پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه9 فروردين 1403     Thursday, March 28, 2024

سیاستگذاری‌ در حوزه ممنوعیت واردات کارشناسی شده نیست/ نبود تصمیمات کارشناسی؛ بلای جان چاپ دیجیتال

محمد هوشنگ‌نژاد، فعال حوزه چاپ دیجیتال خواستار توجه جدی وزارت صمت در اتخاذ سیاستگذاری‌های کلان واردات کالاها و کارشناسی این تصمیمات با مشورت صنف خصوصا در حوزه ممنوعیت واردات بنر به کشور شد.

محمد هوشنگ‌نژاد مدیرعامل شرکت «مدیا» که از سال 1381 در حوزه چاپ دیجیتال فعال است، درباره بخش عمده مشکلات خود به عنوان یک تولیدکننده، به خبرنگار ایپینا، گفت: مساله اصلی ما امروز این است که مواد اولیه مورد نیاز ما در بازار نیست و به بسیاری از مشتریان خود گفته‌ایم که چون جنس نداریم نمی‌توانیم از آن‌ها سفارش بگیریم.

وی در این زمینه توضیح داد: الان حدود هفت ماه می‌شود که وزارت صمت، بدون کار کارشناسی و ارزیابی وضعیت بازار، به بهانه حمایت از تولید داخلی بنر، واردات بنر و فلکس ممنوع کرده است، در حالی که توان تولید و تنوع تولید کارخانه‌های دولتی بررسی نشده است.

هوشنگ‌نژاد با بیان اینکه امروز بنری که قابلیت چاپ خوب داشته باشد در بازار نیست، ادامه داد: بنرهای کنونی پر از لک هستند که استقبال زیادی از سوی مشتری برای آن نمی‌شود، مساله دیگر هم نبود سایزهای مختلف بنر تولیدی در کشور است که دغدغه‌های زیادی برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: مشکل از جایی شروع می‌شود که ما در برخی مواقع به بنر 320 سانتی متری نیاز داریم اما تولیدکننده داخلی فقط 307 سانتی متری دارد و ما می‌مانیم و سفارش مشتری که نمی‌دانیم باید چکار کنیم.

هوشنگ‌نژاد با بیان اینکه در دنیا اندازه و متراژهای مختلف برای بنرها در نظرگرفته‌اند و سال‌ها است که فروخته می‌شود، گفت: بخش عمده این موضوع به دلیل ضعف ماشین‌آلات تولید بنر است، زیرا بیشتر این دستگاه‌ها ماشین‌های نساجی بودند که در سال‌های گذشته کالاهای دیگری با آن تولید می‌کردند و الان با آن بنر تولید می‌کنند.

به گفته وی، مواد اولیه مورد نیاز این بنرهای تولیدی نیز از خارج می‌شود و با مونتاژ و لمینت تار و پود و پی‌وی‌سی ادعا می‌شود که بنر تولیدی داریم که پر از لک و پیس و دانه است.

هوشنگ‌نژاد با انتقاد از تصمیم‌گیری وزارت صمت برای ممنوعیت واردات بنر به کشور، عنوان کرد: زمان تصمیم‌گیری‌ها باید به توانایی و دانش و علم تولیدکننده‌ها نیز اهمیت داده شود و بعد تصمیمی اخذ شود.

این فعال حوزه چاپ دیجیتال با اشاره به نبود متراژهای بزرگ برای سفارش‌دهندگان، گفت: ما می‌دانیم که واردات با هدف حمایت از تولید داخلی انجام شده است و قبول داریم که کار خوبی است اما تولید داخلی باید ابتدا خود را به یک سطح قابل قبول برساند و بنر صاف و یکدست تولید کند، بعد مانع واردات شوند.

هوشنگ‌نژاد یادآور شد: الان با این تصمیم ما با کمبود بنر در کشور روبروییم و مواد اولیه 16 هزار تومانی اکنون به 25 هزار تومان رسیده است، در حالی که باید از 100 درصد واردات، 20 درصد ممنوع می‌شد و 80 درصد وارد می‌شد تا تولیدکننده بتواند سطح تولیدات خود را ارتقا داده و کیفیت بدهد.

وی با بیان اینکه می‌شد طی یک پروسه پنج ساله در کشور به خودکفایی در حوزه بنر رسید، افزود: این سطح ممنوعیت هر سال 10 تا 20 درصد بیشتر می‌شد تا در مدت پنج سال هم بازار سیاه ایجاد نمی‌شد و هم بازار شب عید خراب نمی‌شد.

هوشنگ‌نژاد با اشاره به فعالیت 30 کارگر در مجموعه خود گفت: ما الان دچار بیکاری شده‌ایم و کارگران من کار ندارند، من دوست دارم کشورم خودکفا شود اما نه به این قیمت که کارگر ایرانی در حوزه تولید بنر فعال شود اما کارگر چاپخانه کاری نداشته باشد، زیرا اگر چاپخانه من تعطیل شود، بنرسازی کارکردی ندارد.

وی تاکید کرد: من برای طرح این مساله سه بار به وزارت صمت رفتم و با مدیران بخش‌های مختلف دیدار داشتم اما هیچ کس پاسخ من را نمی‌دهد، در حالی که هزاران نفر در کل کشور مشغول فعالیت در حوزه چاپ دیجیتال هستند و با چنین تصمیمانی آینده کسب و کارها به خطر می‌افتد.

در جستجوی تامین قطعات یدکی
هوشنگ‌نژاد در بخش دیگر صحبت‌های خود به مشکل تامین قطعات یدکی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته اگر فردی قصد واردات ماشین داشت باید از اتحادیه صنفی و وزارت بازگانی نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌برد تا صلاحیت او برای واردات ماشین تایید شود، از سوی دیگر باید ده سال ضمانت واردات قطعات یدکی آن را انجام می‌داد.

وی با طرح این موضوع که 20 سال است برای این صنعت زحمت کشیده‌ام و 220 اپراتور ماهر تربیت کرده‌ام، ادامه داد: اما الان من برای عدم تامین قطعات یدکی ماشین هفت میلیاردی‌ام گوشه چاپخانه خوابیده است و فروشنده تکنسین ندارند و من نزدیک هفت ماه است که درگیر هستم تا قطعه خراب ماشینم را تامین کنند.

هوشنگ‌نژاد به نبود استاندارد در قطعات یدکی موجود در بازار نیز اشاره کرد و گفت: مشخص نیست که این قطعات چه استانداردی دارند، زیرا شاهد فروش رنگ فاسد، هد خشک خراب و .. در بازار هستیم و متاسفانه هیچ کس دلش به حال این صنعت نمی‌سوزد و نتیجه‌ش در کوتاه مدت و بلند مدت تعطیلی کارگاه‌های چاپ است و متاسفانه هیچ کس پشت من نیست، در حالی که امروز من به عنوان یک تولیدکننده و کارآفرین به حمایت و پشتیبانی دولت نیاز دارم.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.