پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024
تحولی نوین در دنیای رنگ دیجیتال؛

گاموت رنگی گسترده و رنگ های اسپات در چاپ دیجیتال

وقتی صحبت از ارزش افزوده در چاپ در میان است، قابلیت چاپ رنگ های درخشان یکی از مهمترین اولویت هاست. بنابراین، امکان چاپ طیف رنگ های نئون و گاموت رنگی گسترده در چاپ دیجیتال، می تواند خیل عظیمی از مشتریان و کاربران چاپ را به پرینترهای دیجیتال علاقه مند کند. پس این ویژگی، یکی از فاکتورهای مهمی ست که قبل از خرید یک پرینتر دیجیتال باید به آن توجه کنیم.

چاپ دیجیتال هرساله چندین مرکب رنگی به طیف گاموت رنگی خود اضافه می کند، ولی با اینحال، بسیاری از پرینترها از تنظیمات گاموت رنگی CMYK+LM+LC استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم مفهوم گاموت رنگی گسترده را توضیح دهیم و به روزترین پرینترهایی که از چاپ گاموت های گسترده پشتیبانی می کنند را معرفی کنیم.

گاموت رنگی گسترده چیست؟
در چاپ سنتی، همه چیز خیلی ساده تر است؛ فقط 4 رنگ پروسس وجود دارد: سایان، مژنتا، زرد و سیاه که ویژگی های هرکدام به شکل دقیق و مفصل در ISO 2846 آمده است. با ترکیب این 4 رنگ، می توان هر تصویر رنگی ای را چاپ کرد. اما اگرچه در چاپ با رنگ های CMYK، کیفیت چاپ رنگ ها بالاست، ولی طیف رنگی، مخصوصا در مورد رنگ های درخشان بسیار محدود است.
اما چاپ دیجیتال از همان ابتدا رنگ های پروسس را تغییر داده است. این اصلاح رنگی باعث شده که مثلا کیفیت بصری مرکب یا تونر جوهرافشان سایان بعد از چاپ، با رنگ سایان موجود در CMYK چاپ افست بسیار متفاوت باشد. اضافه کردن 50 درصد یا 25 درصد از طیف های روشن رنگ ماژنتا و یا سایان و حتی گاهی زرد و سیاه، می تواند به ایجاد یک طیف رنگی نرم و کامل در یک پرینتر دیجیتال کمک شایانی بکند. استفاده از تنظیمات رنگی CMYK+LC+LM می تواند تصاویری با سایه های بسیار روشن تولید کند، همینطور بازسازی طیف های مختلف رنگ پوست با این تنظیمات، نسبت به CMYK کیفیت بسیار بهتر و نزدیکتر به واقعیت دارد.
استفاده از یک ست مرکبی روشن، نمی تواند بدون وجود یک پیش زمینه ی مناسب، طیف رنگی با فام های روشن را بازنمایی کند. اما اینکار را می توان با استفاده از مرکب سفید به راحتی انجام داد. از مرکب های سفید به عنوان رنگ پیش زمینه تصاویر با رنگ های روشن استفاده می شود. اینکار مخصوصا در مواقعی که سطح بستر چاپ تیره است، بسیار اثربخش است.
از رنگ های پانتون برای بازتولید رنگ های مورد نظر برندها با دقت و شباهت رنگی بالا استفاده می شود. یکی دیگر از دلایل استفاده از رنگ های پانتون، ایجاد پایداری در تولید رنگ هاست. برای چاپ یک رنگ اسپات در یک ماشین افست یا هر ماشین چاپی که با تونر کار می کند، به یک واحد چاپ مجزا و یک چنل رنگی برای چاپ جوهرافشان نیاز است.
اما به جای استفاده از رنگ های اسپات که هم گران هستند و هم به دلایل مختلف ممکن است در پرینترهای جوهرافشان قابل دسترسی نباشند، می توان از یک تکنیک ساده تر برای بازتولید رنگ هایی شبیه به رنگ های اسپات استفاده کرد. از این تکنیک که هم در چاپ دیجیتال و هم چاپ سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، با ترکیب رنگ های پروسس قرمز، آبی، نارنجی، بنفش و سبز، می توان به رنگ هایی مشابه با رنگ های اسپات دست یافت. اما یکی از رنگ هایی که به این روش بازتولید نمی شود، رنگ نئون است. نئون از خانواده ی رنگ های اسپات است که بدون وجود چنل رنگی نئون در پرینتر، نمی توان آن را با تکنیک بالا بازتولید کرد.

