پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
چهارشنبه5 ارديبهشت 1403     Wednesday, April 24, 2024

چاپ دیجیتال چگونه صنعت بسته بندی را متحول می کند؟

چاپ دیجیتال در آینده ی بسته بندی و باز کردن درهای نوآوری و خلاقیت به روی آن نقش مهمی ایفا می کند.

چاپ دیجیتال برخلاف روش های سنتی مانند فلکسو و افست برای هر دور گذر از ماشین به پلیت مجزا نیاز ندارد و به جای آن، تمام رنگ ها در یکبار گذر از ماشین بر روی بستر چاپ می شوند.
عدم نیاز به تغییر مدام پلیت، تاثیر به سزایی در صرفه جویی در وقت و هزینه دارد. چاپ بر حسب تقاضا هم که اینروزها به یکی از ترندهای مهم در بسته بندی تبدیل شده، توسط چاپ دیجیتال فراهم آمده است. همچنین، چاپ دیجیتال در بسیاری از مواقع به یاری چاپ افست می آید و این دو باهم کارهای فوق العاده ای انجام می دهند.
وب سایت Research and Market پیش بینی کرده که بازار چاپ دیجیتال در حوزه ی بسته بندی تا سال 2024 به 28 میلیارد دلار می رسد و این یعنی 11 درصد رشد سالیانه در بین سال های 2018 تا 2024. چاپ جوهرافشان در سال 2018 بیش از نیمی از کل سهم چاپ دیجیتال را در دست داشت و رشد سالیانه ی آن در طی این سال ها، 16 درصد بوده است.

شتاب رشد در زمینه ی بسته بندی کارتن های کنگره دار هم با رشد سالیانه ی 12 درصد در سرتاسر جهان، از مابقی حوزه ها بیشتر است. امروز از چاپ دیجیتال برای چاپ با کیفیت بالا بر روی کارتن ها استفاده می شود که ویژگی های ظاهری این نوع بسته بندی را به کلی متحول کرده است.

توضیحات: چاپ کارتن های کنگره دار با چاپ دیجیتال

از گلن آدامز، مدیر بخش بسته بندی های کارتنی Graphics Solution Business از کمپانی HP درباره ی نقش چاپ دیجیتال در بسته بندی پرسیده ایم که در ادامه آن را آورده ایم.

چاپ دیجیتال چه نقشی در پیشرفت طراحی بسته بندی داشته است؟
امکان طراحی و تولید چندین نسخه ی مختلف از یک سفارش و تهیه ی نمونه های اولیه از آنها خلاقیت و نوآوری در کار را افزایش می دهد. جلوه های ویژه ای مانند موزاییک و کلاژ توسط برندها دیده شده اند و می بینیم که برندها هرروز در طراحی محصولاتشان جسارت و تنوع بیشتری به خرج می دهند.

چاپ دیجیتال چه مزیت های دارد که در روش های دیگر وجود ندارد؟
جدا از مزیت های ذاتی چاپ دیجیتال در ایجاد نوآوری و تمایز، در گذشته اغلب کمپانی ها تیراژهای کوچکتر را سودآور نمیدانستند. اما امروز با چاپ دیجیتال سفارشات با تیراژ بسیار محدود هم به شکل رقابتی پذیرفته و چاپ می شود.
چاپ افست، روش چاپی معمول برای چاپ بسته بندی های کارتنی محسوب می شود اما چاپ دیجیتال امکان چاپ همراه با کوتینگ را بر روی کارتن فراهم می آورد. علاوه بر این، در چاپ افست ناچاریم از همان ابتدا یک طراحی را انتخاب کنیم و تا انتهای سفارش با همان پیش برویم اما در چاپ دیجیتال میتوانیم از یک سفارش چندین نسخه نمونه بگیریم و مناسب ترین آن را انتخاب کنیم.

آیا فناوری تازه ای وجود دارد که جلوه های ظاهری یا بافت بسته بندی را تغییر دهد؟
با دای کات های لیزری می توان پیچیده ترین برش ها را بدون هیچگونه پیش نیازی در محصول ایجاد کرد. و با سیستم هایی مثل Scodix می توان از مواد مختلف مثل شیشه، فویل و.. برای ایجاد جلوه های خاص به شکل اسپات بر روی بسته بندی استفاده کرد. عملیات تکمیلی چیزی ست که به بسته بندی های کارتنی ارزش افزوده می بخشد و چاپ دیجیتال به خوبی از پس آن برمی آید.

مزیت ها و معایت چاپ دیجیتال در بسته بندی کارتن چیست؟
خب همانطور که گفته شد چاپ دیجیتال فرصت نوآوری های زیادی را در این زمینه در اختیار تولید کننده قرار می دهد. اما استفاده از چاپ دیجیتال موانعی هم دارد که باید آنها را پذیرفت و برای آنها چاره اندیشی کرد. در کل مقایسه ی چاپ دیجیتال با چاپ افست در این زمینه خیلی منصفانه نیست زیرا فاکتورهای بسیاری هست که باید در این مقایسه مورد توجه قرار بگیرد.
می توان گفت که چاپ دیجیتال با تمام مزیت ها و فرصت های منحصر به فردی که در اختیارمان میگذارد، هنوز نمی تواند جای چاپ افست را در چاپخانه ها بگیرد. بهترین توصیه این است که از مزایای هردو در کنار هم بهره مند شد.

آینده ی چاپ دیجیتال را چگونه پیش بینی می کنید؟
زمینه های رشد و توسعه ی چاپ دیجیتال و معرفی قابلیت های منحصر به فرد آن پروسه ای بوده که در پنج سال گذشته به خوبی انجام گرفته. من بسیار خوشبینم که در سال های پیش رو تعداد سیستم های دیجیتالی که در کارخانه های سرتاسر جهان نصب و راه اندازی می شوند به شکل فوق العاده ای گسترش می یابد. همین امروز هم کمپانی های بزرگ دنیا از مزایای چاپ دیجیتال در دنیای بسته بندی بهره مند هستند.

چاپ دیجیتال در لیبل و شرینک اسلیوها
به گزارش وب سایت اسمیترز پایرا، رشد چاپ دیجیتال لیبل و شرینک اسلیوها از 12.1 میلیارد دلار در سال 2019 ، به 16.5 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید و این یعنی 9.6 درصد رشد سالیانه.
چاپ دیجیتال در صنعت لیبل زودتر از هرجای دیگری شکوفا شد و این به خاطر مزایای فوق العاده ی آن یعنی سفارشی سازی، شخصی سازی و امکان سفارش گیری محدود و متنوع آن است که در روش های سنتی امکان پذیر نبود.

توضیحات: چاپ توسط پرینتر لیبل مدل Mouvent LB702-UV
با قابلیت چاپ لیبل با کیفیت بسیار بالا و در تیراژ های صنعتی.

توضیحات: لیبل های چاپ شده توسط پرینتر محبوب HP Indigo 8000
با گرافیک بالا و رنگ های درخشان.
امکانات چاپ دیجیتال در بسته بندی در حال توسعه است، اما چنین تحولات بزرگی برای تبدیل شدن به جریانات اصلی بازار به کمی زمان نیاز دارند. چاپ دیجیتال هم که تمام پروسه ی چاپ، از فایل اولیه گرفته تا محصول نهایی را تغییر می دهد. اما با مدرن شدن زیرساخت ها، چاپ دیجیتال قدم به قدم جریان کاری چاپخانه ها را کارآمدتر می کند و کیفیت و بهره وری را به سطح تازه ای از اثربخشی می رساند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.