پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024

تاثیر چاپ دیجیتال بر دنیای تبلیغات و رسانه چگونه است؟

ما در چند سال اخیر به عصر دیجیتال صنعت چاپ وارد شده ایم که در آن ارتباطات چند کاناله می توانند فهم و تجربه ی ما از چاپ و تاثیری که بر دنیای اطرافمان دارد را کاملا تغییر دهد.

چاپ دیجیتال در دهه ی 2020، با عنوان «موتور تحول صنعت چاپ» شناخته می شود. هرچه برندها و تولیدکنندگان به اهمیت چابکی، اتوماسیون و پاسخ دهی سریع، به عنوان عناصر حیاتی مورد نیاز بازار امروز بیشتر پی بردند، سهم فناوری های دیجیتال در صنعت چاپ بیشتر و مهمتر شد. بااینحال، تاثیر چاپ دیجیتال بر رسانه و تبلیغات هم از آنچه انتظارش را داشتیم فراتر رفت.

چاپ دیجیتال و کمپین های تبلیغاتی
اشتیاق ما به مد، تنوع بالا، شخصی سازی و سفارشی سازی محصولات، به رواج هرچه بیشتر چاپ دیجیتال دامن می زند. مجهز شدن دنیای چاپ به فناوری های دیجیتال مانند این است که به اسب های مسابقه به جای نعل، چرخ ببندیم. امروزه با چاپ دیجیتال می توان کارها و ایده هایی را عملی کرد که قبل از این برای هیچ کس ممکن نبود.
راه اندازی کمپین های تبلیغاتی یا بازاریابی فصلی در رویدادهای مختلف، آنهم با تنوع و کیفیت بالا و در عین حال هزینه ی معقول، یکی از پدیده هایی ست که چاپ دیجیتال برای صنعت تبلیغات و رسانه به ارمغان آورده است. در دهه ی اخیر، بسیاری از برندها از مزیت های چاپ دیجیتال به نفع کسب و کار خود بهره برده اند.

یکی از اولین برندهایی که زودتر از بقیه به تاثیر چاپ دیجیتال بر بازاریابی برند خود پی برد، شرکت شکلات سازی کیت کت بود. کیت کت در کمپین «Have a Break» با استفاده از چاپ دیجیتال توانست 1500 طرح متفاوت برای بسته بندی شکلات های خود طراحی و چاپ کند. هرکدام از این طرح های منحصر به فرد، مشتری را تشویق می کنند که اوقات فراغت خود را به «کتاب خوانی»، «پیاده روی» و... بپردازد. این کمپین توانست فروش شکلات های کیت کت را 8 درصد افزایش دهد. همچنین در این کمپین بیش از 6 میلیون بسته شکلات با طرح متفاوت به فروش رفت.
شرکت اپل هم در کمپین «Shot on iphone» از چاپ دیجیتال برای چاپ عکس هایی که توسط گوشی های آیفون گرفته شده بود،  استفاده کرد. این کمپین هم با موفقیت بسیار بزرگی همراه شد و توانست بیش از ده میلیون بار در دنیای رسانه ها و تبلیغات منتشر شود.
 
برند دیگری که از مزیت سفارشی سازی چاپ دیجیتال بهره گرفت، کمپانی آلمانی تولیدکننده ی نوشیدنی و آبجو Heineken است که با استفاده از چاپ دیجیتال، کمپین «City Shapers» را راه اندازی کرد. این شرکت توانست با سیستم های چاپ دیجیتال، نسخه ی محدود و سفارشی از بطری های نوشیدنی خود تولید کند که تصاویری از سازه ها و معماری شهری بر روی آنها چاپ شده بود. این کمپین هم با موفقیت بسیار زیادی همراه شد؛ بیش از 450 هزار بطری نوشیدنی در این کمپین به فروش رسید که به افزایش فروش ده درصدی این برند انجامید.
شرکت تولید پارچه و پوشاک H&M هم از چاپ دیجیتال برای تولید کالکشن مُد پایدار خود استفاده کرد. در این کالکشن  تصاویر طبیعت و محیط زیست بر روی پارچه و پوشاک چاپ شدند. این کالکشن با استقبال بسیار بالایی مواجه شد، در اولین ماه برگذاری این کمپین، بیش از یک میلیون پارچه فروخته شد و  به این ترتیب چاپ دیجیتال توانست فروش این کمپانی را ده درصد افزایش دهد.

