پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024

تازه ترین روندهای جذاب بسته بندی چاپ دیجیتال برای محصولات غذایی

بسته بندی مخصوصا در محصولات خوراکی، اولین چیزی ست که با مخاطب ارتباط برقرار می کند و برند می تواند از طریق آن، در محصول خود تمایز ایجاد کند. یکی از مهمترین روندهای امسال این است که تولیدکنندگان، بیشتر از همیشه تلاش می کنند با ایجاد خلاقیت در استفاده از مواد اولیه ی قابل بازیافت و فرآیندهای تولید پایدار، در حین تولید بسته بندی باکیفیت و چشم نواز، آثار مخرب محیط زیستی آن را هم کم کنند.

در این گزارش، به 6 روند خلاقانه ی بسته بندی مواد غذایی در سال 2022 می پردازیم.

اول اینکه بسته بندی محصولات خوراکی در سال 2022، از سه روند اصلی پیروی می کنند:
  • بسته بندی پایدار و قابل بازیافت، مهمترین روند بسته بندی مواد غذایی ست.
  • برندها از مواد اولیه و طرح های ساده و غیرپیچیده استفاده می کنند.
  • کسب و کارها و برندها، بسته بندی های انعطاف پذیر را صرفه جویانه و با اثربخشی بالا می دانند.
بسته بندی در سال 2022، با ترکیب پایداری و مزیت های چاپ دیجیتال، روندهای تازه ای را دنبال می کند که همگی در راستای ارتباط بهتر با مشتری مورد استفاده قرار می گیرند.
  1. بسته بندی قابل بازیافت و زیست تجدید پذیر


آمارها نشان می دهد که حدود 60 درصد از زباله های پلاستیکی، از بسته بندی مواد غذایی بر جا می مانند. برای همین است که برندهای مشهور در صنعت مواد غذایی تلاش می کنند که تا جای ممکن، مصرف پلاستیک های یکبار مصرف را کاهش دهند. برخی از برندها مانند کوکاکولا هم تلاش می کنند مشتریان را تشویق کنند که بسته بندی پلاستیکی مثل بطری نوشابه ها را پس از مصرف به فروشگاه بازگردانند و در ازای آن تخفیف بگیرند. با اینکار، می توان حجم عظیمی از این بطری ها را جمع آوری و بازیافت کرد و دوباره به چرخه ی مصرف بازگرداند.
چندین مواد اولیه ی زیست تجدید پذیر هستند که می توان آنها را جایگزین پلاستیک کرد:
  • ظروف شیشه ای
  • ظروف استیل و آلمینیوم
  • بامبو
  • غلاف برنج
  • فیلم های ژلاتینی
یک مثال خوب برای بسته بندی پایدار، بسته بندی تازه ی ظروف برند KFC ست. این برند تلاش می کند که تا سال 2025، تمامی ظروف و بسته بندی های خود را از 100 درصد مواد پایدار و زیست تجدید پذیر تولید کند. این برند در حال حاضر، ظروف و قاشق و چنگال های خود را از مواد پایه فیبری مانند بامبو تولید می کند و استفاده از نی های پلاستیکی را از خدمات خود حذف کرده است.
  1. بسته بندی مواد غذایی هوشمند
 
