پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024

چشم انداز صنعت چاپ دیجیتال بسته بندی در بازه ی زمانی سال 2023 تا 2032

پیش بینی ها نشان می دهد که بازار جهانی صنعت چاپ دیجیتال بسته بندی که تا سال 2022، رقم 17,760.7 میلیون دلار ارزش گذاری شده است، در بازه ی زمانی سال 2023 تا 2032، با رشد مرکب سالانه 5.1 درصدی، به رقم 29,206.9 میلیون دلار خواهد رسید. افزایش تقاضا برای بسته بندی های انعطاف پذیر مهمترین عاملی ست که باعث رشد هرچه بیشتر چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی خواهد شد.

در چاپ دیجیتال بسته بندی، تصویر چاپی که معمولا با فرمت JPEG یا PDF موجود است، ابتدا برای دستیابی به کیفیت رنگی نزدیک تر به واقعیت، به سیستم رنگی CMYK منتقل می شود  به شکل مستقیم بر روی بسته بندی چاپ می شود. چاپ دیجیتال بسته بندی، از چاپ افست و فلکسو هم کم دردسرتر است و هم پایداری آن بیشتر است. امروزه از چاپ دیجیتال در بسته بندی مواد غذایی، نوشیدنی و داروها استفاده می شود. مزیت های این روش چاپی به قدری زیاد است که بسیاری از تولیدکنندگان پیشگام در دنیا، بخش های بزرگی از واحدهای تحقیق و توسعه ی خود را به توسعه ی روش های اثربخش چاپ دیجیتال اختصاص داده اند. اما از طرف دیگر، هزینه های بالا و پرنوسان مواد اولیه در چاپ دیجیتال، مهم ترین مانع برای رشد این روش چاپی در جهان محسوب می شود.

مهمترین عوامل رشد چاپ دیجیتال کدامند؟
بدیهی ست که چاپ دیجیتال نسبت به روش های سنتی، هم از کیفیت و سرعت بالاتری برخوردار است و هم اثربخشی بهتری دارد. به همین دلیل انتظار می رود که تقاضا برای چاپ دیجیتال در بازه ی زمانی تعیین شده، همچنان صعودی باشد. علاوه بر این ها، هزینه های عملیاتی چاپ دیجیتال پایین است و همین باعث می شوند که بسیاری از مشتریان به این روش چاپ علاقه مند باشند.
چاپ دیجیتال درسفارشات با حجم های پایین بسیاراقتصادی عمل می کند. همچنین، ویژگی بر حسب تقاضا بودن آن هم به پایداری محیط زیست کمک می کند و هم از تحمیل ضرر و زیان ناشی از فروش نرفتن محصولات در انبار جلوگیری می کند. پیشرفت هایی که در فناوری های جوهرافشان و الکتروفوتوگرافی انجام شده، چاپ دیجیتال را به اثربخش ترین و در عین حال یکی از در دسترس ترین روش های چاپی تبدیل کرده است.
پایداری چاپ دیجیتال هم در فرآیندها و هم محصول نهایی، از روش های دیگر چاپ بیشتر است. با چاپ دیجیتال می توان از مواد اولیه ی بازیافتی برای تولید محصولات تازه استفاده کرد. عدم نیاز به پلیت و مواد شیمیایی آلی فرار هم موجب پایدار شدن فرآیند چاپ شده است. عدم وجود واحد پیش از چاپ، از بسیاری از هزینه های چاپ سنتی می کاهد و به این شکل، هم در مصرف انرژی و مواد اولیه صرفه جویی می کند و هم آلاینده های تولید را به حداقل می رساند.
همچنین از آنجایی که چاپ دیجیتال با مواد شیمیایی مضر کار نمی کند، نیاز به تهویه ی سالن چاپ و مصرف انرژی وجود ندارد.

چالش های چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی کدامند؟
در یک دهه ی گذشته، صنعت بسته بندی برای دستیابی به چاپ با کیفیت و در عین حال به صرفه، با فشار زیادی رو به رو بوده است. نوسانات شدید در قیمت مواد اولیه، تاثیر ناخوشایندی بر سودآوری صنعت چاپ و بسته بندی گذاشته است. قیمت کاغذ، مرکب و دیگر مواد اولیه، 30 درصد از هزینه های چاپ را شامل می شوند که به شکل پیوسته هم در حال گران تر شدن هستند.
پس گران شدن مواد اولیه، یکی از مهمترین موانع جلوگیری از رشد چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی است. علاوه بر این، تعیین مقررات سفت و سخت محیط زیستی هم ممکن است در آینده به یکی از چالش های رشد چاپ دیجیتال بسته بندی مبدل شود.
مقررات مربوط به پایداری چاپ و بسته بندی برای کاهش و کنترل آثار مخرب فرآیندهای چاپ بر محیط زیست اعمال می شود. مثلا قوانین زیست محیطی اروپا که چارچوب مقررات محیط زیستی اروپا نامیده می شود، حجم آلاینده های فرار محیط زیستی را کنترل می کند. در همین راستا، صنعت چاپ اروپا هم متعهد است که آلاینده های دی اکسید کربنی خود را کاهش دهد و فعالیت های ضد محیط زیستی خود را به حداقل برساند.

