پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

چاپ دیجیتال و هنرهای زیبا

با توسعه ی مداوم فناوری، روش های ساده تر و در عین حال باکیفیت تری برای تولید و بازنشر آثار هنرهای زیبا به وجود آمد که حالا رایج ترین و بهترین آنها، چاپ دیجیتال است.


هنرمندان در سرتاسر دنیا، برای قرن های متمادی از روش های سنتی چاپ مانند حکاکی، سریوگراف، برش و حکاکی روش چوب و فلز، تولید مهرهای چاپ و لیتوگرافی برای تولید نسخه های اورجینال آثار خود استفاده می کردند. بعد از آن، انتشاراتی ها هم برای بازتولید و نشر نسخه های کپی آثار هنرمندان مختلف از روش های سنتی چاپ استفاده می کردند. اما با توسعه ی مداوم فناوری، روش های ساده تر و در عین حال باکیفیت تری برای تولید و بازنشر آثار هنرهای زیبا به وجود آمد که حالا رایج ترین و بهترین آنها، چاپ دیجیتال است.

امروزه هنرمندان عرصه ی هنرهای زیبا می توانند با چاپ دیجیتال آثاری تولید کنند که هم قابل دسترس تر هستند و هم ارزان قیمت. در روش های سنتی چاپ، یک اثر هنری با همکاری نزدیک هنرمند و استاد کار چاپ تولید می شود. ظهور چاپ دیجیتال جوهرافشان در عرصه ی هنرهای زیبا هم این قانون را تغییر نداده است.

دو المان کاربری ساده و ارزان قیمت بودن چاپ با سیستم های جوهرافشان باعث شده که این روش چاپی در میان هنرمندان بسیار محبوب شود. اما از طرف دیگر، برای به دست آمدن کیفیت مورد تایید هنرمندان باید نهایت دقت و تخصص را در استفاده با پرینترهای جوهرافشان رعایت کرد. واقعیت این است که اپراتورهایی که از تخصص و دانش کافی برای کار با سیستم های جوهرافشان برخوردار نیستند، نمی توانند آثار هنری را با کیفیت مورد انتظار هنرمندان چاپ کنند و این اتفاق باعث می شود که بسیاری از هنرمندان برای روی آوردن به سیستم های جوهرافشان چندان مطمئن نباشند. بسیاری از کسب و کارهای تازه کار هم اسم چاپ دیجیتال را در میان هنرمندان خراب کرده اند. اما در این میان، استودیوهایی هم هستند که می توانند توانایی ها و پتانسیل های چاپ دیجیتال را به بهترین شکل ممکن نشان دهند.

یکی از استودیوهای چاپ دیجیتال که به شکل تخصصی در زمینه ی چاپ آثار هنرمندان، گالری ها، موزه ها و عکاسان فعالیت می کند، استودیو Old Town Editions واقع در ایالت جورجیانای آمریکا است. وجه تمایز این استودیو با دیگر استودیوهای چاپ دیجیتال این است که آنها تلاش می کنند که با استفاده از تجهیزات کالیبره و جریان کاری مجهز به تصحیح رنگ، بهترین کیفیت ممکن را به دست بیاورند. اینکار مستلزم این است که فنی کاران و تکنسین های چاپ، از بالاترین سطح دانش و تخصص برای کار با پرینترهای جوهرافشان برخوردار باشند.

چاپ آثار هنری با پرینترهای دیجیتال اگه به طور صحیح انجام شود نتیجه ی فوق العاده ای دارد. یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده ی کیفیت چاپ، آماده سازی آرت ورک اصلی ست که کار بسیار حساس و مهمی است. برای اینکه اینکار به بهترین نحو ممکن انجام شود، تکنسین چاپ باید از صحیح بودن فام و توناژ رنگی موجود در آرت ورک مطمئن شود و اینکار را با نمونه گیری های متعدد انجام می دهد. استودیو Old Town Editions در تمام مراحل نمونه گیری و تصحیح رنگ، از خود هنرمند برای انتخاب بهترین نسخه کمک می گیرد تا مطمئن شود که تمامی جزئیات در بهترین حالت چاپ می شوند. هدف این استودیو فقط این نیست که آثار هنری را وفادار به اثر اصلی چاپ کند، بلکه هدف این است که آثار چاپ شده از نظر شباهت و کیفیت، با اثر اصلی مطابقت کامل داشته باشند.

فواید چاپ دیجیتال در زمینه ی هنرهای زیبا
قیمت مقرون به صرفه: با چاپ دیجیتال برخلاف روش های سنتی می توان تعداد نسخه های اثر را فقط به تعداد نیاز سفارش داد و به این شکل از هر گونه هزینه ی اضافه جلوگیری کرد. به عبارت دیگر، به جای اینکه مانند روش لیتوگرافی تمام نسخه ها را باهم چاپ کنیم، می توانیم هر نسخه را به شکل جدا، به تعداد نیاز و در نسخه های محدود چاپ کنیم و به این شکل هزینه ها را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.

