در این گزارش، چند مورد از آخرین روندهای موجود در دنیای بسته بندی را مرور می کنیم.
بسته بندی های خلاقانه، بهتر است در عین جذابیت، حامل یک پیام هم باشند. این پیام می تواند در مورد داستان برند، محیط زیست یا در حمایت از یک سازمان یا نهاد اجتماعی باشد. مثلا در تصویر زیر، بسته بندی یک صابون را می بینید که با شیر گاو تولید شده است. این بسته بندی در حین سادگی، فورا توجه مشتریان را به خود جلب می کند.
در واقع هوشمندی بسته بندی، پل ارتباطی میان مشتری و برند است. استفاده از فناوری های کیو آر کد می تواند به روش های مختلفی انجام شود. مثلا با چاپ یک کیوآر کد ویدیویی بر روی محصول، مشتری می تواند پس از اسکن کد، ویدویی مربوط به نحوه ی تولید محصول و حتی داستان برند را در غالب یک ویدیوی کوتاه ببیند. چاپ کیوآر کد مربوط به وب سایت برند، مشتری را به طور مستقیم به وب سایت شرکت هدایت می کند. از کیوآر کدها می توان برای شرکت در نظرسنجی ها، کمپین ها، تخفیفات شرکت و... هم استفاده کرد.
سازمان جهانی پایداری محیط زیست اعلام کرده که 400 کمپانی بزرگ دنیا، اهداف مربوط به پایداری را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار داده اند. این یعنی پایداری بسته بندی، یکی از مهمترین روندهای موجود در دنیای بسته بندی ست. کمپانی های مختلف، از راه های متفاوتی پایداری را در دستورکار خود قرار می دهند. مثلا امروزه بسیاری از برندها، بروشورهای کاغذی را از بسته بندی های خود حذف کرده و به جای آن، مشتریان را به پی دی اف های دجیتالی هدایت می کنند که از طریق کیوآر کد چاپ شده بر روی بسته بندی، قابل دسترس است. این روش، هم پایدارتر است و هم نسبت به بروشورهایی کاغذی که ممکن است گم یا پاره شوند، همیشه در دسترس مشتری قرار دارند.
یکی از اهداف بسته بندی مینیمال این است که برندها از این راه، تمرکز مشتری را از بسته بندی می گیرد و به خود محصول معطوف می کند. با اینکار برندها به کیفیت بالای محصول داخل بسته بندی تاکید بیشتری می کنند. همچنین بسیاری از مشتریان که به بسته بندی های متنوع و شلوغ محصولات علاقه ای ندارند، جذب این نوع بسته بندی ها می شوند. در واقع در بازار امروزی که هر محصولی به شکلی جلب توجه می کند، سادگی هم می تواند یک روش اثربخش برای جلب توجه باشد.
در نهایت اینکه سادگی بسته بندی در کنار تمام مزیت هایی که در بالا گفته شد، یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم صرفه جویی حداکثری در هزینه ها و نزدیک کردن محصول به استانداردهای پایداری ست.
مشتریان امروزی دیگر به بسته بندی های یکنواخت و در حجم انبوه راضی نمی شوند و می خواهند بسته بندی محصولات تا جای ممکن، طبق سلیقه ی آنها شخصی سازی شده باشد. مثلا پدر و مادرهای امروزی می خواهند بر روی بسته بندی کادوی تولد بچه شان، اسم او و پیام تبریک آنها نوشته شده باشد، و یا افراد دیگر دوست دارند بر روی بسته بندی کادویی که برای معشوق خود خریده اند، یک پیام عاشقانه ی کاملا شخصی چاپ شده باشد. تا قبل از چاپ دیجیتال، تولید یک بسته بندی منحصر به فرد و خاص برای یک مشتری تقریبا ممکن نبود، اما حالا بازار بسته بندی شخصی سازی شده، به ترند جهانی تبدیل شده است.
مثلا فروشگاه های زنجیره ای Tesco که در نقاط مختلف جهان شعبه های مختلف دارند، یک نسخه از فروشگاه مجازی خود را به سبک زندگی کشور کره ی شمالی طراحی و راه اندازی کرده است. در این فروشگاه، مشتریان می توانند محصول مورد نظر خود را با استفاده از کیوآر کد آن سفارش دهند و آن را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرند.
