پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه9 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024
ایپینا در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛

جای خالی آموزش در چاپ دیجیتال/ضرورت توجه به مباحث آموزشی از سوی تشکل‌های صنفی

کارشناسان حوزه آموزش صنعت چاپ معتقدند که هزینه اولیه در بحث آموزش قبل از شروع کار در حوزه چاپ دیجیتال، سرمایه‌گذاری مطمئنی برای حرکت در این مسیر و ماندگاری در آن است.

به گزارش خبرنگار ایپینا، یکی از دغدغه‌های جدی در صنعت چاپ بحث آموزش است، موضوعی حیاتی که با توجه به فناوری‌های به روز و سرعت پیشرفت تکنولوژی از سوی بسیاری از فعالان این حوزه جدی گرفته نشد.

در این میان چاپ دیجیتال به دلیل ماهیت خاص و ویژه‌ای که نسبت به سایر شیوه‌های چاپی دارد، دارای فناوری به‌روزتری است، فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه باید با جدیدترین علوم روز آشنا باشند. از سوی دیگر اپراتورهای این حوزه نیز باید افرادی کاردان و حرفه‌ای باشند که خیلی خوب به کارکرد دستگاه‌ها آشنا باشند.

تجربه شرکت‌ها و مجموعه‌های موفق نشان داده است زمانی که به آموزش به عنوان یک ضرورت در هر سازمانی توجه شود و مدیران بر روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، راندمان کاری آن سازمان به دنبال مهارت نیروی انسانی به مرور افزایش یافته و نتیجه آن موفقیت نهایی مجموعه است.

اما جایگاه آموزش در چاپ دیجیتال اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه میزان مدیران و اپراتورهای این حوزه به بحث آموزش اهمیت می‌دهند؟ این موضوع بهانه‌ای شد تا با وحید پیشان و سیامک دری دو تن از فعالان و استادان حوزه آموزش چاپ دقایقی در این زمینه به گفت‌وگو بنشینیم و دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها را جویا شویم.

ضرورت سرمایه‌گذاری در آموزش چاپ دیجیتال
سیامک دری، با سال‌های سابقه در تدریس حوزه‌های مختلف صنعت چاپ، درباره ضرورت آموزش در چاپ دیجیتال، گفت: در دانش و تکنولوژی‌های به روز که چاپ دیجیتال هم یکی از آن‌ها است، چون پیشرفتی که در این شاخه‌ها انجام می‌شود خیلی سریع است و در زمان کوتاهی اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد، آموزش می‌تواند این سرعت و انتقال را راحت‌تر کند.

وی افزود: از سوی دیگر چاپ دیجیتال با روش‌های قبلی و پیشینه چاپی که می‌شناسیم تفاوت عمده‌ای دارد؛ هم در بازاریابی، فروش و هم نوع مصرف و محدودیت‌‌هایی که دارد نیاز به آموزش دارد، زیرا همه این دانش را ندارند که چگونه از چاپ دیجیتال استفاده کنند.
دری با بیان اینکه در همه زمینه‌ها نیاز به آموزش است ولی چاپ دیجیتال به دلیل سرعت تغییرات و کاربردهای جدید آن نیاز به آموزش فنی دارد، عنوان کرد: در زمینه کیفیت چاپ دیجیتال دو مساله را باید در نظر بگیریم؛ نخست حیطه و محدوده‌ای است که چاپ دیجیتال به آن وارد می‌شود؛ به عنوان مثال می‌خواهیم آن را به سمت نشریات، بسته‌بندی یا چاپ صنعتی ببریم.

وی در این زمینه توضیح داد: هر یک از این حیطه‌ها از نظر کیفیت با هم متفاوت است و پارامترهای کیفی آن نیز تفاوت دارد؛ چاپ دیجیتال در یکسری از آن‌ها جواب می‌دهد اما در یکسری جواب نمی‌دهد.

