این را نه از این باب می گویم که سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است کار ناتمامش در دوره قبل را کامل کند، بلکه با نیم نگاهی به برنامه پیشنهادی ایشان به مجلس بوضوح در می یابم که بدرستی تصوری که در ذهن ایشان نقش بسته، رویکرد تماما فرهنگی به حوزه چاپ است و بنظرم با توجه به ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سند بالادستی مورد اشاره ایشان، یعنی قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاید درست ترین تلقی ایشان از چاپ همین باشد که در صفحه دوازدهم برنامه هایش آورده است.
چاپ از نگاه وزارت ارشاد محصولی است که باید در خدمت فرهنگ قرار بگیرد و اینکه با چه فرایندی و با استفاده از چه تکنولوژی ای به این محصول فرهنگی می توان دست یافت، اساسا نه در حوزه وظایف وزارت ارشاد است و نه دلمشغولی آقای وزیر.
رویکرد وزارت ارشاد به محصولی بنام بسته بندی هم اینچنین است و بسته بندی را هم کالایی فرهنگی و وسیله ای برای انتقال اندیشه و مفاهیم فرهنگی می بیند که اینهم در جای خود می تواند درست باشد. چرا که هر بسته ای فارغ از کارکردهای صنعتی- اقتصادی، می تواند فرهنگی نیز باشد. اما این تمام ماجرا نیست.
بنظرم حضور دوباره آقای صالحی در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند از چند جهت برای صنعت چاپ فرصت بحساب بیاید.
۱-سید عباس صالحی وزیری تازه کار و ناآشنا به ساختار وزارت ارشاد نیست و به یمن حضور پیشین اش در این موقعیت، حالا به تمام زوایای پیدا و پنهان این وزارتخانه آشناست و لازم نیست از کشف آتش شروع کند.
۲- به دلایل پیش گفته، آشنایی وزیر پیشنهادی با صنعت چاپ نیز یک فرصت بحساب می آید و شاید ضرورت نداشته باشد تا کسی از اهمیت صنعت چاپ و ارتباط تنگاتنگ آن با سایر صنایع بگوید.
۳- فاصله گرفتن سه ساله وی از سمت وزارت و تماشای این صنعت از بیرون و فارغ از دغدغه های حاکمیتی، شاید فرصت تعدیل در دیدگاهها را به او داده باشد.
بهر تقدیر بنظر می رسد حضور دوباره سیدعباس صالحی در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند تکلیف چاپ را یکسره کند و از این کلاف سر در گم فرهنگ-صنعت نجات دهد.
جلال ذکایی
نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان و مدیرکل اسبق چاپ و نشر وزارت ارشاد