- بسته بندی های خلاقانه
بسته بندی های خلاقانه، بهتر است در عین جذابیت، حامل یک پیام هم باشند. این پیام می تواند در مورد داستان برند، محیط زیست یا در حمایت از یک سازمان یا نهاد اجتماعی باشد. مثلا در تصویر زیر، بسته بندی یک صابون را می بینید که با شیر گاو تولید شده است. این بسته بندی در حین سادگی، فورا توجه مشتریان را به خود جلب می کند.
- بسته بندی متصل به تکنولوژی
در واقع هوشمندی بسته بندی، پل ارتباطی میان مشتری و برند است. استفاده از فناوری های کیو آر کد می تواند به روش های مختلفی انجام شود. مثلا با چاپ یک کیوآر کد ویدیویی بر روی محصول، مشتری می تواند پس از اسکن کد، ویدویی مربوط به نحوه ی تولید محصول و حتی داستان برند را در غالب یک ویدیوی کوتاه ببیند. چاپ کیوآر کد مربوط به وب سایت برند، مشتری را به طور مستقیم به وب سایت شرکت هدایت می کند. از کیوآر کدها می توان برای شرکت در نظرسنجی ها، کمپین ها، تخفیفات شرکت و... هم استفاده کرد.
- بسته بندی دوستدار محیط زیست و پایدار
سازمان جهانی پایداری محیط زیست اعلام کرده که 400 کمپانی بزرگ دنیا، اهداف مربوط به پایداری را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار داده اند. این یعنی پایداری بسته بندی، یکی از مهمترین روندهای موجود در دنیای بسته بندی ست. کمپانی های مختلف، از راه های متفاوتی پایداری را در دستورکار خود قرار می دهند. مثلا امروزه بسیاری از برندها، بروشورهای کاغذی را از بسته بندی های خود حذف کرده و به جای آن، مشتریان را به پی دی اف های دجیتالی هدایت می کنند که از طریق کیوآر کد چاپ شده بر روی بسته بندی، قابل دسترس است. این روش، هم پایدارتر است و هم نسبت به بروشورهایی کاغذی که ممکن است گم یا پاره شوند، همیشه در دسترس مشتری قرار دارند.
- بسته بندی به همراه داستان برند
- بسته بندی با طراحی مینیمال
یکی از اهداف بسته بندی مینیمال این است که برندها از این راه، تمرکز مشتری را از بسته بندی می گیرد و به خود محصول معطوف می کند. با اینکار برندها به کیفیت بالای محصول داخل بسته بندی تاکید بیشتری می کنند. همچنین بسیاری از مشتریان که به بسته بندی های متنوع و شلوغ محصولات علاقه ای ندارند، جذب این نوع بسته بندی ها می شوند. در واقع در بازار امروزی که هر محصولی به شکلی جلب توجه می کند، سادگی هم می تواند یک روش اثربخش برای جلب توجه باشد.
در نهایت اینکه سادگی بسته بندی در کنار تمام مزیت هایی که در بالا گفته شد، یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم صرفه جویی حداکثری در هزینه ها و نزدیک کردن محصول به استانداردهای پایداری ست.
- بسته بندی شخصی سازی شده
مشتریان امروزی دیگر به بسته بندی های یکنواخت و در حجم انبوه راضی نمی شوند و می خواهند بسته بندی محصولات تا جای ممکن، طبق سلیقه ی آنها شخصی سازی شده باشد. مثلا پدر و مادرهای امروزی می خواهند بر روی بسته بندی کادوی تولد بچه شان، اسم او و پیام تبریک آنها نوشته شده باشد، و یا افراد دیگر دوست دارند بر روی بسته بندی کادویی که برای معشوق خود خریده اند، یک پیام عاشقانه ی کاملا شخصی چاپ شده باشد. تا قبل از چاپ دیجیتال، تولید یک بسته بندی منحصر به فرد و خاص برای یک مشتری تقریبا ممکن نبود، اما حالا بازار بسته بندی شخصی سازی شده، به ترند جهانی تبدیل شده است.
- بسته بندی قابل فروش در دنیای تجارت الکترونیک
مثلا فروشگاه های زنجیره ای Tesco که در نقاط مختلف جهان شعبه های مختلف دارند، یک نسخه از فروشگاه مجازی خود را به سبک زندگی کشور کره ی شمالی طراحی و راه اندازی کرده است. در این فروشگاه، مشتریان می توانند محصول مورد نظر خود را با استفاده از کیوآر کد آن سفارش دهند و آن را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرند.