پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
چهارشنبه5 ارديبهشت 1403     Wednesday, April 24, 2024
آرش نیک دست در گفت‌وگو با ایپینا عنوان کرد:

«تعریف درستی از برند در چاپ دیجیتال نشده است/برندسازی فرایندی زمان‌بر است»

برندسازی در چاپ دیجیتال موضوعی مغفول است که در طول سالیان مختلف از سوی دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه چندان جدی نگرفته شده است. به همین بهانه با آرش نیک ‌دست به گفتگو نشستیم.

به گفته آرش نیک دست کارشناس و فعال حوزه بازاریابی دیجیتال در صنعت چاپ و بسته بندی، تعریف درستی از برند در صنعت چاپ و همچنین در حوزه چاپ دیجیتال بیان نشده است و صرفا به این صورت است که فقط یک عنوان سازمانی برای مجموعه چاپی خود انتخاب کرده‌ایم و صرفا به عنوان با یک نام برای مجموعه خود به فعالیتمان در صنعت چاپ ارامه می‌دهیم بدون آنکه اقدامات اصولی برای ایجاد یک نام تجاری کرده باشیم و این درحالی است که همه ما می‌دانیم برندسازی فرآیندی زمان‌بر است و باید فرهنگ پیاده‌سازی آن در همه بخش‌های سازمان ایجاد شود.
                                                                                          
به گزارش خبرنگار ایپینا، برندسازی در چاپ دیجیتال موضوعی مغفول است که در طول سالیان مختلف از سوی دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه چندان جدی نگرفته شده است.
به همین بهانه با آرش نیک ‌دست که بیش از ۱۵ سال است به طور تخصصی در حوزه بازاریابی و فروشِ محصولات و خدمات در صنعت چاپ و بسته بندی فعالیت می‌کند، به گفتگو نشستیم.

او که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارد، عنوان می‌کند که پیاده‌سازی فرآیندهای بازاریابی دیجیتال و اتوماسیون و گردش کاری آنلاین در صنعت چاپ و بسته بندی در اولویت‌های کاریش است. نیک ‌دست با اعتقاد به اینکه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند نقش کلیدی در افزایش بهره‌وری و ارتقای کسب و کارها ایفا کنند، وارد عرصه بازاریابی دیجیتال در صنعت چاپ  شده و امیدوار است که در این مسیر بتواند نقش کوچکی در بهبود و توسعه کسب و کارهای فعال در صنعت چاپ و بسته بندی داشته باشد و همچنین بتواند به مدیران، مشاوران، مدرسان، کارشناسان و فارغ التحصیلان این صنعت و همچنین صنعت گرافیک، خدمات مفید ارائه دهد.

نیک‌ دست مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های طراحی گرافیک و مدیریت صنایع چاپ به پایان رسانده و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره مدیریت کسب و کار (MBA) را با گرایش بازاریابی گذرانده است و پایان نامه ارشدش را نیز با عنوان «تاثیر سیستم‌های اینترنت به چاپ بر عملکرد بازاریابی» انجام داده و چندین مقاله نیز در این حوزه نوشته است که در سایت پرینت لند قرار دارد.

گرایش فکری و اجرایی نیک دست به سمت بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است و با چندین دوره آموزشی با همکاری اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و تدریس در دانشگاه، توانسته فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ را در صنعت چاپ و بسته بندی فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی کند.
او بیان کرد که در این مسیر هر روز نکته جدیدی یاد می‌گیرد و سعی می‌کند آموخته‌هایش را در کلاس‌ های دانشگاه ، دوره‌های آموزشی ، جلسه های مشاوره و مقالات سایت پرینت لند به آدرس printland.marketing با دیگران به اشتراک بگذارد و از آن‌ها نیز یاد بگیرد تا بتواند به افزایش بهره‌وری در کسب و کارهای صنعت چاپ و بسته بندی، کمک کند.

قبل از هر چیز برایمان بگویید لزوم برندسازی در صنایع مختلف از جمله چاپ دیجیتال چیست؟
برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های نامشهود یک سازمان است که در شرایط کنونی، با توجه به تغییرات گسترده در کسب و کارها و استفاده از انواع ابزارهای ارتباط جمعی، عامل اساسی در حفظ مزیت رقابتی برای مجموعه‌های موفق به حساب می‌آیند و در چند سال اخیر اهمیت دارایی‌های نامشهود در اثربخشی فعالیت‌های یک مجموعه چاپی، بهبود عملکرد مالی و توسعه کسب و کار آن مجموعه بیشتر از گذشته احساس شده است.
از دیگر امتیازات داشتن یک نام تجاری، وفادار کردن مشتری است زیرا افراد علاقه دارند سفارش های چاپی خود را در مجموعه‌ای به ثبت برسانند که خیالشان از جهات مختلف از جمله کیفیت، قیمت، زمان تحویل و غیره راحت باشد. هرچه تکرار خرید از طرف یک مشتری بیشتر باشد، در بخش مشتریان وفادار مجموعه قرار خواهد گرفت.  بنابراین می‌توان گفت، برند‌سازی فرآیندی است که طی آن به شرکت یا محصول، یک هویت داده شده و باعث می‌شود جایگاه متمایزی در بازار و همچنین نزد ذی‌نفعان داشته باشد.

و فکر می‌کنید جایگاه برندسازی در صنعت چاپ ایران چگونه است؟
همان‌طور که می‌دانید، صنعت چاپ ایران با مشکلات زیادی مواجه است، اما به نظر می‌رسد یکی از معضلات اساسی، عدم توجه به مقوله برندسازی و مدیریت برند است. چاپخانه‌ها و مجتمع‌های چاپی در ایران، کمتر به برندسازی به شکل علمی توجه دارند و برند را تنها یک نام تجاری می‌دانند که برای تولید محصولات چاپی خود برگزیده‌اند.
یکی از موضوعات جدید در دنیای کسب و کار و همچنین صنعت چاپ دنیا، برندسازی در صنعت چاپ و بسته بندی است و این موضوع از عوامل توسعه کسب و کار و افزایش بهره‌وری در این صنعت به شمار می‌رود. برندسازی در صنعت چاپ در عرصه داخلی و خارجی و در ذهن مخاطبان موجب ایجاد تمایز خواهد شده و اثری قابل توجه بر این صنعت خواهد گذاشت.
اگر بخواهم به گونه‌ای ساده برند را تعریف کنم می‌توانم بگویم برند، نام، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که متمایز کننده یک محصول یا خدمات ویژه‌ای باشد که به مخاطبان ارایه شده و آن را از سایر خدمات و محصولات متمایز می‌کند که در بازاریابی ایران به آن نام تجاری می‌گوییم.

برایمان بگویید برندسازی در حوزه چاپ دیجیتال چه اهمیتی دارد؟
اگر بخواهم از مشکلات موجود در صنعت چاپ ایران بنویسم باید صفحات و کلمات زیادی را به این موضوع اختصاص بدهم تا شاید بتوانم از تمام مشکلات این بخش از صنعت چاپ کشورمان سخن حقی به‌جای آورده باشم. گرانی مواد اولیه، عدم وجود ساختار دقیق در بازاریابی و فروش، عدم استفاده از سامانه نرم افزاری تخمین قیمت و قیمت‌هایی که بدون کارشناسی گذاشته شده‌اند، جلب رضایت مشتری و مهم‌تر از همه عدم تمرکز بر ایجاد نام تجاری یا همان برند را بخشی از این مشکلات در حوزه کاری خودم می‌توانم عنوان کنم.
موضوعی که تمایل دارم در این گفتگو به آن بپردازم، برندسازی در صنعت چاپ و به‌ویژه چاپ دیجیتال است. همانطور که پیشتر اشاره کردم، برند هویت و مفهوم محصولات و خدمات یک مجموعه چاپی را در خود جای می‌دهد. نبود برند در این صنعت، ارزش آن را در بازار کسب و کار این بخش از صنعت چاپ، کم‌رنگ می‌کند. نام تجاری و مشخص بودن سیر تولید و آگاهی‌بخشی به مشتری و مصرف‌کننده از خدماتی است که در نتیجه برندسازی اصولی به‌دست می‌آید.
با توجه به رقابتی شدن فضای کسب و کار در چاپ دیجیتال در چند سال اخیر به واسطه پیشرفت تکنولوژی در این بخش، باید به این نکته اشاره کنم که دیگر برندسازی یک امر تشریفاتی در این قسمت از صنعت به حساب نمی‌آید و از ضروریات دستیابی به موفقیت شمرده می‌شود. به همین سبب به وجود آوردن، مدیریت و هدایت آن از پر اهمیت‌ترین وظایف هر مدیری است که رهبری مجموعه خود را به عهده دارد.

مزایایی که برندسازی در چاپ دیجیتال برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند چیست؟
برندسازی یکی از اصول مهم حرفه‌ای در دوره حیات یک مجموعه چاپی به حساب می‌آید و کسی نمی­تواند اهمیت برندینگ را انکار کند. برند در ارتباط با محیط بیرونی قرار می­‌گیرد و به مخاطبان، مشتریان و هرآنکه در محیط بیرون است، درباره هدف‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و فرهنگ اخلاقی و اجرایی مجموعه ما می­‌گوید.
بنابراین نباید این تصور را داشت که لوگوی یک مجتمع چاپی یا مجموعه چاپ دیجیتال، به تنهایی برای برندسازی کافی است؛ بلکه برند در بخش‌ها و سطح‌های مختلف یک مجموعه با در نظر گرفتن فعالیت‌ها، به صورت یک نام تجاری و یا Trademark ارائه می‌­شود.
 از جمله مزایای برندینگ می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:
  • افزایش اعتماد مشتریان
  • موفقیت در فرایند‌های بازاریابی و فروش 
  • اعتبار در بازار 
  • ایجاد وفاداری در مشتری 
  • ایجاد فضای خلاق و یکپارچه بین همکاران جهت ایده پردازی 

بحث برندسازی چه میزان در میان فعالان این حوزه شناخته شده است؟
به نظر من تعریف درستی از برند در صنعت چاپ و همچنین در حوزه چاپ دیجیتال نشده است و صرفا اینگونه است که فقط یک عنوان سازمانی برای مجموعه چاپی خود انتخاب کرده‌ایم. اما برندسازی فرآیندی زمان‌بر است که باید فرهنگ پیاده‌سازی آن در همه بخش‌های سازمان ایجاد شود. با توجه به موارد مذکور می‌توان گفت مجموعه عوامل کیفی و اجرایی در معرفی محصولات و خدمات یک مرکز چاپ دیجیتال، تاثیر مستقیمی در ایجاد یک نام تجاری دارد.
بیشتر مجموعه‌های چاپ دیجیتال به واسطه مدت زمان حضورشان در این بازار است که در حال حاضر شناخته شده هستند و اقدامات اصولی و اساسی برای ایجاد یک برند را انجام نداده‌اند اما مجموعه‌هایی هم هستند که برخی مراحل را برای برندسازی اجرا کرده‌اند و اکنون هم وقتی صحبت از چاپ دیجیتال می‌شود، می‌توان در جامعه مشاهده کرد که مخاطب به خوبی آن‌ها را می‌شناسد.

اگر یک مجموعه چاپی بخواهد در حوزه برندسازی گام بردارد، چه اقداماتی باید انجام دهد؟
یک واحد چاپی باید علاوه بر توجه به کیفیت و قیمت به موارد زیر نیز توجه داشته باشد:
  • مخاطب هدف خود و بازار را بشناسد 
  • وجه تمایز خود را به مخاطب نشان دهد 
  • نام تجاری خود را انتخاب کند
  • شعار سازمانی، رنگ سازمانی و نشان تجاری داشته باشد

برای آموزش و آشنایی فعالان چاپ دیجیتال با برندسازی چه اقداماتی باید کرد؟
در ابتدا باید بدانیم که تعریف هر مجموعه از برندینگ و مدیریت برند چیست؟ آیا از ادبیات مشترکی در این بخش برخوردار هستیم یا خیر؟ زمانی که در گفتمان به یک اشتراک مفهومی از برند و برندسازی رسیدیم و تصمیم گرفتیم که می‌خواهیم این فرآیند را انجام دهیم، می‌توانیم گام‌های اولیه را برای ایجاد یک نام تجاری معتبر برداریم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که برندسازی با آموزش در این حوزه شروع می‌شود.
برای آموزش در حوزه برندیگ می‌توان از دوره‌های آموزشی موجود استفاده کرد. اما نکته قابل توجه در این بخش این است که دوره‌های آموزشی به صورت عمومی و برای صنایع مختلفی برگزار می‌شوند و ممکن است به صورت اختصاصی به موضوع چاپ اشاره نکنند. برای آموزش و اجرای برندسازی برای مجموعه‌های چاپی می‌توان از افرادی که در حوزه چاپ و مدیریت تحصیل کرده‌اند و می‌توانند آموزش‌های این حوزه را همرا با کیس‌استادی‌های (مطالعه موردی) چاپی توضیح دهند، بهره برد.

و بگویید برای ورود به این حوزه چگونه باید اقدام کرد؟
قبل از هر چیز باید بگویم که معمولا برندسازی بخصوص در مراحل اولیه هزینه‌های بالایی دارد. تبلیغات یکی از کارهای غالبا پرهزینه‌ای است که برای برندینگ کاملا ضروری است. اما باید توجه داشت که اگر تبلیغات با اصول و قواعد صحیحی صورت پذیرد پس از مدتی یا بلافاصله، نه تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد بلکه موجب افزایش سود نیز خواهد شد.


قواعد و اصولی که برای برندسازی باید  در نظر بگیریم یا به عنوانی مراحل برندسازی چیست؟
بدون شک داشتن یک برند محبوب و موفق از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایی است که یک مجموعه چاپی می‌تواند داشته باشد. برندسازی مراحلی دارد که باید آن‌ها را انجام داد. مراحل به‌شرح زیر است:
  • ساخت نام و نشان تجاری
  • مهیا نمودن زیرساخت‌ها
  • مشخص کردن مزیت‌های خاص محصولات و خدمات
  • تبلیغات و جذب مشتری (آنلاین و آفلاین)
  • بررسی و تحلیل رفتار مشتریان
  • توجه به نظرات و بازخوردها
  • ایده‌پردازی، نوآوری و ارزش‌آفرینی
  • توسعه مداوم و تعامل سازنده
  • فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی
  • فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده

و در پایان بگویید برندسازی چه میزان در توسعه بازار اهمیت دارد؟
در آخر باید بگویم که به طور طبیعی هر مجموعه‌ای که در این صنعت فعالیت می‌کند، به دنبال برندسازی و تعامل با مشتریان خود مانند کسب و کارهای بزرگ و موفق است. هیچ کسب و کاری علاقه‌مند به بیرون ماندن از فرآیند توسعه بازار  خود نیست. رقابت گسترده در برخی از حوزه‌های صنعت چاپ این امر را تشدید کرده است که در حال حاضر با استفاده از فرآیندهای بازاریابی دیجیتال در صنعت چاپ و بسته بندی، می‌توان با سرعت بیشتری در رسیدن به یک نام تجاری معتبر و شناخته شده در جامعه هدف رسید. مسئله مهم در این میان تلاش برای استفاده از توصیه‌های حرفه‌ای به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و پیگیری فرآیند برندسازی به صورت صحیح و اصولی است. متاسفانه برخی از کسب و کارها در صنعت چاپ و بسته بندی به‌ویژه چاپ دیجیتال، در این مسیر بر روی تجربه‌های قبلی یا توصیه‌های غیرمعتبر اتکا می‌کنند که این امر همیشه مشکلاتی را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.
با وجود فضاها و فرصت‌های بی شمار در عصر تکنولوژی و دیجیتال امروزی، برندینگ می‌تواند زمینه دیده‌شدن فعالیت‌های اقتصادی را در کسب و کار صنعت چاپ و بسته بندی بهبود بخشد.
از دیگر مزیت‌های برندسازی، دستیابی به فروش بیشتر محصولات و سودآوری مناسب برای مجتمع‌های چاپی در این بازار به شدت رقابتی است. با ایجاد یک برند موفق و محبوب چه در فضای اینترنتی و  چه در فضای حقیقی، می‌توان شاهد افزایش فروش محصول و یا خدمات بود. به عبارتی دیگر، با برندسازی ما زمینه دیده شدن محصول یا خدمات خود را در صنعت چاپ فراهم و فضا را برای توسعه بازار هموارتر کرده‌ایم.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.