
کمیسیون اروپا پیش بینی می کند که در حالی که رشد کلی جمعیت راکد خواهد بود، نسبت افراد 65 ساله و بالاتر از 20 به 30 درصد تا سال 2050 افزایش خواهد یافت. بنابراین، کسب و کارها باید خود را با این شرایط در حال تغییر وفق دهند و استراتژی هایی برای مقابله با آنها ایجاد کنند. مطالعهای که توسط F.A.Z.-Institut for Heidelberger Druckmaschinen AG انجام شده است، استراتژیهایی را که توسط شرکتهای کوچک و متوسط آلمان (SMEs) دنبال میشود، برجسته میکند و بینشهایی در مورد اینکه چگونه اتوماسیون و دیجیتالیسازی میتواند به SME ها برای سازگاری کمک کند، ارائه میدهد.

فقدان نیروی کار ماهر فرصت های تجاری را با مشکل مواجه می کند
نتایج این مطالعه روند واضحی را نشان میدهد: اتوماسیون و دیجیتالیسازی دیگر اختیاری نیست، بلکه برای بقا در اقتصاد امروز ضروری است. در این مطالعه، از هر ده شرکت کوچک و متوسط آلمان، 9 شرکت از کمبود مهارت گزارش میکنند که تقریباً نیمی از آنها تأثیر جدی بر تجارت خود دارند. این نشاندهنده چالشهای جهانی گستردهتر است زیرا صنایع برای ایفای نقشهای حیاتی در میان تغییرات جمعیتی تلاش میکنند.
برای بخش چاپ، شرکت هایی مانند Heidelberger و دیگران در Drupa 2024 نشان دادند که چگونه اتوماسیون می تواند به رفع این کمبود کمک کند. آنها در حال حاضر با ارائه انواع راه حل های اتوماسیون از پیش چاپ گرفته تا پس از چاپ و هر چیزی که در اطراف آن وجود دارد، با این مشکل مقابله می کنند. معرفی فناوریهای پیشرفته در چاپخانهها، مانند پیادهسازی سیستمهای روباتیک که در کنار اپراتورهای انسانی کار میکنند، به سادهسازی گردش کار و کاهش وابستگی به تعداد زیادی از کارکنان کمک میکند. بنابراین اتوماسیون به شرکت ها کمک می کند تا بهره وری را حفظ یا افزایش دهند. اما همچنین مشاغل را دوباره تعریف می کند و آنها را برای طیف وسیع تری از کارگران جذاب تر می کند. به عنوان مثال، شرکت ها می توانند از اتوماسیون برای بهبود فرآیندهای معمول استفاده کنند و نیروی کار خود را بر روی وظایف با ارزش بالاتر متمرکز کنند.
امیدهای بزرگ برای هوش مصنوعی
در ارتباط با اتوماسیون، نقش دیجیتالی شدن نیز به همان اندازه حیاتی است. این مطالعه نشان داد که 74 درصد از شرکتهای کوچک و متوسط آلمان، دیجیتالیسازی را راهحلی برای چالشهای کارکنان میدانند و 67 درصد از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری مؤثر یاد میکنند. به طور کلی، دیجیتالی شدن به عنوان راهی برای بهبود کارایی عملیاتی، افزایش تصمیم گیری و افزایش انعطاف پذیری در برابر کمبود نیروی کار دیده می شود. در حالی که مزایای آن واضح است، سفر به سمت پذیرش این فناوری ها بدون چالش نیست.
به گفته شرکت کنندگان در مطالعه آلمانی، که در آن از هر ده شرکت کوچک و متوسط هفت شرکت آلمانی تلاش های دیجیتالی سازی شرکت های آلمانی را در بهترین حالت متوسط ارزیابی کردند، هزینه های بالا، بوروکراسی و محدودیت منابع اغلب مانع پیشرفت می شود. سه استراتژی به طور خاص می تواند به غلبه بر این موانع کمک کند: مشارکت با ارائه دهندگان فناوری می تواند به کسب و کارها کمک کند تا ابزارهای مقیاس پذیر و مقرون به صرفه را تطبیق دهند. با حمایت از سیاستهایی که تحول دیجیتال را تشویق میکنند، مانند یارانهها یا معافیتهای مالیاتی، آنها میتوانند از حمایت دولت برای تلاشهای نوسازی خود مطمئن شوند. و با سرمایهگذاری در برنامههای آموزشی و ارتقای مهارت برای آمادهسازی کارکنان برای محیط کاری مبتنی بر فناوری، آنها میتوانند اطمینان حاصل کنند که نیروی کارشان مهارتهای لازم را برای عملکرد مؤثر در محیط جدید دارد.

اتوماسیون و دیجیتالی شدن: یک مسئولیت مشترک
برای رقابتی ماندن در مواجهه با مهارت های مزمن و کمبود نیروی کار، شرکت های کوچک و متوسط باید از دیجیتالی شدن و اتوماسیون استقبال کنند. حدود 91 درصد از SME های مورد بررسی موافق بودند که اقتصاد آلمان بدون دیجیتالی شدن و اتوماسیون رقابتی نیست، بنابراین شرکتهای آلمانی میگویند که فضای زیادی برای پیشرفت دارند. ابزارها، از هوش مصنوعی گرفته تا دیجیتالی شدن و اتوماسیون، پیچیدهتر و پیادهسازی آسانتر میشوند. پلتفرمهای B2B برای مواد مصرفی و قطعات خدمات، نرمافزار برای کنترل کل گردش کار در فرآیند چاپ، و تشخیص از راه دور مبتنی بر وب برای تعمیر و نگهداری پرس، تنها چند نمونه هستند که از قبل در قفسه موجود هستند. اما برای استفاده از آن به بینایی نیاز دارید. بازدیدکنندگان دروپا میتوانستند نگاهی اجمالی به آیندهای داشته باشند که همین نزدیکی است.