پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه9 فروردين 1403     Thursday, March 28, 2024

چاپ دیجیتال در بسته بندی های انعطاف پذیر

بزرگترین دلایل استقبال از بسته بندی های انعطاف پذیر، کاربری آسان، پایداری و ویژگی های نگهدارنده ی منحصر به فرد آنهاست که آنها را مخصوصا در زمینه های دارویی و خوراکی ها پرطرفدار کرده است.

چاپ بسته بندی انعطاف پذیر یکی از بزرگترین و پررونق ترین بخش های صنعت بسته بندی محسوب میشود. طبق آخرین تحقیقات سال 2020،  فقط در آمریکا بازار بسته بندی انعطاف پذیر 230.49 میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش بینی میشود که تا سال 2026، این رقم با رشد مرکب سالیانه ی 3.89 درصدی، به 289.89 میلیارد دلار برسد.
بزرگترین دلایل استقبال از بسته بندی های انعطاف پذیر، کاربری آسان، پایداری و ویژگی های نگهدارنده ی منحصر به فرد آنهاست که آنها را مخصوصا در زمینه های دارویی و خوراکی ها پرطرفدار کرده است. مطالعات نشان میدهد که مردم به سه دلیل از بسته بندی های انعطاف پذیر بیشتر استقبال میکنند:
•    ماندگاری بالاتر محصول
•    کاربری و استفاده ی آسان
•    انبارداری آسان
اما بسته بندی چه برای کالاهای روزمره ی خانگی باشد و چه داروها، باید کدها و سریال نامبرهای مربوط به امنیت، اطلاعات محصول یا نحوه ی استفاده از آن بر روی کالا درج شود. خوشبختانه از دیرباز از چاپ دیجیتال برای درج اطلاعات متغیر روی کالا استفاده میشود؛ فناوری هایی مانند چاپ جوهرافشان پیوسته (CIJ)، چاپ حرارتی (TIJ) و چاپ حرارتی ترانسفر (TTO) امکان چاپ انواع لیبل و اطلاعات متغیر را برای تولید کننده فراهم میکنند.
اما سوال اینجاست که از کجا بفهمیم کدام یک از این فناوری ها برای ما مناسب تر است؟ این مقاله برای آنهایی که با کاربردهای چاپ دیجیتال در بسته بندی های انعطاف پذیر آشنا نیستند میتواند مفید باشد.

ملاحظات مهم
تولیدکننده های بزرگ و کوچک جهان در سرتاسر دنیا، چاپ دیجیتال را برای کاربری آسان و قابلیت های گسترده ای که در اختیار کاربر قرار میدهد انتخاب میکنند. از چاپگرهای دیجیتال هم برای چاپ متون ریز و کدها و بارکدها استفاده میشود و هم چاپ گرافیک و طرح و لوگو. البته ظرفیت و قابلیت های پرینترهای دیجیتال نامحدود هم نیست؛ فناوری های دیجیتال هرکدام مزایا و معایبی دارند که هر تولیدکننده ای هنگام خرید، با توجه به نیازش باید به آنها توجه کند:
•    نوع اطلاعات متغیر (شماره سریال، کد، بارکد، شماره ی کالا و...)
•    کدهای مربوط به سلامت کالا (دما، رطوبت، استرلیزه بودن محصول)
•    مقاومت کد (کدهای قابل خراش یا ثابت)
•    الزامات مربوط به رزولوشن اطلاعات متغیر
با توجه به موارد بالا، خریدار میتواند گزینه های خود را محدود کند و در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهد.

CIJ، TIJ یا TTO: کدام یک برای شما مناسب است؟
در چاپ دیجیتال، فناوری های CIJ، TIJ و TTO سه فناوری غالب در بازار هستند که هرکدام مزایا و
معایب خاص خود را دارند که در ادامه به طور خلاصه آنها را توضیح می دهیم.

چاپ جوهرافشان پیوسته (CIJ)
از ماشین های چاپ جوهرافشان پیوسته برای چاپ اطلاعات متغیر کم کیفیت ولی با سرعت بسیار بالا استفاده میشود. به طور کلی، اغلب پرینترهای CIJ میتوانند با سرعت 330 متر در دقیقه و رزولوشن 60 در 180 dpi چاپ کنند. با این ویژگی ها، این پرینترها برای چاپ متون و کدهایی مانند تاریخ انقضا، کد مربوط به دسته ی محصول و شماره سریال ها مناسب اند. البته بعضی از تولیدکنندگان از پرینترهای CIJ برای چاپ بارکد استفاده میکنند که ممکن است به خاطر کیفیت پایین چاپ، خوانش بارکد توسط ریدر را دچار مشکل کند.
پرینتر CIJ برای شما مناسب هستند اگر: 
•    به ماشینی نیاز دارید که 24 ساعت هفته و بدون توقف کار کند.
•    به ماشینی با سرعت بسیار بالا برای استفاده در خط تولید نیاز دارید.
•    به چاپ باکیفیت بالا و چاپ لوگو نیازی ندارید.

چاپ حرارتی (TIJ)
از پرینترهای حرارتی برای چاپ انواع متن و گرافیک با سرعت متوسط استفاده میشود. با وجود اینکه در برخی مدل های جدید فناوری TIJ مانند پرینتر Anser X1، سرعت پرینتر به سرعت پرینترهای CIJ رسیده است اما در اغلب این پرینترها، سرعت چاپ به 100 تا 150 متر در دقیقه محدود است. البته این کاهش سرعت بی دلیل نیست زیرا این پرینترها میتوانند با رزولوشن 300 در 600 dpi چاپ کنند که از فناوری CIJ خیلی بیشتر است. این پرینترها برای چاپ انواع متن، کد و سریال نامبر، بارکد و کیو آر کدها و لوگوهای تجاری مناسب هستند.
پرینتر TIJ برای شما مناسب هستند اگر: 
•    به پرینترهای سبک و قابل حمل و نقل نیاز دارید. (اغلب پرینترهای TIJ سبک هستن و به راحتی جا به جا میشوند.)
•    سرعت متوسط چاپ برایتان کافی ست.
•    به پرینتری برای چاپ تصاویر کوچک باکیفیت، بارکد و کیو آرکدهای قابل اسکن نیاز دارید.

چاپ حرارتی ترانسفر (TTO)
از پرینترهای حرارتی ترانسفر برای چاپ تصویر با وضوح و کیفیت بالا ولی با سرعت پایین استفاده میشود. پرینترهای TTO برعکس TIJ و CIJ از پرینترهای مایع استفاده نمیکنند. به جای آن، از ریبون های مرکبی یا رزینی و یا وکس استفاده میکنند که با حرارت و به طور مستقیم بر روی بستر چاپ اعمال میشود. کیفیت چاپ تصاویر، اطلاعات متغیر و بارکدها در این فناوری از رقبای خود بالاتر است اما عیب آن این است که نسبت به دو فناوری دیگر، سرعت چاپ پایین تری دارد؛ سرعت این پرینترها بین 60 تا 80 متر در دقیقه است.
پرینتر TTO برای شما مناسب است اگر:
•    به چاپ تصاویر و یا لوگو با رزولوشن بالا نیاز دارید.
•    به چاپ تصاویر با ابعاد بزرگ نیاز دارید. (تصاویر با ابعاد چند اینچی)
•    به سرعت بالای چاپ نیاز ندارید.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.