
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ؛ صبح روز سه شنبه، معاون فرهنگی وزیر ارشاد با حضور در تعاونی لیتوگرافان، با مدیران سه تعاونی لیتوگراف، چاپخانهداران، ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ و نشر دیدار و گفتوگو کرد. در این نشست، مهمترین دغدغهها و چالشهای پیش روی تعاونیهای چاپ و نشر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جلال ذکایی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان ومشاورعالی شرکت تعاونی لیتوگرافان، در این نشست اظهار داشت: صنعت چاپ، به عنوان یک صنعت میانبخشی، از غفلتهای تاریخی بسیاری رنج میبرد. علت اصلی این موضوع، ماهیت خاص این صنعت است. به طور مثال در صنعت خودرو، محصول نهایی حاصل تعامل مجموعه عوامل مختلف است و آنچه که مشاهده می کنیم یک خودرو است در مورد سایر محصولات هم همین است اما در صنعت چاپ محصول نهایی، حاصل تعامل این صنعت با صنایع دیگر است. به همین دلیل، ما کمتر به هویت مستقل صنعت چاپ توجه میکنیم. در حالی که صنعت چاپ، به عنوان یک صنعت هویتبخش، نقش بسیار مهمی در تولید محصولات مختلف دارد، اما این نقش اغلب نادیده گرفته میشود.
وی افزود: در یک دهه اخیر، شاهد غفلت و برداشتهای نادرستی از ماهیت صنعت چاپ بودهایم. پرسش اصلی این است که صنعت چاپ به حوزه صنعت تعلق دارد یا فرهنگ؟ به نظر من، این دوگانهسازی منطقی نیست. صنعت چاپ فرایندی صنعتی دارد، اما برآیند و نتیجه آن فرهنگی و هنری است. من معتقدم که نگاهی میانرشتهای و ترکیبی به این صنعت ضروری است، نگاهی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
جلال ذکایی خاطر نشان کرد : در دوران وزارت دکتر صالحی، طرح انتقال صنعت چاپ به زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که به نتیجه نرسید. در زمان دولت شهید رئیسی به خصوص در سال های آخر ، وزارت ارشاد نیز به این نتیجه رسید که قدرت و ظرفیت تکفل بخش صنعتی و فرآیند را در حوزه چاپ ندارد و اساسا مسئولیتی هم در این زمینه ندارد.
نائب رئیس اتحادیه لیتوگراف اظهار داشت : بررسی قانون وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نشان میدهد که هیچ ماموریت صنعتی مشخصی برای این حوزه تعریف نشده است. اگرچه ماموریتهای فرهنگی و نظارتی این وزارتخانه اهمیت بسیاری دارد، اما برای مدیریت جامع صنعت چاپ، به یک نهاد تنظیمگر یا رگولاتور نیاز است تا بتواند تمامی جوانب این صنعت را تحت پوشش قرار دهد. البته این بدان معنا نیست که دولت فربه تر شود و سازمانی جدید تاسیس گردد، بلکه شوراعالی صنعت چاپ و بسته بندی کشور صرفا نقش ستادی دارد و بهیچ عنوان شان اجرایی برای آن قائل نیستم.
مدیر اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اظهاراتی، تحولات اخیر صنعت چاپ را تشریح کرد. وی با اشاره به گرایش روزافزون صنعت چاپ به سمت تولید بستهبندی در دهه اخیر، کاهش سهم چاپ و نشر در این صنعت را مورد تأکید قرار داد و گفت : صنعت چاپ از سویی به سمت چاپ دیجیتال و بخشی هم به سمت نشر الکترونیکی سوق داده شده است و در این میان سهم صنعت بسته بندی بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه صنعت بستهبندی به دلیل فقدان تشکلهای صنفی قوی، فاقد نمایندگی قدرتمندی برای دفاع از منافع خود است، به اهمیت این صنعت در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خامفروشی اشاره کرد.
به گفته وی، با توجه به ارتباط تنگاتنگ صنعت چاپ و بستهبندی، ضرورت ایجاد یک نهاد تنظیمگر برای مدیریت این حوزه بیش از پیش احساس میشود.
نایب رئیس اتحادیه لیتوگراف با تأکید بر ضرورت تشکیل شورای عالی صنعت چاپ و بستهبندی اظهار داشت: با توجه به وجود حدود 104 شورای عالی در کشور در حوزههای مختلف صنعتی، فرهنگی و تجاری، پیشنهاد میشود شورای عالی صنعت چاپ و بستهبندی نیز تشکیل شود. این شورا میتواند زیر نظر معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای مرتبط فعالیت کرده و به مسائل و چالشهای این صنعت مهم رسیدگی کند.