کیفیت بالا، با تمامی جزئیات: چاپ دیجیتال آثار هنری اگر به طور صحیح انجام شود، نتیجه ی فوق العاده ای به دست می دهد که گاهی تشخیص آثار چاپی با نسخه ی اصلی را سخت می کند.

پایداری: چاپ آثار هنری به روش دیجیتال تقریبا از تمامی روش های سنتی پایدارتر است. قسمت پیش از چاپ ندارد، از مرکب های پایه آب استفاده می کند، استفاده از مواد شیمیایی مضر برای طبیعت را به حداقل رسانده، مصرف آب آن کم است، هدررفت بسیار پایین تری دارد و سیستم های جوهرافشان از برق کمتری استفاده می کنند.

زمان آماده سازی و تحویل پایین تر: چاپ دیجیتال آثار هنری نسبت به سایر روش ها سریعتر انجام می شود. به عبارت دیگر، چاپ و تحویل یک سفارش با پرینترهای دیجیتال، ممکن است به جای چند روز، در عرض چند ساعت آماده شود. این مزیت هم به نفع مشتریان است که سفارش خود را در اسرع وقت تحویل می گیرند هم به نفع صاحبان کسب و کار است که می توانند در یک بازه ی زمانی مشخص، بیشترین حجم سفارش را تولید کنند و سود خود را افزایش دهند.
نمونه گیری ساده تر: با پرینترهای جوهرافشان می توان خیلی سریع و با همان مواد اولیه ی اصلی نمونه گیری چاپ انجام داد و بعد از کسب اطمینان از کیفیت نمونه ها، اقدام به چاپ سفارش اصلی کرد. نمونه گیری در روش های سنتی چاپ زمان بر و هزینه بر است و هدررفت قابل ملاحظه ای هم ایجاد می کند.
برای چاپ یک اثر هنری از همه چیز مهمتر، وجود یک فایل اسکن باکیفیت و پرجزئیات از آرت ورک اصلی است. در واقع، کیفیت فایل اسکن آرت ورک مهمترین فاکتور تعیین کننده ی کیفیت نهایی چاپ محسوب می شود. بهتر است برای اسکن این فایل ها از دوربین های دیجیتالی تک لنز بازتابی (DSLR) استفاده نشود. همچنین تولید فایل های ترنسپرنت که در گذشته برای چاپ استفاده می شد، دیگر بهترین روش محسوب نمی شود. امروزه برای دستیابی به بهترین کیفیت، اسکن های پرجزئیات و باکیفیت از اثر هنری گزینه ی بهتری است.

برای چاپ یک عکس دیجیتالی یا تولید یک نسخه ی فیزیکی از یک طرح دیجیتالی توصیه می شود که فایل اصلی آرت ورک در اندازه ی مد نظرتان حداقل از رزولوشن 300 dpi برخوردار باشد. استودیو Old Town Editions هیچ فایل دیجیتالی که کیفیت آن از 1200 dpi (که بهینه ترین کیفیت برای چاپ است) کمتر باشد را نمی پذیرد.

مرکب مخصوص چاپ آثار هنری باید از فرمولاسیون مخصوصی که در مرکب های چاپ آرشیو استفاده می شود، برخوردار باشد. بهترین مرکب های آرشیوی پایه پیگمنت هستند که برندهای مختلف آنها را تولید و عرضه می کنند. بهترین برندهایی که مرکب های چاپ آرشیو تولید می کنند، کمپانی های Canon، Epson، HP و برخی دیگر هستند که مرکب های پیگمنتی پایه آب تولید می کنند. هنگام خرید مرکب های آرشیوی این نکته را مدنظر داشته باشید که مرکب مورد نظرتان با بستر چاپ سازگاری داشته باشد.

کاغذ مخصوص چاپ آثار هنری هم باید از کیفیت مناسب برای چاپ هنرهای زیبا برخوردار باشد. گراماژ این کاغذها معمولا از کاغذهای معمولی بیشتر است. این بسترها همچنین باید بدون اسید و یا 100 درصد پارچه ای باشند. در کل توصیه می شود از بسترهایی برای چاپ استفاده شود که قبلا ماندگاری چند ساله ی آنها اثبات شده باشد.

پرینتر جوهرافشان مورد استفاده هم باید مخصوص چاپ آثار هنری طراحی شده باشد. برای چاپ آثار هنری آرشیوی با مرکب پیگمنت، باید به سراغ پرینترهای جوهرافشان پایه آب بروید. این پرینترها با مرکب های پیگمنتی پایه آب کار می کنند که کیفیت و ماندگاری چاپ آنها از همه ی پرینترهای دای، یووی و سالونت بیشتر است. پرینترهای Epson و Canon بهترین پرینترهای چاپ آثار هنری را تولید می کنند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.