
از آنجایی که فرآیند چاپ، بحث روز در جهان است وضعیت این صنعت را در جهان چگونه میبینید؟
من معتقدم با سرعتی که این صنعت در جهان پیش میرود ما به زودی دنیای تمام دیجیتال خواهیم داشت یعنی چاپ دیجیتال به عنوان یک روش تولید بهطور کامل جای روش سنتی را خواهد گرفت. به طور کلی جهان در حال دیجیتالی شدن است یعنی هم در بحث چاپ، تکنولوژیهای دیجیتالی پیشرفت کردهاند و هم کنترلرهای سیستمهای قدیمی بروز شدهاند. از طرفی سیستمهای اداری، کنترل تولید، بازاریابی و فروش همه به هم متصل میشوند. درواقع این وضعیتی است که در دنیا به سرعت پیش میرود و ممکن است تا چند سال آینده چیزی جز بحث دیجیتال مطرح نباشد.
این صنعت در ایران تا چه اندازه همگام با دنیا پیش میرود؟
تا دهه 80 ما همگام با دنیا بودیم اما از اوایل دهه 90 ، اختلافات قیمت ارز در برابر ریال باعث شد که این تکنولوژی که از نظر خرید، نگهداری و بروز رسانی که بسیار هزینهبر است، با اقبال کمتری روبهرو شود. به همین دلیل بازار در بخش جوهرافشان و ورق به سمت ماشینآلات چینی و دستگاههای دست دوم رفت. به هر حال ایران با فاصله از دنیا پیش میرود؛ به عبارتی در یکسری از شاخهها پیشرفتی نداشته و هیچ تکنولوژی در زمینه چاپ دیجیتال وارد ایران نشده است. جدا از اینکه تولید و مواد اولیه بحث چالشی است، چاپ دیجیتال به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با تکنولوژی دارد به چالش بزرگتری کشیده شده است و تا این مسائل حل نشود، نمیتوانیم توقع داشته باشیم که همگام با دنیا پیش برویم.
این اتفاق در آینده چه ضربهای به این صنعت در ایران وارد میکند؟
چاپ چه در بحث بستهبندی و برندینگ و چه در بحث نشر و تبلیغات، یک تکنولوژی رسانهای است. هر قدر ما از تکنولوژیهای دیجیتال عقب باشیم قطعا بازارهایی که چاپ دیجیتال با ورود ماشینآلات جدید ایجاد کرده است را از دست خواهیم داد. اگر چند سال بعد گشایش اقتصادی رخ بدهد و افراد بخواهند سیستمهای دیجیتال را بروز کنند با مشکل روبهرو خواهند شد چراکه یک فاصله چند ساله این وسط ایجاد شده است. این فاصله چند ساله باعث میشود کم کم این بازار از دست برود و محصولاتی که دنیا از آنها استفاده میکند را ما در ایران نداشته باشیم. باید یک سرمایهگذاری بزرگی اتفاق بیفتد چون از قبل دستگاهی نبوده که بخواهند آن را بروز کنند و باید با هزینه بالایی، بروزترین تکنولوژی را خریداری کنند.
به نظر شما در آینده، چاپ دیجیتال در چه حوزههایی پیشرفت خواهد کرد؟
شکل نشر چاپی تغییر کرده و روزبهروز این تغییر بیشتر خواهد شد یعنی کاغذهای دیجیتال خواهد آمد به عبارتی نمایشگرهایی که خیلی بافت کاغذ را تداعی میکنند جای چاپ را میگیرد زیرا بحث محیط زیست و گرانتر شدن مواد هست. توجه کنید که در حال حاضر کتابهای آموزشی غالبا به صورت PDF ارائه میشوند. در بحث تبلیغات هم شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال جای رسانههای دیگر مثل رادیو، تلویزیون یا روزنامه را گرفتهاند. اما همچنان نیاز به بستهبندی هم در حفظ و نگهداری کالاها و هم اطلاعاتی درخصوص تاریخ مصرف و نحوه استفاده وجود دارد؛ به همین دلیل آنچه که پررنگ باقی میماند بحث بستهبندی و آیتمهای تبلیغاتی که در قالب بستهبندی یا استندهای تبلیغاتی (قسمتی چاپ که به صورت سه بعدی مصرف میشود) است.
