پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
«چاپ علیه جنگ» ؛

کمپین حمایت از صنایع چاپ و بسته بندی در اوکراین

حمله ی روسیه به اوکراین، عامل ایجاد فاجعه ی انسانی و از دست رفتن جان صدها انسان بیگناه شده است. در کنار این کشتارها، ساختمان ها، کارخانه ها و تجهیزات هم ویران شدند و جان میلیون ها نفر همچنان در خطر است.

تحقیقات سازمان جهانی کار نشان می دهد که از شروع جنگ در اوکراین تا امروز، 5 میلیون شغل در این کشور از میان رفته است و با ادامه دار شدن جنگ، این رقم به 7 میلیون شغل هم می رسد.
به دنبال این فجایع، کمپینی به نام «چاپ علیه جنگ» راه اندازی شده که از تمامی فعالان صنعت چاپ بسته بندی، از تولیدکنندگان بسته بندی و چاپخانه داران گرفته تا مراکز انتشارات و اتحادیه و اصناف، خواسته شده که با شرکت در این کمپین، از همکاران اوکراینی خود در این روزهای سخت حمایت کنند. هدف این کمپین این است که چرخه ی تولید و اقتصاد چاپ و بسته بندی در مناطق جنگ زده را بار دیگر احیا کند.
چاپ علیه جنگ چیست؟
چاپ علیه جنگ، یک کمپین غیرانتفاعی ست که توسط بنیاد «چاپ هدفمند» یا Meaningful Print Foundation راه اندازی و هدایت می شود. هدف از این کمپین، کمک به کارخانه های چاپ و بسته بندی اوکراینی ست که بتوانند فعالیت های خود را از سر بگیرند و با حمایت های خارجی به کسب و کار خود ادامه دهند. موسسه ی چاپ هدفمند در کمپین چاپ علیه جنگ، قصد دارد به تمام فعالان در حوزه ی صنایع چاپ و بسته بندی و سرمایه گذاران آنها کمک کند که در مواقع بحرانی مانند جنگ، بالایای طبیعی، شیوع بیماری ها و دیگر حوادث مختل کننده ی زندگی، دوام بیاورند و جان سالم به در ببرد.
بنیاد چاپ هدفمند در کنار حمایت از مردم اوکراین، فعالیت های دیگری هم دارد؛ این بنیاد بر روی پروژه های مهم و طولانی مدتی تمرکز می کند که برای ادامه ی حیات بر روی زمین و زندگی انسان ها مهم اند. موضوعاتی مثل برابری جنسیتی، مبارزه با نژادپرستی، کاهش آلاینده های کربنی، تولیدات پایدار، تحصیل برای دانش آموزان نیازمند و حمایت از معلولین در محیط های کاری، از مضامین مورد توجه این بنیاد به شمار می روند.
چاپ علیه جنگ، منابع خود را از کجا تامین می کند؟
این کمپین از کمک های مالی موسسات و سازمان های مختلف حوزه ی چاپ و بسته بندی مانند چاپخانه ها، برندها و تولیدکنندگان استقبال می کند. همچنین برای تشویق اشخاص و دیگر بنیادها به اهدای کمک های مالی، این کمپین از کسب و کارهای آنلاین درخواست می کند که درگاه پرداخت برای کمک به این کمپین را هم در کنار درگاه پرداخت فروشگاه اینترنتی خود قرار دهند. به این شکل می توانیم امیدوار باشیم که اصناف دیگر مرتبط به حوزه ی چاپ و بسته بدی مانند طراحان گرافیک، عکاسان، طراحان دکوراسیون، تولیدکنندگان پارچه و چاپ پارچه و همه ی مردم در سرتاسر جهان، از طریق پلتفرم های مختلف، به راه های مناسب برای اهدای کمک های مالی خود دسترسی داشته باشند.