بسته بندی های هوشمند، یکی از بهترین و موثرترین سوغاتی های چاپ دیجیتال برای صنعت خوراکی هاست. پیشرفت های فناوری باعث شده که بسته بندی های هوشمند در سال 2022، به یکی از ترندهای حیاتی در سلامت و امنیت خوراکی ها تبدیل شوند.
در حال حاضر، بسته بندی هوشمند، 2 درصد از ارزش بازار 900 میلیاردی بسته بندی را به خود اختصاص داده است. اما انتظار می رود که این رقم تا سال 2030، به 5 درصد برسد.
تولیدکنندگان و برندها از بسته بندی هوشمند برای نظارت بر خوراکی ها، کنترل دما و تازگی آنها، نظارت بر تاریخ انقضا، جلوگیری از دستکاری مواد غذایی و رهگیری آنها استفاده می کنند.
مثلا کمپانی Joseph Company International با بهره گیری از فناوری های هوشمند، بطری هایی با قابلیت خنک کنندگی خودکار تولید کرده است. این بطری ها که به نوعی فناوری بسیار پیشرفته به نام «microcool» مجهز هستند، به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دکمه ای که در پایین بطری تعبیه شده را فشار می دهیم، سیستم تعبیه شده در داخل بسته بندی، کربن دی اکسید داخل فضای نوشیدنی را به خود جذب می کند. با اینکار دمای نوشیدنی داخل بطری در عرض چند دقیقه تا 30 درجه ی فارنهایت کاهش میابد.
دو کمپانی HeatGenie و Crown Holdings هم فناوری ای به نام HeatGenie را توسعه داده اند که در داخل بسته بندی تعبیه می شود و در صورت فعال شدن، می تواند درجه دمای محصول را در عرض دو دقیقه، تا 145 درجه ی فارنهایت افزایش دهد.
  1. بسته بندی مجهز به واقعیت افزوده
تقریبا همه ی ما تلفن هوشمند داریم. صنعت مواد غذایی از همین موضوع استفاده کرده و با بهره گیری از فناوری های پیشرفته آی تی و چاپ دیجیتال، واقعیت افزوده را به بسته بندی آورده است. ارزش بسته بندی های مجهز به واقعیت افزوده، در سال 2017، 3.5 میلیارد دلار تخمین زده شده و انتظار می رود که این رقم تا سال 2025، به رقم بی نظیر 198 میلیارد دلار می رسد.
با بسته بندی های مجهز به واقعیت افزوده، مشتری می تواند با استفاده از تلفن همراه خود به بازی ها، نظرسنجی ها، عکس ها و ویدیوها و دیگر اطلاعات مربوط به محصول دست پیدا کند. واقعیت افزوده در بالا بردن رضایت مشتری از بسته بندی و محصول بسیار موثر است، مشتری می تواند با تولید کننده به شکل مستقیم ارتباط برقرار کند و از طرف دیگر، تولیدکنندگان هم می توانند با جمع آوری اطلاعات، ترجیحات و نظرات مشتریان، تغییرات و اصطلاحات لازم را بر روی محصول خود اعمال کنند.
واقعیت افزوده همچنین به شفافیت برند هم کمک می کند. واقعیت افروده در بسته بندی مواد غذایی می تواند امکانات زیر را در اختیار مشتری قرار دهد:
  • دستورالعمل ها و طرز پخت و آماده سازی ماده ی غذایی
  • ارتباط با دیگر مشتریان
  • آگاهی از رضایت مشتری و نظر دیگران
  • رهگیری کامل محصول از کارخانه تا فروشگاه
 
  1. بسته بندی با طرح های ساده
بسته بندی مواد غذایی در سال 2022، از طرح و الگوهای پیچیده فاصله گرفته و به طرح و اشکال ساده تر متمایل شده است. بسیاری از برندها، فقط از یک یا دو رنگ بولد همراه با فونت های بزرگ و چشم گیر استفاده می کنند. این طرح ها شلوغ نیستند و سادگی شان برای مشتری دلپذیر است. این بسته بندی ها همچنین به خاطر سادگی، تمیزتر هم جلوه می کنند و همین ویژگی باعث می شود که در قفسه ی فروشگاه زودتر از بقیه ی محصولات، چشم مخاطب را به خود جلب کنند.
طرح های مینیمالیستی، بهترین انتخاب برای بسته بندی خوراکی ها در سال 2022 هستند. هرچه طرح ساده تر باشد، مشتری راحتتر می تواند اطلاعات درج شده درباره ی محصول را بخواند و درباره ی آن تصمیم بگیرد. هرچه عوامل حواس پرتی بر روی بسته بندی کمتر باشد، امکان اینکه مشتری اطلاعات مهم روی بسته بندی را جا بندازد، کمتر است.
و اما یکی از برندهایی که از طرح های پیچیده به طرح های ساده تر روی آورده، برند فست فود Burger King است. لوگوی قبلی این برند، از سه اِلمان و سه رنگ مختلف تشکیل شده بود. اما این برند در لوگوی جدید خود، فقط دو رنگ، یک فونت بزرگ و طرح های مینیمالیستی استفاده می کند.
  1. بسته بندی های انعطاف پذیر
رواج بسته بندی های انعطاف پذیر هم یکی دیگر از جریانات مربوط به پایداری ست. چاپ دیجیتال بسته بندی های انعطاف پذیر، باعث صرفه جویی در هزینه و مواد اولیه می شود. تولیدکنندگان با استفاده از موادی مثل فویل، پلاستیک های دارای ساختار ساده و قابل بازیافت، کاغذ و ... بسته بندی های انعطاف پذیر کیسه ای و یا شرینک تولید می کنند.
بسته بندی های انعطاف پذیر آب و انرژی کمتری مصرف می کنند که برای محیط زیست بهتر است. حجم زباله های غیرقابل بازیافت آنها هم نسبت به بسته بندی های سخت، کمتر است.
مزیت این نوع بسته بندی برای صنعت خوراکی به قرار زیر است:
  • ماندگاری بیشتر غذا
  • سبک تر بودن و قابلیت حمل آسان
  • انبار آسان تر و اشغال فضای کمتر
  • نگهداری بیشتر از تازگی غذا
  • قابلیت استفاده ی چندباره از بسته بندی و کاهش دورریز





 
  1. بسته بندی های نانو

بسته بندی های نانو هم یکی از روندهای تازه در صنعت مواد غذایی ست که آینده ی این صنعت را متحول می کند. این نوع بسته بندی ها نسبت به بسته بندی های معمولی، به شکل بهینه تری از مواد غذایی محافظت می کنند، با عامل های ضدمیکروبی مانع از فساد خوراکی می شوند و با سنسورهایی که در بسته بندی تعبیه می شود، می تواند انواع آلودگی، گازهای آلاینده و دمای نامناسب داخل بسته بندی را تشخیص دهد.
به تازگی یک دانش آموز اسرائیلی به نام رونن گوستمان، نوعی کاغذ مخصوص تولید کرده که یک کاغذ با پوشش نانوذرات است که با میکروب ها مقابله می کند. خاصیت ضدمیکروبی این کاغذ میتواند با انواع میکروب ها که ماده ی خوراکی را در معرض آلودگی فرار می دهند، مقابله کند. به گفته ی گوتسمان، هرچه این ذرات ریزتر باشند، در مقابل باکتری ها موثرتر عمل می کنند
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه Texas A&M هم با استفاده از نانوتکنولوژِی، میکرو فیلم هایی تولید کردند که شاید در آینده ی نزدیک، به معجزه ای در صنعت بسته بندی مواد غذایی تبدیل شوند. این میکرو فیلم ها که هزاران برابر از یک تار موی انسان نازک تر هستند، فقط از آب، یک نوع پلیمر حل شدنی و 70 درصد ذرات گچ تولید می شوند.
جاسمین گرونلان، دستیار پروفسور و هدایتگر این تیم می گوید که این فیلم «ذاتا از خاک تشکیل میشود» و بسیار بیشتر از پلاستیک، دوستدار محیط زیست است. ویژگی های محافظتی و مقاومتی این فیلم شبیه به ویژگی های شیشه است و می تواند بهتر از هر ماده ی دیگری در بازار، از گاز موجود در نوشیدنی های گازدار محافظت کند.
کمپانی شیمیایی و دارویی Bayer هم نوعی فیلم پلاستیکی به نام Durethan تولید کرده که در آن از نانوذرات گچ استفاده شده است. این ذرات با جلوگیری از واکنش گازهایی مثل اکسیژن، کربن دی اکسید و رطوبت با محصول خوراکی، از فاسد شدن آن جلوگیری می کنند.
کمپانی Nanocor که در زمینه ی توسعه ی فناوری های nanoclay فعال است هم فیلمی با ذرات نانو کریستال تولید کرده که از فرار گاز اکسیژن از داخل بطری های آبجو جلوگیری می کند. این ویژگی، ماندگاری این نوشیدنی ها را تا 18 ماه افزایش می دهد.
کمپانی تولیدکننده ی دوربین و تجهیزات عکاسی و فیلم برداری Kodak هم در حال تولید یک نوع بسته بندی ضد میکروبی ست که با جذب اکسیژن، مواد خوراکی را تازه نگه می دارد.
تیمی از محققان دانشگاه کنتیکت، دانشگاه راتگرز و شرکت Kraft Foods هم به دنبال توسعه ی فناوری مجهز به زبان الکترونیکی هستند که می تواند از طریق سنسورهایی که در داخل بسته بندی کار گذاشته می شوند، مزه ی خوراکی را بچشد. این زبان الکترونیک در هر زمانی که مزه ی خوراکی به دلیل فساد یا هر دلیل دیگری تغییر می کند، تغییر رنگ می دهد و فساد خوراکی را به مشتری اطلاع می دهد.
همچنین محققان هلندی، نوعی بسته بندی هوشمند تولید کرده اند که مجهز به یک نوع فناوری نگهدارنده است. این بسته بندی میتواند کمی قبل از فساد خوراکی، آن را به مشتری اطلاع بدهد و به این شکل از دورریز خوراکی ها جلوگیری کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.