پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024

ده روند مهم چاپ دیجیتال در بسته بندی مواد غذایی

سبک و سیاق حاکم بر چاپ و تولید بسته بندی مواد غذایی، هر سال تحت تاثیر عوامل مختلف، دچار تغییر و تحول می شود. اما طراحان همیشه سعی می کنند که این بسته بندی ها تا حد ممکن خلاقانه، مدرن و جذاب باشد تا بتواند در بازار بسیار رقابتی امروزی، نظر مشتریان را به خود جلب کند.

در این گزارش، چند مورد از آخرین روندهای موجود در دنیای بسته بندی را مرور می کنیم.
  1. بسته بندی های خلاقانه
در یک نظرسنجی گسترده از مردم، 52 درصد از مشتریان گفته اند که هرچه برند، بسته بندی خلاقانه تر و جذاب تری ارائه دهد، امکان اینکه از آن برند مجددا خرید کنند، بیشتر می شود. در همین نظر سنجی، 40 درصد از افراد گفته اند که از بسته بندی های خلاقانه ی محصولات عکس می گیرند و آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذراند. با همین آمار ساده می توان فهمید که خلاقیت در بسته بندی چقدر در موفقیت یا شکست آن محصول در بازار موثر است.

بسته بندی های خلاقانه، بهتر است در عین جذابیت، حامل یک پیام هم باشند. این پیام می تواند در مورد داستان برند، محیط زیست یا در حمایت از یک سازمان یا نهاد اجتماعی باشد. مثلا در تصویر زیر، بسته بندی یک صابون را می بینید که با شیر گاو تولید شده است. این بسته بندی در حین سادگی، فورا توجه مشتریان را به خود جلب می کند.
  1. بسته بندی متصل به تکنولوژی
یکی از روندهای مهم در بسته بندی های مدرن امروزی و یکی از بهترین روش ها برای ایجاد ارزش افزوده در محصول، هوشمند کردن آنهاست. هوشمندی بسته بندی دیگر فقط یک روند نیست، بلکه به یکی از استانداردهای مهم در بسته بندی تبدیل شده است. هوشمند بودن بسته بندی به مشتری این امکان را می دهد که با استفاده از اسکنر تلفن همراه خود بتواند کیو آر کد چاپ شده بر روی بسته بندی را بخواند و از طریق آن به اطلاعات مهم و هرچیز دیگری درباره ی محصول دسترسی پیدا کند.

در واقع هوشمندی بسته بندی، پل ارتباطی میان مشتری و برند است. استفاده از فناوری های کیو آر کد می تواند به روش های مختلفی انجام شود. مثلا با چاپ یک کیوآر کد ویدیویی بر روی محصول، مشتری می تواند پس از اسکن کد، ویدویی مربوط به نحوه ی تولید محصول و حتی داستان برند را در غالب یک ویدیوی کوتاه ببیند. چاپ کیوآر کد مربوط به وب سایت برند، مشتری را به طور مستقیم به وب سایت شرکت هدایت می کند. از کیوآر کدها می توان برای شرکت در نظرسنجی ها، کمپین ها، تخفیفات شرکت و... هم استفاده کرد.


  1. بسته بندی دوستدار محیط زیست و پایدار
به بسته بندی مواد غذایی می تواند به شکل راهی اثربخش برای متقاعد کردن افراد به توجه به محیط زیست نگاه کرد. در بسته بندی های پایدار، از مواد اولیه ی کمتر و در عین حال زیست تجدید پذیر یا قابل بازیافت استفاده می شود که در فرآیند تولید آنها انرژی و هزینه ی کمتری مصرف می شود.
سازمان جهانی پایداری محیط زیست اعلام کرده که 400 کمپانی بزرگ دنیا، اهداف مربوط به پایداری را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار داده اند. این یعنی پایداری بسته بندی، یکی از مهمترین روندهای موجود در دنیای بسته بندی ست. کمپانی های مختلف، از راه های متفاوتی پایداری را در دستورکار خود قرار می دهند. مثلا امروزه بسیاری از برندها، بروشورهای کاغذی را از بسته بندی های خود حذف کرده و به جای آن، مشتریان را به پی دی اف های دجیتالی هدایت می کنند که از طریق کیوآر کد چاپ شده بر روی بسته بندی، قابل دسترس است. این روش، هم پایدارتر است و هم نسبت به بروشورهایی کاغذی که ممکن است گم یا پاره شوند، همیشه در دسترس مشتری قرار دارند.