اهداکنندگان همچنین می توانند کمک های غیرنقدی خود مانند اهدای کاغذ، مواد اولیه ی تولید، تجهیزات و قطعات و... را به شکل مستقیم به آدرس این موسسه ارسال کنند. در نهایت اینکه، هدف راه اندازی کمپین چاپ علیه جنگ، ایجاد پیوند و اتحادی عمیق میان فعالان حوزه ی چاپ و بسته و بندی در اتحادیه ی اروپا و اوکراین است تا منابع انسانی که به خاطر جنگ شغلشان را از دست داده اند، بتوانند با حمایت های اتحادیه ی اروپا، کار پیدا کنند و روند عادی زندگی را از سر بگیرند.
چاپ علیه جنگ، منابع به دست آمده را از چه راهی به آسیب دیدگان می رساند؟
بنیاد چاپ هدفمند، سیستم تخصیص و انتقال کمک های نقدی و غیر نقدی را کاملا شفاف کرده است. این بنیاد با وجود یک هیئت تصمیم گیرنده، پرونده ی متقاضیان را به دقت بررسی می کند و قبل از تخصیص بودجه، بر تمامی جوانب پروژه های درخواست دهندگان نظارت کامل دارد. فرآیند کار در تمام پروژه هایی که به آنها بودجه تخصیص داده شده، کاملا علنی و شفاف خواهد بود.
تصدیق نامه ها و تضمین ها در کمپین چاپ علیه جنگ
چاپ علیه جنگ در داخل موسسه و بر روی وب سایت خود، گزارش تمامی بررسی ها و نظارت های میدانی و غیر میدانی خود را به شکل کامل و شفاف در اختیار تمامی مردم و از جمله اهداکنندگان خود قرار می دهد؛ مصاحبه با چاپخانه های اوکراینی از طریق صدا و تصویر، نظرخواهی انفرادی از اشخاص، کمپین های دیگر مربوط به چاپ، رضایت عملکرد، اعتراضات و... همه در وب سایت موسسه و کمپین گذاشته خواهند شد.
از پشتیانان بزرگ و مطرح این کمپین می توان به عناوین زیر اشاره کرد:
  • WhatTheyThink: سازمان رسانه ای مرتبط با صنعت چاپ مستقر در آمریکا. این سازمان در پیام خود اعلام کرده: «ما با تمامی افرادی که علیه جنگ و سرکوب ایستادگی می کنند، اعلام همبستگی می کنیم. ما برای ارزش های دموکراسی مبارزه می کنیم که آزادی بیان، ارتباطات و چاپ، همیشه بخش بزرگی از آن خواهد بود.»
  • Marcus Timson: هم بنیاین گذار کمپانی Future Print: «ما از تمامی فعالان حوزه ی صنعت چاپ در جهان می خواهیم که با شرکت در این کمپین، به خواهران و برادران جنگ زده مان در اوکراین کمک کنند که کسب و کار خود را بازآفرینی کنند.»
  • Alon Bar-Shany: رئیس شرکت Highcon و مدیر سابق شرکت HP Indigo: «در نهایت جنگ تمام می شود و زندگی برمی گردد. ما به عنوان فعالان صنعت چاپ، وظیفه داریم که به همکاران خود کمک کنیم.»
لورنزو ویلا، هم بنیانگذار بنیاد چاپ هدفمند می گوید: «ما معتقد هستیم که درکنار تلاش های بشردوستانه ی که مردم و کسب و کارهای مختلف در جهت کمک به مردم و پناهندگان اوکراینی انجام می دهند، اقدامات در بستر صنعت چاپ هم ضروری ست. چاپ علیه جنگ، اولین کمپین در سطح بین المللی برای حمایت از کسب و کارهای نیازمند در صنعت چاپ و بسته بندی ست. ما امیدواریم این اقدام، اولین سنگ بنا برای وقوع اتفاقات مثبت و کمپین های بیشتری در آینده باشد.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.