مهمترین چالش چاپ دیجیتال درمقابل چاپ افست چیست؟
یکی از مهمترین چالشها در بحث سرمایهگذاری است. باتوجه به اینکه چاپ افست، مکانیکال است هم در بحث نگهداری و هم تهیه قطعات برای تراشکاری چالشهای زیادی وجود دارد. البته چاپ افست سرمایهگذاری بلند مدتتری است. در چاپ دیجیتال باتوجه به اینکه به شدت به تکنولوژی وابسته است در بازده کمتر از 5 سال باید دستگاههای آن را مستهلک کنیم. اما در چاپ افست همچنان ماشینهای 50 ساله کار میکنند. در کل اگر بخواهیم چالشهای هر دو را مقایسه کنیم افست در بحث سرمایهگذاری و نگهداری مقرون به صرفهتر است. از آن طرف چاپ دیجیتال تکنولوژی بروزتری است و اگر قطعهای بسوزد راهی جز عوض کردن آن نیست و چون در ایران امکان وارد کردن دستگاه وجود ندارد به همین دلیل ماشینهای گران اقبال چندانی ندارد. اگر اتفاقی بیفتد کل خط میخوابد و خسارت سنگینی را به همراه خواهد داشت.
نمایشگاه چاپ دیجیتال چقدر میتواند در معرفی و شناسایی این صنعت کمک کند؟
نمایشگاههای چاپ دیجیتال هر قدر تخصصیتر باشند میتوانند بروزترین اطلاعات و اتفاقات این حوزه را در اختیار ما قرار دهند. از طرفی در نمایشگاه شرکتهایی که وارد کننده ماشینآلات دیجیتال هستند، جدیدترین دستگاهها را معرفی میکنند.
من معتقدم با سرعتی که این صنعت در جهان پیش میرود ما به زودی دنیای تمام دیجیتال خواهیم داشت یعنی چاپ دیجیتال به عنوان یک روش تولید بهطور کامل جای روش سنتی را خواهد گرفت. به طور کلی جهان در حال دیجیتالی شدن است یعنی هم در بحث چاپ، تکنولوژیهای دیجیتالی پیشرفت کردهاند و هم کنترلرهای سیستمهای قدیمی بروز شدهاند. از طرفی سیستمهای اداری، کنترل تولید، بازاریابی و فروش همه به هم متصل میشوند. درواقع این وضعیتی است که در دنیا به سرعت پیش میرود و ممکن است تا چند سال آینده چیزی جز بحث دیجیتال مطرح نباشد.
این صنعت در ایران تا چه اندازه همگام با دنیا پیش میرود؟
تا دهه 80 ما همگام با دنیا بودیم اما از اوایل دهه 90 ، اختلافات قیمت ارز در برابر ریال باعث شد که این تکنولوژی که از نظر خرید، نگهداری و بروز رسانی که بسیار هزینهبر است، با اقبال کمتری روبهرو شود. به همین دلیل بازار در بخش جوهرافشان و ورق به سمت ماشینآلات چینی و دستگاههای دست دوم رفت. به هر حال ایران با فاصله از دنیا پیش میرود؛ به عبارتی در یکسری از شاخهها پیشرفتی نداشته و هیچ تکنولوژی در زمینه چاپ دیجیتال وارد ایران نشده است. جدا از اینکه تولید و مواد اولیه بحث چالشی است، چاپ دیجیتال به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با تکنولوژی دارد به چالش بزرگتری کشیده شده است و تا این مسائل حل نشود، نمیتوانیم توقع داشته باشیم که همگام با دنیا پیش برویم.
