پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024

بحران مواد اولیه در چاپ دیجیتال؛ از خودتحریمی تا لزوم ارتقای توان تولید

کارشناسان و فعالان حوزه واردات مواد اولیه چاپ دیجیتال معتقدند که از جمله چالش‌های جدی در این حوزه، خودتحریمی و طولانی بودن روند ترخیص مواد اولیه همچنین عدم حمایت صنف از کارهای تولید داخلی است.

به گزارش خبرنگار ایپینا، چاپ دیجیتال طی دو دهه اخیر توانسته به جایگاه خوب و مناسبی در میان فعالان بخش‌های مختلف داشته باشد اما یکی از دغدغه‌های جدی فعالان چاپ دیجیتال طی سال‌های اخیر تامین مواد اولیه، قطعات و خدمات پس از فروش در حوزه‌های مختلف بوده است.

این موضوع در نشست آذر ماه امسال اتحادیه لیتوگرافان با فعالان چاپ دیجیتال نیز مطرح شد و برخی از دست‌اندرکاران این حوزه به طرح گلایه‌های خود پرداختند که قرار شد اتحادیه در رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین ایجاد همدلی و وفاق در میان فعالان چاپ دیجیتال زمینه‌های رفع موانع را آماده کند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ سه تن از واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات چاپ دیجیتال برویم و درباره موانع، مشکلات و دغدغه‌هایشان گپ و گفتی با آن‌ها داشته باشیم؛ در این گزارش پای صحبت‌های حامد دیلمی مدیر «»، علیرضا هادی گل مدیر «» و احسان یاراحمدی مدیر «» نشستیم که ماحصلش این بود که چاپ دیجیتال نیاز به ریل‌گذاری دارد.

نگاه اول؛ همکاران طاقت خود را بیشتر کنند
در ابتدا به سراغ علیرضا هادی‌گل مدیرعامل شرکت «نوین تاک» رفتیم، وی که از سال 1383 در حوزه چاپ دیجیتال فعالیت دارد، با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه لارج فرمت، گفت: در بخش مواد اولیه مشکل خاصی وجود ندارد، یک بحثی درباره بنرها بود که با افزایش تولید داخلی بخشی از این مشکلات حل شده است زیرا هم کیفیت آن‌ها ارتقا یافته و هم مشتریان خود را پیدا کرده‌اند، مرکب نیز به وفور در بازار وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایپینا درباره گلایه برخی چاپخانه‌ها از کیفیت پایین بنرهای ایران نیز عنوان کرد: در ابتدای هر کاری همین است، ما حدود 20 سال واردکننده بنر بودیم الان واردات قطع شده و تولید آن در کارخانه‌های داخلی بومی سازی شده است، 20 سال قبل کیفیت بنر چینی اصلا با بنر کره‌ای قابل مقایسه نبود و تا وقتی بنر کره‌ای بود کسی بنر چینی استفاده نمی‌کرد.

هادی ادامه داد: به مرور زمان بنر چینی توانست خود را بالا بکشد، کیفیت خود را ارتقا دهد و حتی جایگزین بنر کره‌ای شد و در بازار ایران به مرور کم شد.
وی با بیان اینکه بنر ایرانی نیز همین گونه است، گفت: همین مقایسه را درباره بنر چینی و ایرانی داشته باشیم که البته از کم لطفی و کم طاقتی برخی دوستان است زیرا شرایط تولید بنر ایرانی و چینی هم متفاوت است.
هادی با طرح این موضوع که تولید بنر در ایران به دو روش کوتینگ و لمینت انجام می‌شود، افزود: در روش کوتینگ تعداد کارخانه تولیدکننده بیشتری داریم، این کارخانه‌ها قبلا تولید برزنت داشتند که برزنت ضخامت زیادی داشت، به مرور برای اینکه با بنرها همخوانی داشته باشد ضخامت‌ها کم شد و تلاش شد مشابه بنر چینی باشد، با این تفاوت که در این روش به لحاظ کیفیت مواد در مقابل کشش و نور و خورشید و باد از بنر چینی خیلی بالاتر است.

به گفته وی، اما به لحاظ جنس پی‌وی‌سی متفاوت است، در چین از پی‌وی‌سی بهتری استفاده می‌شود و مواد اولیه بهتری در اختیار دارند و به همین دلیل کیفیت چاپ روی آن‌ها براق‌تر و بالاتر است.