دری با اشاره به نوع چاپ دیجیتال متناسب با توجه به بازار، حجم تولید و هزینه‌های چاپ دیجیتال، گفت: هزینه‌های چاپ دیجیتال کلا بسیار متفاوت از سایر شیوه‌های چاپی است، اگر بخواهیم از نظر کیفیت یک دستگاه چاپ دیجیتال را بررسی کنیم ممکن است در مطبوعات جواب دهد اما ممکن است در بسته‌بندی جواب ندهد، اما ممکن است یک دستگاه دیگر با تکنولوژی دیگر برای بسته‌بندی کاربرد داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به پارامترهای مسائل کیفی در چاپ دیجیتال، عنوان کرد: یکی از نظر تنوع رنگی، کیفیت در چاپ جزئیات یا سایر حوزه‌ها همگی در دستگاه‌های متنوع چاپ دیجیتال با توجه به کاربردهای مختلف، متفاوت است.
این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایپینا درباره ورود نهادها و تشکل‌های صنفی به بحث آموزش در چاپ دیجیتال نیز گفت: ما از سال‌ها قبل یک انجمن چاپ دیجیتال داریم که از سال‌ها قبل فعالیت می‌کند، دانشگاه جامع علمی و کاربردی به صورت دوره‌های کوتاه مدت می‌تواند پودمان‌هایی برای چاپ دیجیتال تعریف کند.

به گفته وی، البته مساله اینجا است که چاپ دیجیتال را نمی‌توان با یک آزمایش کوچک در تمام دستگاه‌ها پیاده کرد، زیرا  همانطور که گفتم کاربردهای هر دستگاه، تکنیک‌های دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای آنها متفاوت است اما می‌توان در یک یا دو پودمان این مبحث را پوشش داد.
دری همچنین با بیان اینکه هر گروه یا تشکلی که به صورت صنفی در حوزه چاپ دیجیتال فعال است می‌تواند در این زمینه پیشقدم شود، گفت: از جمله موضوعاتی که در چاپ دیجیتال مهم هستند و باید در مباحث آموزشی به آن اشاره کرد مفهوم اقتصادی کار برای مدیران شامل بازاریابی، محاسبه هزینه قیمت تمام شده یک کار در چاپ دیجیتال و سپس دانش فنی به کارگیری چاپ دیجیتال اهمیت دارد.
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه تاکنون آموزشی در چاپ دیجیتال انجام نشده است، افزود: در این زمینه ضروری است که بحث آموزش به صورت جدی طرح شود و برنامه‌هایی برای آن پیش‌بینی شود زیرا تاکنون کار خاصی به صورت حرفه‌ای و فنی در این زمینه انجام نشده است.

دری تاکید کرد: کاربرد چاپ دیجیتال و دامنه‌های متنوع آن هنوز در جامعه جا نیفتاده است و به دلیل هزینه‌های زیادی که دارد برای کسانی که وارد این حوزه شده‌اند پس از مدتی جذابیت‌های آن از بین می‌رود، اما مساله مهم در چاپ دیجیتال این است که افراد باید در زمان‌های کوتاه و به صورت مسمتمر در این حوزه در بخش ماشین‌آلات و دانش روز سرمایه‌گذاری کنند.
وی همچنین در پایان صحبت‌های خود گفت: به روزرسانی در حوزه دستگاه‌های چاپ دیجیتال هر دو سال یکبار باید انجام شود، در غیر این صورت ماشین‌ها مستهلک می‌شوند، البته این موضوع خصلت چاپ دیجیتال است و یکی از کارهایی که در آموزش باید روی آن تاکید کرد توجه به مساله سرمایه‌گذاری بهینه در چاپ دیجیتال و به روزرسانی در آن است.

هزینه اولیه در آموزش ضروری است
به سراغ وحید پیشان می‌رویم. او نیز یکی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه آموزش در صنعت چاپ است که در برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف مشارکت دارد و از سال 1383 به صنعت چاپ وارد شده است.

او با بیان اینکه ما در بخش چاپ دیجیتال بحث آموزش نداریم، گفت: در حوزه چاپ و تبلیغات مبحثی به این حوزه اختصاص ندارد، هر فردی که قصد داشته باشد دفتر فنی یا چاپخانه داشته باشد، با اندک اطلاعات از طراحی و گرافیک به این حوزه وارد می‌شود و کمی بعد در بازار محصولات چاپی خود را عرضه می‌کند.

