پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
سه شنبه4 ارديبهشت 1403     Tuesday, April 23, 2024

چاپ دیجیتال بسته‌بندی

در اوایل ماه فوریه زیراکس اعلام کرد که سرگرم تحقیق و توسعه یک تکنولوژی جدید برای چاپ بسته‌بندی در لابراتور تخصصی این شرکت (PARC) است‏ همین ادعا باعث شد تا جاروجنجال فراوانی در بگیرد.

استیو هوور‏ مدیر ارشد تکنولوژی زیراکس، پس از اعلام خبری درباره این فناوری که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده است، صحبت‌هایی کرد که می‌تواند حتی موجب خجالت بنی لاندا (مبتکر سیستم لاندا) شود. او گفت: برندها مایلند از بسته‌بندی‌هایی استفاده کنند که به صورت دیجیتال چاپ شده‌اند ولی مواد مورد استفاده از جمله مرکب و تونر گران‌قیمت هستند و سطوح چاپ‌پذیر به ویژه فیلم و فویل برای عملیات چاپ دیجیتال چندان مناسب نیستند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند. ما اکنون روی یک تکنولوژی کاملا جدید کار می‌کنیم که از فناوری جوهرافشان‏ یا الکتروفتوگرافی لیزری استفاده نمی‌کند. این شیوه‌های چاپی گران‌قیمت هستند و با استفاده از آن‌ها نمی‌توان با هزینه کم‏ روی سطوح مناسب‌ بسته‌بندی چاپ کرد. این اولین بار است که چنین فناوری‌ای عرضه می‌شود.
با وجود چنین ادعای پرطمطراقی‏‏، شرکت زیراکس هیچ اطلاعات دیگری در مورد این فرآیند ارایه نکرده است که بتواند گواهی بر این مدعا باش. خوشبختانه با وجود ادعاهای زیراکس، بدون اینکه نیازی به مشورت بیشتر آن‌ها باشد، می‌توان ادعای زیراکس را تجزیه و تحلیل کرد.

آیا حق با زیراکس است؟
آیا تکنولوژی‌های موجود جوهرافشان و تونری با محدودیت‌های دست و پاگیر مواجه‌اند و آیا شیوه‌ چاپ دیجیتال بسته‌بندی ارزانتری وجود دارد که دیگران نتوانسته‌اند به بازار عرضه کنند؟
مانند بسیاری موارد دیگر این بار هم نمی‌توان به این پرسش‌ها پاسخی قطعی و راست و پوست‌کنده داد. زیرا کسی در تحلیل خود به نکات قابل تإملی اشاره می‌کند. ولی این ادعا که «دست نگه دارید، روی تکنولوژی دیگر سرمایه گذاری نکنید، زیرا آنچه ما عرضه خواهیم کرد همان راه‌حل موعود برای چاپ بسته‌بندی شماست»، کمی زیاده‌روی به‌نظر می‌رسد.
مدیر بازاریابی اچ‌پی در انگلیس، اندی پایک می‌گوید: «به عنوان یک چاپکار، اگر همواره در انتظار تکنولوژی جدید بعدی هستید تا روی آن سرمایه‌گذاری کنید، هرگز نمی‌توانید کار خود را شروع کنید.»
یک نقطه شروع مناسب، استفاده از آن چیزی است که در بازار موجود است.
اما فقط مدیران شرکت‌های دیجیتالی در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. فرانسوا مارتین مشاور ارشد ارتباطات بوبست می‌گوید: «صحبت کلی درباره بازار گسترده بسته‌بندی، نادیده انگاشتن پیچیدگی‌ها و تنوع آن است. بهتر است ابتدا آن را به بخش‌های کوچکتر مثل کارتن، فیلم، جعبه و لیبل تقسیم کنیم.»

سهم چاپ دیجیتال در چاپ لیبل
براساس آماری که زیراکس ارایه کرد، در حال حاضر صنعت لیبل بیشتر از دیگر بخش‌های صنعتی از تکنولوژی دیجیتال برای چاپ استفاده می‌کند. در حال حاضر ۲۵ درصد از کل لیبل‌های مورد استفاده به صورت دیجیتال چاپ می‌شوند. ولی در دیگر بخش‌های بسته‌بندی این رقم کمتر از یک درصد است.
با نگاهی به این ارقام می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که استفاده از چاپ دیجیتال در صنعت لیبل اکنون کاملاً جا افتاده است و انتظار می‌رود سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهد، با این حال هرگز قادر نخواهد بود به طور کامل جایگزین دیگر فرایندهای چاپی شود.
مارتین می‌گوید: «حتی در صنعت لیبل شما باید نیازهای بخش‌های تولیدی و برندهای مختلف را در نظر بگیرید. برای برندهای بسیار بزرگ که میلیاردها لیبل تولید می‌کنند، تکنولوژی دیجیتال مناسب نیست. در بعضی بخش‌ها نیز زمانی خواهد رسید که فناوری فلکسو دیگر کارآمد نباشد.»