هادی همچنین با تاکید بر اینکه مواد اولیه را باید بر اساس شرایط اقتصادی موجود بسنجیم، توضیح داد: از اوایل سال 94 دیگر بنر کره‌ای به کشور وارد نشد زیرا به لحاظ اقتصادی واردات این بنرها مقرون به صرفه نبود، این اتفاق با توجه به تولید گسترده بنر ایرانی برای بنر چینی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه ما در یک برهه زمانی واردکننده بنر بودیم اما الان تولیدکننده آن در داخل کشور هستیم، گفت: ما تفاوت کیفیت‌ها را درک می‌کنیم ولی باید این همکاری بین همکاران ایجاد شود تا بتوانیم مشکلات را کم و به مرور حل کنیم و از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
هادی همچنین به خدمات پس از فروش به مشتریان اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا به مشتریان خود تضمین خدمات می‌دهیم و هنوز به دستگاه‌هایی که 15 سال پیش از ما خریداری شده، خدمات لوازم و قطعات می‌دهیم و مشکلی نیست.

نگاه دوم؛ خودتحریمی مشکل اصلی است
احسان یاراحمدی، دبیر انجمن واردکنندگان چاپ دیجیتال ایران و مدیر مجموعه «پاپیروس» درباره بخش عمده مشکلات تامین مواد اولیه در کشور، گفت: مشکلات ما در دو بخش بیرون از ایران و داخل ایران است، بیرون از ایران به دلیل شیوع بیماری کرونا، حمل و نقل جهانی با مشکل روبرو شده است و همین موضوع زمان ارسال کالا را طولانی‌تر کرده است.

وی ادامه داد: البته چنین مشکلی مختص ایران نیست و همه جای دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که اگر الان بخواهید باری از ایران به هر جای دنیا ارسال کنید اگر قبلا یک ماه تا 45 روز بود الان به بیش از سه ماه رسیده است.

یاراحمدی با اشاره به مشکلات داخلی در این حوزه، توضیح داد: زمانی که بار به گمرک ایران می‌رسد، بخش دیگر مشکلات ما شروع می‌شود، من پیش از این هم گفته‌ام که ما در داخل کشور مشکل خودتحریمی داریم، زیرا کالا را پشت گمرک می‌آوریم ولی دردسرهای ما تازه شروع می‌شود.
وی با انتقاد از روند کند برخی از این ترخیص‌ها، یادآور شد: قوانین گمرکی و پروسه‌ای که می‌توانید طی 48 ساعت انجام دهد، من مدتی قبل یک بار جوهر داشتم که به صورت هوایی به ایران آوردیم، در گذشته این بار طی یک هفته ترخیص می‌شد اما در مورد اخیر ترخیص آن حدود یک ماه و نیم طول کشید.

یاراحمدی همچنین تاکید کرد: پروسه ترخیص به حدی برای یک بازرگان پیچیده شده است که برخی دیگر عطای این کار را به لقایش بخشیده‌اند زیرا باری که قبلا با 5 تا 6 میلیون تومان می‌توانستید ترخیص کنید الان چهار برابر شده و باید 25 میلیون تومان پرداخت کنید.
وی با بیان اینکه چنین موضوعی موجب شده است که بسیاری از بازرگانان به سراغ واردات نروند، درباره تبعات این موضوع توضیح داد: عدم وجود بازرگانان قوی در یک کشور موجب می‌شود کمبود برخی اجناس کم شود و افراد دیگر وارد این حرفه شوند.
یاراحمدی در ادامه به تشریح مشکلات گمرک در این حوزه پرداخت و گفت: بخشی از این مشکلات به دلیل کمبود ارز در کشور است که بنظر می‌رسد سیاستی در پیش گرفته شده که سنگ بیندازیم تا کسی برای واردات اقدام کند، البته این موضوع سرچشمه‌های زیادی در وزارتخانه‌ها و نهادها دارد که هیچ یک پاسخگو نیستند.

وی همچنین درباره تبعات و نتیجه استمرار چنین سیاستی در گمرک نیز عنوان کرد: نتیجه کار این است که چند صباح دیگر بخش عمده واردکنندگان این حوزه ورشکسته می‌شوند، شرکت پاپیروس 16 سال است که در حوزه واردات دستگاه‌های چاپ فعالیت می‌کند و هیچ سالی مثل دو سال اخیر خراب نبوده است.
یاراحمدی تاکید کرد: بخش زیادی از مجموعه‌هایی که مشتریان ما بودند طی این مدت مجبور به تعطیلی شده‌اند زیرا ادامه کار برای آن‌ها به صرفه نیست، زیرا علاوه بر هزینه جوهر و حمل و نقل آن ما باید هزینه‌های زیادی بابت ترخیص کالا بپردازیم که اغلب شرکت‌ها از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند.

وی در ادامه به پرداخت وام‌های اشتغالزایی در دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و افزود: این وام برای کسانی که سرمایه نداشتند بسیار خوب بود زیرا موجب اشتغالزایی افراد بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت چاپ شد اما الان بخش زیادی از همان افراد مجبور به تعطیلی شده‌اند.

