پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
چهارشنبه5 ارديبهشت 1403     Wednesday, April 24, 2024

چرا سیستم های هیبرید فلکسو – دیجیتال محبوب شدند؟

وقتی ویروس کرونا در جهان پخش شد، دنیای تجارت الکترونیک و فروش محصولات اینترنتی به یکباره دگرگون شد. بر طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ی گنکره ی آمریکا، فروش فروشگاه های اینترنتی که در سال 2018، 10 درصد بود، فقط در طی سال 2020، به 14 درصد رسید.

حالا در دنیای بعد از کرونا هم، فروش اینترنتی محصولات همچنان به روند صعودی خود ادمه می دهد وخبر از ایجاد تحولات گسترده تری در بازار می دهد. تولیدکنندگان در حوزه ی چاپ و بسته بندی از مهمترین صنایعی هستند که مجبور شدند خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنند.
البته ویروس کرونا فقط تجارت الکترونیک را متحول نکرد، بلکه الگوی مصرف و میزان دسترسی به برخی محصولات را هم تحت تاثیر قرار داد. مثلا کمبود آلمینیوم باعث شد که تولیدکنندگان نوشیدنی ها، به جای قوطی های آلمینیومی به بطری های پلاستیکی روی بیاورند. مردم به فروشگاه ها هجوم بردند تا محصولات مورد نیازشان را در تعداد بالا خریداری و در خانه هایشان ذخیره کنند. اینجا بود که نیاز به فرآیندهای تولید و چاپ سریع، بیشتر از همیشه احساس می شد.

وجود یک پلتفرم که بتواند بسته بندی محصولات را با کیفیت و سرعت بالا تولید کند و به بازار برساند، نه فقط در بازارهای اینترنتی، بلکه در دیگر بازارها هم ضروری شد. بسته بندی محصولات خوراکی مخصوصا گوشت و محصولات بهداشتی، بیشتر از باقی محصولات تحت تاثیر این روند قرار گرفت.
کم کم این سوال در ذهن تولیدکنندگان مطرح شد که: چطور می توانیم با تولید بر حسب تقاضا، جلوی تولید مازاد را بگیریم و در عین حال از بازارهای جدید عقب نمانیم؟

جواب این سوال، بهره برداری از سیستم های چاپ هیبریدی ست. مثلا سیستم هیبرید DuraLink از کمپانی Memjet، از مرکب های پایه آب استفاده می کند، کیفیت و مقاومت چاپ بالایی دارد و برای چاپ در زمینه های مختلف و با سرعت بالا مناسب است. از این سیستم می توان هم برای چاپ تجاری و هم تولید بسته بندی در حجم بالا استفاده کرد. کیفیت چاپ این سیستم برای تولید و چاپ بسته بندی های کارتنی، بسته بندی های انعطاف پذیر و لیبل، مشابه کیفیت عکاسی ست.
استفاده از سیستم های هیبرید به شما کمک می کند که همزمان هزینه های چاپ دیجیتال و سرمایه ی اولیه مورد نیاز برای راه اندازی سیستم های فلکسو را کاهش دهید و در عین حال، از مزیت های هردو فناوری بهره مند شوید. در کل، با سیستم های هیبرید می توانید طیف رنگی چاپ را گسترش دهید، راندمان تولید را افزایش دهید و در عین حال، به اهداف مربوط به پایداری پایبند باشید.