کمپانی آرایشی بهداشتی Dove از چاپ دیجیتال فرمت عریض برای چاپ تابلو و بیلبوردهای تاثیرگذار استفاده کرد. در این بیلبوردها، افراد مختلف با اندام و سایزهای مختلف و متفاوت نشان داده می شوند که حس اعتماد به نفس و زیبایی با هر شکل و بدنی را به بیننده القا می کنند. این خلاقیت توانست چندین جایزه ی بهترین تبلیغات را از آن خود کند.

یکی دیگر از هیجان انگیزترین کمپین های چاپ دیجیتال، مربوط به کمپین تبلیغاتی مک دونالد است. این غول فست فود دنیا در این کمپین به مشتریان خود اجازه می داد که به وسیله ی یک کیوسک که در فروشگاه قرار داشت، برگرهای خود را به دلخواه خود طراحی کنند. بعد، طرح دلخواه مشتری به وسیله ی یک پرینتر دیجیتال بر روی لیبل محصول چاپ می شد و تحویل مشتری داده میشد. این کمپین توانست فقط در هفته ی اول، ده هزار برگر سفارشی را به فروش برساند.

روزنامه ها و مجلات هم می توانند به خوبی از چاپ دیجیتال برای ایجاد کمپین های چالش برانگیز یا آگاهی بخش برای شهروندان استفاده کنند. یکی از روزنامه هایی که اقدام به اینکار کرد، نیویورک تایمز بود که با استفاده از چاپ دیجیتال، کمپینی به نام «حقیقت» راه اندازی کرد که به منظور تبلیغ نشر حقیقت و دوری از اخبار دروغ انجام شد. در این کمپین، مهمترین تیترهای روزنامه ی نیویورک تایمز با چاپ دیجیتال چاپ شد تا تاثیر روزنامه و رسانه بر حل و فصل مشکلات شهری و اجتماعی و برپایی دموکراسی نشان داده شود. این کمپین هم با موفقیت گسترده ای همراه شد و توانست چندین جایزه ی مربوط به تبلیغات و روزنامه نگاری را از آن خود کند.
 
روزنامه ی وال استریت ژورنال هم در سال 2019، از چاپ دیجیتال برای راه اندازی کمپین «Read Yourself Better» استفاده کرد که در آن به اهمیت مطالعه ی این ژورنال برای گرفتن تصمیمات اقتصادی بهتر تاکید کرد.

روزنامه ی واشینگتن پست هم در کمپین سال 2017 خود که با کمک چاپ دیجیتال راه اندازی کرد، توانست به اهمیت روزنامه نگاری در مسئول دانستن دولت در وظایف خود تاکید کند. این کمپین در آگاهی بخشی مردم در مورد مسائل روز آمریکا بسیار اثربخش بود.

مزیت چاپ دیجیتال برای روزنامه ها فقط محدود به برگزاری کمپین های تبلیغاتی نیست. کارهای خلاقانه ی دیگری هم از چاپ دیجیتال برای صنعت روزنامه برمی آید:
مثلا با چاپ دیجیتال می توان تبلیغات داخل روزنامه ها را هم سفارشی و شخصی سازی کرد. با قابلیت چاپ اطلاعات متغیر، می توان اسم و آدرس افراد را در هر چند نسخه از روزنامه تغییر داد. به این ترتیب، کسب و کارها می توانند با سفارشی سازی پیام تبلیغات خود، جامعه ی هدف خود را تا جای ممکن مشخص تر کنند و پاسخ بهتری از تبلیغات خود دریافت کنند.
با چاپ دیجیتال همچنین امکان چاپ کیو آر کدها در روزنامه ها فراهم شد که کاربران می توانند با اسکن آنها به محتوای بیشتری از یک برند دست پیدا کنند. به این ترتیب، چاپ دیجیتال توانست دنیای کاغذ را به طور مستقیم به دنیای رسانه های دیجیتال پیوند دهد.