پیشان ادامه داد: این افراد معمولا بعد از تاسیس دفتر فنی، یک دستگاه خریداری می‌کند و با توضیحات نصاب دستگاه، به کار مشغول می‌شود و در این میان زوائد و پرتی‌های زیادی در کار ایجاد می‌شود که بخش زیادی از آن‌ها به دلیل دانش کم و نبود مهارت در میان این افراد است.

وی با طرح این موضوع که معمولا یک غیرچاپخانه حرفه‌ای از 10 هزار متر بنر معمولا 9 هزار متر محصول تولید می‌کند، عنوان کرد: این چاپخانه‌ها معمولا یک هزار متر پرتی دارند و اگر در زمینه استفاده از مواد اولیه و کار با دستگاه آموزش‌های لازم دیده بودند چنین موضوعی رخ نمی‌داد، در حالی که کمتر کسی به اهمیت آموزش توجه می‌کند.

پیشان تاکید کرد: چاپخانه‌هایی که در ابتدا برای یادگیری هزینه نکرده‌اند در طول مسیر آسیب‌های زیادی می‌بینند، زیرا این هزینه نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است که می‌تواند مسیر حرکت آن‌ها را در ادامه بیمه کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از چاپخانه‌های دیجیتال بعد از مدتی به دلیل عدم توجه به بحث آموزش از چرخه فعالیت خارج می‌شوند، گفت: از سوی دیگر ما در بحث اپراتورهای دستگاه چاپ دیجیتال نیز مشکلاتی داریم، زیرا اصل اول در استفاده از ماشین‌های چاپ نگهداری است، در حالی که بخش زیادی از اپراتورها اصول نگهداری ماشین‌آلات را نمی‌دانند، در حالی که نگهداری بهتر از تعمیرات است.
به گفته پیشان، در بسیاری از موارد دیده شده است که ماشین‌ها زود مستهلک می‌شود، مدیر مجموعه باید هزینه زیادی بابت تعمیرات آن بپردازد، خواب ماشین زیاد است و گاهی در طول یک ماه، ده روز ماشین خوابیده باشد زیرا اپراتور کار درست برای نگهداری دستگاه را انجام نداده است.

وی همچنین به عدم وجود بحث مدیریت رنگ و کنترل کیفیت در بیش از 80 درصد چاپخانه‌های دیجیتال نیز توضیح داد: مساله اینجا است که اکنون همه چیز به صورت چشمی بررسی می‌شود و از هیچ ابزار و ماشین‌آلاتی استفاده نمی‌کنند که کیفیت کار در همه محصولات یکسان باشد و اغلب مجبور میشوند به دلیل عدم رضایت مشتری کار را تکرار کنند و هزینه بدهند.
پیشان با بیان اینکه در این زمینه اکنون دوره‌هایی با همکاری اتحادیه‌های چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است، گفت: در این زمینه هدف ما مدیران و اپراتورهای دستگاه‌های چاپ هستند و نکات مرتبط با هر گروه در این دوره‌ها بیان می‌شوند، به عنوان مثال چون بخش زیادی از مشکلات به استفاده نادرست از دستگاه و نصب و راه‌اندازی نادرست آن مرتبط می‌شود به چنین موضوعاتی پرداخته می‌شود.

به گفته وی، در این زمینه تلاش کردیم در حوزه آموزش به این مباحث بپردازیم اما معتقدم که روند کنونی در مقایسه با کشور همسایه مثل ترکیه کند است زیرا در نگهداری از ماشین‌آلات ضعیف عمل می‌کنیم، در حالی که این کشورها دائما در حال آموزش و به روزرسانی اطلاعات خود هستند.

پیشان در پایان با بیان اینکه در مدیران چاپی ما فرهنگ هزینه در بحث آموزش و تحقیق و توسعه هنوز جا نیفتاده است، گفت: اگر مدیران زیر بار این موضوع بروند در کوتاه مدت متوجه نتایج آن در خروجی کار خود خواهند شد و امیدواریم با همت نهادها و تشکل‌های صنفی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.