وی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که در این نقشه هیچ جایگاهی برای صنعت چاپ و بستهبندی در نظر گرفته نشده است. در حالی که خوشنویسی به عنوان یک هنر مرتبط با چاپ، در این نقشه جایگاهی دارد. به نظر میرسد این موضوع فرصتی مناسب برای دیده شدن بیشتر صنعت چاپ و بستهبندی و بهرهمندی صنایع دیگر از آن باشد.
ذکایی در این نشست با توجه به تجربه راه اندازی شرکتی دانش بنیان در حوزه تولید مواد اولیه لیتوگرافی و چاپ دیجیتال اعلام کرد: باتوجه به حضور شرکتهای دانش بنیان متعدد در کشور و جوانان باانگیزه و دانشمند،
وزارت ارشاد می تواند با فراخوانی عمومی، از سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه تولید محصولات مورد نیاز صنایع چاپ و بسته بندی حمایت کنند.
در این دیدار سایر اعضای جلسه نیز به طرح دیدگاههای خود در ارتباط با مسائل صنعت چاپ و نقش تعاونی ها در پیشبرد اهداف پرداختند.
در پایان نیزعبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیان داشت: اولین نکته که تمرکز روی آن اهمیت دارد این است که تعاونی های حوزه چاپ و حتی نشر کارشان یک وجه اقتصادی و یک وجه فرهنگی دارد. اساسا حوزه فرهنگ یک حوزه مستقل نیست چراکه در تمام ساحات زندگی جریان داشته است. اقتصادی ترین کارهای ما همیشه در لفافه ای از فرهنگ بوده است. در فرهنگ و تمدن ما اقتصاد با فرهنگ پیوند داشته است. به طریق اولی صنعت چاپ این ویژگی را به صورت آشکاری دارد و لذا کار شما به عقیده بنده یک کار هویتی و فراتر از فرهنگ است.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه پیشنهاد یک جشنواره فرهنگی برای صنعت چاپ که جنبه معرفی آثار فاخر با برخورداری از بار فرهنگی و هویتی را ارائه کرد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی اذعان داشت: تعاونی همواره یک بخش مهجور بوده است و قوام و شکل خود را نیافته است. ما متاسفانه نتوانستیم در بخش خصوصی و دولتی این بخش را پوشش بدهیم. خیلی از آرمان های انقلاب توسعه بخش مردمی و تعاونی است و من معتقدم حضور تعاونی ها در صنعت چاپ بسیار ذی قیمت است. ما باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تلقی ما این نیست که بخشهای تعاونی یا اتحادیه ها رقبای ما هستند ما از حیث قانونی وظیفه خود می دانیم که مقررات زدایی به منظور رفع پیچیدگی ها داشته باشیم و همچنین تصدی گری را کاهش بدهیم. مطمئن هستیم بخش های تعاونی، اتحادیه ها واصناف در ایران به بلوغی رسیده اند که می توانند با رعایت چهارچوب ها بسیاری از زحمات فعالیت های این حوزه را به دوش بکشند. ظرفیت های لازم حقوقی هم در این زمینه وجود دارد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: در حوزه کارگروه کاغذ هم معتقدم که باید دغدغه ها بررسی و صداها شنیده شود. در حوزه آموزش با روابطی که در وزارت علوم وجود دارد قطعا پیگیری های لازم انجام خواهد شد. حجم بازار کتاب چشمگیر است ودر حوزه فرهنگ منحصر به فرد است اما متاسفانه برای آن نیرو تربیت نشده است و تناسبی با واقعیت موجود ندارد. بنابراین باید رشته های جدید و بدیع در صنعت چاپ و نشر راه اندازی شود.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تاکید بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: ۵۹ پارک و مرکز علم و فناوری دانشگاهی و نزدیک به هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که اگر ۵۰ تا ۱۰۰ شرکت مرتبط با صنعت چاپ و نشر وجود داشته باشد می توان با ایجاد فراخوان ایده ها را گرفت و خرید و از آنها حمایت کرد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیان داشت: درخصوص نظام حمایتی دغدغه همیشگی من بازنگری در مدل حمایتی است که تا کنون داشته ایم. می توان مدل ها و تجربه های دولت های مختلف را بررسی کرد و بر آن اساس تصمیم گیری کنیم چراکه این تجربیات ذی قیمت است. در مسائل حوزه چاپ و حتی نشر نهادهای مختلفی درگیر هستند و باید برای حل مشکلات مجموعه های مختلف را دعوت کنیم تا با همفکری بتوانیم به نتیجه دقیقی برسیم.