این اتفاق در آینده چه ضربهای به این صنعت در ایران وارد میکند؟
چاپ چه در بحث بستهبندی و برندینگ و چه در بحث نشر و تبلیغات، یک تکنولوژی رسانهای است. هر قدر ما از تکنولوژیهای دیجیتال عقب باشیم قطعا بازارهایی که چاپ دیجیتال با ورود ماشینآلات جدید ایجاد کرده است را از دست خواهیم داد. اگر چند سال بعد گشایش اقتصادی رخ بدهد و افراد بخواهند سیستمهای دیجیتال را بروز کنند با مشکل روبهرو خواهند شد چراکه یک فاصله چند ساله این وسط ایجاد شده است. این فاصله چند ساله باعث میشود کم کم این بازار از دست برود و محصولاتی که دنیا از آنها استفاده میکند را ما در ایران نداشته باشیم. باید یک سرمایهگذاری بزرگی اتفاق بیفتد چون از قبل دستگاهی نبوده که بخواهند آن را بروز کنند و باید با هزینه بالایی، بروزترین تکنولوژی را خریداری کنند.
به نظر شما در آینده، چاپ دیجیتال در چه حوزههایی پیشرفت خواهد کرد؟
شکل نشر چاپی تغییر کرده و روزبهروز این تغییر بیشتر خواهد شد یعنی کاغذهای دیجیتال خواهد آمد به عبارتی نمایشگرهایی که خیلی بافت کاغذ را تداعی میکنند جای چاپ را میگیرد زیرا بحث محیط زیست و گرانتر شدن مواد هست. توجه کنید که در حال حاضر کتابهای آموزشی غالبا به صورت PDF ارائه میشوند. در بحث تبلیغات هم شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال جای رسانههای دیگر مثل رادیو، تلویزیون یا روزنامه را گرفتهاند. اما همچنان نیاز به بستهبندی هم در حفظ و نگهداری کالاها و هم اطلاعاتی درخصوص تاریخ مصرف و نحوه استفاده وجود دارد؛ به همین دلیل آنچه که پررنگ باقی میماند بحث بستهبندی و آیتمهای تبلیغاتی که در قالب بستهبندی یا استندهای تبلیغاتی (قسمتی چاپ که به صورت سه بعدی مصرف میشود) است.
مهمترین چالش چاپ دیجیتال درمقابل چاپ افست چیست؟
یکی از مهمترین چالشها در بحث سرمایهگذاری است. باتوجه به اینکه چاپ افست، مکانیکال است هم در بحث نگهداری و هم تهیه قطعات برای تراشکاری چالشهای زیادی وجود دارد. البته چاپ افست سرمایهگذاری بلند مدتتری است. در چاپ دیجیتال باتوجه به اینکه به شدت به تکنولوژی وابسته است در بازده کمتر از 5 سال باید دستگاههای آن را مستهلک کنیم. اما در چاپ افست همچنان ماشینهای 50 ساله کار میکنند. در کل اگر بخواهیم چالشهای هر دو را مقایسه کنیم افست در بحث سرمایهگذاری و نگهداری مقرون به صرفهتر است. از آن طرف چاپ دیجیتال تکنولوژی بروزتری است و اگر قطعهای بسوزد راهی جز عوض کردن آن نیست و چون در ایران امکان وارد کردن دستگاه وجود ندارد به همین دلیل ماشینهای گران اقبال چندانی ندارد. اگر اتفاقی بیفتد کل خط میخوابد و خسارت سنگینی را به همراه خواهد داشت.
نمایشگاه چاپ دیجیتال چقدر میتواند در معرفی و شناسایی این صنعت کمک کند؟
نمایشگاههای چاپ دیجیتال هر قدر تخصصیتر باشند میتوانند بروزترین اطلاعات و اتفاقات این حوزه را در اختیار ما قرار دهند. از طرفی در نمایشگاه شرکتهایی که وارد کننده ماشینآلات دیجیتال هستند، جدیدترین دستگاهها را معرفی میکنند.