رنگ نئون و پرینترهای مختلف
پرینترهای دیجیتال پیشرفته که ادعای چاپ با کیفیت آثار هنری را دارند، معمولا از گاموت رنگی بسیار گسترده ای برخوردار هستند. یکی از این پرینترها، پرینتر Canon ImagePROGRAF PRO-4100 است که از 12 رنگ از جمله قرمز و آبی پشتیبانی می کند. پرینتر Mimaki CJV300-160Plus علاوه بر رنگ های بالا، رنگ نارنجی را هم پشتیبانی می کند و به این ترتیب، قابلیت بازتولید 95 درصد از رنگ های پانتون را دارد.
یک دیگر از پرینترها که پا را از این هم فرتر گذاشته، پرینتر ProTM L513Oe و برادرش ProTM L5160e است که به خاطر دارا بودن چنل های رنگی CMYK به اضافه ی نارنجی، سبز و مرکب سفید، برنده ی جایزه ی EDP-Awards شده است. این جایزه از طرف یک مجله ی اروپایی چاپ دیجیتال، هر ساله به بهترین فناوری ها در حوزه ی نرم افزار یا سخت افزار چاپ دیجیتال اعطا می شود.
شرکت کانن هم به تازگی مرکب جوهرافشان فلورسنت صورتی را به پرینتر خود با عنوان ImagePROGRAF GP-200/300 اضافه کرده است. این مرکب نه تنها طیف فام های رنگی صورتی را گسترده تر می کند، بلکه با استفاده از آن می توان رنگ نئون نارنجی را هم بازتولید کرد.
در دنیای مرکب های الکترونیکی پرینترهای تونری و پرینترهای HP Indigo، در کنار رنگ های نئون، از ست های مرکبی گسترده هم استفاده می شود. کمپانی اچ پی، ست های مرکبی مختلفی را عرضه کرده است که در آنها، رنگ های پروسس نارنجی بنفش و سبز، رنگ های اسپات و ست های رنگی فلورسنت زرد، نارنجی، صورتی و سبز موجود است.

ملزومات پیش از چاپ برای چاپ با گاموت رنگی گسترده
نرم افزار Adobe CC فقط از 4 رنگی اصلی CMYK به همراه رنگ های اسپات اضافی به شکل مجزا پشتیبانی می کند.
در چاپ دیجیتال، وظیفه ی RIP ها این است که مطمئن شوند که قطره ی مرکب یا دات های تونر، در همان جایی که باید قرار بگیرند، بر روی بستر نشانده شوند. برای چاپ چند رنگ، رنگ های اسپات، فام های رنگی فلزی و چاپ نئون، تولید کنندگان پلاگین ها یا نرم افزارهای مختلفی را به کاربران خود پیشنهاد می دهند. این نرم افزارها به کاربران کمک می کنند که بتوانند از نهایت پتانسیل پرینتر در بازتولید رنگ ها استفاده کنند. با اینحال ممکن است نتیجه ی نهایی چاپ، در هرکدام از نرم افزارهای مورد استفاده، با دیگری متفاوت باشد.

چشم انداز بازار برای رنگ های نئون و گاموت رنگی گسترده
چاپ دیجیتال، چند سالی هست که در پرینترهای پیشرفته ی خود، گاموت رنگی گسترده را در اختیار کاربران خود قرار داده است. مخصوصا اینروزها که تلفن های هوشمند به دوربین هایی با رزولوشن بسیار بالا مجهز هستند، چاپ رنگ های دقیق و درخشان از همیشه پرتقاضا تر شده است. مشتریان توقع دارند که پرینت عکسی که با دوربین باکیفیت خود گرفته اند، دقیقا با رنگ هایی که در اسکرین سوپرآمولد خود می بینند، مشابه باشند.
تقاضا برای بازتولید رنگ های اسپات یا رنگ هایی مشابه با رنگ های اسپات، در صنعت بسته بندی و بازاریابی برند هرروز بیشتر می شود. پیش بینی ها نشان می دهد که بازار بسته بندی چاپ دیجیتال، در بین سال های 2022 تا 2031، سالانه 9.1 درصد رشد داشته باشد. این اتفاق، فرصت هایی تازه ای را برای فعالان این صنعت به وجود می آورد که با ایجاد ارزش افزوده بیشتر، سهم خود را در این بازار بیشتر کنند.
رنگ های نئون دیجیتال در سبک زندگی مدرن کابردهای فراوانی دارد. از این رنگ در رویدادهای مهم، مسبقات ورزشی، جشن ها و... به شکل وسیع استفاده می شود. یکی دیگر از جنبه های مهم رنگ های نئون این است که بازتولید این رنگ ها با پرینترهای معمولی سخت است و همین، امکان جعل محصولاتی که با این رنگ چاپ شده اند را پایین می آورد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.