واقعیت افزوده هم یکی دیگر از سوغاتی های چاپ دیجیتال برای روزنامه ها و مجلات است. دنیای تبلیغات با استفاده از واقعیت افزوده (AR) به سطح کاملا تازه ای از ارتباط با مشتری وارد می شود و صنعت بازاریابی را به شکل کامل متحول می کند. مثلا در تبلیغ یک رومیزی که در یک مجله ی مد چاپ شده و به واقعیت افروده مجهز است، کاربر می تواند با استفاده از گوشی هوشمند خود، رومیزی را بر روی میز خانه ی خود امتحان کند، طرح و رنگ آن را عوض کند و در برای خرید نهایی آن تصمیم بگیرد.
 

شرکت آرایشی Loreal هم در سال 2016، از طریق یک کمپین چاپ دیجیتال که در انگلیس راه اندازی کرد، به مشتریان اجازه می داد که رنگ رژ مورد علاقه ی خود را خودشان انتخاب کنند. این کمپین ابتدا به شکل بیلوردهایی در سطح شهر و در مجلات چاپ شد. مشتریان می توانستند از طریق یک پلتفرم دیجیتال رنگ مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند، بعد رژ مورد نظرشان با یک پرینتر چاپ سه بعدی تولید و برایشان فرستاده می شد.

شبکه های تلویزیونی معروف دنیا هم امروزه از چاپ دیجیتال برای تبلیغ فیلم و سریال های خود در سطح شهر استفاده می کنند. نتفلیکس یکی از این شبکه هاست که تبلیغ سریال محبوب «چیزهای عجیب» را به شکل بیلبوردهای باکیفیت و خلاقانه در سطح شهر نصب کرد. ویژگی منحصر به فرد این بیلبوردها این بود که در هرکدام از آنها معمایی نهفته بود که بیننده برای حل آنها باید سریال را تماشا می کرد.
 
تاثیرات چاپ دیجیتال بر صنعت رسانه و تبلیغات، چشمگیر، عمیق و در عین حال چشم نواز است. چاپ دیجیتال به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد که مخاطب تبلیغات خود را تا جای ممکن مشخص و هدفمند کنند.  تبلیغاتچی می تواند مخاطب خود را از نظر موقعیت جغرافیایی، سن، مقدار درآمد، رفتارها و فرهنگ آنها طبقه بندی کند. کمپین های تبلیغاتی خلاقانه هم تاثیر تبلیغات را از همیشه بیشتر می کند.

همچنین چاپ دیجیتال به خاطر پیشرفت های گسترده و قابلیت استفاده از بسترها و مرکب های هوشمند و تعاملی، و استفاده از فناوری هایی مانند چیپ های کیو آر کد و آر اف آی دی، هوش مصنوعی و... می تواند با کانال های مختلف ارتباطی در دنیا هماهنگ شود. مثلا می توان تبلیغ چاپ شده در یک مجله را با استفاده از چیپ های کیو آر کد به وب سایت یا شبکه های اجتماعی برند متصل کرد و به این ترتیب، انگیجمنت مشتریان را در تمام کانال های ارتباطی برند حفظ کرد.

در نهایت اینکه چاپ دیجیتال نسبت به روش های سنتی بسیار پایدارتر است و از این دیدگاه هم نسبت به سایر روش ها آینده ی روشن تری دارد. فناوری ها و سیستم های چاپ دیجیتال ایستا نیستند و به شکل پیوسته در حال به روز شدن هستند، بنابراین می توان انتظار داشت که بهترین روزهای چاپ دیجیتال هنوز در راه است.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.