نوشتافزار بودهایم. در حالی که در گذشته، بسیاری از طرحها کپیبرداری از نمادهای غربی بود، در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجهی در خلق شخصیتها و نمادهای ایرانی و اسلامی هستیم. تولیدکنندگان نیز با استقبال از این تغییر، محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ و هویت ملی تولید کردهاند که با استقبال گسترده مردم مواجه شده است. امروزه، بسیاری از خانوادهها ترجیح میدهند از کالاهای فرهنگی با نمادهای اصیل ایرانی استفاده کنند
در بخش دیگری از صحبتهای خود، ذکایی به چالشهای ورود به بازار نوشتافزار اشاره کرد و شناخت دقیق نیازهای بازار را مهمترین عامل موفقیت در این حوزه دانست و گفت :بزرگترین چالش در تولید هر محصولی، شناخت دقیق نیازهای بازار است. امروزه، هر سرمایهگذاری موفق، پیش از هر اقدام، به مطالعهی دقیق بازار نیاز دارد. در حوزه نوشتافزار، بسیاری از کشورها به دلیل عدم توجیه اقتصادی تولید، محصولات خود را وارد میکنند. این در حالی است که ایران با دارا بودن ظرفیتهای تولید با کیفیت و رعایت استانداردهای محیطی، میتواند به یک صادرکنندهی بزرگ در این حوزه تبدیل شود. سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود این پتانسیل، هنوز نتوانستهایم سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم؟.
چالشهای تولیدکنندگان نوشتافزار؛ گلستانی به مشکلات زیرساختی اشاره کرد
گلستانی رئیس اتحادیه نوشت افزار در این برنامه در ابتدا با ابراز افتخار از تأمین بخش قابل توجهی از کالاها و محصولات نوشتافزاری توسط تولیدکنندگان داخلی، به کاهش قدرت خرید مردم در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید، ورود بخش زیادی از کالاها را ممنوع کردیم تا بتوانیم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم .
گلستانی همچنین به چالشهایی که تولیدکنندگان داخلی با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: در برخی اقلام، به دلیل مشکلات زیرساختی مانند قطعی برق، تحریمها و ناهماهنگی در تخصیص ارز، محصولات تولیدی نسبت به مشابه خارجی قیمت بالاتری دارند." او تأکید کرد که علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، باید به قدرت خرید مردم نیز توجه شود تا آنها بتوانند ملزومات خود را با حداقل قیمت تهیه کنند.
در پاسخ به این سؤال که آیا تخصیص یارانه باید به تولیدکننده بازگردد یا مصرفکننده، گلستانی گفت: سال گذشته در بخش دفتر مشق با التهاب قیمت به دلیل کمبود کالا و کاغذ مواجه شدیم. وزارت صمت واردات کاغذ را در اولویت قرار داد و درخواستها به سرعت اجرا شد. به همین دلیل، زمانی که دولت به درستی عمل کرد، قیمت دفتر مشق ثبات و حتی کاهش یافت.
او در نهایت افزود: "با مدیریت صحیح، حتی نیازی به یارانه نیز نخواهیم داشت