مزیت های چندگانه ی چاپ هیبرید

چاپ هیبرید مزیت های منحصر به فردی دارد. سیستم های هیبریدی مسیر را به سمت بازارهایی باز می کنند که تا قبل از این، ورود به آنها با این میزان از اثربخشی، ممکن نبود.
با سیستم های هیبرید می توان خیلی فوری، یک سفارش با تیراژ بالا را با یک سفارش با تیراژ پایین جایگزین کرد. این ویژگی، به فرآیند چاپ سرعتی می بخشد که تا قبل از این با چاپ فلکسو امکان پذیر نبود. چاپ سفارشات محدود، سفارشی و با حجم پایین که می توانند در همان خطوط تولید، به واحدهای عملیات تکمیلی فرستاده شوند و فورا به برای ورود به بازار آماده شوند، فراتر از سیستم های جداگانه ی فلکسو یا دیجیتال است.
با سیستم های هیبریدی، تولیدکنندگان می توانند تولیدات خود را با نیاز و سلیقه ی مشتری منطبق کنند و اصلاحات را در همان خطوط تولید انجام دهند. با چاپ هیبرید می توان بدون محدودیت، اصلاحات مورد نظر را انجام داد، همچنین طیف رنگی سیستم های هیبریدی، به وسعت گاموت رنگی چاپ دیجیتال است.
علاوه بر این، الگوهای خرید و حجم سفارشات مشتریان، همیشه در حال تغییر و تحول است. خریداران امروزی همانقدر که انتخاب های بیشتر و متفاوت تری دارند، وقت کمتری هم برای خرید دارند، پس تولید محصولات با کیفیت، متنوع و فریبنده، از همیشه مهمتر شده است.
در چاپ هیبرید، اساس و پایه ی چاپ از فناوری های فلکسو تشکیل شده اما حضور چاپ دیجیتال، به کارها سرعت می بخشد، عملیات تکمیلی را سریعتر و آسان تر می کند، طیف رنگی را وسیع تر می کند و امکان چاپ اطلاعات متغیر بر روی محصول را فراهم می آورد.
چاپ هیبرید پدیده ی تازه ای نیست، اما با ظهور کسب و کارهای تازه و استارت آپ هایی که بر پایه ی فروش اینترنتی پی ریزی شده اند، نیاز به وجود ویژگی های رقابتی مانند تحویل سریع سفارش و قابلیت شخصی سازی آنها را بیشتر کرده و باعث شده که استقبال از این سیستم ها از همیشه بیشتر باشد. این روندهای تازه، فقط با بهره برداری از سیستم های چاپ هیبرید می تواند محقق شود.
چاپ هیبرید مخصوصا در صنعت خوراکی و نوشیدنی، تنوع زیادی ایجاد کرده است. تولیدکنندگان می توانند در همان خطوط تولید، انواع بسته بندی را در ابعاد، حجم ها و نسخه های مختلف تولید کنند. اما قابلیت مهمتری که چاپ هیبرید فراهم کرده، امکان چاپ انواع کدهای رهگیری و ردیابی مانند بارکدها و سریال نامبرها بر روی محصولات است. قابلیت رهگیری محصول از ابتدایی ترین مراحل تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، یکی از قابلیت های ذاتی چاپ هیبرید است که به جریان تولید، امنیت می بخشد.
همچنین پلتفرم های هوشمند کنترل جریان کار چاپ دیجیتال، این امکان را برای کارکنان فراهم کرده اند که سیستم های چاپ را از راه دور کنترل کنند و دیگر نیاز به حضور همیشگی در چاپخانه نداشته باشند. این ویژگی هم یکی از علت های استقبال از سیستم های هیبرید، مخصوصا در دوران شیوع کرونا قلمداد می شود.

کاهش مصرف مواد اولیه، انرژی و نیروی کار

یکی از دغدغه های مهم در صنایع امروز دنیا، پیدا کردن نیروی کار و اپراتورهای متخصص است که بتوانند جاهای خالی موجود در این مشاغل را پر کنند. اما سیستم های هیبرید این نیاز را تا حدودی زیادی برطرف می کنند؛ ماشین های هیبرید از قطعات متحرک کمتری تشکیل شده اند، تشکیلات سخت افزاری آنها کمتر است و به این ترتیب، برای کنترل و نظارت بر آنها، به نیروی کار کمتری نیاز است. با وجود سیستم های دیجیتال، نظارت های موضعی هم آسان تر می شوند و اغلب تعمیرات و اصلاحات به شکل نرم افزاری رفع می شوند.
سیستم های هیبرید معمولا با دیگر سیستم های موجود در جریان تولید به راحتی سازگار می شوند و سرعت و راندمان جریان کاری را به حداکثر می رسانند. استفاده از قطعات مورد نیاز برای پیش از چاپ فلکسو مانند پلیت، نوردهای آنیلوکس و... هم به حداقل می رسد. از نظر نگهداری و تمیزکاری هم این سیستم ها نسبت به سیستم های سنتی فلکسو به تمیزکاری کمتر، فضای کمتر و نیاز به انبار کمتری نیاز دارند.
مرکب های رایج در فناوری های هیبرید هم با توجه به نوع چاپ دیجیتالی که به آن مجهز هستند، یا از نوع پایه آب است و یا یووی. این مرکب ها، نسبت به مرکب های مورد استفاده در چاپ فلکسو سنتی، هم مقرون به صرفه ترند و هم برای محیط زیست سالم تر هستند.
سیستم های هیبرید، مخصوصا در مورد سفارشات محدود، سرعت تولید بسیار بالاتری نسبت به پرینترهای دیجیتال یا ماشین های فلکسو دارند. در مورد سفارشات متوسط، سرعت تولید سیستم های هیبرید و فلکسو باهم یکسان است، بااین حال، سرعت راه اندازی اولیه در ماشین های فلکسو، کندتر از سیستم های هیبریدی است.

در نهایت اینکه می توان گفت سیستم های چاپ هیبریدی، در مورد چاپ سفارشات کوچک و بزرگ، اثربخش ترین روش چاپی در جریان تولید به شمار می روند.
چاپ هیبرید به تولیدکنندگان اجازه می دهد که کیفیت و مقاومت بالای چاپ فلکسو را با سرعت و اثربخشی بالای چاپ دیجیتال ترکیب کنند و بهترین نتیجه را به دست بیاورند. مخصوصا اینکه در عصر اطلاعات، نیاز به پردازش داده ها، دسترسی به پلتفرم های هوشمند و امکان کنترل حجم بالای سفارشات با سرعت بالا، از نیازهای مهم بازار محسوب می شوند که سیستم های هیبریدی از پس آنها برمی آیند.
الگوهای خرید و حجم سفارشات مشتریان، همیشه در حال تغییر و تحول است. خریداران امروزی همانقدر که انتخاب های بیشتر و متفاوت تری دارند، وقت کمتری هم برای خرید دارند، پس تولید محصولات با کیفیت، متنوع و فریبنده، از همیشه مهمتر شده است.  
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.