ماشین فلکسو دیجیتال
بوبست به تازگی در شهر فلورانس ایتالیا جدیدترین دستاوردهای خود را در عرصه چاپ جوهرافشان و چاپ فلکسو برای تولید لیبل به نمایش گذاشت. بوبست ادعا می‌کند مرز بین دو فرآیند جوهرافشان فلکسو در حال حاضر بسیار نامحسوس و کمرنگ شده است.
همین امر باعث می‌شود تا انتخاب بین این دو از لحاظ مزیت‌های اقتصادی هر کدام برای صاحبان برند و چاپکاران مشکل باشد. واحد دیجیتال شرکت بوبست که اکنون Mouvent نام دارد، ماشین جوهرافشان پایه آب و یووی خود را با همکار این شرکت که نامشRevo است ـ به نمایش گذاشت. بوبست فناوری جدید خود را فلکسو دیجیتال می‌نامد. در این فرایند بخش‌هایی از فرایند فلکسو که به کارآیی،کیفیت و یکپارچگی چاپ مربوط می‌شوند، با استفاده از فناوری دیجیتال کنترل و مدیریت می‌شوند.
فرایند فلکسوی دیجیتال نمونه‌ای است از اهمیت توجه به زنجیره توزیع و ارایه کالا در کلیت آن، به جای اینکه تنها روی بهینه سازی بخشی از آن فعالیت کنم.
جان اسنو از متخصصان شرکت مشاوره‌ای بسته‌بندی Curve نیز با این دیدگاه موافق است. او می‌گوید: «شما نباید قطعات یک راه حل (Solution) و یک سیستم را از یک‌دیگر جدا کنید. استفاده از تعاریفی چون «خیلی گران» برای یکی از قطعات موجود در یک پازل سیستمی، کاردستی نیست، زیرا ممکن است کل راه‌حل، ارزش بیشتر و مقرون به صرفه‌تری به شما ارایه دهد و باعث شود شما محصول چاپی خود را سریعتر و با رعایت موارد زیست محیطی به بازار عرضه کنید. یونی لیور یکی از مشتریان بزرگ ماست. متخصصان این شرکت برای تولید بسته‌بندی محصولات خود، از ما خواستند تجهیزات طراحی کنیم که کل هزینه آن‌ها را کاهش دهد. ما سیستم جدیدی به آن‌ها ارایه کردیم که ده درصد گرانتر بود ولی هزینه کل تولید بسته‌بندی آن‌ها را ۳۵ درصد کاهش می‌داد. ارزش و انعطافی که چاپ دیجیتال امروزه ارایه می‌کند، با در نظر گرفتن سرعتی که طرح‌ها و گرافیک‌های روی بسته‌بندی تغییر می‌کند، در بیشتر موارد هزینه بالاتر برای تجهیزات را توجیه می‌کند.

 

مورد دیگر چاپ دیجیتال قوطی، شرکت Tone Jet است. این شرکت انگلیسی که مقر آن در کمبریج است نوعی فناوری چاپ دیجیتال بسیار ابتکاری برای چاپ روی قوطی نوشابه عرضه کرده است. این فناوری می‌تواند کل زنجیره عرضه و توزیع قوطی‌های نوشابه را زیر و رو کند.
جاناتان هان معاون بخش تکنولوژی این شرکت می‌گوید: «روشی که ما ارایه می‌دهیم می‌تواند روی انبوه قوطی‌های استاندارد در سرعت بالا، در نقطه پر کردن مایع درون قوطی، چاپ کند. همه چیز در یک مرحله انجام شده و بلافاصله بسته‌بندی شده و برای مشتریان ارسال می‌شود. در روش‌ ما به جای ورق، مستقیم روی قوطی چاپ انجام می‌شود.
مدیر ارشد اجرایی شرکت «راب‌دی» در ادامه می‌گوید: «فرآیند ما ارزانتر از چاپ آنالوگ قوطی برای تیراژ کمتر از ۵۰ هزارتا است. برای محصولات پرفروش سوپرمارکت‌ها (FMCG) که حاشیه سود بسیار کمی دارند، استفاده از مرکب‌های گران قیمت فویل و فیلم که به سختی می‌توان روی آن چاپ کرد، جایز نیست. به همین دلیل ما با نظر زیراکس کاملاً موافقیم. فناوری ما می‌تواند پژواک فناوری آن‌ها باشد.

تغییرات فناورانه
برای شرکت ToneJet 12 سال طول کشید تا به نقطه‌ای برسد که امروز زیراکس به آن رسیده است. آنها اکنون می‌توانند فناوری خود را به صورت تجاری عرضه کنند. ۱۲ سال مدت زیادی است در طول این ۱۲ سال تکنولوژی موجود و بازارهایی را که هدف قرار داده‌اند، متحول می‌شود.
در سال ۲۰۰۷ تکنولوژی جوهر افشان برای بسته‌بندی هنوز دوران طفولیت خود را می‌گذراند و تکنولوژی تونری نیز هنوز چندان برای چاپ بسته‌بندی استفاده نمی‌شد. از آن زمان تاکنون ما شاهد تحولات اساسی در تجهیزات اچ‌پی ایندیگو بوده‌ایم که از چاپ الکتروفتوگرافی مایع برای چاپ جعبه و بسته‌بندی فیلمی استفاده می‌کند
شرکت اچ‌پی صدها واحد از این دستگاه‌ها را به فروش رسانده است. از این تجهیزات بیشتر برای نمونه‌گیری، تولید نمونه اولیه و تولید بسته‌بندی در تیراژ کم استفاده می‌شود و به تازگی ماشین‌ جوهرافشان پایه‌آب در فرمت چهارو نیم ورقی از جمله ماشین هایدلبرگ Primefire 106 و لاندا S10 وارد بازار شده‌اند‏‏، با این حال نتوانسته است تکنولوژی قابل قبولی در این عرصه ارایه کند. شرکت کونیگ اند بار به تازگی اعلام کرد که شرکت دورست در حال حاضر تکنولوژی تصویرسازی برای دستگاه Varijet این شرکت ـ که قرار است در دروپای ۲۰۲۰ به نمایش درآید ـ عرضه کرده است. در دروپا ۲۰۱۶ همکار زیراکس، ؟؟؟ شرکت Impika این فناوری را به کونیگ‌اند بائر ارایه می‌کرد.


دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.