 
  1. بسته بندی به همراه داستان برند
مشتریان دوست دارند داستان برند محبوب خود را بدانند. خوشبختانه برای تعریف کردن داستان برند، راه های خلاقانه ی بسیاری وجود دارد. یک راه این است که مشتری بتواند با اسکن کیوآر کد، داستان برند را بخواند. همین الان برند Pepsi از طریق کیوآر کد و NFC های چاپ شده بر روی قوطی های نوشابه، داستان برند خود را برای مشتریانش تعریف می کند. اما این تنها راه نیست. بسیاری از برندها با طراحی بسته بندی محصولات خود که به شکل دنباله دار چاپ می شوند، داستان خود را تعریف می کنند.
 
  1. بسته بندی با طراحی مینیمال
طراحی بسته بندی مینیمال در دنیای خوراکی ها همیشه موثر است. اینروزها بسیاری از برندها، از طراحی های پیچیده و رنگ های جیغ دست کشیده اند و به طراحی و رنگ ساده، شفاف و یکنواخت روی آورده اند. بسته بندی های شفاف، طراحی های سیاه و سفید و یا تک رنگ، استفاده از فونت های ساده و حتی ابعاد بسته بندی چهارگوش و تا حد امکان غیر پیچیده، از عناصری هستند که در بسته بندی های مینیمال به شکل مرتب به کار گرفته می شوند.

یکی از اهداف بسته بندی مینیمال این است که برندها از این راه، تمرکز مشتری را از بسته بندی می گیرد و به خود محصول معطوف می کند. با اینکار برندها به کیفیت بالای محصول داخل بسته بندی تاکید بیشتری می کنند. همچنین بسیاری از مشتریان که به بسته بندی های متنوع و شلوغ محصولات علاقه ای ندارند، جذب این نوع بسته بندی ها می شوند. در واقع در بازار امروزی که هر محصولی به شکلی جلب توجه می کند، سادگی هم می تواند یک روش اثربخش برای جلب توجه باشد.

در نهایت اینکه سادگی بسته بندی در کنار تمام مزیت هایی که در بالا گفته شد، یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم صرفه جویی حداکثری در هزینه ها و نزدیک کردن محصول به استانداردهای پایداری ست.

 
 
  1. بسته بندی شخصی سازی شده
یکی از روندهای پیشرو در بازار امروز، تقاضا برای بسته بندی های سفارشی و شخصی سازی شده است. بسته بندی های شخصی سازی شده و سفارشی مخصوصا در مورد بسته بندی های خوراکی، هرروز محبوب تر می شوند و به لطف وجود چاپ دیجیتال، مشتریان امروزی می توانند خواسته های خود را محقق کنند.
مشتریان امروزی دیگر به بسته بندی های یکنواخت و در حجم انبوه راضی نمی شوند و می خواهند بسته بندی محصولات تا جای ممکن، طبق سلیقه ی آنها شخصی سازی شده باشد. مثلا پدر و مادرهای امروزی می خواهند بر روی بسته بندی کادوی تولد بچه شان، اسم او و پیام تبریک آنها نوشته شده باشد، و یا افراد دیگر دوست دارند بر روی بسته بندی کادویی که برای معشوق خود خریده اند، یک پیام عاشقانه ی کاملا شخصی چاپ شده باشد. تا قبل از چاپ دیجیتال، تولید یک بسته بندی منحصر به فرد و خاص برای یک مشتری تقریبا ممکن نبود، اما حالا بازار بسته بندی شخصی سازی شده، به ترند جهانی تبدیل شده است. 
  1. بسته بندی قابل فروش در دنیای تجارت الکترونیک
به گزارش وب سایت Supermarket News، اغلب سوپرمارکت هایی که به خاطر محدودیت های کرونا، فروش محصولات خود را آنلاین کرده بودند، همچنان به فروش آنلاین خود ادامه می دهند. و در برخی موارد، حجم فروش محصولات آنلاین، مساوی و حتی بیشتر از حجم فروش محصولات به شکل حضوری ست. پس یک ویژگی مهم در بسته بندی محصولات خوراکی، وجود کیوآر کدهای فروش بر روی آن است که مشتری می تواند از طریق آن، به شکل آنلاین محصول را خریداری کند.
مثلا فروشگاه های زنجیره ای Tesco که در نقاط مختلف جهان شعبه های مختلف دارند، یک نسخه از فروشگاه مجازی خود را به سبک زندگی کشور کره ی شمالی طراحی و راه اندازی کرده است. در این فروشگاه، مشتریان می توانند محصول مورد نظر خود را با استفاده از کیوآر کد آن سفارش دهند و آن را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرند. 



 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.