پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024

تولید بسته بندی های غذایی چندبارمصرف با استفاده از تکنولوژی دیجیتال

کمپانی آلمانی Vytal، شرکتی ست که برای تولید بسته بندی های پایدار برای غذاهای بیرون بر، از هوش مصنوعی و الگوریتم ها کمک می گیرد. اینکار نه تنها به نفع رستوران ها، بلکه به نفع مشتریان و محیط زیست هم هست.

محققان فعال در صنعت بسته بندی، همیشه به تحقیق و توسعه در زمینه ی پایدار کردن بسته بندی ها ادامه می دهند. صنعت بسته بندی به عنوان یکی از پرمصرف ترین و آلاینده ترین صنایع جهان شناخته می شود. مثلا بسته بندی محصولات نوشیدنی، عامل 48 درصد از زباله های جامد شهری و 26 درصد از زباله های آبی و دریایی ست. روش هایی مثل بازیافت سنتی و بازگرداندن قسمتی از هزینه ی خرید نوشیدنی در قبال بازگرداندن بسته بندی به فروشگاه هم اگرچه موثر است، ولی به هیچ وجه کافی نیست.

اما حالا فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی دست به دست هم داده اند تا این مشکل را حل کنند. در روشی که در کمپانی Vytal توسعه داده شده، با استفاده از نوعی پلتفرم های مخصوص، مشتریان می توانند غذای خود را در بسته بندی های مخصوص که به آنها قرض داده می شود، ببرند و دوباره آن را به رستوران بازگردانند. کمپانی آلمانی Vytal، استفاده از این روش بسته بندی غذاهای بیرون بر رستورانی را در کشور آلمان آغاز کرده است. روش کار به این شکل است که آنها این بسته بندی ها را دقیقا مطابق با نیاز و خواست مشتری تولید می کنند. بعد آنها را به رستوران های غذاهای بیرون بر قرض می دهند.

الگوریتم پیش بینی Vytal
بسته بندی های Vytal با نوعی سیستم چاپ دیجیتال مجهز به کیوآر کدهای ماشین خوان چاپ می شوند. به این ترتیب کمپانی می تواند اطلاعات پراهمیت در رابطه با محصول را در طول زنجیره ی تامین جمع آوری کند. بعد، Vytal این اطلاعات را به یک الگوریتم ماشین خوان تحویل می دهد که می تواند بر اساس آنها، نیازهای مشتریان و مخصوصا رستوران های زنجیره ای را پیش بینی کند و بر طبق نیاز آنها، بسته بندی ها را میان آنها پخش کند. Vytal با این روش می تواند فرآیند تحویل بسته بندی ها و بخش تدارکات را بهینه کند. این الگوریتم می تواند تعداد بسته بندی هایی که هر رستوران در طول یک هفته نیاز دارد را پیش بینی کند. بر طبق این پیش بینی ها، یک دستور سفارش خودکار و در عین حال دقیق در سیستم Vytal شکل می گیرد که بعد به شکل خودکار به سیستم های برنامه ریزی تامین کنندگان رستوران ها فرستاده می شود.

مزیت های مشترک برای رستوران ها و مشتریان
از آنجایی که پیش بینی های این الگوریتم ها تقریبا دقیق است، نه تنها نیاز به فضای بیشتر برای انبار محصولات مازاد کم می شود، بلکه نیاز به جابه جایی های ضروری و موقت را هم مرتفع می کند. همچنین این فناوری از آنجایی که به کاهش بسته بندی های پلاستیکی مصرفی رستوران ها کمک می کند، بر کاهش آثار محیط زیستی رستوران هم اثرگذار است. بسته بندی ها Vytal هزینه های بسته بندی مصرفی رستوران را کاهش می دهند و در عین حال می توانند اطلاعات مهم در رابطه با الگوی خرید و ... را برای رستوران ها جمع آوری کنند.

مشتریان هم از این بسته بندی ها نفع می برند. چون هم هزینه ی اضافی برای بسته بندی نمی پردازند و هم زباله ی کمتری تولید می کنند. تازه مشتری حتی نیاز به شستن بسته بندی هم ندارد، این کار در خود رستوران انجام می شوند، تنها کاری که مشتری باید بکند این است که بسته بندی را دوباره به رستوران بازگرداند.

برنامه ی پیش روی Vytal
کمپانی Vytal برای توسعه و بهینه سازی بیشتر مدل کسب و کار خود باید در سه بعد متفاوت سرمایه گذاری کند: پایگاه کاربرانی که مشتریان نهایی و رستوران ها هستند. پلتفرم آنلاین و سیستم جمع آوری داده، و تولید بسته بندی های متنوع. به هرحال عملکرد تا به امروز کمپانی نشان می دهد که این شرکت در حال حاضر در مسیر درستی قرار دارد.

بااینکه فناوری Vytal به خاطر دقت و اثربخشی بالا و در عین رابط کاربری ساده اش با استقبال مشتریان مواجه شد، اما هنوز مشکلات متعددی پیش روی تجاری شدنش باقی مانده است. یکی از آنها این است که بسیاری از رستوران ها هنوز از زیرساخت های دیجیتالی مناسبی برخوردار نیستند و پلتفرم ها و ابزارهای آنلاین برای استفاده با تلفن هوشمند مانند اسکنرهای کیوآرکد یا سیستم های POS ندارند. اما شیوع پاندمی کرونا و رواج بیشتر خریدهای آنلاین باعث شده است که اغلب رستوران ها به فکر توسعه ی زیرساخت های دیجیتالی خود بی افتند. بر طبق گزارش وب سایت آماری مارکت واچ، شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی ناشی از قرنطینه باعث تغییر مدل های کسی و کاری بسیاری از رستوران ها و خوراکی فروشی ها شده است. آمارهای آمده در این گزارش نشان می دهد که تعداد رستوران هایی که از اپلیکیشن های آنلاین سفارش غذا استفاده می کنند، نسبت به دوره های قبل از شیوع کرونا، دو برابر شده است.

در حال حاضر شرکت Vytal در آلمان، 3500 رستوران را تحت پوشش دارد و تا حالا 320 هزار بسته بندی را به آنها تحویل داده است. Vytal تا همین حالا جلوی به زباله تبدیل شدن بیش از 4.7 میلیون ظرف بسته بندی دورریختنی را گرفته است.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.