یاراحمدی در پایان صحبت‌های خود بار دیگر بر مشکل خودتحریمی در کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مشکلات امروز ما به تحریم‌های بیرون، نرخ دلار، واردات و ... ربطی ندارد، بلکه مشکل از زمانی آغاز می‌شود که بار به گمرک ایران می‌رسد و واردکنندگان درگیر بروکراسی اداری می‌شوند.

نگاه سوم؛ کمبود مواد اولیه یک مشکل جهانی
به سراغ حامد دیلمی، مدیرعامل شرکت «رکورد» می‌رویم که از سال 1383 در حوزه تبلیغات و چاپ دیجیتال فعالیت می‌کند، او با ارائه یک ارزیابی از وضعیت کنونی تهیه و تامین مواد اولیه چاپ دیجیتال، گفت: در حوزه تولید بنر مجموعه‌های زیادی با مشکل روبرو هستند که یا با کیفیت مشکل دارند یا اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنند و می‌دانم که بخش زیادی از بنر الان در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت آن با گذشته تغییرات زیادی داشته است.

وی به حوزه تامین جوهر نیز اشاره کرد و افزود: ما در زمینه جوهر نیز مشکلی نداشتیم زیرا حجم مصرف آن نسبت به حوزه‌های دیگر کمتر است و در بخش واردات نیز مشکل خاصی وجود ندارد و اغلب یک کانیتنر جوهر تا سه تا چهار ماه مصرف می‌شود.
دیلمی با بیان اینکه در این مدت مرکب یووی نوساناتی داشته است، عنوان کرد: این نوسان در همه دنیا وجود داشته است، چون طی سه – چهار سال گذشته الگوها عوض شده‌اند، همچنین از خرداد تا مهر ماه ما در دنیا با کمبود مواد اولیه از جوهر تا سایر حوزه‌ها روبرو شدیم.
وی یادآور شد: در بخش الکترونیک نیز ما با کمبود خازن، برد یا هد روبرو بودیم و بسیاری از کارخانه‌ها قطعات نداشتند و هدی که در یک مقطع 2 هزار دلار بود تا 5 هزار دلار هم افزایش قیمت پیدا کرد چون در بازار نایاب شده بود.
دیلمی درباره مشکلات کنونی چاپ دیجیتال نیز توضیح داد: اگر بخواهیم به چند سال گذشته نگاهی داشته باشیم باید بگویم که چاپ دیجیتال نیاز به تغییر رویه‌ دارد، زیرا تا سال 1396 که قیمت دلار پایین‌تر بود شرایط کار فرق می کرد و پس از آن سال نیز شرایط تغییر کرده است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییر در این حوزه، گفت: معتقدم که فعالان چاپ دیجیتال با حرکت رو به جلو داشتن و افزایش قیمت خدمات می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند، زیرا درآمدی که الان دارند نسبت به کاری که انجام می‌دهند خیلی پایین است.
دیلمی با بیان اینکه در این زمینه باید آموزش‌های لازم از سوی اتحادیه به اعضا و صنف ارائه شود، ادامه داد: اتحادیه باید عدد هزینه، کار و سوخت هر واحد صنفی را در قالب آموزش‌های دوره‌ای و مستمر به اعضا ارائه دهد تا آن‌ها با اتکا به این آموزش‌ها نرخ خدمات خود را تعیین کنند، زیرا بسیاری از مجموعه‌ها طی این سال‌ها تعطیل شده‌اند زیرا سفارش‌ها در طول این سال‌ها کاهش زیادی داشته و کار کم شده است.

نگاه چهارم؛ باور به توان تولید و رفع بند از پای واردکننده
در یک نگاه جامع به سخنان کارشناسان و فعالان این حوزه می‌توان گفت که ریشه بسیاری از مشکلات موجود در تهیه و تامین مواد اولیه، لزوم همدلی در میان صنف و استفاده از خرد جمعی برای حل این مشکلات است. فعالان و دست‌اندرکاران زیادی در این صنف مشغول کار هستند که در کنار هم قرار دادن تجارب آن‌ها در طول سالیان مختلف می‌تواند گره‌گشای بسیاری از موانع موجود باشد.
باور به توان تولید، صبوری در برابر تولیدکننده، رفع قوانین دست و پاگیر از جلوی پای واردکنندگان و کمک به بارور شدن نهال چاپ دیجتال در این کشور از جمله ضرورت‌هایی است که از یکسو سیاستگذاران کلان کشور و از سوی دیگر مدیران و فعالان صنفی باید به آن توجه کنند تا با تکیه بر این ظرفیت، توانمندی‌های خود را روز به روز ارتقا دهند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.