چرا بازارآمریکای شمالی و اروپا به عنوان بازارهای فرصت زای چاپ دیجیتال شناخته می شود؟
از نظر منطقه ی جغرافیایی، آمریکای شمالی با سهم 27 درصدی خود، بزرگترین سهم بازار چاپ دیجیتال بسته بندی دنیا را در دست دارد. این اتفاق به این دلیل است که بزرگترین تولیدکننده ها و شرکت های فعال در صنعت چاپ دیجیتال، در آمریکای شمالی قرار دارند.
استقبال گسترده از بسته بندی انعطاف پذیر و دغدغه ی پایدار بودن چاپ، باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان از روش های چاپ سنتی به چاپ دیجیتال مهاجرت می کنند.
بر طبق گزارش وب سایت Future Market Insights، سهم اروپا از بسته بندی دیجیتال در سال 2022، 21 درصد بوده و انتظار می رود که در بازه ی زمانی تعیین شده، بازارهای اروپایی از فرصت های رشد بالایی برخوردار باشند. مخصوصا اینکه اروپا در صنعت بسته بندی های کارتنی، مقوایی و انعطاف پذیر از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است. علاوه بر این، امکان چاپ دیجیتال مستقیم بر قوطی های فلزی که اخیرا در حال رواج بیشتر است، رشد چاپ دیجیتال در این منطقه را بیشتر هم می کند. دو کشور انگلستان و آلمان، کشورهای پیشرو در صنعت چاپ دیجیتال در اروپا هستند که در حال توسعه و گسترش کسب و کارهای چاپ دیجیتال خود می باشند.
انتظار می رود که بازارهای چاپ دیجیتال در کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین هم با رشد یکنواختی رو به رو باشد. چاپ الکتروفوتوگرافی و الکترواستاتیک، محبوب ترین روش های چاپ دیجیتال در این کشورها هستند که می توانند تصاویری با کیفیت بی نظیر و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی تولید کنند.

جایگاه منطقه ی آسیا پاسیفیک در زمینه ی چاپ دیجیتال بسته بندی چیست؟
بر طبق گزارش وب سایت Future Market Insights، ارزش بازار چاپ دیجیتال بسته بندی در این منطقه تا سال 2022، 18 درصد بوده و انتطار می رود که در بازه ی زمانی تعیین شده، این منطقه با رشد تجاری بسیار خوبی در زمینه ی چاپ دیجیتال بسته بندی رو به رو باشد.
بازار کشورهای این منطقه به دلیل وجود عوامل مختلف، با رشد زیادی همراه است. افرایش تعداد زنان شاغل، افزایش استفاده از لوازم آرایشی و افزایش جمعیت جوان، همه به رونق اقتصادی این منطقه کمک می کند. چاپ دیجیتال بسته بندی هم مانند دیگر صنایع، از این رشد اقتصادی بهره مند خواهد شد.
بهبود شرایط اقتصادی دو کشور چین و هند، افزایش درآمد، امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی، همه باعث افزایش مصرف و به دنبال آن، افزایش تقاضا برای بسته بندی شده است. همچنین افزایش شهرنشینی و ایجاد تنوع در سلایق، نیاز به چاپ دیجیتال و مزیت های تولید بر حسب تقاضا و شخصی سازی شده را بیشتر می کند. بنابراین می توان گفت که رونق صنایع آرایشی و بهداشتی در کشورهای این منطقه، نیاز به وجود فناوری های بسته بندی دیجیتال را بیشتر کرده است.

وضعیت چاپ دیجیتال بسته بندی در خاورمیانه و آفریقا چگونه است؟
بر طبق گزارش وب سایت Future Market Insights، سهم بازار کشورهای خاورمیانه و آفریقا از چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2022، 9 درصد بوده و انتظار می رود که در بازه ی زمانی تعیین شده، این کشورها با رشد قابل ملاحظه ای در این زمینه رو به رو باشند.
کشورهای کویت، عربستان صعودی و قطر، بزرگترین مشتریان بسته بندی دیجیتال هستند که از این فناوری عمدتا در بخش بسته بندی خوراکی و نوشیدنی ها استفاده می کنند.

نقش استارت آپ ها در بازار بسته بندی چاپ دیجیتال
در بازار چاپ دیجیتال بسته بندی، چندین استارت آپ موفق وجود دارد که با واحد های تحقیق و توسعه ی قوی خود، سعی می کنند فناوری های چاپ دیجیتال بسته بندی را در جهان بهبود ببخشند. کمپانی های Canpac، Scodix، Tango Press، Sai Security Printers، Uflex، Om Xpress Print Pack، Studio Fyul و JK Labels تعدادی از این برندها هستند. علاوه بر این ها، هرساله تعداد زیادی استارت آپ تازه هم به حوزه ی چاپ دیجیتال بسته بندی اضافه می شوند.
اما کمپانی های بزرگی مانند HP Inc.، Xeikon N.V.، Eastman Kodak Company، Landa Corporation، Quad Graphics Ink و بسیاری دیگر، از فعالان پیشرو و پرچم دار در بازار چاپ دیجیتال بسته بندی محسوب می شوند که رقابت در این بازار را سخت و تنگاتنگ می کنند. در حالی که این شرکت ها، بازارهای جهانی چاپ و بسته بندی را تحت تاثیر قرار می دهند، کمپانی های کوچکتر در بازارهای کوچکتر این صنعت فعالیت می کنند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.