پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024

آینده ی کتاب های کاغذی در دستان چاپ دیجیتال

برخلاف انتظارات،عمرکتابهای چاپی به سرنیامد؛همه گمان می کردندکه ظهورکتابهای الکترونیکی ورسانه های دیجیتال،مهرپایانی خواهدبودبرانتشارکتاب های کاغذی، امانه تنهااین اتفاق نیافتد،بلکه برعکس هم شد.


از آغاز سال 2017 به بعد، منحنی رشد کتاب های الکترونیکی اول ثابت و بعد هم سیر نزولی به خود گرفت. امروزه حتی انتشاراتی که از همان اول کارشان را با فروش کتاب های الکترونیکی آغاز کرده بودند، کتاب هایشان را در نسخه های کاغذی هم عرضه می کنند.

خوشبختانه، صنعت نشر کتاب و تامین کنندگان آنها، از بحران اقتصادی سال های اخیر عبور کرده اند و این همه به لطف پتانسیل های منحصر به فردی ست که چاپ دیجیتال در اختیارشان قرار داده است؛ چاپ کتاب به روش دیجیتال، از هزینه های اولیه ی چاپ کاسته و جان دوباره ای به صنعت نشر بخشیده است.
به پیش بینی کارشناسان، چاپ کتاب تنها حوزه از چاپ دیجیتال است که در آن هم چاپ تک رنگ و هم تمام رنگ، با رشد مرکب سالیانه ی 15 درصدی همراه خواهد بود و تا پایان سال 2022، حجم مجموع کتاب های چاپی، به 100 میلیارد برگ خواهد رسید.

جوانا پرایر، مدیر عامل انتشارات پنگوئن (Penguin General Books)، به این روند بسیار خوشبین است. به گفته ی او: « حالا به جرات می توان هر اشاره ای به پایان عمر چاپ کتاب را مردود دانست.»

البته چالش چاپ کتاب همچنان پابرجاست، کتاب های الکترونیکی، رسانه های دیجیتال و دیگر سرگرمی های آنلاین، همچنان به قوت خودشان باقی اند. کتاب های صوتی هم سهم خودشان را از بازار گرفته اند و هزاران نویسنده ی مستقل، آثار خود را به روش های غیر از چاپ در بازار منتشر می کنند.

پس بااینکه کتاب های کاغذی همچنان بسیار محبوب هستند، اما یکی از کلیدی ترین روندهای بقای چاپ کتاب، چاپ بر حسب تقاضا و با تیراژ محدود است که همین، حجم سالانه ی چاپ کتاب را کاهش می دهد. همچنین باید به یاد داشته باشیم که پایدار نگه داشتن این وضعیت به معنای پیشرفت نیست، به کنترل هزینه ها هم نمی شود به شکل یک راه حل بلندمدت نگاه کرد، زیرا کاهش هزینه ها فقط با اثربخش تر کردن مدل های کسب و کاری قدیمی، این سیر نزولی را کمی به تعویق می اندازد اما آن را اصلاح نمیکند. پس حالا وقت این است که چاپ دیجیتال، فصل تازه ای را در صنعت چاپ و نشر کتاب آغاز کند. ماموریت چاپ دیجیتال فقط این نیست که با نشر الکترونیک رقابت کند، بلکه باید مسیر حرکت را کاملا عوض کند.

از کجا شروع شد؟
صنعت چاپ و نشر کتاب در دو دهه ی اخیر، به شکل مداوم در حال تغییر و پوست اندازی بوده و این اتفاق، فعالیت همه ی کارکنان این حوزه، از نویسندگان و صاحبان اثر گرفته تا تامین کنندگان و توزیع کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. اولین جنبش های منتهی به تحولات چاپ کتاب را باید در سال 1994 جست و جو کرد، زمانی که شرکت آمازون پدیدار شد و مدل های سنتی فروش و توزیع کتاب را به کلی متحول کرد.

در سال 2007، باز هم آمازون با معرفی اولین کتابخوان الکترونیکی دنیا یعنی Kindle، رسما کار رقابت با کتاب های کاغذی را شروع کرد. از طرف دیگر، انتشارات مستقل غربی (مانند بنجامین فرانکلین، جین آستین و مارسل پروست) هم، هرکدام به نحوی در این تحولات دست داشتند. اما در هیچ زمانی از تاریخ، چاپ و نشر کتاب و تبلیغ و ترویج کتابخوانی، به اندازه ی امروز سریع و آسان نبوده است.

به گفته ی نشریه ی اکونومیست، «کتاب به عنوان یک رسانه ی قدرتمند، قدیمی و سازگار با دنیای مدرن، همچنان یکی از صنایع بسیار بزرگ جهان به شمار می رود.» در حقیقت صنعت نشر کتاب، هنوز سه برابر صنعت موسیقی و 15 درصد بزرگتر از صنعت سینماست! البته اروپا در بزرگ کردن این صنعت نقس بسیار مهمی دارد؛ فقط  در سال 2015، ارزش صنعت انتشار کتاب در اروپا، 22.3 میلیارد دلار بود و فقط در همان سال، 150 هزار نفر به بازار چاپ و نشر کتاب جذب شدند که اگر شمار برندها و شرکت های خدمات رسان فعال در این صنعت را هم به آن اضافه کنیم، این رقم به 700 هزار می رسد. فروش کتاب های چاپی در دوران کرونا هم به بالاترین میزان خود از سال 2012 به بعد رسیده است؛ مثلا در سال 2020 فقط در کشور انگلستان، 202 میلیون کتاب به فروش رسید که این رقم، 5.2 درصد از فروش سال 2019 بیشتر بوده است.

این آمار و ارقام نشان میدهد که صنعت چاپ کتاب، از چیزی که فکر می کردیم بسیار مقاوم تر است. حتی غول وب سایت آمازون هم امروزه ده مرکز کتاب فروشی دارد که فروش کتاب در آنها به روش سنتی انجام می گیرد.

در سال 2015، فروش کتاب های الکترونیکی که همه فکر میکردند به سرعت جای کتاب های کاغذی را میگیرد، رو به افول گذاشت. پنج تا از معتبرترین کتاب فروشی های انگلستان، روند نزولی استقبال از کتاب های الکترونیکی را گزارش دادند و همزمان انتشارات بزرگ هم گزارش کردند که فروش کتاب های کاغذی شان دوباره در حال جان گرفتن است.

کاهش استقبال از کتاب ها و کتابخوان های الکترونیکی، دلایل مختلفی دارد، اما یکی از اصلی ترین آنها این است که در عصر دیجیتال هم، مردم به شکل شگفت انگیزی کتاب های کاغذی را به نسخه های الکترونیکی ترجیح میدهند. در نظرسنجی ای که در سال 2017 در وب سایت Two Sides انجام شد، مشخص شد که 72 درصد از مردم، کتاب ها و روزنامه های کاغذی را به نسخه های الکترونیکی شان ترجیح میدهند و 69 درصد از آنها گفتند که کتاب کاغذی میخرند چون به این شکل می توانند برای مدتی از ابزارهای الکترونیک خود دور بمانند.


انتشارات پویا و هوشمند دیجیتال
چاپخانه ها و فعالان حوزه ی چاپ کتاب باید چکار کنند؟ انعطاف پذیری در چاپ چگونه تامین میشود؟ بهترین راه حل برای آینده ی چاپ کتاب چیست؟

پاسخ تمام این سوالات، چاپ دیجیتال است. در حال حاضر، 14 درصد از کل کتاب های کاغذی اروپا به روش های دیجیتال چاپ می شوند و پیش بینی میشود که این رقم به رشد سالیانه ی 15 درصدی خود ادامه دهد. چاپ دیجیتال بر حسب تقاضا و با تیراژ محدود، میتواند هزینه های مربوط به هدررفت کاغذ و دیگر مواد اولیه، و انبارداری را کاهش دهد و فرصت های تازه ای را پیش روی چاپ کتاب باز کند.

از مدل های کسب و کاری متنوعی برای چاپ دیجیتال کتاب می توان استفاده کرد، اما تحقق این امر مستلزم این است که تمام زنجیره ی تامین چاپ کتاب برای اینکار باهم متحد شوند. در حال حاضر، چهار نوع از این مدل های کسب و کاری فراهم است:
  • چاپ افست در بخش اصلی و چاپ دیجیتال در بخش جانبی: برای چاپ اقتصادی و چاپ در تیراژ محدود
  • چاپ دیجیتال در بخش اصلی و چاپ افست در بخش جانبی: برای بهینه سازی زنجیره ی تامین و مدیریت ریسک
  • صد در صد چاپ دیجیتال، بر حسب تقاضا: برای چاپ اول کتاب ها
  • صد در صد چاپ دیجیتال، انتشارات پویا: برای محتوای اختصاصی و بر حسب تقاضا
بدیهی ست که هرچقدر سهم چاپ دیجیتال در نشر کتاب بیشتر شود، به اتوماسیون جریان کاری هم افزوده می شود.

هدف از به کار گرفتن مدل کسب و کاری چاپ با تیراژ محدود، در وهله ی اول بهینه تر کردن چاپ افست و بعد، برداشتن بار اضافی از روی دوش افست و سپردن آن به فناوری های دیجیتال است. بدیهی است که چاپ با تیراژهای بالا همچنان به روش افست چاپ می شود. چاپ دیجیتال میتواند تولیدات غیرسود ده را از جریان کاری چاپ افست خارج کند. همچنین به خاطر حذف مراحل اضافی مانند تهیه و آماده سازی پلیت، پیش از چاپ و انبار، چاپ کتاب را مخصوصا در مورد کتاب های رنگی، به شکل چشمگیری بهینه کند. مزیت اینکار برای انتشاراتی ها، انعطاف پذیری بیشتر در سفارشات (تحویل سریعتر سفارشات با تیراژهای محدود)، ورود سریعتر به بازار، و صرفه جویی در هزینه های مربوط به انبارداری و توزیع است.

 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.